Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@12:23:10 GMT

حال صنعت موسیقی ایران خوب نیست

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۳۲۱۳۹

حال صنعت موسیقی ایران خوب نیست

موسیقی اصیل ایرانی بی شک بسیار زیبا و دلنشین و گوش نواز است و شنیدن موسیقی های تکرار نشدنی سنتی هر شنونده ای را به وجد می آورد در کنار این موسیقی همیشه دلنشین سبک های دیگری هم وارد میدان شدند که روی صحنه اجرا همیشه می‌درخشند اما در این روزها حال موسیقی در هیچ سبک و سیاقی خوب نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ز مانی که موسیقی پاپ داخل ایران کم کم جان گرفت، هر کسی دلش میخواست خواننده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خواننده ها شروع به خواندن کردند و آهنگ سازان شروع به آهنگسازی. اما هر دو کار خود را به هیچ عنوان درست انجام نمیدادند. آهنگسازان تمام آهنگشان را پر از ساز های الکترونیکی میکردند که به هیچ عنوان جایگاه این ساز ها را نمیدانستند و خوانندگان بعد از خواندن صدای خود را با هزار تا افکت که در صدر این ها لیزری (تیون) کردن بیش از حد صدا بود، قابل تحمل تر میکردند. و اما بد تر از همه ی اینها اشعار بی سرو تهی بود که تمامیتشان به شکست های عشقی ختم میشد و این مرگ موسیقی ایران بود؛ اما در اواخر دهه ۷۰ این سبک موسیقی با حضور خوانندگان جدید جان تازه گرفت.

پس از آن در اوایل دهه ۸۰ نیز یک موج جدیدی در موسیقی ایرانی به نام رپ فارسی راه افتاد؛ سبکی از موسیقی که تا به امروز مجوز فعالیت به صورت رسمی نگرفته است با همه اتفاقاتی که در تاریخ معاصر موسیقی افتاد است امروز موسیقی ایران در یک برهه حساس قرار دارد و به اعتقاد برخی از متخصصین حوزه موسیقی "اگر قرار باشد با همین منوال ادامه پیدا کند تقریبا دیگر هیچی از موسیقی ایران باقی نمی ماند." و در حالی که موسیقی در کشور ما روزگار خوشی ندارد، این هنر را در بسیاری از نقاط جهان به عنوان صنعت می‌شناسند و از این صنعت در آمدی هنگفت دارند. شاید همین سختی‌ها و مشکلات است که عده‌ای از هنرمندان را مجبور به تحمل شرایط سخت می‌کند عده‌ای را به زیر زمین یا مهاجرت وا می‌دارد.

علیرضا عارف مهر، آهنگ ساز، نوازنده و مدرس گیتار معتقد است که حال موسیقی ایران خوب نیست. از همین رو، خبرنگار ایمنا به گفت و گو با وی نشسته تا حال این روزهای موسیقی ایران را دریابد.

صنعت موسیقی چیست؟

موسیقی صنعتی است که چرخ اصلی آن با اجرا موسیقی می‌چرخد. اجرا موسیقی باعث جذب مخاطب و پس از آن احساس نیاز به آموزش ایجاد می‌شود. آموزش احساس نیاز به پژوهش و کارهای تبلیغاتی را به وجود می‌آورد. حاصل این تحقیقات تولید موسیقی است و موسیقی تولید شده به اجرا می‌رود و چرخه همیشه ادامه دارد و چرخ این صنعت را اجرا میچرخاند و اگر اجرا به هر دلیلی دچار مشکل شود کل این چرخه می‌ایستد.

وضعیت این صنعت در کشور در حال حاضر چگونه است؟

متاسفانه اجرا در موسیقی‌های مختلف در ایران به طور دائم کم و زیاد می‌شود. اجرا کننده موسیقی نیاز دارد که پیش از اجرا خیلی از مسائل را به تصمیم گیرندگان ثابت کند. باید به مرحله‌ای برسیم که اراده هنرمند برای اجرا کافی باشد، اما به دلیل کافی نبودن اراده هنرمند این فرایند معمولاً دچار مشکل می‌شود و در بسیاری از مواقع هنرمند از اجرا کردن پشیمان می‌شود. به همین دلیل حال صنعت موسیقی هیچ وقت در ایران خوب نبوده است. مدت زیادی است که صنعت موسیقی در ایران با روند بدی کار می‌کند، اما در برخی از مقاطع زمانی یا مکان‌های مشخص حال موسیقی خوب می‌شود، اما به طور کلی شرایط برای موسیقی‌های مختلف مساعد نبوده است.

آیا نبود فعالیت یکسان سبک های مختلف موسیقی در اجرا ایجاد مشکل می کند؟

 گاهی یک سبک از موسیقی اجازه اجرا ندارد و سبک دیگری اجرا می‌رود. این مسئله باعث ایجاد عدم تعادل می‌شود و هنرمندان برای اجرا کردن راحت نیستند.

وضعیت آموزش در این حوزه چگونه است؟

حوزه آموزش نیز شرایط خوبی ندارد. بسیاری از مدرسین موسیقی از کیفیت بالای آموزشی برخوردار نیستند و مناسبات پشت پرده نیز در امر آموزش از توانایی تدریس مربیان بیشتر می‌شود. متاسفانه در زمینه تألیف نیز اوضاع نابسامان است، گاهی شاهد تألیف‌هایی هستیم که از نظر فنی و حتی ویراستیاری دچار مشکل است. طی چندسال گذشته پدیده‌ای به نام ناشر مؤلف در زمینه نشر به وجود آمد. این پدیده اجازه انتشار کتاب را به نویسندگان بدون نیاز به موسسه‌های انتشاراتی می‌دهد. این پدیده از جهاتی به نویسندگان کمک کرد، اما مسئله کنترل کیفی و ویراستیاری از بین رفت و کتاب‌هایی ناکارآمد منتشر شد. این پدیده در حوزه‌های تخصصی و آموزشی مشکلات بسیاری دارد.

فعالیت هنرمندان زیرزمینی چطور ارزیابی می‌کنید؟

یکی دیگر از معضلاتی که در اثر اجرا نکردن به وجود می‌آید هنرمندان زیرزمینی هستند. نظام اداری حواسش نیست که زمانی که اجازه اجرای موسیقی خوب از یک ژانر خاص را نمی‌دهد موسیقی زیر زمین می‌رود و این موسیقی هیچگونه نظارت و ارزشیابی ندارد. هرنوعی از موسیقی اگر با کیفیت باشد ارزشند است. نمی‌توانیم بگوییم یک ژانر از موسیقی بد است یا خوب است. زمانی که افرادی معتقدند که یک ژانر موسیقی بد است دیگر قادر به تفکیک خوب و بد در آن نوع موسیقی نیستیم. اگر موسیقی زیر زمین نباشد مردم در طول یک زمان خوب و بد را جدا خواهند کرد.

چگونه می توان به تجاری سازی صنعت موسیقی در ایران کمک کرد؟

تا زمانی که ما قواعد قانون کپی رایت را رعایت نکنیم هنرمندان نمی‌توانند پول در بیاورند و هزاران مشکل اجتماعی دیگر به دنبال دارد. اگر کپی رایت را بپذیریم هرکسی در قبال اثری که خلق می‌کند منافع اقتصادیش را کسب می‌کند. اما ما کپی رایت را نمی‌پذیریم به این دلیل که رسانه‌های دولتی می‌خواهند موسیقی را پخش کنند و حاضر نیستند هزینه اندک آن موسیقی را بدهند. از همین رو یک قشر را از در آمد می‌اندازند و آن قشر فاقد در آمد مشکلات بسیاری برای جامعه ایجاد می‌کنند.

حرف آخر؟
دیگر به بی مهری‌ها و بی‌توجهی ها عادت کرده‌ایم اما اگر اجازه بدهند که سیستم هنری کار خودش را انجام دهد و در آن دخالت نکنند اوضاع می‌تواند پس از طی شدن زمان بهتر شود و به تعادل برسد. تا زمانی که حکومت فکر می‌کند باید قسمت‌هایی را ببندد و قسمت‌هایی را باز بگذارد این مشکلات ادامه خواهد داشت. صحبتم این است که بگذارید هنرمند اجرای خود را انجام دهد. خود هنرمند تشخیص می‌دهد که چه چیزی به درد جامعه می‌خورد.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کنسرت کنسرت موسیقی موسیقی موسیقی اصفهان موسیقی پاپ موسیقی سنتی موسیقیدان ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۳۲۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به‌کار نمایشگاه تخصصی فرانچایز در ایران‌مال

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، بزرگترین رویداد سالانه سرمایه‌پذیری و سرمایه‌گذاری تخصصی در حوزه فرانچایز کشور، یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، زارع، سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران و سایر فعالان حوزه کسب‌وکار در مرکز دائمی نمایشگاه‌ها و رویدادهای بین‌المللی ایران‌مال افتتاح شد.

حدود ۳۰ برند معتبر داخلی و خارجی از جمله مجریان و مراکز آموزش فرانچایزینگ، برندهای پوشاک، شرکت‌های فعال در حوزه صنایع غذایی و مولتی برندها در این نمایشگاه حضور فعال دارند.

محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت با تاکید بر اهمیت موضوع فرانچایز گفت: نشان‌سپاری تجاری از حیث به اشتراک‌گذاری روش و تجربه و کاهش هزینه راه‌اندازی کسب‌وکار مناسب است و سطح نوینی از مدیریت کسب‌وکار را ارائه می‌دهد.

برادران در ادامه ضمن تشکر از زحمات مجموعه نمایشگاهی ایران‌مال، ابراز امیدواری کرد که صنعت و تجارت کشور از ظرفیت‌های این مجموعه بهره بیشتری ببرند.

محمدمهدی اسدی، مدیرعامل شرکت ایده تجارت هرمس و مجری نمایشگاه در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: صنعت فرانچایز در سطح جهانی صنعتی پویا است که در ایران در نقطه آغاز خود قرار دارد. این صنعت می‌تواند حدود یک درصد سرانه ناخالص ملی را از آن خود کند و اقتصادی پایدار را رقم بزند. وی افزود: ششمین دوره نمایشگاه فرانچایز به عنوان یک نمایشگاه فوق تخصصی با تمرکز بر شعبه‌پذیری و شعبه‌فروشی در حال برگزاری است.

اسدی مجموعه ایران‌مال را آینده صنعت نمایشگاهی کشور توصیف کرد و گفت: با توجه به تجربه برگزاری نمایشگاه‌های عام، تخصصی و فوق تخصصی در اکثر مراکز معتبر کشور، مرکز نمایشگاهی ایران‌مال در مقایسه با سایرین از زیرساخت و امکانات بسیار خوبی برخوردار و است و حضور در ایران‌مال باعث افتخار ما است.

همچنین در حاشیه برگزاری این نمایشگاه، کارگاه‌هایی با موضوع صنعت فرانچایز برگزار می‌شود.

سرمایه‌گذاران و عموم علاقه‌مندان به حوزه فرانچایز و کسب‌وکار می‌توانند تا ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ از ساعت ۱۴ الی ۲۱ از این نمایشگاه در طبقه E۰ مرکز دائمی نمایشگاه‌ها و رویدادهای بین‌المللی ایران‌مال بازدید نمایند.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6094040

دیگر خبرها

  • سفر سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان به ایران
  • آیین‌نامه حمایت از «نخبگان درون سازمانی» تدوین و اجرا می‌شود
  • آغاز به‌کار نمایشگاه تخصصی فرانچایز در ایران‌مال
  • دومین نمایشگاه صنعت موسیقی برگزار می‌شود
  • رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان‌شدن صنعت نفت و گاز بود
  • رئیسی ۲ قانون برای اجرا ابلاغ کرد +جزئیات
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران | وقتی او در مورد پایان رابطه عاطفی خود حرف می‌زند...
  • حکم اعدام توماج صالحی اجرا می‌شود؟ / علی هیبتی و حاشیه زشتی که برایش ایجاد شد/ بیماری ترانه علیدوستی چیست؟
  • حکم اعدام توماج صالحی اجرا می‌شود؟ / علی هیبتی و حاشیه زشتی که برایش ایجاد شد/ بیماری ترانه علیدوستی چیست؟ / موعود شمخانی؛ داستان یک بازداشت بزرگ