خلوت کردن سنگر نماز جمعه یکی از اهداف دشمن است
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۴۳۵۳۸
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام عباسعلی مغیثی ظهر جمعه در جمع نمازگزاران نهاوند با اشاره به روایتی از امام رضا (ع)، اظهار کرد: امام در روایتی میفرمایند کسی که بهروزی حلال خود قانع باشد زندگی راحتتری دارد.
وی بابیان اینکه یکی از آفتهای زندگیهای امروز رقابتها و قانع نبودن به حداقلها است، تصریح کرد: قرآن میگوید اگر کسی ایمان داشته باشد و عمل صالح انجام دهد در دنیا به او حیات طیبه میدهیم لذا آمال دنیوی باید کنار گذاشته شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امامجمعه نهاوند، گفت: تمام کسانی که امروز به مفاسد اخلاقی، اقتصادی و سیاسی گرفتار میشوند به سبب حرص و طمع است.
وی در ادامه با اشاره به رهنمودهای امام خمینی (ره)، گفت: امام راحل فرمودند آمریکا از انگلیس بدتر است و انگلیس نیز از آمریکا و شوروی نیز از هردوی اینها، بر همین اساس امام حکومتی بر پایه اسلام ناب محمدی تشکیل داد که ۴۰ سال است با عزت و اقتدار رو به توسعه و پیشرفت است.
حجتالاسلام مغیثی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری و لزوم توجه به آنها، گفت: مقام معظم رهبری دربیانی فرمودند که نماز جمعه از ثمرات شیرین نظام است که برکات منحصربهفردی دارد.
وی با اشاره به اینکه نماز جمعه سه رکن دارد که همان ارکانی است که اصل انقلاب را به وجود آورده است، گفت: نماز جمعه به برکت رهبری امام، مکتب شیعه و امامیه و بسیج و اجتماع مردمی روزبهروز قدرتمندتر شده است.
امامجمعه نهاوند، افزود: نماز جمعه نماد این سه عامل است چراکه هم باید از طرف رهبری و ولایت تائید شود، باید با جماعت انجام شود و در نماز جمعه باید معارف دین و مصالح و مفاسد جامعه گفته شود، بنابراین در بین نهادهای انقلاب نماز جمعه برکات منحصربهفردی دارد چون نماد مهمترین عوامل پیروزی و ماندگاری انقلاب است.
کارنامه ۲۰۰ ساله انگلیس در ایران سیاه است
وی ادامه داد: کارنامه ۲۰۰ ساله انگلیس در ایران سیاه بوده و هست و امروز هم خیال میکنند ایران، همان ایران زمان قاجار است.
حجتالاسلام مغیثی بابیان اینکه یک بچه دبستانی هم به گفتههای انگلیس مبنی بر توقیف نفت کش، میخندد، گفت: نفتکش انگلیس در آبهای ایران قوانین ما را نقض کرد و کشتی آنها توقیف شد بعد آنها میگویند چرا این اقدام صورت گرفته! شما چرا کشتی نفتکش ایران را بدون هیچ تخلفی توقیف کردهاید آیا اقدام شما قانونی است؟ این زیادهخواهی و پررویی از خوی استکباری آنها نشأت میگیرد.
امامجمعه نهاوند با تأکید بر اینکه اسلام آمریکایی و شیعه لندنی دو لبه یک قیچی علیه اسلام ناب محمدی است، گفت: شیعهای که بر طبل تفرقه میکوبد و وهابیون هر دو دشمنان اسلام هستند.
وی افزود: امروز دنیا تغییر کرده است و مسلمانان جهان در هیچ کجا اجازه نمیدهند تعرض دشمنان اسلام و مسلمین بیپاسخ بماند و هر جا که دشمنان بزنند، میخورند و به همین دلیل است که ترامپ دیوانه سر جای خود نشسته است.
حجتالاسلام مغیثی بابیان اینکه ایران اسلامی به حدی از توان رسیده است که اگر آمریکا و هر کشور دیگری عملی انجام دهد قطعاً بیپاسخ نخواهد گذاشت، گفت: عزت و اقتدار ایران اسلامی بهواسطه شهادتطلبی و مقاومت رزمندگان سپاه، ارتش و بسیج است.
وی با اشاره به شناسایی ۱۷ جاسوس آمریکایی توسط سربازان گمنام امام زمان (عج)، گفت: اینها نشان میدهد که اقتدار نظامی، امنیتی ایران به حدی است که میتواند به آمریکا و انگلیس لطمه بزند و این نوچههای منطقهای آنها عددی نیستند.
امامجمعه نهاوند با اشاره به اینکه مردم ما پشتیبان ارتش، سپاه، دولت و سربازان گمنام امام زمان (عج) هستند و هیچگاه اجازه نمیدهند دشمن به ایران اسلامی نفوذ کند، گفت: درگذشته و ابتدای انقلاب مرکز هفتگی نماز جمعه محل توجیه، بصیرت و امدادرسانی و اعزام رزمندگان به جبهه بوده است و امروز یکی از اهداف دشمن خلوت کردن سنگر نماز جمعه است و ما وظیفهداریم این سنگر را حفظ کنیم.
وی با تأکید بر اینکه باید قدر نظام و انقلاب را بدانیم، گفت: جانشین فرمانده سپاه در برنامهای اعلام کردند که در ۴۰ سال گذشته سپاه ۴۰ هزار شهید تقدیم اقتدار ایران اسلامی کرده است لذا باید این سرمایهگذاری را قدر بدانیم و نگذاریم دشمنان بر این آبوخاک نفوذ کنند.
کد خبر 4676667منبع: مهر
کلیدواژه: نهاوند امام جمعه نهاوند
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۴۳۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مشاوران شما بیتهایی بهتر از شاهنامه را میتوانستند پیدا کنند
روزنامه هم میهن در مطلبی با عنوان «نگر تا نباشی به جز دادگر» نوشت؛ در شاهنامه زنان برجستهای نقشآفرینی کردهاند که الگوی زن مطلوب امام جمعه مشهد نمیتوانند باشند. برخی از زنان برجستهی شاهنامه مثل منیژه در طلب معشوق در انتظار خواستاری و خواستگاری او نماندهاند.
چند سال پیش که شهرداری مشهد ذوقی به خرج داده بود و تصویرهایی از شاهنامه در و دیوار شهر را آراسته بودند، دستور به زدودن این تصویرها داده شد، گویی که بین این تصویرها و آنچه مشهد به آن شهره است، تقابلی وجود دارد. چندین دهه به دلیل همین تصور، توسعه و رسیدگی به آرامگاه فردوسی که یکی از بزرگترین شاعران و حکیمان ایران است، متوقف بود تا اینکه از مقامات بالاتر حکم به آبادانی آرامگاه فردوسی داده شد.
مقامات استانی و از جمله امام جمعه شال و کلاه کردند و به آرامگاه فردوسی رفتند. اگر اسم این مقامات و فردوسی را کنار هم در موتورهای جستوجوگر بنویسید و نتایج را هر چه بالا و پایین کنید، همان چند عکس را خواهید دید. با چنین پیشینهای است که سخنان آیتالله علمالهدی و استنادش به شاهنامه برای دفاع از اجبار در پوشش با واکنشهای بسیاری روبهرو شده است.
علمالهدی گفته است: مسئله حجاب نیز یکی از همین هویتهای دینی و ملی است. اصلاً حجاب متعلق به فرهنگ ایران است. حتی آن زمان که هنوز اسلام وارد ایران نشده بود، حجاب فرهنگ ایرانیان بود؛ بهخصوص در تاریخ ایران باستان و انعکاس این فرهنگ را میتوان در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی دید. او همچنین بهعنوان نمونه بیتی از شاهنامه خوانده است که منیژه خطاب به بیژه گفته است: منیژه منم دخت افراسیاب/برهنه ندیده تنم آفتاب
این سخن که زنان ایرانی براساس آنچه به ما رسیده، پوششی برای موی سر داشتهاند یا چیزی شبیه چادر حتی، نادرست نیست. حتی این سخن که در شاهنامهی فردوسی پاکدامنی و شرم از ویژگیهای مثبت زنان و البته مردان شمرده میشود، هم بیراه نیست، هرچند تعریف پاکدامنی در نگاه حکیم توس و امام جمعه مشهد متفاوت است، اما بیتی که آقای علمالهدی به آن ارجاع داده، ربطی به زنان ایران ندارد. افراسیاب شاه توران است و منیژه دختری تورانی است نه ایرانی.
این به خودی خود ایرادی در استدلال امام جمعه به حساب نمیآید و میتواند بگوید که حکیم خصلت نیکو را حتی در دشمن ستوده است. ماجرا از اینجا جالب میشود که بدانیم این بیت را منیژه کی خوانده است و اصلاً ارتباطی به پوشش سر دارد یا نه؟
منیژه دلبستهی بیژن شاهزادهی ایرانی میشود و -به زبان امروزی- او را چیزخور کرده بیهوش به شبستان خود میآورد و همهی این اتفاقات بدون اجازهی والدین و بدون پیمان زناشویی -که از قضا در ایران باستان هم مرسوم بوده- رخ میدهد. بیژن در قصر او به هوش میآید و باقی قضایا و منیژه در چنین لحظات احساسی دربارهی اهمیت چیزی که به بیژن عرضه میکند این بیت را به زبان میآورد که تا به حال چنین بوده، اما بعدش را میتوان در شاهنامه خواند.
البته اگر مشاوران امام جمعه با شاهنامه به از این بودند که هستند، بیتهایی میتوانستند پیدا کنند که به کارشان بیاید، مثلاً آنجا که شیرین میگوید:
به سه چیز باشد زنان را بهی/ که باشند زیبای گاه مهی/ یکی آنک با شرم و با خواسته است/ که جفتش بدو خانه آراسته است/ دگر آن که فرخ پسر زاید او/ ز شوی خجسته بیافزاید او/ سه دیگر که بالا و رویش بود/ به پوشیدگی نیز مویش بود
این ابیات به روشنی از پوشیدگی موها میگوید، درحالیکه در بیت استنادی امامجمعهی مشهد، تفاوت برهنگی و نداشتن پوشش سرنادیده گرفته است. این مغالطه در سخنان بسیاری دیگر از مقامات هم دیده میشود.
نداشتن پوشش سر با برهنگی هممعنا نیست. با این حال همچنان که در بیت انتخابی امام جمعه مشهد و این ابیات میبینیم هیچکدام توصیهی فردوسی نیست و سخنان شخصیتهای شاهنامه است. شاهنامه مثل هر متن کهن ادبی در کنار ارزشهای ادبی و زیباشناختی و روایی خود، مجموعهای از ارزشهای اخلاقی و اجتماعی زمانهی خود را منتقل میکند که به دنیایی دیگر تعلق دارند، چنانکه در همین بیتهای بالا پسرزا بودن جزو ارزشهایی شمرده شده است.
در شاهنامه زنان برجستهای نقشآفرینی کردهاند که الگوی زن مطلوب امام جمعه مشهد نمیتوانند باشند. برخی از زنان برجستهی شاهنامه مثل منیژه در طلب معشوق در انتظار خواستاری و خواستگاری او نماندهاند و از جملهی آنان تهمینه است مادر سهراب که در شاهنامه زنی ستوده است و تنها یک شب همخواب رستم بوده است. رودابه مادر رستم نیز در راه دادن زال به قصرش از موی خویش کمندی بافته و انداخته و بعد هم که ماجرا در شاهنامه روشن است.
در این میان داستان گردآفرید اگرچه متفاوت است، اما در کنشگری از روابط خصوصی پیشتر رفته و اگر روی و موی پوشیده به این خاطر است که شناخته نشود و آنجا که روی و موی گشاده به قصد فریب دشمن است:
رها شد ز بند زره موی اوی/ در افشان چو خورشید شد روی اوی/ بدانست سهراب کو دختر است/ سر و موی او از در و افسر است
درست است که فکر میکنم شاهنامه ارزشهای جهانی دیگر را منتقل میکند و چنین استناداتی به آن راه به جایی نمیبرد، اما به نظرم از قضا در شاهنامه برای صاحبان مقام و قدرت توصیههایی شایستهتر میتوان یافت، مضمونهایی که بارها تکرار شده است. یکی از این مضمونها دادگری است. دادگر در شاهنامه همصفت خداوند است که جای نام نشسته است و هم وظیفهی صاحب قدرت. فردوسی میگوید، پادشاهی که دادگر باشد، نیازی به فریادرس ندارد: کجا پادشا دادگر بود و بس/ نیازش نیاید به فریادرس
نویسنده: علیاصغر سیدآبادی