Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه واشنگتن پست نوشت: رای روز پنجشنبه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا (اینجا) نشان داد که همچنان نمایندگان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در کنگره با قدرت از پاسخگو بودن عربستان سعودی به خاطر مداخله نظامی ویرانگر این کشور در یمن و نیز قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی، حمایت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با ۱۳ رای موافق در برابر ۹ رای منفی لایحه پیشنهادی رابرت منندز، سناتور دموکرات نیوجرسی، و تاد سی یانگ، سناتور جمهوری‌خواه ایندیانا، را مبنی بر تعلیق فروش تسلیحات نظامی آمریکا به پادشاهی عربستان و اعمال تحریم بر همه عاملان قتل خاشقجی تصویب کرد.

این مصوبه برغم مخالفت‌های جیمز ریچ، سناتور جمهوری‌خواه آیداهو، تصویب شد که با ارائه لایحه‌ای جایگزین می‌گفت می‌تواند موافقت ترامپ را نیز در این رابطه جلب کند، ولی لایحه سناتور ریچ به موضوع فروش تسلیحات به عربستان یا قتل خاشقجی اشاره‌ای نداشت. به همین خاطر شماری از سناتور‌های جمهوری‌خواه از جمله سناتور لیندسی گراهام و رند پال گفتند این لایحه بسیار ضعیف است و به همین خاطر از لایحه پیشنهادی منندز و یانگ حمایت کردند.

لایحه مصوب حامل این پیام قوی بود که قتل خاشقجی و جنایات جنگی عربستان سعودی در یمن به خاطر خودداری ترامپ از پاسخگو دانستن رژیم سعودی به ویژه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، روابط واشنگتن-ریاض را پیچیده و بغرنج کرده است.

متاسفانه ترامپ این پیام را درک نمی‌کند. روز چهارشنبه او سه قطعنامه کنگره را در ارتباط با ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان سعودی وتو کرد. ترامپ همچنین در نشست اخیر گروه بیست در اوزاکا ژاپن با بن سلمان ملاقات کرد و با نادیده گرفتن یافته‌های سازمان اطلاعات مرکزی امریکا سیا و نیز کارآگاه سازمان ملل متحد مبنی بر مسئول بودن بن سلمان در قتل خاشقجی، اعلام کرد اقدامات ولیعهد سعودی خارق‌العاده است.

در ادامه این مطلب آمده است: در صورتی که مصوبه کمیته روابط خارجی در سنا به رای گذاشته شود، احتمالا به تصویب خواهد رسید. به همین علت هم سناتور میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا، تمایلی ندارد این کار صورت بگیرد. از سوی دیگر متحدان ترامپ تلاش می‌کنند از اجرایی شدن متمم‌هایی جلوگیری کنند که مجلس نمایندگان آمریکا به تازگی به قانون اختیارات دفاع ملی آمریکا اضافه کرده‌اند. این متمم‌ها نیز به سادگی فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان سعودی را ممنوع می‌کنند و خواستار اعمال تحریم‌هایی علیه ریاض به خاطر دست داشتن در قتل خاشقجی شده‌اند.

در انتهای این مطلب آمده است: نتیجه این خواهد بود که بن سلمان فعلا از گزند تحریم‌های آمریکا علیه خود به خاطر رفتار وحشیانه و بی‌رحمانه در حبس و شکنجه زنان طرفدار حقوق بیشتر، و نیز بمباران مدارس و بیمارستان‌های یمن و قتل خاشقجی در امان خواهد بود. او حتی ممکن است آنقدر گستاخ و جسور بشود که به ماجراجویی‌های دیگری مانند دستگیری و قتل سعودی‌های دیگری مانند خاشقجی که طرفدار اصلاحات لیبرال در عربستان هستند، دست بزند و به منافع آمریکا لطمه بزند. در آن صورت ترامپ و رهبران حزب جمهوری خواه کنگره آمریکا که امروز مانع اقدام اکثریت دو حزب علیه عربستان می‌شوند، باید مسئولیت پاسخگویی را در این رابطه به عهده بگیرند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عربستان آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۴۳۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از الجزیره، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی امروز دوشنبه بعد از دیداری که در ریاض با همتای آمریکایی داشت، از نزدیکی موعد امضای توافق امنیتی میان این کشور و آمریکا خبر داد.

وی در این باره اعلام کرد: ما در حال حاضر به مراحل نهایی درباره توافق دوجانبه با آمریکا نزدیک شده‌ایم.

این اظهارات درحالی بیان شده است که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، امروز در ریاض گفت: آمریکا و عربستان سعودی طی یک ماه گذشته درباره عادی‌سازی روابط میان ریاض و اسرائیل اقداماتی انجام دادند.

وی افزود: اقدام دوطرفه عربستان و آمریکا در رابطه با پرونده عادی‌سازی روابط با اسرائیل در مراحل پایانی است.

دولت بایدن به هموار کردن مسیر یک توافق بالقوه برای عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد، اما اکثر مقامات آمریکایی آن را یک رویا تلقی می‌کنند.

موانع پیش روی این توافق شامل جنگ در غزه، وابستگی نتانیاهو به شرکای ائتلاف راست افراطی خود و سیاست داخلی آمریکا است. 

سعودی‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که برای پیشبرد عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل، جنگ غزه باید پایان یابد و کابینه این رژیم به یک مسیر غیر قابل بازگشت به سمت راهکار «دو دولتی» متعهد شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • تحمیل ضرر به کی‌اف‌سی آمریکا در مالزی برای حمایت از غزه
  • پایتخت مقاومت همگام با آزادی‌خواهان جهان علیه جنایات صهیونیست‌ها
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی