Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارگاه بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد پارک‌های علم و فناوری کشور به همت دانشگاه تهران و با حضور معاونین وزیر علوم در دو روز برگزار شد. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو؛ کارگاه آموزشی با عنوان بودجه ریزی عملیاتی ویژه اعضای پارک­‌های علم و فناوری کل کشور به همت دانشگاه تهران برگزار شد. در ابتدای این نشست مقاری، معاون طرح و برنامه دانشگاه تهران، گفت: هدف از برگزاری چنین کارگاه­‌هایی تبادل اطلاعات بین اعضای شرکت کننده در جهت هم ­افزاریی مفید و اثربخش بین اعضا جهت نیل به اهداف دوره است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی ادامه داد: پارک­‌های علم و فناوری متولی بخشی از اقتصاد کشور هستند و با وضعیتی که کشور در آن قرار دارد یقینا اثرگذاری چنین کارگاه‌ها و نشست‌هایی می‌تواند برای کشور بسیار مهم و اثرگذار در آینده برای خروج از این وضعیت اقتصادی باشد.

مقاری تصریح کرد: امیدوارم با نظامی که در تدوین و اجرای بودجه پارک­‌های علم و فناوری در حال شکل گیری می ­باشد در آینده شاهد این باشیم که شرکت­های دانش بنیان بتوانند دانش را به ثروت تبدیل کنند و سهم پارک­‌های علم و فناوری در تولید ناخالص ملی بسیار بیشتر از سهمی باشد که الان شاهد آن هستیم. ایشان بیان داشتند: متاسفانه باید این نکته را ذکر کنم که طبق گزارشات مقایسه بین ایران و کشور‌های منطقه سهم تولید ناخالص ملی ایران در بخش پارک­‌های علم و فناوری علیرغم تلاش­‌هایی که در یکی دو دهه گذشته برای افزایش کیفیت پارک­‌ها انجام شده، بسیار پایین می­ باشد.   اقتصاد دانش بنیان مبنای توسعه است 
در ادامه این کارگاه کشمیری مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت عتف، اظهار کرد: پارک‌های علم و فناوری در حقیقت یک زیرساخت در درون بحث توسعه اقتصاد دانش بنیان هستند. زیرساختی که شاید در طول سه یا چهار دهه در کشور­های مختلف پیاده­ سازی شد و آن­‌ها تجربه داشتن چنین زیرساختی را داشتند. با این رویکرد در سال­‌های گذشته، در اقتصاد دانش بنیان عنوان مبنای توسعه، جایگزین رویکرد تولید و استفاده از منابع طبیعی گردید.

کشمیری گفت: در بحث توسعه علم پارک­‌های علم و فناوری، مسیر‌های جدیدی را به زیرساخت­‌های توسعه کشور اضافه کرد. در گذشته شهرک­‌های صنعتی را به عنوان متولی بخش صنعت داشتیم، ولی در حال حاضر علاوه بر آن پارک­‌های علم و فناوری را نیز داریم که ماموریت اصلی پارک­‌های علم و فناوری رشد و توسعه شرکت­های دانش بنیان می‌باشد. این شرکت­ها هم نقش موثری در افزایش ثروت و درآمد کشور ایفا می­کنند و هم نقش موثری در اشتغال به صورت خاص یعنی اشتغال فارغ التحصیلان و یا اشتغال فاخر دارند.

وی افزود: پس به بیان دیگر می­توان گفت که ماموریت اصلی پارک­های علم و فناوری جذب، پذیرش و حمایت از رشد و توسعه شرکت­‌های دانش بنیان می­ باشد. الحمدالله امروز شرکت­‌های دانش بنیان مورد توجه کلیه ارکان کشور هستند.
مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت عتف ادامه داد: زیرساخت پارک­‌های علم و فناوری حدود دو دهه است که در وزارت عتف تحقیقات و فناوری ایجاد شده است. زیرساخت­های آموزشی و پژوهشی در این مجموعه ایجاد شده بود بنابراین پارک‌های علم و فناوری به عنوان یکی از زیرساخت‌های توسعه علم و فناوری شکل گرفتند. حدود ۴۵ پارک علم و فناوری در مجموعه کل کشور فعال می‌باشند که عمده آن­ها وابسته به وزارت عتف می‌باشند. خوشبختانه باید گفت: کشور ما از لحاظ توسعه پارک‌های علم و فناوری کشور شناخته شده و فعال در سطح منطقه می‌باشد.

کشمیری یادآور شد: بودجه پارک­‌های علم و فناوری با ماموریت­ های­شان به هیچ وجه انطباق ندارد، یعنی حدود ۳۵ پارک علم و فناوری در قانون بودجه ردیف اقتصادی اختصاصی خود را دارند که مجموع بودجه­ هایشان معادل یکی از مراکز دانشگاهی می­ باشد. در همین راستا باید گفت، بودجه تخصیص داده شده به پارک­های علم و فناوری در سال گذشته عددی حدود۲۲۰ میلیارد تومان می‌باشد که در قانون بودجه سال ۹۷ به آن اشاره شده است و خوشبختانه در بودجه امسال حدود ۷۰ درصد افزایش بودجه برای پارک‌های علم و فناوری در نظر گرفته شده است که این یک اقدام بسیار شایسته­ای بود در جهت افزایش اثربخشی و کارایی پارک­های علم و فناوری در سال جدید به خاطر همین دل تشکر ویژه­ای از سازمان برنامه و بودجه دارم.   به شرایط بد اقتصادی باید تنگنای زمانی را اضافه کرد
همچنین در این کارگاه، صدیق رئیس پارک ICT و عضو شورای راهبری بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، با نگاه به مفاهیم تنظیم بودجه و بودجه عمومی دولت به تشریح مباحث مربوط به بودجه ریزی عملیاتی در این کارگاه پرداخت.

وی هدف این کارگاه دو روزه را برطرف کردن اشکالات بودجه ریزی عملیاتی که در ماه‌های گذشته روی آن کار شده ، بیان کرد و گفت: در واقع کارگاه آموزشی شاکله اصلی این برنامه دو روزه می‌باشد، اما پیش نیاز کارگاه آموزشی مبانی تئوریک است که در ارائه بنده به آن خواهیم پرداخت.

صدیق با اشاره به اینکه علاوه بر شرایط بد اقتصادی و تنگنا‌های مالی که کشور درگیر آن است تنگا‌های زمانی را نیز باید اضافه کرد، گفت: از آنجایی که سازمان­ها عادت دارند که براساس نقدینگی مجموعه خود کار کنند و نقدینگی نیز همیشه دچار نوسان می­ شود، کار کردن درست با بودجه را رمز اصلی موفقیت مجموعه­‌ها و سازمان­‌ها دانست. ایشان سپس به تعریف بودجه­ بندی پرداختند که بودجه بندی را فرایند تخصیص منابع محدود به نیاز‌های نامحدود و در جایی دیگر بودجه ­ریزی را فرایند قطع هزینه­‌های اضافی از بدنه دستگاه و افزایش اثربخشی و بهره ­وری در نظر گرفتند، که داشتن بودجه عملیاتی برای هر سازمان را، نقطه آغاز توزیع اختیارات واقعی و اداره سازمان به سبک مدرن دانستند.

وی همچنین به مبانی برنامه ریزی اعتبارات و معرفی ساختار بودجه دولت اشاره کرده و گفت: بنا به فرموده ایشان مبنا و اساس تمامی بودجه­‌ها را بودجه عمومی دولت دانستند و گفتند آن چیزی که در ساختار بودجه دولت لحاظ شده است، مقیاس کوچک­تر آن با لحاظ کردن اینکه بعضی از موارد ممکن است در برخی سازمان­‌ها با توجه به وظایفشان کارایی نداشته باشد، عینا در دستگاه ­ها باید لحاظ ­شود و لازم الاجرا گردد. سپس به معرفی بودجه کل کشور و مقایسه آن با بودجه دستگاه‌های اجرایی پرداختند و به تشریح بودجه جاری، اعتبارات هزینه‌ای بودجه جاری و ... پرداختند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پارک های علم و فناوری دانشگاه تهران اقتصاد دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۳۵۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش تصویری | تشییع شهید گمنام در پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی برای ایجاد ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری در کشور
  • نباید بدون برنامه‌ریزی دانشجو گرفته شود
  • وضعیت بودجه و عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان و خانواده
  • نگاهی به سنجه‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان و خانواده
  • پس‌لرزه‌های حصارکشی «لاله» در شورا
  • اجتماع ۱۳۰ هزار نفری فناوران کشور در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴
  • اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند
  • کارگاه یک روزه جوانی جمعیت برگزار می شود
  • بهره‌گیری از گیمیفیکیشن در برنامه‌ریزی شهری
  • گزارش تصویری | تشییع شهید گمنام در پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت