Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته آینده ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای استان‌های سیل زده ابلاغ می‌شود، اقدامات موثر ایران در کاهش جمعیت ملخ صحرایی، چالش های فقهی و شرعی طرح تسهیل بدهی بدهکاران غیرجاری برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز (چهارم مرداد ماه) به شرح زیر است:

هفته آینده ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای استان‌های سیل زده ابلاغ می‌شود

«عزیزاللّه مهدیان» شب گذشته (پنجشنبه 3 مرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره آخرین اقدامات انجام شده برای بازسازی مناطق سیل زده کشور با اشاره به اینکه از ۸۴ هزار واحد تعمیری سیل ابتدای امسال، تعمیر حدود ۳۵ هزار واحد به اتمام رسیده است، گفت: این آمار برای کسانی است که از بانک‌ها تسهیلات دریافت کرده اند، اما بسیاری از خانواده‌ها خودشان خانه هایشان را تعمیر کرده اند که به مرور تسهیلات آنان را نیز می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه 26 استان در جریان سیل امسال آسیب و خسارت دیدند، گفت:  ۹ هزار و ۱۰۰ واحد در شهر‌ها و ۶۶ هزار و ۷۵۰ واحد در روستا‌ها به علت این سیل تخریب شدند. در بخش احداث خانه‌های تخریبی، کار حدود ۶۰۰ واحد به ثبت رسیده و هزار و ۱۰۰ واحد نیز دیوارچینی شده است.

 

وی درباره کند بودن روند بازسازی ها نیز اینگونه توضیح داد: علت کند شدن تعمیر برخی واحد‌ها کافی نبودن میزان تسهیلات بود که پرداخت مرحله دوم این تسهیلات نیز به بانک‌ها ابلاغ شده است و تعمیر واحد‌های آسیب دیده تا پایان مرداد تمام می‌شود.

 

شیوه استعلام پیامکی چک‌های صیادی

می‌توانید با ارسال شناسه ۱۶ رقمی چک‌های صیادی به سرشماره ۷۰۱۷۰۱  از وضعیت اعتباری صادرکننده چک از نظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی ثبت‌شده نزد بانک مرکزی مطلع شوید.

قالب ارسال پیامک استعلام :  ۱*۱* شناسه استعلام ۱۶ رقمی

در پیامک پاسخ، اطلاع رسانی به صورت رتبه بندی شده بر اساس یکی از رنگ های زیر اعلام می‌شود:

وضعیت سفید: صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا درصورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده است.

وضعیت زرد: صادرکننده چک دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

وضعیت نارنجی:‌  صادرکننده چک دارای دو الی چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

وضعیت قهوه ای: صادرکننده چک دارای پنج تا ده فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

وضعیت قرمز: صادرکننده چک دارای بیش از ده فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

هزینه هر استعلام موفق ۳۵۰۰ ریال است و درحال حاضر از هر شماره تلفن روزانه چهار استعلام می ‌توانید بگیرید.

 

ثبات نسبی حاکم بر بازارها از شکست تلاش دشمنان ایران حکایت دارد

«عبدالناصر همتی» در یادداشتی در اینستاگرام خود با بیان اینکه ثبات نسبی حاکم بر بازارها از آشکار شدن آغاز شکست تلاش دشمنان ایران حکایت می کند، تاکید کرد: اما با تمام وجود می پذیرم که به خاطر شوک ایجاد شده در بازارها و تورم ناشی از آن زندگی اقتصادی بخش وسیعی از هموطنان در تنگنا قرار گرفته است.

 

رئیس کل بانک مرکزی بامداد جمعه (۴ مرداد) در این یادداشت خود افزود: یکسال از زمانی که فعالیت خود را در بانک مرکزی شروع کردم گذشت. آن ایام تلخ، روزهای سختی برای تمام آحاد اقتصادی بود. همزمان با تنگ تر شدن حلقه فشار اقتصادی و رشد شتابان نرخ ارز با درک شرایط بسیار خطیر کشور، این مسئولیت سنگین را پذیرفته و با خدای خود عهد بستم که تمام توانم را برای خنثی سازی فشارها و بهبود شرایط اقتصادی مردم بکارگیرم.

 

وی ادامه داد: لطف خدا، دعای مردم، حمایت قاطع مقام معظم رهبری و پشتیبانی ریاست محترم جمهوری، به همراه تکیه بر آموزه های اقتصادی موجب شد مهمترین هدف دشمنان که به اعتراف خودشان، نابودی پول ملی به عنوان مقدمه فروپاشی کشور بود، محقق نشود.

 

اقدامات ایران، در کاهش جمعیت ملخ صحرایی موثر است

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در تازه‌ترین اطلاعیه خود درباره ملخ‌های صحرایی آورده است: در ایران، عربستان سعودی و سودان اقدامات کنترلی زمینی و هوایی جدی‌ علیه ملخ‌های صحرایی صورت گرفته است که بی‌شک موجب کاهش جمعیت این آفت شده است.


این سازمان هشدار داد که تخم‌ریزی این آفت در فصل تابستان به همراه بارندگی‌های شدید فصلی می‌تواند در سه ماه آینده خطری جدی را برای مناطق تولید محصولات کشاورزی در یمن، سودان، اریتره، بخش‌هایی از اتیوپی و شمال سومالی به وجود آورد. طبق هشدار فائو، این وضعیت می‌تواند بر تولیدات فصلی زراعی و اقتصاد محلی همچنین بر امنیت غذایی و معیشت جمعیت کشورهای ذکر شده، تأثیرات منفی بالقوه‌ای داشته باشد.


فائو با اشاره به تلاش‌های کشورهای ایران، عربستان و سودان در مقابله با این آفت اعلام کرد: در سال جاری عملیات‌ کنترل زمینی و هوایی جدی‌ در ایران (در مقایس 712 هزار هکتار)، عربستان سعودی (در مقیاس 219 هزار هکتار) و سودان (در مقیاس 105 هزار) انجام شده که بدون شک موجب کاهش جمیعت ملخ صحرایی شده است، اما نتوانسته به صورت کامل مانع از (شکل‌گیری) دسته های ملخ‌های صحرایی و حرکت آن‌ها به سوی مناطق اصلی تخم‌ریزی این آفت در یمن، سودان، شاخ آفریقا و دو طرف مرزهای پاکستان و هند شود.


فائو همچنین از احتمال تشدید وضعیت ملخ‌های صحرایی در مناطق ساحلی و داخلی یمن همچنین مناطق داخلی سودان خبر داده است، وضعیتی که می‌تواند تولید محصولات کشاورزی را تا پایان تابستان مورد تهدید قرار دهد. علاوه بر آن فائو از افزایش جمعیت ملخ‌های صحرایی در دو سوی سواحل دریای سُرخ در نیمه دوم سال خبر داده است.

 

اولین بازدید رئیس جدید بنیاد مستضعفان از آزادراه تهران ـ شمال

«پرویز فتاح»، رییس بنیاد مستضعفان در اولین بازدید خود پس از انتصاب به ریاست بنیاد مستضعفان به آزادراه تهران ـ شمال آمد تا از مناطق مختلف این آزادراه بازدید کند.

 

فتاح در این بازدید، ابتدا جلسه‌ای با مدیران شرکت آزادراه تهران ـ شمال داشت و سپس وارد منطقه یک آزادراه تهران ـ‌شمال شد تا روند پیشرفت این پروژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را بررسی کند.

 

گفته شده، منطقه یک آزادراه تهران - شمال 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

چالش های فقهی و شرعی طرح تسهیل بدهی بدهکاران غیرجاری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی اولین روز مرداد طرح تسهیل تسویه بدهی بدهکاران غیرجاری شبکه بانکی کشور را به تصویب رساندند. بر اساس این طرح که به منظور حمایت از رونق تولید و تسهیل تسویه بدهی غیرجاری دریافت‌کنندگان تسهیلات ریالی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی تهیه شده، چنانچه تسهیلات‌گیرندگانی که تمام یا بخشی از بدهی سررسید شده خود را تا پایان سال ۱۳۹۷ پرداخت نکرده‌ باشند، می‌توانند مانده بدهی خود را که مطابق ضوابط این ماده واحده محاسبه شده، حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۳۹۸ به طور نقدی تسویه کنند و از پرداخت سود و جریمه مضاعف معاف شوند.

 

بر اساس دیدگاه شورای نگهبان گرفتن وجه التزام فقط برای اصل بدهی (شامل اصل تسهیلات به علاوه سود آن) مجاز است و بانک‌ها تنها حق دارند وجه التزام را نسبت به اصل بدهی دریافت کنند ولی گرفتن وجه‌التزام روی مبالغ قبلی وجه التزام جایز نیست. با وجود این برخی بانک‌ها همان‌طور که بر اصل و سود تسهیلات، وجه التزام می‌گیرند، بر وجه التزام سال‌های قبل هم سود می‌گیرند و این امر در برخی موارد به جایی می‌رسد که مبلغ بدهی مشتری گاهی اوقات به چندین برابر مبلغ اولیه تسهیلات افزایش می‌یابد. لذا با توجه به انباشت روزافزون بدهی بدهکاران بانکی، به نظر می‌رسد هدف از این طرح الزام بانک‌ها به حذف سود و جریمه مضاعف در تسهیلات پرداختی به بدهکاران بانکی است. با توجه به اینکه طرح مصوب مجلس باید از جهت انطباق با شریعت در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گیرد، در ادامه برخی ابعاد شرعی آن مطرح شده است:

 

- هرچند کلیات این طرح در راستای حمایت از رونق تولید و به‌ویژه کمک به بنگاه‌هایی است که به دلیل بروز مشکلات اقتصادی نتوانسته‌اند بدهی خود را به‌موقع پرداخت کنند و در نتیجه بدهی آنها به طور مضاعف افزایش یافته است؛ ولی در این میان برخی از تسهیلات‌گیرندگان نیز مبالغ دریافتی از بانک‌ها را به جای مصرف در محل واقعی تعیین شده، در فعالیت‌های سوداگرانه وارد کرده‌ و نه‌تنها به رونق تولید کمک نکرده‌اند، بلکه موجب اخلال در نظام اقتصادی کشور نیز شده‌اند. از آنجا که در این طرح معیار مشخصی برای تشخیص این‌گونه موارد -که شاید اندک هم نباشند- و تشخیص سره از ناسره وجود ندارد، این پرسش مطرح می‌شود که آیا صدور حکم کلی برای همه بدهکاران بانکی بدین شیوه درست است یا خیر؟ و نیز این پرسش قابل طرح است که آیا اساساً بانک که در به‌کارگیری منابع، وکیل سپرده‌گذاران محسوب می‌شود حق دارد چنین زیانی را به موکلان خود تحمیل کند؟

 

صاحبان خطوط همراه اول، سهامدار این شرکت می‌شوند

«محمد جواد آذری جهرمی» با اشاره به عدم تعیین تکلیف ودایع تلفن همراه و ثابت، گفت: خطوط تلفن ثابت که ودیعه قابل توجهی ندارد و مبلغ پرداخت شده طبیعتا هزینه ثبت نام و دایر شدن اولیه است، اما در گذشته برای تلفن همراه مبلغی به عنوان ودیعه از مردم اخذ شد که پس از خصوصی‌سازی این مبالغ تعیین تکلیف نشد.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: از آنجایی که این موضوع بحث پیچیده حقوقی دارد سازمان تنظیم مقررات در حال پیگیری است تا ودیعه‌های دریافتی از مردم در زمان فروش خطوط تلفن همراه در قالب سهام شرکت همراه اول در اختیار مردم قرار گیرد.

 

وی اظهار کرد: فردی که خط تلفن همراه دارد به اندازه ودیعه خود در شرکت همراه اول صاحب سهام می‌شود./

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد اوقات فراغت نماز جمعه اردبیل قم بیرجند شیراز روزنامه خراسان جنوبي اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۴۲۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعطای تسهیلات خرید به سرمایه گذاران جهت اصلاح خطوط تولیدی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی استانداری هرمزگان، عادل شهرزاد معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌ المللی لاستیک و پلاستیک در کشور چین اظهار داشت: دستاورد بازدید از نمایشگاه‌های تخصصی خارجی، افزایش سطح تعاملات و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در تولیدات صنایع کوچک و بزرگ استان خواهد بود چراکه یکی از سیاست‌های استان توسعه واحدهای پایین دستی با استقرار در شهرک‌های صنعتی و حمایت از این واحدهای صنعتی است.

عادل شهرزاد با اشاره به ۷ ناحیه صنعتی راه‌اندازی شده در سال گذشته، افزود: آشنایی تولید کنندگان و صنعتگران با تجهیزات و ماشین‌آلات جدید در محیط‌های نمایشگاهی بین المللی می‌تواند در ارتقا کیفیت تولیدات و افزایش سطح صادرات مؤثر باشد که تسهیلات تکمیلی تبصره ۱۸ برای تجهیز واحدهای تولیدی به ماشین آلات به روز و مورد نیاز واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده است.

وی رونق بخشی به شهرک‌ها و نواحی صنعتی را جز سیاست‌های اقتصادی استان برشمرد و افزود: در بازدیدی که از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک انجام شد مذاکرات دوجانبه بیشتری بین تولیدکنندگان شکل گرفت که در توسعه تولیدات فعلی و ایجاد صنایع جدید در راستای تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد اشتغال پایدار اثر بخش خواهد بود.

کد خبر 6089526

دیگر خبرها

  • قطع خدمات دولتی برای صاحبان مجوزی که شناسه یکتا ندارند
  • نقدینگی بزرگ‌ترین چالش صنعت دارو/ بانک‌ها وام نمی‌دهند
  • کاهش مطالبات غیرجاری در بانک نتیجه اثربخشی اصلاحات در حوزه حقوقی است
  • کاهش مطالبات غیرجاری در بانک دی
  • اعطای تسهیلات خرید به سرمایه گذاران جهت اصلاح خطوط تولیدی
  • آدرس غلط به کل کل پرسپولیسی ها و استقلالی ها | دخل و خرج سرخابی ها بعد از واگذاری چه می شود؟
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها
  • سیاست‌های صنعتی باید تعیین تکلیف شود/ سهم اندک تولید از اعتبارات بانکی
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها برای تحقق رشد تولید
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها در راستای تحقق رشد تولید