Web Analytics Made Easy - Statcounter

سه دیپلمات ارشد در اتحادیه اروپا به رویترز گفته اند که فرانسه و ایتالیا و دانمارک به صورت مقدماتی طرح بریتانیا را برای تشکیل واحد نیروی دریایی اروپایی برای تضمین آزادی رفت و آمد در خلیج فارس تایید کرده اند.

رویترز در این باره نوشت: این استقبال اروپایی ها با پاسخ سرد آنها به پیشنهاد آمریکا برای تشکیل ائتلاف نظامی دریایی در خلیج فارس در تناقض است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یک دیپلمات ارشد در اتحادیه اروپا در این باره گفت: "درخواست بریتانیا باعث می شود حمایت اروپایی ها از آن آسان باشد. برخلاف درخواست آمریکا".
وی افزود: "آزادی رفت و آمد دریایی چیز اساسی است. این جدای از تلاش آمریکا برای فشار حداکثری بر ایران است".

این طرح پیشنهادی بریتانیا به دنبال توقیف یک فروند نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز از سوی ایران صورت گرفت.

ایران از توقیف این نفتکش دفاع می کند اما لندن به شدت از این اقدام  انتقاد و آن را "راهزنی دریایی یک دولت" توصیف کرده است.

قبل از این اتفاقات هم نیروی دریایی بریتانیا در تنگه جبل الطارق، یک نفتکش بزرگ ایران را توقیف کرده بودند.

رویترز نوشته که طرح بریتانیا تنها شامل مشارکت کشتی ها نمی شود بلکه هواپیماها را نیز در برخواهد گرفت.

مذاکرات در باره این پیشنهاد بریتانیا برای ایجاد واحد نیروی دریایی اروپایی با کشورهای ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و آلمان نیز انجام شده است.

هلند و اسپانیا، لهستان نیز در حال بررسی پیشنهاد بریتانیا هستند.

ترامپ قبلا گفته بود که آمریکا هزینه های زیادی را برای امنیت مسیر کشتیرانی در تنگه هرمز صرف کرده در حالی که دیگر به مانند گذشته از آن استفاده نمی کند.

او دراین باره گفته بود: "آن را (تنگه هرمز) نمی خواهیم. خودمان صادر کننده (نفت) شده ایم. خودمان امنیت را ایجاد کردیم اما هیچ ما به ازایی دریافت نکرده ایم".

اشاره ترامپ به افزایش تولید و صادرات نفت خام آمریکا و کاهش واردات نفت این کشور از منطقه خلیج فارس است.

قرار است فرماندهی این واحد دریایی بر عهده فرانسه و بریتانیا باشد.

رویترز ادامه داد: قبل از این، فرانسه و آلمان درخواست آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف نظامی دریایی را برای حفاظت از آب های نزدیک ایران رد کردند زیرا آنها می ترسند این ائتلاف به مقابله با ایران کشیده شود.

استقبال فرانسه

فرانسه اعلام کرده است که به همراه آلمان و بریتانیا در حال تشکیل واحدی برای حفاظت از رفت و آمد دریایی در خلیج فارس است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه فرانسه (جان لو دریان) گفت که کشورش در حال رایزنی با پایتخت های اروپایی برای بهبود امنیت دریایی در خلیج فارس است اما این موضوع هنوز به تشکیل نیروی دریایی برای تضمین امنیت دریانوری در این منطقه نینجامیده است.

وی که در جمع اعضای پارلمان فرانسه سخن می گفت افزود: آرام کردن بحران ضروری است.

وزیر خارجه فرانسه گفت: به همین دلیل ما به همراه بریتانیا و آلمان به دنبال ایجاد یک طرح اروپایی هستیم تا نظارت امنیت دریایی را در خلیج فارس تضمین کنیم.

آمریکا قبل از این پیشنهاد داده بود ائتلاف نظامی دریایی برای تامین امنیت آب های استراتژیک نزدیک ایران و یمن ایجاد شود.

آمریکا، ایران و گروه های وابسته به آن را مسوول حملات به نفتکش ها در دریای عمان می داند اما تهران این اتهام را رد می کند.

وزیر خارجه فرانسه ادامه داد:" این عکس طرح آمریکایی است که بر فشار حداکثری بر ایران برای عقب نشینی این کشور در باره تعدادی از اهداف تمرکز دارد".

او خواستار فکر کردن به امنیت مشترک در خلیج فارس به شیوه دیپلماتیک شد.

وزیر خارجه فرانسه در این سخنان به صورت مستقیم و شفاف به ماموریت حفاظت دریایی اتحادیه اروپا اشاره ای نکرده است.

ایده تشکیل نیروی دریایی اروپا در خلیج فارس برای اولین بار از سوی وزیر خارجه بریتانیا و به دنبال توقیف نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز توسط ایران مطرح شد.

از سال های قبل تاکنون فرانسه یک فروند کشتی جنگی (ناوچه ) را به صورت دائمی در خلیج فارس و اقیانوس هند مستقر کرده است. همچنین 650 نظامی فرانسوی در امارات حضور دارند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۹۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم

رئیس‌جمهور فرانسه در سخنانی در دانشگاه سوربون فرانسه مدعی شد که عضویت در ناتو به معنی دست‌نشانده بودن آمریکا نیست. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هشدار داد که کشورهای اروپایی در صورتی که به ایالات متحده وابسته بمانند و نتوانند سیستم‌های دفاعی پیشرفته مستقر کنند دچار مرگ خواهند شد. 

رئیس‌جمهور فرانسه در سخنانی در دانشگاه سوربون در پاریس گفت: «این خطر وجود دارد که اروپای ما بمیرد. ما به ابرازهای لازم برای مقابله با خطرات مجهز نیستیم.»

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه اظهاراتش از 27 عضو اتحادیه اروپا خواست تلاشی متحد را برای ساختن یک نیروی نظامی «قابل اتکا» آغاز کنند. 

ماکرون گفت: «مسئله تنها به انتخاب‌های ما بستگی دارد اما این انتخاب‌ها بایستی الان انجام شوند چون طی دهه آینده خطر این وجود دارد که تضعیف شویم.»

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه خاطرنشان کرد کشورهای اروپایی تحت محاصره قدرت‌های بزرگی هستند که ارزش‌های لیبرال دموکراسی اروپا را تضعیف می‌کنند. وی گفت ارزش‌های اروپایی به طور دائم توسط دیگران مورد انتقاد و اختلاف قرار می‌گیرد. 

وی تصریح کرد: «این خطر وجود دارد که اروپا با افول مواجه شود و ما همین الان داریم می‌بینیم که این اتفاق علی‌رغم تلاش‌های ما دارد به وقوع می‌پیوندد.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد که عضویت در ائتلاف ناتو به معنی «دست‌نشانده» بودن ایالات متحده آمریکا نیست. وی گفت که اروپا با ایجاد دفاع مستقل وابستگی کمتری به ایالات متحده خواهد داشت و به نحو بهتری قادر خواهد بود از خودش در برابر روسیه دفاع کند.

دستاورد حمله به اسرائیل از زبان سفیر سابق ایران در فرانسهنتانیاهو برای آتش‌بس با حزب‌الله دست به دامن فرانسه شدطرح اقدام فرانسه برای مقابله با خشونت روزافزون جوانان

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم
  • وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب
  • افزایش سرعت بادجنوب غربی/ تنگه هرمز متلاطم است
  • وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در خلیج‌فارس
  • وزش باد شدید و افزایش ارتقاع موج در خلیج‌فارس
  • امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌ فارس
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح می شود
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان پنجم اردیبهشت
  • ناپایداری های جوی و دریایی در هرمزگان / افزایش سرعت بادجنوب غربی
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح شد