Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز، دولت بریتانیا گفته است که قصد دارد اسکورتی دریایی برای کشتی‌هایی ایجاد کند که با پرچم این کشور در تنگه هرمز تردد می‌کنند.

 

تصمیم ایجاد یک اسکورت نظامی برای کشتی‌های بازرگانی بریتانیایی در پی برگزاری نشستی اضطراری در مقر نخست‌وزیری برای بحث و بررسی اوضاع در خلیج فارس گرفته شد.

 

یک سخنگوی دولت بریتانیا دراین‌باره گفت: «نیروی دریایی سلطنتی ماموریت یافته است تا کشتی‌هایی را که با پرچم بریتانیا از تنگه هرمز عبور می‌کنند، چه به صورت تکی و چه در قالب ناوگانی از کشتی‌ها، محافظت کند و این کشتی‌ها به هنگام تصمیم عبور باید این نیرو را آگاه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

 

این سخنگو اضافه کرد: «آزادی عبور و مرور برای نظام تجارت بین الملل و اقتصاد جهانی حیاتی است و ما هرکار بتوانیم خواهیم کرد تا از آن دفاع کنیم.»

 

براساس این تصمیم از کشتی‌هایی که با پرچم بریتانیا در تنگه هرمز تردد می‌کنند، خواسته شده تا به وزارت حمل و نقل مسیر خود را اطلاع دهند، تا نیروی دریایی بریتانیا بتواند برای آن‌ها اسکورت نظامی فراهم کند.

 

این اقدام در پی توقیف نفتکش استینا ایمپرو در جمعه گذشته توسط ایران صورت می‌گیرد. این نفتکش با پرچم بریتانیا در حال حرکت بود.

 

در حالی بریتانیا از اسکورت کشتی هایی که حامل پرچم این کشور باشند، خبر می دهد که در زمان توقیف کشتی «استینا ایمپرو» یک ناو بریتانیایی در نزدیکی آن بود اما نتوانست اقدامی کند؛ موضوعی که با انتقاد رسانه های انگلیسی مواجه شد.

 

روزنامه دیلی اکسپرس چاپ لندن، پس از توقیف کشتی انگلیسی نوشت: «به دنبال تنش اخیر ایران و انگلیس در آب های خلیج فارس، کارشناسان نظامی با اشاره به ناتوانی و عملکرد بسیار ضعیف نیروی دریایی انگلیس تاکید کردند که ناوگان دریایی نظامی بریتانیا برای مقابله با درگیری های بین الملل بسیار کوچک است.»

 

اکسپرس افزود: «قدرت این ناوگان نسبت به جایگاه نظامی خود در ۳۰ سال گذشته بسیار افول کرده و تحولات اخیر توان کنونی انگلیس در منطقه خاورمیانه را زیر سوال می برد. کارشناسان دریایی بر این باورند که توقیف نفتکش انگلیس توسط ایران بیانگر شکست لندن در تاسیس یک قدرت بلامنازع در منطقه خاورمیانه است.»

 

ایران پس از توقیف کشتی «استینا ایمپرو» در بیانیه ای اعلام کرد این کشتی به دلیل «رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی» توقیف شده است.

 

همچنین نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه ای به شورای امنیت درباره توقیف کشتی انگلیسی نوشت  این نفتکش روز جمعه 28 تیر 1398 در تنگه هرمز با یک کشتی ماهیگیری ایرانی برخورد و به آن خسارت وارده کرده است و حال تعدادی از خدمه و ماهیگیران صدمه دیده کشتی ایرانی نیز وخیم است.


در این نامه همچنین آمده است کشتی انگلیسی پس از این حادثه، هشدارهای مسئولان ایرانی را نادیده گرفت و با خاموش کردن سیستم های ناوبری خود، در اقدامی خطرناک، مسیرش را تغییر داد و با حرکت در جهت مخالف، در تلاش برای فرار بود که نیروهای ایرانی آن را توقیف کردند.


در این نامه اعلام شده است اقدام ایران برای برقراری نظم و قانون و حفظ امنیت دریانوردی در تنگه هرمز ضروری بود و براساس قوانین بین المللی صورت گرفته است. این نفتکش که دستور توقیف آن را مقامات قضایی محلی صادر کردند متعاقبا به بندرعباس هدایت شد.


نمایندگی دائم ایران در نامه خود اعلام کرده است: بر اساس دستور مقامات قضایی، تحقیقات درباره تخلفات این نفتکش از جمله خساراتی که به محیط زیست دریایی و کشتی ماهیگیری ایرانی و خدمه و ماهیگیران آن وارد کرده، در حال انجام است.

 

106

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: نفتکش نیروی دریایی تنگه هرمز انگلیس بریتانیا ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۳۷۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار نمایندگان روسیه، پاکستان و فیلیپین با خدمه‌های کشتی توقیفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، حسین عباس‌نژاد گفت: این اقدام با پیگیری سفارتخانه‌های مقیم در تهران و با درخواست اداره کنسولی وزارت خارجه انجام شده است.

وی ادامه داد: در این دیدار چندساعته محمد صدیق سرکنسول پاکستان در زاهدان، دینیس نافیکوک دبیر اول و روسلان ایلما متیوف رایزن بخش کنسولی سفارت روسیه و اسماعیل انصاری دبیر سوم سفارت فیلیپین با خدمه‌های خود دیدار و گفت‌وگو کردند.‌

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه بازگشت به وطن و تماس با خانواده مهم‌ترین خواسته‌های این خدمه‌ها است، گفت: حضور سفرا، رایزنان و نمایندگان این سفارتخانه‌ها بر روی کشتی یاد شده و دیدار و گفت‌وگو با خدمه‌های خود در راستای پایبندی جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق دریایی و تبعیت از کنوانسیون کار دریایی MLC) ) درحال انجام است.

روز دوشنبه هفته جاری سر کنسول هند با ۱۶ خدمه هندی کشتی توقیفی MCS Aries در بندرعباس دیدار و گفت‌وگو کرد.

هفته گذشته نیز در راستای پایبندی جمهوری اسلامی ایران به منشور اخلاقی و انسانی و به منظور حمایت از بانوان دریانورد، یک بانوی دریانورد هندی این شناور توقیف شده پس از انجام فرآیند قانونی به کنسولگری هند تحویل شد.

لازم به ذکر است؛ کشتی کانتینری به نام MCS Aries با پرچم کشور پرتغال روز شنبه ۲۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ با انجام عملیات و تخلیه کارکنان روی عرشه کشتی توسط نیروهای دریایی سپاه توقیف شد.

کد خبر 6088436

دیگر خبرها

  • تشدید دوباره حملات انصارالله یمن: پهپاد آمریکایی و نفتکش انگلیسی هدف قرار گرفتند
  • تاریخ برده‌داری به زبان طنز
  • ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
  • عقب نشینی ناوهواپیمابر و یک ناوشکن آمریکایی از دریای سرخ
  • آشنایی با تانک چلنجر ۲
  • آزادی کارکنان هندی کشتی توقیف شده توسط ایران
  • وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می‌شوند
  • دیدار نمایندگان روسیه، پاکستان و فیلیپین با خدمه‌های کشتی توقیفی
  • توقیف ۳ شناور با ۱۱ میلیارد تومان قاچاق در بوشهر
  • تهدیدهای ترانزیت دریایی در ۱۴۰۳