Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-28@09:21:03 GMT

رشد 322 درصدی جرائم مالی فضای سایبری در کردستان

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۳۶۴۳۸

رشد 322 درصدی جرائم مالی فضای سایبری در کردستان

رئیس پلیس فتای استان کردستان با اشاره به اینکه میزان جرایم فضای مجازی استان از ابتدای امسال تا اواخر تیرماه در مقایسه با سال گذشته ۱۲۹ درصد افزایش داشته است، گفت: میزان جرایم مالی در فضای مجازی استان کردستان ۳۲۲ درصد افزایش  و در سایر حوزه 32 درصد کاهش جرائم سایبری داشته است. 

به گزارش ایسنا منطقه کردستان، سرهنگ مهدی دانش‌پور، امروز، سوم مردادماه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان کردستان اظهار کرد: براساس جمعیت یک میلیون و 603 هزار نفری استان کردستان نفوذ اینترنت بالغ بر 73 درصد است که با توجه به رشد فناوری و استفاده از اپلیکشن‌های جدید در فضای مجازی روز به روز این آمار در حال رشد است و اغلب کاربران نوجوان و جوان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در حال حاضر بالغ بر 154 هزار خط اینترنت پرسرعت در سطح استان کردستان وجود دارد و بیش از 57 هزار خط توسعه 9 شرکت دیگر  را ارائه داده است که اتصال 340 روستای استان به اینترنت پرسرعت را شاهد هستیم.

سرهنگ دانشپور عنوان کرد: مجموع مشترکان پهنای باند فور جی و تری جی در استان کردستان بالغ بر 736 هزار نفر و تعداد سیم کارت‌های فعال در استان کردستان 110 درصد نسبت به جمعیت استان بوده است.

وی مجموع استفاده‌کنندگان از اینترنت ثابت و سیار را 945 هزار نفر ذکر و عنوان کرد:  تمام شهرهای استان کردستان مجهز به سیستم فور جی و تری جی هستند که بالطبع این توسعه فناوری، میزان جرائم سایبری نیز افزایش یافته است.

رئیس پلیس فتای استان کردستان عنوان کرد: در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری در اهمیت توجه به فضای مجازی، طرح سراسری مبارزه با عرضه سلاح و مهمات و مبارزه با ترویج خشونت در فضای سایبری اجرا شده و اقدامات خوبی در پلیس فتای استان کردستان صورت گرفته است.

وی اعلام کرد: 90 تارنما در حوزه عرضه فروش سلاح و مهمات و اراذل و اوباش را شناسایی کردیم که در دست اقدام بوده است و شاهد موفقیت خاصی در این طرح خواهیم بود.

رشد 129 درصد جرائم سایبری در کردستان

سرهنگ دانشپور با اشاره به اینکه میزان جرایم فضای مجازی استان از ابتدای امسال تا اواخر تیرماه در مقایسه با سال گذشته ۱۲۹ درصد افزایش داشته است، بیان کرد: میزان جرایم مالی در فضای مجازی استان کردستان ۳۲۲ درصد افزایش و در سایر حوزه ها نیز 32 درصد کاهش جرائم سایبری داشته است.  

وی 64 درصد فراوانی جرائم سایبری را مربوط به جرائم مالی دانست و عنوان کرد: 51 درصد از این میزان مربوط به برداشت غیرمجاز و 13 درصد نیز مربوط به کلاهبرداری اینترنتی است.

رئیس پلیس فتای استان کردستان عنوان کرد: مزاحمت اینترنتی با ۱۳ درصد، هتک حرمت و نشر اکاذیب با هشت درصد، ‌انتشار فلیم‌های خصوصی با پنج درصد بیشترین فراوانی جرایم فضای مجازی در کردستان را تشکیل داده و سایر جرایم نیز ۱۰ درصد بوده است.

وی با اشاره با اینکه ۸۰ درصد جرائم سایبری را کشف کرده ایم، افزود: بیشترین دلایل و انگیزه های این جرایم تسویه حساب و رقابت های شغلی، موضوعات ضد اخلاقی و منافع مالی بوده است.  

سرهنگ دانشپور در زمینه محدوده سنی دستگیر شدگان ادامه داد:‌ در محدوده سنی زیر سن ۱۴ سال دستگیری داشتیم که محدوده سنی ۱۵ تا ۲۴ سال ۲۵ درصد، ۲۵ تا ۳۹ سال ۶۰ درصد و ۴۰ ساله به بالا ۱۵ درصد دستگیری‌ها را شامل می‌شود.

وی اذعان کرد: ترفند بسیاری از کلاهبرداری های اینترنتی به این شکل بوده که افراد برای خرید نرم افزارهای اغواگرانه یا شارژ ارزان قیمت به درگاه‌های جعلی بانک ها هدایت شده و اطلاعات بانکی آنها به سرقت رفته و مورد کلاهبرداری قرار  گرفته‌اند.

رئیس پلیس فتای استان کردستان یادآور شد: در چهار شهرستان استان کردستان مرکز پلیس فتا راه اندازی شده است و اکنون مرکز پلیس فتا در ۹ شهرستان فعال بوده است  و در شهرستان سروآباد نیز در آینده نزدیک مرکز پلیس فتا فعال خواهد شد.


انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال اراذل و اوباش خشونت سیم کارت فتا مقام معظم رهبری قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۳۶۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات ویژه پلیس فتا علیه فروشندگان و تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی

رئیس پلیس فتای فراجا از آغاز طرح عملیاتی این پلیس برای برخورد با تبلیغ کنندگان فروش سلاح و مهمات و ترویج‌کنندگان خشونت در فضای مجازی در سال‌جاری خبرداد.

به گزارش ایسنا، سردار وحید مجید دراین‌باره گفت: همزمان با آغاز سال ۱۴۰۳ و در راستای پاکسازی و ارتقاء امنیت فضای مجازی دو طرح عملیاتی ویژه پلیس فتا علیه تبلیغ کنندگان و فروشندگان سلاح، مهمات و اقلام ممنوعه و همچنین مقابله با پدیده ترویج خشونت و اراذل و اوباش در فضای سایبر در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در این راستا  ۳۴ کارگروه ویژه عملیاتی و اطلاعاتی در خصوص  رصد تارنماهای مجرمانه و شناسایی مجرمان این دو حوزه که همواره پاکسازی و امنیت آن مورد درخواست هموطنان است ، شروع به اجرای طرح کردند. بر اساس تجزیه، تحلیل و رصدهای صورت گرفته در فضای مجازی بیش از ۹۰ درصد تبلیغات فروش و واگذاری سلاح ، مهمات ، افشانه و شوکر الکتریکی صرفا یک ترفند کلاهبردارانه از سوی مجرمان سایبری برای کلاهبرداری مالی از متقاضیان محسوب می‌شود و در حقیقت این افراد کلاهبردار هیچگونه اقلامی نظیر سلاح، مهمات و ... را به درخواست کنندگان واگذار نخواهند کرد.

رئیس پلیس فتای فراجا با تاکید بر عزم جدی پلیس فتا در برخورد با این دو پدیده مخل امنیت و آرامش در فضای مجازی ؛ از کاربران خواست تا ضمن مشارکت با پلیس فتا در پاکسازی فضای مجازی در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه موضوع را به پلیس فتا گزارش کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • جزئیات عملیات پلیس علیه فروش سلاح و مهمات
  • اجرای طرح برخورد با فروش سلاح و مهمات در فضای مجازی
  • کلاهبرداری از مالباخته در فضای مجازی
  • آغاز عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح در فضای مجازی
  • عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح و مهمات
  • عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح و مهمات در فضای مجازی
  • عملیات ویژه پلیس فتا علیه فروشندگان و تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات فوتی در کردستان