Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «به جهان فلسفه خوش آمدید»، نوشته مارک بی وودهوس و ترجمه میلاد ربیعی است که به همت انتشارات کتاب طه روانه بازار نشر شده است.

این کتاب دروازه‌ای برای ورود آگاهانه به هزارتوی اندیشه است. کتابی ساده، روان و خوشخوان که به خواننده می‌آموزد چگونه قدم به قدم و بی‌هیچ واهمه به مصاف جدی‌ترین پرسش‌های زندگی برود و با به دست آوردن تصویری روشن از فضای مسئله، پاسخ‌های بی‌فرجام را از دایره انتخاب بیرون بگذارد و به بهترین پاسخ نزدیک شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تشخیص موضوعات فلسفی، چرا فلسفه‌ورزی کنیم، پیشرفت فسلفی، فلسفه‌ورزی آغاز کار، فلسفه‌ورزی: بررسی بیشتر، مغالطه‌های رایج، فلسفه‌خوانی و نگارش فلسفی عناوین این اثر را شامل می‌شود.

این کتاب نه تنها مدخلی راهگشا برای آشنایی عموم علاقه‌مندان با فنون فلسفه‌ورزی است، بلکه راهنمایی بسیار مفید برای دانشجویان نوآموز رشته فلسفه خواهد بود و به سبب ساختار و سبک نگارش و داشتن تمرین‌ها می‌تواند درسنامه‌ای برای آغاز مطالعات فلسفی باشد. علاوه بر اینکه به دانشجویان در طرح و پی‌ریزی پرسش‌های عمیق، پروراندن آن‌ها و نهایتاً تبدیل کردنشان به مقالاتی عالمانه و محققانه کمک خواهد کرد.

نویسنده که ویراست‌های متعددی از این کتاب را ارائه کرده است در ویراست اخیر هدف خود را مطالعه اجمالی فلسفه دانسته و می‌افزاید: تلاش می‌کنم این هدف را بدون بررسی مسئله‌ها و جنبش‌های خاص فلسفی محقق کنم. این کتاب برای درس‌های فلسفی پیشرفته که پیش‌نیاز ندارند و دوره‌های فلسفی که خارج از برنامه تحصیلی علوم انسانی برگزار می‌شوند، نیز کاربرد دارد.

در این ویراست، فصل دوم بازنگری و مباحث پست مدرنیسم و فمینیسم در آن گنجانده شده است، مطالب فصل ششم نیز کاهش یافته و مثال‌ها و تمرین‌های به‌روزتری افزوده شده است.

نویسنده در مقدمه کتاب می‌نویسد: هدف اصلی این کتاب کوچک این است که خواننده را با چهارچوب کلی چیستی فلسفه آشنا و ورود به این عرصه را آسان کند. امیدوارم این چهارچوب چنان ملکه ذهنتان شود که حتی اگر مطالب بسیاری را در امتحان پایانی فراموش کردید، همچنان در زندگی و شغلتان، دیدگاه انتقادی و فلسفی داشته باشد.

هر فصل این کتاب بخش‌های مهم تصویر کلی فلسفه را توضیح می‌دهد. این فصل‌ها به چنین پرسش‌هایی پاسخ می‌دهند: فرق علم و فلسفه چیست؟ چگونه مستقل بیندیشیم؟ آیا فلسفه فایده عملی دارد؟ آیا فلسفه از اساس دیدگاه‌های شخصی افراد است؟ با این همه، صرف پاسخ دادن به این پرسش‌ها فهمی از فلسفه برایمان حاصل نمی‌کند، بنابراین چارچوب ما باید همواره با بحث درباره مسائل خاص تقویت و با مثال‌هایی همراه و پالایش شود. آنچه برای فهم مسائل و نظریه‌های فلسفی ضرورت دارد، فلسفه‌ورزی است.

نویسنده برای بهره‌برداری بیشتر از کتاب پیشنهاد‌هایی را مطرح کرده که در ادامه بخشی از آن‌ها آمده است: بیشتر بر پنج فصل اول تمرکز کنید. بخش‌هایی را مرور کنید که با مباحث کلاش مرتبط هستند و به تکلیف‌ها دقت کنید. برای مثال مطالعه فصل هشت مفید خواهد بود. این فصل درباره نوشتن متن فلسفی است. اگر به پیشرفت فلسفی خود شک کردید، فصل سه را مرور کنید. این فصل درباره پیشرفت فلسفی است. باید بتوانید تمام مثال‌های کتاب را به بررسی‌های کلاسی و آثار فیلسوفان بزرگ ربط دهید.

مترجم این اثر میلاد ربیعی است که درباره این کتاب می‌گوید: این کتاب به راستی خوشامدگویی به کسانی است که به تازگی وارد جهان فلسفه شده‌اند، حتی برای آن‌هایی سودمند است که می‌خواهند تصوری از چیستی فلسفه به دست آوردند یا تردید دارند به این جهان پای بگذارند. این کتاب در دنیا چنان پرکاربرد بوده که به ویراست نهم رسیده است. با خواندن آن می‌فهمیم مسئله‌های فلسفی را چگونه تشخیص دهیم، تمایز مسئله‌های فلسفی از مسئله‌های علمی و الاهیاتی چیست، چرا فلسفه‌ورزی کنیم، انتقادی اندیشیدن یعنی چه؟ دلیل آوردن چرا مهم است، چه تصورات نادرستی درباره فلسفه وجود دارد، چگونه فلسفه‌ورزی را آغاز کنیم و انواع ادعا را بشناسیم، چرا باید به معنای واژه‌های اصلی دقت کنیم، استدلال چیست و چه نشانه‌هایی دارد، اعتبار و درستی به چه چیز‌هایی بستگی دارد، استدلال استقرایی و قیاسی چه فرق‌هایی دارند، استدلال بر چه فرض‌هایی استوار است و لازمه منطقی‌اش چیست؟

در ادامه برش‌هایی از بخش‌های گوناگون کتاب آمده است:

*پرسش «چرا فلسفه‌ورزی کنیم؟» برای بسیاری از مردم جنبه کاربردی دارد، به این معنا که «در فلسفه صرف‌نظر از جستجوی معرفت برای خود معرفت، چه چیزی برای من وجود دارد؟» می‌توان به این پرسش پاسخ کاربردی داد.

*اگر در فلسفه به دنبال حقیقت ابدی و رهایی کامل از شک هستید، راه را اشتباه آمده‌اید. البته نمی‌توان نتیجه گرفت برای ترجیح نظریه‌ای بر رقیبانش هیچ دلیلی وجود ندارد. تأیید پذیری عقلانی هر نظریه فلسفی درجه‌بندی دارد. فاصله اطمینان قلبی و شکاکیت کامل بسیار است. اگر این نکته مهم را فراموش نکنید، ناامیدی بی‌دلیل سراغتان نخواهد آمد.

*در بخش دیگری از کتاب آمده است: درگیری انتقادی با فلسفه می‌تواند باور‌های بنیادینمان، یعنی دید کلی ما به جهان و نظام ارزش‌هایمان را تغییر دهد. تغییر در یکی از این دو ممکن است خوشبختی، اهداف شغلی یا سبک زندگیمان را تغییر دهد، اما چنین منافعی، نتایج فرعی کند و کاو فلسفی‌اند.

*اشتیاق به درگیری با مسئله‌های فلسفی بیشتر هنگامی ایجاد می‌شود که با حکمی روبرو شویم که به نظرمان از بیخ‌وبن نادرست است. برای مثال، بسیاری از ما هنگام شنیدن جمله «هیچ‌کس نباید مسئولیت کارهایش را بر عهده بگیرد» به شدت ذهنمان درگیر می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۳۹۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»

کتاب «جرئت و حقیقت» به قلم محمد‌علی جابری و به همت نشر معارف  به چاپ رسید. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، کتاب جرئت و حقیقت عضو جدید خانواده  برنا (کتاب های نوجوان نشر معارف) وارد بازار نشر شد.  این کتاب در قالب داستانی نگاشته شده  و موضوع کتاب در مورد معرفی بهشت حول یکی از شخصیت های کتاب است.

این کتاب یک رمان داستانی است برای علاقمندان به ادبیات. کتاب جرئت و حقیقت سرگذشت پسر یتیمی را روایت می‌کند که بر اثر دوستی، دچار انحراف در مسائل اخلاقی می‌شود. در ادامه راه و روش نجات و سرانجام این نوجوان است که حیرت مخاطب را برانگیخته می‌کند.

جذابیت کتاب در این است که با  شنیدن داستان و هم‌ذات‌پنداری با قهرمان آن برای هر مخاطبی، از کودکان تا بزرگسالان، دلکش می‌شود. از سوی دیگر در این کتاب  یکی از مشکلات رایج و مبتلا به در جوانان که ارتباط و دوستی  با جنس مخالف در جامعه است مطرح شده و روش توجیه نوجوانان با شیوه ای درست و قانع سازی نوجوانان با مفاهیم دینی  انجام شده است دلیل انتخاب  نام کتاب جرئت و حقیقت اشاره به یکی از رویدادهای داستان زندگی آرمان است که بعد از آن بازی سیر تحول او آغاز می‌شود.

نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟

در برشی از کتاب می‌خوانیم:

هلال ماه هم در یک گوشۀ آسمان ایستاده‌ است و ما را نگاه می‌کند. انگار دارد برایمان حرف می‌زند «تا همین هیجده‌نوزده‌سالگی‌تون، من بیش از دویست بار دور زمین گشته‌م. کار من همینه. دور زمین بگردم، از خورشید نور بگیرم و زمین‌و براتون روشن کنم. تو هر ثانیه، با کلی از آدما برای همیشه خداحافظی می‌کنم.» ماه همین‌جور که زیر پایش را می‌پاید و برایمان حرف می‌زند، از حرکتش هم غافل نیست. می‌داند همه‌چیز را رکود و درجا زدن خراب می‌کند. با زبانِ بی‌زبانی می‌گوید «خدا به‌خاطر شما آدما، یه کارایی گردن من، خورشید و بقیه گذاشته. ما هم با جون‌ودل داریم انجامش می‌دیم. شما هم مراقب باشید نمک خدا رو می‌خورید، یه‌وقت نمکدونش‌و نشکونید.»

چاپ اول این کتاب به همت نشر معارف در اسفند  1402 به قیمت 110000 تومان به شمارگان1000 جلد روانه بازار  شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رسیدن به فلسفه زندگی از راه خودشناسی
  • چاپ کتابی درباره سکوت و پایبندی در آثار آلبر کامو
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد
  • جغرافیای اصفهان از منظر علم فلسفه جایگاه بی‌نظیری دارد
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر