Web Analytics Made Easy - Statcounter

ترکیه، از انتصاب بوریس جانسون به عنوان نخست‌وزیر انگلیس استقبال کرد و سیاست‌مداران و رسانه‌های این کشور با اشاره به اجداد ترکیه‌ای جانسون گفتند که او می‌تواند روابط دو کشور را تقویت کند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، بوریس جانسون، شهردار سابق لندن، نتیجه (پسر نوه) علی کمال، آخرین وزیر کشور امپراتوری عثمانی است؛ اجداد بوریس جانسون، مایه افتخار بسیاری از ترک‌ها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی‌رغم اظهارات بعضا ناامیدکننده او درخصوص ترکیه که شامل بیانات طنزی در مورد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه می‌شود و یا نامه درخواست جانسون در سال ۲۰۱۶ برای وتو کردن ورود ترکیه به اتحادیه اروپا توسط انگلیس که به دیوید کامرون، نخست‌وزیر وقت نوشته بود، بعضی از رسانه‌های ترکیه، وی را به طرز مهربانانه‌ای "بوریس ترک" نامیدند.

روزنامه اپوزیسیون "سوزجو"، با تیتر "نوه عثمانی نخست‌وزیر می‌شود"، به ریشه جانسون در استان چانقری که زادگاه علی کمال بوده است، اشاره کرد.

علی کمال نیز همانند بوریس جانسون، در ابتدا خبرنگار بوده و بعدها وارد عرصه سیاست شد که به سرانجامی بد منتهی شد و در اواخر امپراتوری عثمانی، توسط ملی‌گرایانی که برای تاسیس کشور ترکیه مبارزه می‌کردند، دستگیر و کشته شد.

اردوغان پیش‌تر در پیامی توئیتری، انتصاب بوریس جانسون را تبریک گفت و افزود که روابط ترکیه و بریتانیا در آستانه توسعه است. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز با به اشتراک‌گذاری ویدئویی در حساب توئیتری خود که طی آن، خبرنگاران ترکیه‌ای طی دیدار جانسون از آنکارا، از وی در مورد ریشه ترکی‌اش سوال می‌پرسند، به او تبریک گفت.

خبرگزاری دی‌اچ‌ای ترکیه نیز به نقل از یکی از ساکنان روستای "کلفت" استان چانقری، بیان داشته است که برای آن‌ها، این موضوع که کسی از روستایشان نخست‌وزیر شده باشد، مایه افتخار است و این روستایی افزوده است که موهای بور جانسون نیز از نیاکان ترک او به میراث مانده است.

روابط خود بوریس جانسون با ترکیه، افت و خیزهایی داشته است. سه سال پیش، جانسون موفق به دریافت جایزه یک مجله بریتانیایی شد که از مخاطبانش خواسته بود تا یک طنز "هر چه کثیف و توهین‌آمیزتر" درباره اردوغان بسرایند؛ او بعدها بیان داشت که رهبر ترکیه، هنگام دیدار با وی به این طنز اشاره نکرده بود.

مذاکرات ورود ترکیه به اتحادیه اروپا، در حال حاضر متوقف شده است و این در حالی است که جانسون، حدود سه ماه زمان دارد تا بریتانیا را در تاریخ سی و یکم اکتبر از این اتحادیه خارج کند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ترکیه بوریس جانسون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۳۶۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال حماس از تصمیم پیوستن ترکیه به پرونده نسل‌کشی علیه رژیم صهیونیستی

جنبش حماس از تصمیم ترکیه برای پیوستن به پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری استقبال کرد.

به گزارش ایسنا، جنبش مقاومت اسلامی «حماس» با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم ترکیه برای پیوستن به پرونده جاری (نسل‌کشی رژیم صهیونیستی) در دیوان بین‌المللی دادگستری که توسط آفریقای جنوبی گشوده شده، استقبال کرد و این اقدام را برای مردم فلسطین مهم دانست.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، در این بیانیه آمده است: تصمیمات اتخاذ شده توسط ترکیه برای مردم فلسطین که در معرض یک نسل‌کشی وحشتناک قرار گرفته‌اند، بسیار مهم است.

از سوی دیگر وزارت بازرگانی ترکیه نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرده بود که مرحله دوم اقدامات انجام شده در سطح دولتی آغاز شده و مبادلات صادراتی و وارداتی مربوط به رژیم صهیونیستی متوقف شده است.

«هاکان فیدان»، وزیر امور خارجه ترکیه پیش از این گفته بود که «ترکیه نیز به پرونده جاری (نسل‌کشی اسرائیل) در دیوان بین‌المللی دادگستری که توسط آفریقای جنوبی گشوده شده، خواهد پیوست.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نتانیاهو از رفتن به زندان جان به در برد
  • افزایش سرعت سقوط آزاد سوناک بعد از انتخابات محلی انگلیس
  • انتقاد روسیه از مواضع نخست‌وزیر انگلیس نسبت به اوکراین
  • ترکیه: مسئله فلسطین نباید قربانی رقابت‌های منطقه‌ای شود
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • بوریس جانسون از رای‌دادن در انتخابات محلی باز ماند
  • استقبال حماس از تصمیم پیوستن ترکیه به پرونده نسل‌کشی علیه رژیم صهیونیستی
  • منع جانسون از شرکت در انتخابات محلی به دلیل نقض قانون
  • استقبال حماس از تعلیق مبادلات تجاری ترکیه با رژیم صهیونیستی
  • این کشور همه فعالیت‌های تجاری با اسرائیل را تعلیق کرد