Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@15:22:03 GMT

نکوداشت بانوی روزنامه‌نگار پس از یک قرن

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۳۳۵۴۵

نکوداشت بانوی روزنامه‌نگار پس از یک قرن

مشاور شهردار سمنان در امور بانوان از برگزاری مراسم بزرگداشت مریم عمید سمنانی که از او به عنوان نخستین بانوی روزنامه‌نگار ایران یاد کرد خبر داد و گفت: همزمان با یکصدمین سال درگذشت این بانو، مراسم نکوداشت او در سمنان که محل تولد و مدفنش است برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، سمیه قاسمی در سخنانی اظهار کرد: نخستین بانوی روزنامه‌نگار ایران یک بانوی سمنانی به نام مریم عمید سمنانی است که دومین نشریه مربوط به زمان را زیر چاپ برده و اقدامات ارزشمندی در راستای ارتقای سطح علمی و اجتماعی بانوان در بیش از یک قرن قبل انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: این بانو علی‌رغم شاخص و متمایز بودن و آشنایی با علوم روز نظیر عکاسی، زبان فرانسه و روزنامه‌نگاری و افکارش در زمینه تعالی جایگاه زن، به فراموشی سپرده شده و در یکصدمین سال درگذشتش هیچ مراسم و بزرگداشتی برای او برگزار نشده است. حتی محل دفن این بانوی روزنامه‌نگار نیز مشخص نیست.

مشاور شهردار سمنان در امور بانوان اظهار کرد: با نظر مساعد شهردار و اخذ مجوز از کارگروه فرهنگی شورای شهر سمنان مقرر شد همزمان با یکصدمین سال درگذشت این بانو نکوداشت او در سمنان که محل تولد و مدفن این روزنامه‌نگار است برگزار شود.

قاسمی گفت: از آن‌جا که اطلاعات اندکی از این بانو باقی مانده، مقرر شد دبیرخانه برگزاری این نکوداشت در سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی تشکیل و اطلاعات کامل و جامعی از این بانو جمع‌آوری شود تا پس از گذشت یک قرن نکوداشت شایسته‌ای برای او برگزار شود.

او از شهروندان سمنان درخواست کرد تا در صورتی که از این بانو و محل دفن او اطلاعاتی در دست دارند آن را با امور بانوان شهرداری سمنان در میان بگذارند.

مشاور شهردار سمنان در امور بانوان یادآور شد: بزرگداشت یک‌صدمین سال درگذشت مریم عمید سمنانی به همت امور بانوان شهرداری سمنان و با مشارکت سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی، سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری و انجمن حافظان میراث فرهنگی سمنان آبان‌ماه امسال برگزار می‌شود. امیدواریم سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز در برگزاری هر چه باشکوه‌تر این مراسم یاری‌رسان شهرداری سمنان باشند.

قاسمی همچنین چاپ روزنامه شکوفه، راه‌اندازی دو مدرسه ویژه بانوان در تهران، راه‌اندازی انجمن زنان، مبارزه با خرافه‌پرستی و ارتقای سطح فکری و عملی بانوان و ترویج و ارج نهادن به صنایع دستی را از جمله اقدامات مریم عمید سمنانی در بیش از یک‌صد سال قبل عنوان کرد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روزنامه نگار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۳۳۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از دکتر سنگری ، پژوهشگر عاشورایی در دزفول

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مسئول ستاد نکوداشت علما و مفاخر شهرستان دزفول گفت: در راستای تجلیل از مفاخر و بزرگان این شهرستان و معرفی آنها به نسل جوان، آئین نکوداشت ادیب دزفول برگزار می‌شود.

حجت الاسلام زارع افزود: در این مراسم از پژوهشگر و سنگربان ادبیات عاشورایی دکتر محمد رضا سنگری با حضور وزیر آموزش و پرورش و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تجلیل می‌شود.

وی ادامه داد: این مراسم امشب ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه در حسینیه عاشقان ثار الله شهرستان دزفول برگزار می‌شود.

دکتر محمد رضا سنگری  از پژوهشگران فعال در موضوع فرهنگ و مکتب عاشورا هستند و دارای دکتری زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران بوده و مولف آثاری نظیر سوگ سرخ، سرچشمه امید، در قلمرو راز، نافله باغ، ادبیات معاصر، جاده سجاده و روزنه‌ای به دنیای نوجوانی است.

وی همچنین در تألیف ۳۰ جلد کتاب درسی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان و کتاب‌های راهنمای معلم مشارکت داشته است.

 

دیگر خبرها

  • ابداع شرکت دانش‌بنیان سمنانی به کمک پرورش‌دهندگان ماهی آمد
  • تجلیل از دکتر سنگری ، پژوهشگر عاشورایی در دزفول
  • برگزاری نکوداشت یک پژوهشگر موسیقی در فرهنگسرای ارسباران
  • اختلاف‌نظر درباره تصادف‌های پرماجرای تهران | نخستین قربانی؛ موسیقیدان مشهور یا روزنامه‌نگار معروف؟
  • راهیابی نوجوان سمنانی به جمع استعدادهای نویسندگی کشور
  • دعوت بانوی کردستانی به اردوی تیم ملی سپک تاکرا
  • درخشش دختر سمنانی در مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته
  • بانوی دشتستانی به بیماران نیازمند به عضو حیاتی دوباره بخشیده شد
  • درخشش تنیسور سمنانی در رقابت های غرب آسیا
  • نوجوان سمنانی به بخش داستانِ باشگاه ادبی «قاف» راه یافت