Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: با گذشت نیمی از شروع ماه های گرم در استان خوزستان، بیش از 7600 میلیون مترمکعب آب در رودخانه های استان خوزستان رها سازی شده که بی سابقه است.

داریوش بهارلویی در گفت وگو با ایلنا در اهواز با بیان این مطلب اظهار کرد: از ابتدای خردادماه تاکنون بیش از 7/6 میلیارد متر مکعب آب از مخازن و مجاری خروجی سدهای استان خوزستان خارج شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یاد آور شد: در سال گذشته و در مدت زمان مشابه، 2.3 میلیارد مترمکعب آب رهاسازی شده بود.

بهارلویی افزود: چنانچه این میزان آب رها شده را با شرایط نرمال و طبیعی رهاسازی آب بسنجیم به تفاوتی معادل 4 میلیارد مترمکعب رشد مثبت خواهیم رسید که این امر بی‌سابقه و نشان از عدم کمبود آب در تامین تمامی نیازهای آبی است.

مدیر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان، ادامه داد: در همین حال توجه ویژه ای نیز به حقابه طبیعی تالاب‌ها و نیازهای زیست محیطی شده تا از فرصتی که سیلاب‌های بهاری در احیاء هورالعظیم و تالاب بین المللی شادگان ایجاد کرده اند، حراست و نگهداری شود.

وی عنوان کرد: آب رها شده از سدها، بیش از نیازهای نرمال مناطق مختلف بوده و از میزان کل رهاسازی آب، 24 درصد سهم حوضه دز، 41 درصد سهم حوضه کارون، 30 درصد سهم حوضه کرخه و 5 درصد نیز سهم حوضه های مارون و جراحی است.

بهارلویی بیان کرد: در همین حال، بیلان ورودی و خروجی آب به شکل طبیعی در ماه های گرم منفی بوده و این موضوع موجب کاهش 18 درصدی حجم قابل برنامه‌ریزی سدهای استان خوزستان شده که تا پایان تابستان این روند کاهشی ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: این روند کاهشی باید بگونه ای مدیریت شود که در شروع سال آبی و مهرماه پیش رو، حجم مطمئنی از آب در سدهای استان خوزستان باقی بماند.

مدیر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با رد گمانه زنی های شرایط آب و هوایی در سال آبی پیش رو، عنوان کرد: اظهار نظرهای مطرح شده در خصوص پر آبی و یا کم آبی فصل و سال زراعی آینده، فاقد پشتوانه علمی بوده و از هم اکنون نمی‌توان چنین امری را پیش بینی کرد. از سوی دیگر، مرجع رسمی و مورد استناد اعلام شرایط آب و هوایی، سازمان هواشناسی کشور و مرکز اقلیم شناسی بوده که گزارشات منتشره از این سازمان ها چنین مطلبی را بیان نکرده است.

بهارلویی در پایان‌تصریح کرد: از ابتدای شروع سال آبی تا انتهای مردادماه، حجمی بیش از 48 میلیارد مترمکعب آب وارد حوضه ها و رودخانه های استان خوزستان شده و برآورد می شود که تا پایان شهریور و سال آبی، این میزان از مرز 50 میلیارد مترمکعب گذشته و یک سال آبی استثنایی را رقم بزند.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال برق تالاب زیست محیطی سازمان هواشناسی شرایط آب و هوایی قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۴۳۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد/ ورودی مخازن همچنان دارای ۸ درصد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور کاهش میزان بارندگی کشور نسبت به شرایط نرمال را ۷ درصد اعلام کرد و اظهار داشت: با وجود این اینکه بارش کشور به شرایط نرمال نزدیک شده است، اما آثار خشکسالی سال‌های گذشته در رواناب‌ها و جریان رودخانه‌ها محسوس بوده و با کاهش در آورد رودخانه‌ها روبرو هستیم.

وی با اشاره به کاهش جدی بارش در استان‌های بوشهر، فارس، خراسان رضوی، قزوین و تهران و تأثیر آن بر حجم مخازن سدهای موجود در این استان‌ها، درصد پرشدگی سدهای تأمین‌کننده آب شرب پایتخت را ۲۴ درصد عنوان و خاطرنشان کرد: حجم مخازن سدهای تهران تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با کاهش ۱۰ درصدی نسبت سال آبی گذشته روبرو بوده است که نشانگر ضرورت جدی گرفتن مدیریت مصرف است.

قاسم‌زاده توجه به مدیریت مصرف از سوی همه بخش‌ها را ضروری دانست و تأکید کرد: هرچند که در انتظار بارش‌های خوب دیگری در هفته جاری در برخی نقاط کشور هستیم اما با توجه به جدی بودن تبعات تغییرات اقلیم که گرم شدن هوا را شدت بخشیده و می‌تواند تهدیدی برای منابع آبی باشد، لازم است هموطنان عزیز در کشورِ خشک و نیمه خشک ایران، همواره توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف آب داشته باشند تا فصل گرم سال را با اطمینان خاطر پشت سر بگذاریم.

کد خبر 6092914 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی ورود بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب آب به سد کوثر
  • سلاجقه: حدود ۶۰میلیون مترمکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • تاکید استاندار لرستان بر اهتمام مدیران در جذب اعتبارات ملی و مدیریت صحیح منابع مالی
  • امسال آب سد سفیدرود زودتر رهاسازی می‌شود
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد/ ورودی مخازن همچنان دارای ۸ درصد
  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود