Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری برنالرستان- گروه گردشگری : استان کهن لرستان به خاطر تنوع آب وهوایی ومحیط کوهستانی خود ظرفیت بسیار بالایی از حیث گردشگری را نشان می دهد که این پتانسیل می تواند بیشترین گردشگران را به این سرزمین اساطیری آورده وبررونق اقتصادی استان نیز بیافزاید .

شهرهای لرستان نیزهرکدام به سهم خود دارای مناطق جاذبه برانگیز وطبیعت ومیراث تاریخی گوناگونی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خرم آباد ،بروجرد،کوهدشت، الیگودرز، نورآباد، الشتر، رومشگان، پلدختر،چگنی ، معمولان، اشترینان،درود ، ازنا شهرهای لرستان را تشکیل می دهند که هرکدام در حوزه جغرافیایی خود مملو ازآثار تاریخی ، طبیعت دل انگیزوجاذبه های گردشگری برای بازدید مسافران نوروزی  می باشند.

این آثار ومیراث تاریخی وجاذبه های طبیعی از قلعه های رازناک تا پلهای تاریخی ،دره های ژرف تا آبشاران بلند ، تالاب های زیبا،اماکن مذهبی وتفرجگاه های جذاب را در برمی گیرد.

تشریح این اماکن وجاذبه های طبیعی هرکدام خود گزارشی اختصاصی می طلبد ولی بانگاهی اجمالی به برخی از آنها می نگریم:

قلعه های لرستان

لرستان چون دیگرنقاط لرنشین با حماسه های باستانی ایلات وقبایل واقوام سرکش کوهستان درآمیخته است وانگارحماسه های ایرانی بدون قلعه های باستانی  قابل فهم نیست؛لذا وجود قلعه های مختلف ازجمله دژبزرگ شاپورخواست یا قلعه فلک افلاک خرم آبادهنوزیادآورحماسه های رازآمیزی است که قوم وقبایل  پرجنب وجوش وعصیانگر لردرطی گذرزمان آفریده اند.

از دیگر قلعه های لرستان می توان به قلعه نصیر وقلعه بهرام در پلدختر،قلعه های چنگری ،گورکان ومنیژه در کوهدشت  وهمینطور قلعه رکی ، قلعه کوه زاد، قلعه زاخه، قلعه سرقلا، قلعه رزه، قلعه گم ور، قلعه سیله، قلعه چق ( جغد) قلعه چشمک ، قلعه قلاجق، قلعه دژ شینه نام برد.

قلعه شاپورخواست یا فلک الافلاک

فلک الافلاک مهمترین قلعه لرستان ومی توان گفت نماد میراث باستانی لرستان در رسانه ها  است .این دژ باستانی سمبل حماسی  مردم لرستان ازعصراتابکان لرتا سرکشی قبایل لردربرابرحکومت  مرکزی وکشمکش های عصرپهلوی است.

بنا به روایت مورخین  این دژیک قلعه استراتژیک بوده و درزمان فرمانروایی ساسانیان ساخته شده است .

این قلعه دارای یک موزه است که در آن آثاری از میراث تاریخی وفرهنگی مردم لرستان به نمایش گذاشته شده است.

تالابهای لرستان

تالابهای لرستان از جمله زیباترین ومهمترین جاذبه های این استان محسوب می شوند. تالابهای یازده گانه پلدختر وتالاب بیشه دالان بروجرد وتالاب سیلاخور دروود تالابهایی هستند که به طبیعت لرستان زیبایی گیرایی داده اند واز بهترین زیستگاهای پرندگان بومی مهاجر وهمچنین آبزیان مختلف هستند.

متاسفانه این تالابها امروز در معرض خطرنابودی هستندوحتی برخی از آنها ازجمله تالاب معروف به گوری بلمک وگوری زردابه در پلدختر در طی سالهای گذشته به وسیله عوامل انسانی نابود شدند.

تالابهای پلدخترکه در کوهستانهای گرمسیری جنوب لرستان قرار دارند به خاطر هوای گرمسیری این شهرستان همیشه  دارای بهارزودرس ودلپذیری  هستند.

 

 

 

در کل تالابهای پلدختراز این قرار هستند :تالاب تکانه 1و2 ، تالاب لفانه ، تالاب زردابه ، تالاب سیاه، تالاب جمجمه، تالاب تاف 1و2،تالاب سوزه ،تالاب پیکه،تالاب بلمک.

دریاچه گهر

دریاچه گهر که همگان از آن به عنوان نگین اشترانکوه یادمی کنند ازرویایی ترین مناظر دیدنی لرستان به حساب می آید که در شهرستان دروودواقع است .

دریاچه گهردر ارتفاع 2350متری از سطح دریا قرار داردودارای پوشش گیاهی وحیات وحش مناسبی می باشد.

 

این دریاچه به خاطر زیبایی وگیرایی پرجاذبه اش سالانه میزبان 70000گردشگر است وبه موقعیت گردگشری لرستان امتیاز بالایی داده است.

آبشارهای لرستان

آبشارهای لرستان ازدیگرچشم اندازها وآثار طبیعی است که نقش لرستان را به عنوان پایتخت ژئوتوریسم ایران برجسته تر کرده است.

آبشاربیشه،آبشارتاف،آبشارنوژیان،آبشارآفرینه،آبشارچکان،آبشاروارک،آبشاریرکانه،آبشارآب سفید،آبشارفصلی آب تاف پلدختر ازجمله آبشارهای دیدنی لرستان  هستند که از ارزش گردشگری بالایی برخوردارند.

