Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@15:27:57 GMT

نگاهی به برخی اخبار و تحولات سیاسی در قم

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۳۸۳۷۰

عدم تفاوت دیه زن و مرد

در حالی که بسیاری از علما معتقدند دیه زن نصف دیه مرد است، آیت الله یوسف صانعی از فقهای حوزه علمیه قم در تازه ترین موضع گیری خود در این زمینه بار دیگر اعلام کرد: در قرآن تفاوتی میان دیه زن و مرد نیست.
وی ادامه داد:قرآن کریم بر لزوم پرداخت اصل دیه دلالت دارد و تفاوتی میان زن و مرد نگذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پایگاه اطلاع رسانی صانعی در گزارشی به نقل از وی خاطرنشان کرد: روایاتی که بر تشریع دیه در آیین اسلام دلالت می‌کنند، همانند قرآن، تبعیضی میان زنان و مردان نمی‌گذارند. اصول و قواعد کلّی اسلامی نیز برابری دیه زن و مرد را اقتضا دارند. بر این پایه، روایت‌هایی که مخالف این ادلّه و قراین و شواهد باشند، نمی‌توانند مستند رای فقهی قرار گیرند.
تساوی دیه زن و مرد از موارد اختلاف میان علما می باشد که مخالفان و موافقان زیادی دارد. قانون آن نیز در مجلس شورای اسلامی تصویب شد ولی برابری را تنها در تصادفات پذیرفتند و در قصاص دیه زن نصف دیه مرد ذکر شده است.

 بازنشستگی روحانیون 

 عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: طبق قانون منع به کار گیری بازنشستگان، روحانیون و ائمه جمعه باید بازنشسته شوند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع مدرسین، حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی فاضل میبدی در تحلیلی خاطرنشان کرد: متاسفانه در مملکت ما به این فلسفه درست توجه نشده است. خیلی‌ها در سن‌ بالا صاحب چندین شغل هستند، آن هم شغل‌های حساس. برای همین هم شاهدیم که کارهای خیلی کیفیت ندارد و جلو نمی‌رود..
وی ادامه داد: لان شاهدیم که یک روحانی بیش از ۸۰ سال سن دارد و هنوز مشغول کار است. آن هم کارهای حساس. منظور از کار فقط کار فیزیکی و یدی نیست. کارهای فکری و تصمیم گیری‌های کلان مملکت هم بسیار مهم است.
فاضل میبدی اضافه کرد: صنف روحانیت که الان حاکمیت دارد و در بخش‌های حساسی مشغول به کار است خود باید در اجرای قانون پیشقدم باشد.

نظر آیت الله روحانی درخصوص ام المومنین

آیت الله سید محمد روحانی از مراجع تقلید مقیم قم در پاسخ به استفتایی اعلام کرد: عنوان ام المومنین از عایشه گرفته شده و نباید به این نام او را خطاب کنند.
وی در پاسخ به این استفتاء که "الف: با توجه به آیه قرآن رفتار ما با عایشه چگونه باید باشد؛ ام المومنین یا مادری که ۱۰۰۰ فرزندش را به کام مرگ کشاند؟ ب: "عایشه را باید چگونه مورد خطاب قرار داد؟" ج: آیا احادیثی که از وی نقل می شود مورد تایید ما می باشد؟ خاطرنشان کرد: اگر عنوان ام المؤمنین اگر هم داشته است بعد از جنگ با امیر المومنین (ع) از او گرفته شده است. او را باید بدون لقب خطاب کنیم و احادیث نقل شده نیز مورد تایید نمی باشد.
برخی مراجع تقلید از جمله رهبر معظم انقلاب به صورت صریح هرگونه اهانت به عایشه را منع کردند.

انتشار پیام آیت الله منتظری درخصوص حوادث سال ۸۸

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله منتظری در فضای مجازی اقدام به انتشار پیام آیت الله منتظری در ارتباط با حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ شد، در بخشی از این پیام آمده است: متأسفانه از این بهترین فرصت بدترین استفاده شد. با اعلام نتایجی که هیچ عقل سلیمی آن را نمی پذیرد و بر اساس شواهد موثق تغییرات عمده ای در آرای مردم داده شده است.

نظر آیت الله بیات درخصوص سفر حج 
آیت الله بیات زنجانی از علمای حوزه علمیه قم در پاسخ به استفتایی پیرامون حج گفت: عملکرد کشورهای اسلامی نباید مانع رفتن به حج شود.
وی در آستانه حج تمتع در پاسخ به این استفتاء که " اگر دولتهای ممالک اسلامی، در آمد حاصل از حج را صرف مصارف خارج از مصالح اسلام و مسملین نمایند، آیا می توان تا زمان رفع این مشکل به سفر حج نرفت؟خاطرنشان کرد: درست مصرف نکردن حاکمان کشورهای اسلامی، دلیلی بر نرفتن شخص مستطیع به حج نمی شود.
با توجه به تیرگی روابط میان ایران و عربستان و عملکرد ناثواب دولتمردان سعودی در سال های اخیر، برخی مخالف اعزام به حج هستند.

۶۱۳۳/

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۳۸۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر در یک تماس تلفنی درخصوص آخرین تحولات منطقه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان و شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل‌ ثانی در این تماس، آخرین وضعیت تحولات فلسطین و تلاش‌ها و تحرکات دیپلماتیک جاری برای توقف فوری تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه غزه و نسل‌کشی مردم بی‌دفاع فلسطین و راه‌های تسریع در ارسال کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به غزه را مورد بررسی قرار دادند.

دیگر خبرها

  • نگاهی به مجموعه «حشاشین»
  • فیلم های پایان هفته تلویزیون از نگاهی دیگر
  • نگاهی متفاوت به دیدار روز گذشته معلمان با رهبر انقلاب + فیلم
  • رایزنی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر در مورد آخرین تحولات فلسطین
  • گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر
  • مشورت با آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری /به محسن رضایی گفتم پیروز نمی شود و دو سه میلیون رأی خواهد داشت
  • انتقادات و توصیه‌های علی مطهری به روحانیون
  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • دانشگاه محل تسویه حساب سیاسی نیست
  • معلمان با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند