Web Analytics Made Easy - Statcounter

پاسخ ترامپ به سنای آمریکا درباره تحریم عربستان، درخواست وزیرخارجه آمریکا برای سفر به ایران، حمایت چین از دکترین پیشنهادی روسیه درباره امنیت خلیج فارس و پشت پرده ماموریت عربستان و امارات در شرق یمن از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به رای کمیته سنای آمریکا به طرح تحریم علیه عربستان نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا از قطعنامه‌ای حمایت کرده که خواستار اعمال تحریم علیه خاندان پادشاهی عربستان سعودی و منع فروش سلاح به این کشور است.

گفته شده پیشبرد این قطعنامه در واکنش به پیوندهای و روابط نزدیک دونالد ترامپ و اعضای خاندان سلطنتی سعودی صورت می‌گیرد.

برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه سنای آمریکا نیز به این قطعنامه رأی مثبت داده‌اند.

پیشبرد این قطعنامه در ادامه انتقادات نمایندگان کنگره آمریکا از حمایت کاخ سفید از عربستان در جریان جنگ علیه یمن صورت می‌گیرد.

با این حال قطعنامه مذکور برای تبدیل شدن به قانون نیازمند تایید همزمان اکثریت نمایندگان در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا و سپس امضای آن از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور است و تایید آن در کمیته روابط خارجی گام نخست در پیشبرد قطعنامه مذکور است.

پاسخ ترامپ به سنای آمریکا درباره تحریم عربستان

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به توجیه نقش عربستان در برابر جمهوری اسلامی ایران در منطقه پرداخت.

ترامپ در پیامی که خطاب به مجلس سنا آمریکا منتشر شده، در توجیه اقدام خود برای وتوی مصوبه کنگره علیه فروش سلاح به عربستان سعودی، این کشور را «سدی علیه فعالیت‌های مخرب ایران» توصیف کرده است.

این پیام ترامپ پس از آن منتشر شده که او سه قطعنامه کنگره این کشور را که خواستار جلوگیری از فروش «اضطراری» سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی بود، وتو کرد.

رئیس جمهور آمریکا در پیام خود به سنای این کشور درباره وتوی قطعنامه تحریم و قطع رابطه با عربستان گفت: اولین دلیل و مهم‌تر از همه این است که وظیفه اصلی ما محافظت از امنیت بیش از ۸۰ هزار نفر از شهروندان آمریکا است که مقیم عربستان سعودی هستند و حملات حوثی‌ها از یمن آنها را در معرض خطر قرار داده است.

ترامپ در ادامه گفته است: دوم این که این قطعنامه مشترک آمادگی نظامی عربستان سعودی و توانایی آن برای محافظت از حاکمیت ملی خودش را تضعیف کرده و بر توانایی این کشور برای دفاع از پرسنل نظامی آمریکا در آنجا اثر منفی خواهد گذاشت و سوم هم، عربستان سعودی سدی در برابر فعالیت‌های مخرب ایران و نائبان آن در منطقه است.

درخواست وزیرخارجه آمریکا برای سفر به ایران

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در گفتگو بلومبرگ اعلام کرده که دوست دارد به ایران سفر کند.

این ادعای وزیرخارجه آمریکا در مورد درخواست سفر به ایران در شرایطی مطرح شده که واشنگتن در حال حاضر سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه مردم ایران طراحی و اعمال کرده است.

در همین ارتباط، پمپئو گفته است در صورتی که به ایران دعوت شود، به این کشور سفر خواهد کرد و اگر لازم باشد با مقامات ایرانی گفتگو خواهد کرد.

در ادامه این گفتگو، وزیرخارجه آمریکا که کشورش رویکردی خصمانه را علیه ایران دنبال می‌کند، مدعی شده او از گفتگوی مستقیم با مردم ایران استقبال خواهد کرد.

پمپئو با اشاره به سفر به وزیرخارجه ایران به آمریکا گفته است که همان گونه که جواد ظریف در نیویورک با رسانه‌ها گفتگو می‌کند، او نیز خواستار آن است تا در تهران با رسانه‌ها وارد ارتباط و تعامل شود.

این نخستین بار نیست که مقامات آمریکایی مدعی علاقه برای گفتگو و مذاکره با ایران می‌شوند و پیش از این نیز دونالد ترامپ از آمادگی خود برای مذاکره با ایران بدون هیچ پیش شرطی خبر داده بود.

با این حال تا کنون تهران با توجه به نقض تعهدات پیشین آمریکا بویژه در موضوع برجام و همچنین ادامه رویکرد و سیاست خصمانه آمریکا علیه ایران، هرگونه امکان گفتگو و مذاکره با واشنگتن را به شدت رد کرده است.

حمایت چین از دکترین پیشنهادی روسیه درباره امنیت خلیج فارس

"هوآ چون‌اینگ" سخنگوی رسمی وزرات امور خارجه چین اعلام کرد که مقامات پکن از دکترین امنیتی منطقه خلیج فارس که روسیه پیشنهاد کرده، حمایت می کنند.

وی امروز (پنجشنبه) در کنفرانس مطبوعاتی گفت: « دولت چین از پیشنهاد طرف روسی درباره تامین امنیت جمعی در منطقه خلیج فارس حمایت می کند. ما حاضر هستیم تا تلاش‌های مشترکی به منظور تقویت تماس‌ها و همکاری در این زمینه را انجام دهیم.»

این دیپلمات چینی افزود: «برای تامین امنیت در خلیج فارس کشورهای این منطقه باید بر اساس اصول احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی سایر کشورها، روابط حسن همجواری بین خود را تقویت کنند و جامعه بین المللی نیز باید در این زمینه نقش سازنده‌ای ایفا کند.»

لازم به یادآوری است که وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه سندی تحت عنوان «دکترین امنیت جمعی برای منطقه خلیج فارس» را منتشر کرد. در میان پیشنهادات ارائه شده از سوی روسیه، خودداری از استقرار نیروها و پایگاه‌های نظامی خارجی در این منطقه مورد تاکید قرار گرفته است.

این سند در مراسم خاصی در مسکو با حضور نمایندگانی از کشورهای عربی، ایران، ترکیه، 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و کشورهای عضو گروه بریکس رونمایی شد.

پشت پرده ماموریت عربستان و امارات در شرق یمن

به نوشته روزنامه قطری "رایه"، بدر کلشات المهری، معاون استانداری المهره یمن در جریان گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی "لقاء الیوم" خاطرنشان کرد: عربستان با تیپ‌های نظامی بزرگی در استان المهره (واقع در شرق یمن) حضور دارد در حالی که هیچ نیروی عربستانی در استان‌های تحت کنترل نیروهای انصارالله حضور ندارد.

المهری در ادامه گفت: نیروهای سعودی در ابتدا با هدف امدادرسانی وارد استان المهره شدند تا المهره پایگاهی برای امدادرسانی به استان‌هایی باشد که شاهد درگیری‌ میان ارتش دولت مستعفی و نیروهای انصارالله است. اما با گذر زمان مواد و تجهیزات امداد رسانی هنوز وارد المهره نشده است و به جای آن هواپیماها و تیپ‌های نظامی وارد این منطقه شدند. بطوریکه ریاض ۲۶ مرکز و اردوگاه برای ارتش عربستان تاسیس کرده و همچنان توسعه‌طلبی‌های آن در این استان ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: عربستان نیروی نظامی غیرقانونی که تعداد آنها به پنج هزار تن می‌رسد، به فرماندهی "راجح باکریت"، استاندار المهره تاسیس کرد. عربستان از نخستین روزی که وارد استان المهره شد، در تلاش برای فریب اهالی آن با وعده پول و منصب و رتبه و جذب آنها در پادگان‌های خود بود اما در این اقدام شکست خورد و مجبور شد شبه نظامیان دیگری را از استان‌های دیگر یمن به منظور پیشبرد نقشه‌های خود به کار گیرد.

این مسئول یمنی ضمن اشاره به ادامه حضور سرویس اطلاعات امارات و اجرای دستورالعمل‌های آنها از طریق استاندار این استان تصریح کرد: عربستان در المهره با ذهنیت امارات یعنی از طریق تشکیل شبه نظامیان، احداث زندان‌های مخفی و اقدامات غیرقانونی عمل می‌کند. عربستان از مناطق تماس با نیروهای انصارالله عقب‌نشینی کرده، نیروهایش را در "شبوه" و "عدن" تقویت کرده است و اشخاصی را برای اجرای برنامه‌های خود و اجرای ماموریت خارج از دستورات مقامات محلی و قانونی آنجا اجیر کرده است.

وی درخصوص تلاش‌های عربستان برای تاسیس خط لوله‌های نفتی در استان المهره تاکید کرد: ریاض هنوز به صورت رسمی این درخواست را ارائه نداده است. المهری در عین حال نسبت به اقدام عربستان به این امر پس از سیطره کامل بر استان هشدار داد و گفت: ما نمی‌پذیریم که یکی از افسران سعودی به مسئولان یمنی دستوراتی را بدهد و از تجاوزات آنها چشم‌پوشی نمی‌کنیم.

برای دومین سال متوالی استان المهره شاهد اعتراضات گسترده علیه حضور نیروهای سعودی است و اهالی این روستا خواهان برکناری راجح باکریت، استاندار آنجا هستند و وی را به ارتکاب فساد و ایجاد آشوب در این استان متهم می‌کنند.

المهری همچنین عنوان داشت: عربستان و امارات می‌خواهند از طریق سیطره کامل خود بر فرودگاه‌ها، بنادر دریایی و گذرگاه‌های زمینی، یمن را تحت تسلط کامل خود درآورند. ریاض پس از کنترل بر تمامی گذرگاه‌های یمن با هدف تسلط بر دو گذرگاه "صرفیت" و "شحن" که یمن را به عمان متصل می‌کند، نیروهای خود را به المهره گسیل کرد. گذرگاه صرفیت و شحن تنها گذرگاه‌های یمن هستند که در حال حاضر برای خروج بیماران و مسافران باز است در صورتی که عربستان موفق شود این دو گذرگاه را نیز به کنترل خود در بیاورد یمنی‌ها در معرض کشتار تدریجی در زندانی بزرگ قرار خواهند گرفت.

المهری خاطرنشان کرد : امارات و عربستان تلاش کردند به دور از سرویس‌های امنیتی و نظامی یمنی از برخی قبایل المهره سربازگیری کنند اما این تلاش‌ها ناکام ماند. بنابراین ریاض به تشکیل شبه‌نظامیانی خارج از استان المهره که افسران سعودی آن‌ها را اداره می‌کنند، پناه برد. اما امارات پس از انتصاب استانداری وابسته به خودش و عربستان در المهره از این منطقه خارج شد ولی سرویس‌های اطلاعاتی امارات همچنان در این استان و تمامی استان‌های یمن فعال هستند.

معاون استاندار المهره ضمن اذعان به وجود اختلافات میان مقامات محلی این استان یعنی میان استانداری که متهم به اجرای تصمیمات عربستان و امارات است و معاونان استانداری و شوراهای محلی استان، از هادی و دولت مستعفی آن خواست تا به منظور ممانعت از وخامت اوضاع در المهره، استاندار آن را تغییر دهند.

المهری عربستان را به تحت فشار قرار دادن مسئولان محلی، استانداران، وزراء و بزرگان قبایل جهت وادار کردن آنها به اجرای تصمیمات و دستوراتش متهم کرد و گفت: ما از مقامات سعودی می‌خواهیم به مسئولان یمنی احترام بگذارند و در چارچوب دستگاه امنیتی فعالیت کند و به تعهدات خود در خصوص بازسازی و رشد و توسعه یمن پایبند باشد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران برجام اروپا آمریکا استخراج بیت کوین کارت سوخت مدیران دو تابعیتی بوریس جانسون محسن پهلوان جرمی هانت شورایاری ها اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۳۹۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد جنجالی ایلان ماسک علیه دانشجویان معترض امریکا | نتایج نظرسنجی میلیونی‌اش را ببینید

ایلان ماسک در توییتی برای مقابله با معترضان آمریکایی پیشنهادی داد.

به گزارش ایلنا، ماسک در ایکس نوشت: «قانون پیشنهادی: اگر کسی پرچم آمریکا را پایین کشیده و پرچم دیگری را به جای آن نصب کند، آن شخص باید یک سفر یک طرفه رایگان (اما اجباری) به کشور آن پرچم داشته باشد.»

وی این نظر‌سنجی را در اعتراض به حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا منتشر کرده است.

دیگر خبرها

  • ادعای یک روزنامه درباره درخواست تـازه آمریکا و پاسخ ایـران
  • ادعای روزنامه کویتی درباره درخواست تازه آمریکا از ایران
  • ناگفته‌هایی درباره سهم کشورمان از یک میدان گازی در شمال خلیج‌فارس
  • پیشنهاد جنجالی ایلان ماسک علیه دانشجویان معترض امریکا | نتایج نظرسنجی میلیونی‌اش را ببینید
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • پشت پرده برکناری علی خطیر/ چه کسی مدیرعامل باشگاه استقلال می‌شود؟
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران، پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران/ پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • واکنش روسیه به بازداشت گسترده دانشجویان در آمریکا