Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد رحیمیان دکترای فلسفه هنر،  نویسنده و پژوهشگر حوزه فلسفه و ادبیات داستانی یکی از داوران بخش رمان دومین دوره جایزه کتاب سال کردستان است که در حاشیه آیین اختتامیه این رویداد فرهنگی (پنجشنبه شب) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۲۷ اثر در بخش رمان این دوره از جایزه کتاب سال داوری شد که از این تعداد ۶ اثر به زبان فارسی و مابقی کُردی بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: نویسندگان این رمان ها شیوه و فضاسازی در رمان نویسی و آنچه در این حوزه مورد نیاز است را شناخته و به خوبی نیز بکار گرفته بودند.

این داور دومین دوره جایزه کتاب سال کردستان با اشاره به اینکه در آثار بخش رمان ضعف ساختاری و عناصر داستانی وجود نداشت، افزود: این مباحث بیانگر این است که نویسندگان این آثار رمان نویسان و رمان خوان‌های خوبی هستند.

رحیمیان یادآور شد: رقابت تنگاتنگی بین چند اثر برای انتخاب به عنوان اثر برگزیده وجود داشت و این نشان می دهد نویسندگان فضای رمان را بسیار خوب می شناسند البته برخی از رمان نویسان هنوز شیوه نوشتن ویژه خود را نیافته و نتوانسته بودند از روش نگارش رمان‌هایی که خوانده بودند، رها شوند البته دستیابی نویسندگان به زبان روایی ویژه خود امری زمان‌بر است.

این داور دومین دوره جایزه کتاب سال کردستان از جمله نقاط ضعف آثار بخش رمان را نداشتن تکنیک تازه و جدید دانست و تاکید کرد: به غیر از چند اثری که برگزیده و  شایسته تقدیر شدند مابقی از تکنیک تازه و جدیدی برای روایت برخوردار نبودند.

وی با اشاره به اینکه فرم نو و تازه می تواند دید جدیدی خلق کند، اظهار داشت: علاوه بر این تکنیک و زاویه دیدهای ترکیبی و خلاقیت هم در بیشتر آثار وجود نداشت.

این داور دومین دوره جایزه کتاب سال کردستان با بیان اینکه پیشینه فکری و مطالعاتی و شناخت و تسلط بر زبان تعیین کننده زبان نویسنده و میزان موفقیت او است، گفت: اگر به طور نسبی به جایگاه ادبیات کُردی در کشور نگاه کنیم با وجود کم و کاستی ها، وضعیت مطلوبی دارد.

رحیمیان افزود: در دوره‌های مختلف تاریخ ادبیات کُردی، یکی از گویش‌های زبان کُردی به عنوان زبان معیار یا به عبارت بهتر زبان غالب ادبی مطرح بوده است و می طلبد شعر و داستان به گویش‌های مختلف زبان کُردی نوشته شود تا شاهد تقویت هر چه بیشتر این زبان و کشف ظرفیت‌های آن باشیم.
این نویسنده کُرد گفت: نبود منتقد و جدی نگرفتن تازه‌های نشر و سوق ندادن کودکان‌ و نوجوانان به سمت کتابخوانی و پایین بودن سرانه مطالعه از مشکلات حوزه کتاب و کتابخوانی در جامعه ما است.

نخستین دوره جایزه کتاب سال کردستان آبان سال ۹۰ در شهرستان کامیاران برگزار شد و حال بعد از گذشت هشت سال، دومین دوره آن از عصر چهارشنبه دوم مرداد به مدت دو روز در شهرستان سقز برگزار شد و شامگاه پنجششنبه نیز با معرفی ۲۷ اثر برگزیده در بخش های مختلف بکار خود پایان داد.

دومین دوره جایزه کتاب سال کردستان قرار بود سال ۹۷ برگزار شود که به دلایلی این اتفاق روی نداد.

این دوره از جایزه کتاب در ۱۲ بخش شعر، داستان، رمان، نقد و پژوهش، ادبیات کودکان و نوجوانان، جامعه‌شناسی و روانشناسی، علوم سیاسی و دینی، هنر، معاری، فلسفه و جغرافیا برگزار  و داوری شده است.

آثار ارسالی در بازه سال‌های ۹۱ تا ۹۶ چاپ و منتشر شده و آثار شامل کتاب درسی نباشد از جمله شرایط شرکت در این دوره جایزه کتاب سال کردستان بود، از دیگر شرایط شرکت در این دوره از جایزه کتاب اینکه پدید آورنده کردستانی یا ناشر کتاب از انتشارات این استان باشد.

۴۳۲ عنوان کتاب از ۴۶ انتشارات به زبان‌های کُردی و فارسی به دومین دوره جایز کتاب سال استان ارسال شده بود،  از تعداد مذکور ۲۳ اثر به دلیل نداشتن شرایط مندرج در فراخوان حذف شدند و ۴۰۹ اثر داوری شد.

۹۹۳۶/۹۱۰۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا کردستان کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۴۱۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه کتاب» برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین دوره مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» به‌زودی و همزمان با برپایی سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توسط خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود.

بر اساس فراخوان این مسابقه، محور موضوعی اثر ارسالی، مرتبط با ادوار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است و آثاری در این مسابقه داوری می‌شوند که در قالب «روایت داستانی» نوشته شده باشند. روایت‌های ارسالی به این مسابقه باید بین ۲ تا ۵ هزار واژه باشد. از صاحبان آثار برگزیده در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تقدیر می‌شود.

شرکت در این‌مسابقه برای عموم آزاد است و علاقه‌مندان می‌توانند روایت‌های خود را تا ۲۵ اردیبهشت از طریق سامانه revayat.ketab.ir ارسال کنند.

کد خبر 6090822 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • حال فوتبال خوب است اما باور نکنید!
  • عضو کمیته استیناف: حال فوتبال خوب است اما باور نکنید!
  • نخستین مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه کتاب» برگزار می‌شود
  • «مگره و مردان محترم» در کتابفروشی‌ها دیده شدند
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • برگزاری جشن تولد برای مجموعه کتاب‌های پیامبران اولوالعزم در نمایشگاه کتاب
  • برنامه‌نویسی، زندگی را هدایت می‌کند | گفت‌وگوی همشهری با مخترع زبان برنامه‌نویسی روبی
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی
  • صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود