Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در این آیین که روز گذشته در منزل این هنرمند پیشکسوت مهابادی ترتیب یافته بود گفت: تیرماه امسال در کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد که در سنندج برگزار شد از ۳۰ نامدار بین‌المللی تقدیر شد.

جلال قلعه‌شاخانی افزود: این همایش با هدف پاسداشت نامداران کُرد در عرصه‌های مختلف برگزار شد و به دلیل اینکه استاد عزیز شاهرخ به علت کسالت موفق به شرکت در این همایش نشد برای تکریم وی به مهاباد آمده تا از خدمات ایشان تجلیل کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: در این همایش در ۶ بخش از کسانی که از نقاط مختلف جهان در نشر فرهنگ کُردی تلاش کرده بودند، تجلیل شد.

در این دیدار که مسوول دبیرخانه کنگره بین المللی مشاهیر کرد و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد نیز حضور داشتند حاضران ضمن دیدار با این هنرمند پیشکسوت با اهدای نشان کنگره مشاهیر کرد و کلید طلایی شهروند افتخاری سنندج از چندین دهه تلاش وی در عرصه هنری قدردانی شد.

کنگره مشاهیر کرد در روزهای ۱۱ و ۱۲ تیر به میزبانی دانشگاه کردستان در سنندج برگزار شد، در این کنگره ویژه برنامه‌های فرهنگی شامل شب شعر، محافل ادبی و کنسرت موسیقی، برپایی نمایشگاهی هم برای معرفی و بازمعرفی مفاخر و مشاهیر کُرد و توانمندی‌های حوزه فرهنگ و هنر کردستان نیز برگزار شد.

 در این کنگره همچنین از ۳۰ نفر از  مشاهیر کُرد و کسانی که در ارتباط با موضوع کُرد و کُردشناسی فعالیت کرده‌اند نیز تجلیل شد.

عزیز شاهرخ که متولد سال ۱۳۱۷ است فعالیت رسمی و جدی خود را در هنر موسیقی در سال ۱۳۳۶ در رادیو مهاباد آغاز کرد؛ وی که در آواز و خوانندگی شاگرد استاد «محمد ماملی» است، به لحاظ جنس صدایی نیز منحصر به فرد است و از استقلال صدایی خاص خود بهره‌ می‌برد. 
شاخص‌ترین و معروفترین آلبوم وی «از دست عشق» است که با آهنگسازی و تنظیم «محمدجلیل عندلیبی» با استقبال خوب علاقه‌مندان موسیقی روبرو شد. 
وی بعدها هم آلبوم‌هایی چون «زمانه» و «روناک» را به بازار موسیقی عرضه کرد. 
«شاهرخ»، در ملودیسازی هم دستی چیره دارد و چنانکه خود در گفت و گویی عنوان کرده، برای بیش از ۷۵ تصنیف یا قطعه، ملودی ساخته است که «راز تنهایی»، «تو دریایی»، «شورش ناامیدی» و «آسمان شین» از جمله آنهاست. 

پیشه شاهرخ معلمی بود، اما دستی در شعر هم دارد و برخی از اشعار تصانیف را خود می‌سراید و ملودی برخی از قطعات و تصانیف را هم خود تصنیف کرده است.
وی در منطقه کردنشین چهار کشور ایران، عراق، سوریه و ترکیه شهرتی زیادی دارد و از کنسرت‌های وی استقبال فراوانی می‌شود.

«شاهرخ» به لحاظ جنس صدایی نیز منحصر به فرد است و از استقلال صدایی خاص خود بهره‌ می‌برد ، همچنانکه تسلطی مطلوب بر مقام‌های موسیقی کردستان دارد و به نوعی وی را از حافظان موسیقی اصیل نواحی منطقه کردستان به شمار می‌توان آورد و مقام شیرین بیان از جمله قطعاتی است که به سبکی خاص وی آن را اجرا می‌کند، سبکی که به اعتقاد اهل موسیقی اختصاصی شاهرخ است.

ارایه بیش از  ۴۰ آلبوم موسیقی کردی از افتخارات هنری استاد عزیز شاهرخ این هنرمند مهابادی است.

۶۱۸۵/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگ و ارشاد اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۴۱۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم پایانی هفته هنر انقلاب اسلامی خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، با حضور جمعی از مسئولان، اصحاب فرهنگ و هنر مراسم پایانی هفته هنر انقلاب اسلامی خوزستان در تالار مهتاب اهواز برگزار شد. 

در این مراسم، رئیس حوزه هنری خوزستان گفت:حضرت امان خمینی (ره) درباره هنر معتقد بودند که هنر در عرفان اسلامی ترسیمِ روشنی عدالت، شرافت و انصاف و تجسم تلخکامی گرسنگان مغضوب قدرت و پول است. 

محمد شهباز گروئی افزود: امام خمینی رحمت الله علیه، بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی همچنین معتقدند بودند که "هنرمندان ما در جبهه‌های دفاع مقدسمان این‌گونه بودند، تا به ملأ اعلا شتافتند و برای خدا و عزت و سعادت مردمشان جنگیدند و در راه پیروزی اسلام عزیز تمام مدعیان هنر بی‌درد را رسوا کردند. "

وی اظهار کرد: قطعا این هنر و این هنرمند محدود به جغرافیا نیست که حقیقت و انسانیت مرز نمی‌شناسد و چقدر اقل و ادل سرود: مرزِ ما عشق است هرجا اوست آنجا خاکِ ماست، سامرا، غزه، حلب، تهران، چه فرقی می‌کند؟ 

شهباز گهروئی با تاکید بر اینکه نهضت هنر انقلاب در استان خوزستان شعله ورتر از گذشته، موثر و جریان ساز شده است، بیان کرد: روایت تولیدات و رویداد‌های شاخصِ نهضت هنر انقلاب اسلامی در خوزستان در زمان محدود یک ساعت و دوساعت بی شک غیرقابل انجام است، اما چه شد که به این نقطه مطلوب رسیدیم و قدردان چه چیز یا چه کسانی باید باشیم تا این مسیر همچنان رو به رُشد و تعالی باشد و آن چه مطلوب و ایده آل امامین انقلاب اسلامی است، محقق گردد. 

در این مراسم حجت الاسلام آرش نیک نژاد هنرمند نقاش خوزستانی و مبدع سبک تداعی به عنوان چهره هنر انقلاب اسلامی خوزستان انتخاب و معرفی شد.

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم پایانی هفته هنر انقلاب اسلامی خوزستان
  • واژگونی تراکتور منجر به فوت کشاورز مهابادی شد
  • گود مشاهیر جوین میزبان چوخه کاران
  • تجلیل از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • تجلیل از فرهیختگان شهر در منطقه ۱۵ اصفهان
  • آبنبات طرح اژدها؛ اثر چالش برانگیز هنرمند ژاپنی (فیلم)
  • مراسم تجلیل از مقام آوران کشتی اصفهان برگزار شد
  • برگزاری ۱۹ عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی
  • آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی
  • «اکبر زنجانپور» در نوزدهمین دوره شب کارگردان تجلیل خواهد شد