آبشار بیشه ازمشهورترین آبشارهای ایران است که در منطقه سپیدشت پاپی قرارداردودو آبشار آب تاف وآبشار آفرینه درپلدختربه خاطرموقعیت گرمسیری وبهارزودرس این شهرستان در کرانه جاده خرم آباد –پلدختر وحاشیه رودخانه کشکان در مسیر مستقیم مسافران نوروزی قرارداشته ودر این مواقع از سال وایام نوروزی ازهوای دلپذیری برخوردار است.

 کاروانسراهای لرستان

لرستان همانطور که گفته شد به خاطرموقعیت جغرافیایی خاصش دارای نقش ارتباطی با اهمیتی در طی تاریخ بوده است وعلاه بر پل های کهن دارای کاروانسراهای متعدد نیز می باشد مانند کاروانسرای چمشک درمنطقه چشمک ،کاروانسرای میشونددرمنطقه تخت چو پلدختر وکاروانسرای "چارتا" در کوه کیالوپلدختر، کاروانسرای گوشه شهنشاه در خرم آباد.

 

موزه های لرستان

از موزه های لرستان می توان به موزه مردم شناسی وموزه باستانشناسی خرم آباد درقلعه فلک الاافلاک ، موزه مردم شناسی کوهدشت ، موزه مردمشناسی الیگودرز، موزه مردم شناسی نورآباد، موزه تاریخی بروجرد، موزه علوم طبیعی خرم آباد اشاره کرد.

اماکن مذهبی لرستان

از اماکن مذهبی لرستان نیز می توان به امام زاده شاهزاده احمد در منطقه پاعلم پلدختروامام زاده شاه محمد کوهدشت اشاره کرد که در ایام نوروزی  پذیرای خیل عظیمی از زائرین بومی واستانهای همجوار است .

امازاده حیات الغیب  در خرم آباد، امام زاده ابوالوفا، مقبره شاهزاده ابراهیم ، امام زاده جعفر در بروجرد،امامزاده پیرامام الیگودرزو امامزاده قاسم ازنا  دیگر مقابر مقدس لرستان هستند.

مسجد جامع بروجرد

 

مسجد جامع بروجرد را یکی از اماکن کهن شهر بروجرد بشمار می آورند که در قرن سوم هجری ساخته شده است.

 

ا بر باورمردم ساختمان این مسجد برروی یک آتشکده بنا نهاده گردیده  وگنبد آن در ارتفاعی  20 متراز کف زمین قرار داردوگلدسته های آن نیز در سال 1209ه ق ساخته شده است.درب ورودی این مسجد ازچوب کنده کاری شده وبه دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است.

تفرجگاهای لرستان

لرستان دارای تفرجگاهای متعدد است که می توان به سراب ونایی و تپه چغا در بروجرد، سراب کهمان در الشتر، پارک جنگلی شوراب خرم آباد ، پارک جنگلی بلوران در کوهدشت ، منطقه بادامک در پلدختر وطبیعت شول آباد الیگودرز،اشاره داشت.

 

همچنین لرستان دارای رودخانه ها کشکان ، سیمره وسزاراست که مناطق جنوبی رودخانه کشکان وسیمره در جنوب لرستان در فصل بهار وایام نوروز زیبایی دلربایی از بهاران گرمسیری این کوهستانهارابه چشم  مسافران نوروزی نشان می دهد .

 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جاذبه های گردشگری زمین گردشگری گردشگری استان مسافران نوروزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۳۳۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب‌ تالاری که باعث لغو پروازهای خرم‌‌آباد شد

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، علی حسنوند دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان لرستان، ظهر امروز در حاشیه پلمب یکی از تالارهای خرم‌آباد بیان داشت: باتوجه به گزارش مدیر فرودگاه خرم‌آباد و رئیس پلیس اطلاعات و امنیت فرماندهی انتظامی لرستان مبنی براینکه تالار مذکور درنزدیکی فرودگاه خرم‌آباد قرار دارد و تیراندازی‌های صورت گرفته در داخل تالار باعث اخلال امنیتی در روند پروازهای این فرودگاه شده و بعضا لغو تعدادی از پروازهای این فرودگاه را به همراه داشته، موضوع مذکور در دستور کار دادستانی قرارگرفته، که علیرغم تذکرات داده شده به مدیر تالار مذکور، و اخذ تعهد از ایشان، متاسفانه نامبرده توجهی به تذکرات داده شده نداشته، که نهایتا دستور پلمب تالار صادر گردید.

دیگر خبرها

  •  جیب‌بُرترین شهرهای اروپا برای گردشگران کدام‌ها هستند؟
  • پلمب‌ تالاری که باعث لغو پروازهای خرم‌‌آباد شد
  • (تصاویر) جاذبه‌های گردشگری و طبیعی آستارا
  • دستگیری دو گروه شکارچی و صیاد غیرمجاز در پلدختر
  • نطنز آماده پذیرایی از گردشگران در ایام گل و گلاب شد
  • ریزش سنگ در جاده پلدختر - خرم‌آباد
  • ثبت ۱۰۸ میلی‌متر بارش باران در رومشکان
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • کشف ۵۴ تن نهاده دامی و آرد خارج از شبکه توزیع در شهرستان پلدختر
  • تعطیلی بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری کاشان