Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@08:05:43 GMT

غربالگری قریب به 370 هزار نوزاد در کردستان

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۲۹۳۰۹

غربالگری قریب به 370 هزار نوزاد در کردستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: در سال 84 تا پایان سال گذشته حدود 370 هزار نوزاد غربالگری شده که از این تعداد حدود یک هزار و 716 نوزاد شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفته‌ اند.

فرزام بیدارپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه کردستان، با اشاره به ضرورت آزمایشات غربالگری پس از تولد نوزادان در استان کردستان، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی که در سال 84 در استان آغاز کرده بحث غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان است که باید پس از تولد بیماری این نوزدان را مورد بررسی قرار داد هر چند خیلی شایع نیست اما در صورت وجود می‌تواند جدی و اثرهای خطرسازی برای کودکان داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: نوزادان متولد شده که مبتلا به تیروئید هستند به دلیل اختلالات هورمون‌های تیروئید اگر درمان نشوند دچار عوارض‌های جبران ناپذیری از جمله عقب ماندگی ذهنی که مهم‌ترین شاخص بوده و تا آخر عمر همراه آنان می‌ماند می شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، بیان کرد: در سال 84 این طرح به عنوان پنجمین استان، در کردستان آغاز شده و تاکنون نوزادان متولد شده 3 تا 5 روز مورد آزمایش غربالگری قرار گرفته‌اند.

بیدارپور عنوان کرد: در سال 84 تا پایان سال گذشته 369 هزار و 753 نوزاد غربالگری شده که از این تعداد حدود یک هزار و 716 نوزاد شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه در هر شهرستان یک مکان نمونه گیری و پزشک متخصص اطفال وجود دارد، ذکر کرد: برای اطمینان کامل، از این نوزادان مجددا آزمایش غربالگری گرفته شده و در صورت جواب مثبت از 28 روز اول تولد نوزاد، درمان آغاز می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، خاطرنشان کرد: در راستای ضریب هوشیاری نوزادان مبتلا به بیماری تیروئید، دانشگاه علوم پزشکی کردستان کار تحقیقاتی انجام داده که در این تست میزان ایکیو و هوشیاری نوازد با وجود مصرف دارو مشخص شده که خوشبختانه علاوه بر عدم اختلال عقب ماندگی میانگین هوش بالایی دارند.

بیدارپور افزود: علاوه بر غربالگری نوزادان، در سال 92 بیماری فینل کتونوری که یک نوع اختلال است و باعث عقب ماندگی در نوزادان می‌شود را آغاز کرده‌ایم که در صورت این بیماری جهت حذف اسید آمینه، شیر مخصوص تجویز شده و تاکنون 83 نفر طی این چند سال شناسایی و درمان شده‌اند.

وی از مردم استان در خواست کرد در صورت مثبت بودن هر کدام از این اختلال‌ها درمان نوزاد را ادامه دهند چراکه عقب مااندگی ذهنی نوزاد عوارض برگشت ناپذیری به دنبال دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، یادآور شد: چنانچه در یک سال اول رشد مغزی نوزادان بیشتر است در نتیجه خانواده لازم است پیگیر وضعیت نوزادان خود باشند.

گفتنی است؛ فنیل کتونوری یک بیماری متابولیکی ارثی است که چنانچه پدر و مادر هر دو نفر ژن معیوب و مسبب بیماری را به فرزندشان منتقل کنند، کودک به این بیماری مبتلا می شود؛ اما در صورتی‌ که یکی از پدر و مادر حاوی ژن معیوب باشد، کودک تنها ناقل فنیل کتونوری بوده و علایم بیماری در او ظاهر نمی‌شود .



انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال پدر و مادر دارو دانشگاه علوم پزشکی ژن نوزاد قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۹۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود شیرخشک نوزادان در داروخانه‌های جنوب غرب خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، شماری از مردم در تماس با تحریریه خبر از کمبود شیرخشک نوزادان در داروخانه‌های آبادان خبر دادند.

این موضوع رو از معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آبادان پیگیر شدیم که گفت: توزیع مستمر شیر خشک در داروخانه‌های جنوب غرب خوزستان در حال انجام است بنابراین مردم در این خصوص نگرانی نداشته باشند.

زینب جوانمردی افزود: از ابتدای سال تاکنون در شهرستان آبادان ۳۲ هزار و ۵۶۴، در خرمشهر ۱۵ هزار و ۲۴۷ و در شادگان ۱۱ هزار و ۶۷۴ قوطی شیر توسط داروخانه‌های جنوب غرب خوزستان خریداری و وارد منطقه  شده است.

 در حال حاضر در شهرستان آبادان ۵ هزار و ۵۴، در خرمشهر ۴ هزار و ۱۹ و در شادگان سه هزار و ۱۸۷ قوطی شیر در داروخانه‌ها موجود است.

وی همچنین از اختصاص دو سهمیه شیرخشک تا پایان فروردین سال جاری به جنوب غرب خوزستان خبر داد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج
  • کمبود شیرخشک نوزادان در داروخانه‌های جنوب غرب خوزستان
  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • زایمان با تاریخ رُند، بازی با جان نوزاد؟! + فیلم
  • غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی طرحی مهم و موثر است
  • تداوم اجرای طرح غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی
  • هر ۸۴۰ تولد؛ یک نوزاد مبتلا به شکاف لب / بهترین زمان جراحی برای بیماران
  • به ازای هر ۸۴۰ تولد یک نوزاد دچار شکاف لب می‌شود
  • ارائه ۴۱۰ مورد خدمات رایگان دندانپزشکی در سروآباد
  • غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود