Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، طبق آمار، حدود ۳۵ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها بیکار هستند. داشتن یک شغل با درآمد مناسب، ایده آل بسیاری از جوانان است، جوانانی که از همان دوران کودکی سال‌ها تحصیل کردند و برای آینده شان برنامه ریزی کردند، پشت کنکور ماندند و دوباره درس خواندند تا در رشته مناسبی در دانشگاه تحصیل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  دانشگاه یکی از مکان‌هایی است که افراد قبل از ورود به آن به آینده شغلی در رشته‌ای که در آن تصمیم به تحصیل دارند فکر می‌کنند و رویا‌های خود را با آن می‌سازند. رشته‌ای که برای قبولی در کنکور ظرفیت دارد و پذیرش آن به تعداد نیاز بازارِ کار باید باشد اما این روز‌ها که تب نتایج کنکور داغ است و دانشگاه‌ها هم برای برنامه ریزی سال جدید آماده می‌شوند. پشت کنکوری‌ها هم با اعلام نتایج کنکور سراسری انتخاب رشته می‌کنند و با توجه به رشته قبولی خود وارد دانشگاه می‌شوند، دانشگاهی که آینده خود را به تحصیل در آن رقم می‌زنند.

آینده‌ای که برای آن برنامه ریزی می‌کنند و وقت می‌گذرانند تا در پایان فراغت از تحصیل به شغل دلخواه خود برسند و شاغل شوند اما همه دانشجویان فارغ التحصیل با وجود تعداد زیاد دانشجویان تحصیل کرده و ظرفیت بالای پذیرش دانشگاه‌ها آیا متناسب با رشته‌ای که تحصیل کرده‌اند شاغل می‌شوند؟.

این موضوعی بود که باعث شد که به سراغ چند نفر از فارغ التحصیلان برویم و با آن‌ها گفت و گویی داشته باشیم.

حمید، یکی از فارغ التحصیلان رشته برق مخابرات در یکی از دانشگاه‌های غیر انتفاعی گفت: اکنون بیکار است و به هر جایی برای کار می‌رود او را نمی‌پذیرند.

وی ادامه داد: این مشکل از دانشگاه هاست که مهارت‌های عملی لازم را به آن‌ها ارائه نمی‌دهند که بعد از فارغ التحصیلی بتوانند متناسب با رشته تحصیلی که خواندند، کار کنند.

علی، فارغ التحصیل رشته معماری هم گفت: برایم سخت است که بعد از چند سال درس خواندن، حالا بیکارم و مجبورم شغلی را پیدا کنم که متناسب با رشته‌ تحصیلی من نیست.

این گفت و‌گو‌ها باعث شد که ما این موضوع را با دو نفر از رؤسای دانشگاه‌ها در میان بگذاریم.

ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت درباره پذیرش دانشگاه‌ها و خروجی آن برای بازار کار گفت: این رسالت وزارت علوم هست که کیفیت تحصیلی و آموزش دانشگاه‌ها را باید ارزیابی کنند.بیشتر بخوانید: تصویب ۶ برنامه درسی جدید در دستور کار دانشگاه علمی و کاربردیوی ادامه داد: البته این موارد اشاره شده در خصوص دانشگاه‌های سطح یک و دانشگاه‌های برتر کشور وجود ندارد .

ذاکری افزود: تمام توان دانشگاه‌های سطح یک بر این است که در حوزه آموزش، آموزش‌هایی که می‌تواند مهارت‌های جنبی را به دانشگاه منتقل کند و بعد از فراغت از تحصیل بتواند از این مهارت‌ها استفاده کنند، در برنامه دانشگاهی قرار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت در خصوص بحث مهارت آموزی در دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه علم و صنعت از قدیم کارگاه‌های اضافی و  خاصی دارد که دانش آموختگان بایستی پس از گذراندن این کارگاه‌ها، بیرون بروند.

وی ادامه داد: علاوه بر واحد‌های مصوب آزمایشگاهی، کارگاه‌های خاصی وجود دارد. به همین دلیل فارغ التحصیلان علم و صنعت را در بین دانش آموختگان قدیمی اگر پرس و جو کنید اصطلاح آچار به دست بودن دانش آموختگان را مطرح می‌کنند و به این معنی است که قطعا کارگاه‌های خاصی از بدو شکل گیری دانشگاه علم و صنعت طراحی شده است و کماکان ادامه دارد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: البته این که توانستیم شرایط را حفظ کنیم یا ارتقا بدهیم این‌ها بحث‌هایی است که فکر می‌کنم با شرایط ایده‌آل فاصله داریم.

همچنین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز اظهار کرد: دانشگاه‌های دولتی زیر نظر وزارت علوم فقط ۱۵ درصد صندلی‌های دانشگاه‌ها در اختیارشان قرار دارد و این مقدار حتی کمتر از نیاز بازار کار است.

وی افزود: تورمی که در حوزه صندلی‌های دانشگاهی و عدم تناسب آن با بازار کار ایجاد شده مربوط به شیوه‌های دیگر دانشگاهی است و البته که دانشگاه‌های برتر و دانشگاه‌های سطح بالای دولتی اصلا پدیده‌ای به نام تورم صندلی‌ها در درونشان نیست.   سلیمی افزود: رقابت زیاد دانشجویان برای ورود به همین دانشگاه‌ها است که تقریبا تعداد تربیت نیروی آن‌ها برابر است با نیاز‌هایی که حتی دستگاه‌های دولتی دارند.

رئیس دانشگاه علامه بیان کرد: اگر بتوانیم در شیوه‌های دیگر تجدید نظر کنیم دانشگاه‌های دولتی، نه ظرفیت بالا و نه  مشکل  اشتغال دارند.

وی افزود: مخصوصا اکنون که دوره‌های مهارتی در دانشگاه علامه طباطبایی اوج گرفته است، سالانه ۷۰۰۰ نفر از دانشجویان علاوه بر تحصیلات آکادمی، دوره مهارت خاصی با توجه به نیاز اشتغال در بازار می‌بینند. ۳۵ درصد بیکاران کشور، فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند طبق آخرین آمارها حدود ۳۵ درصد بیکاران در کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند، دانشجویانی که سال‌ها به امید شغلی مناسب در دانشگاه‌های مختلف تحصیل کردند. این موضوع که چرا برخی از دانشگاه‌ها ساماندهی و برنامه ریزی مناسبی در پذیرش دانشجو‌ها و گرایش در رشته‌ها با توجه به بازار کار ندارند، باعث شد با مشاور وزیر علوم گفت و گویی داشتیم.

وحید احمدی،  مشاور وزیر علوم با اشاره به این که صندلی دانشگاه‌ها زیاد است و از آن طرف خروجی برای بازار کار وجود ندارد،گفت: یکی از بحث‌های اساسی که چند سال اخیر مطرح شده و الان هم در وزارتخانه به طور جدی مطرح است و شورای عالی فرهنگی هم به عنوان مصوبه که در  ۳ سال گذشته تصویب کردند؛ بحث آمایش یا آموزش عالی است.

وی ادامه داد: آمایش و آموزش عالی یعنی این که چه رشته ها، دروس، محتوا مراکز پژوهشی و مراکز دانشگاهی ایجاد کنیم که منجر به انجام مأموریت کشوری شود.   مشاور وزیر علوم بیان کرد: مأموریت‌هایی به موسسات و دانشگاه ‌های علوم پزشکی زیرمجموعه وزارت علوم داده شده تا به بررسی این مساله بپردازند که ظرفیت پذیرش چه رشته‌هایی باید کاهش یابد و چه مراکز دانشگاهی باید تجمیع شوند؛ البته مراکز دانشگاهی حذف نمی شوند بلکه هم افزایی خواهند داشت.

احمدی گفت: امیدواریم مصوبه یا قانون آمایش آموزش عالی که در شورای انقلاب فرهنگی تصویب شده و وزارت‌ علوم هم به طور جدی به دنبال اجرای آن است، عملی شود؛ چرا که بخشی از این مصوبه در ارتباط با رشته‌ها و میزان ظرفیت پذیرش، اشتغال و نیاز‌های ملی و منطقه‌ای در کشور است.

احمدی با اشاره به باشگاه مهارت در برخی دانشگاه‌ها اظهار کرد: یکی از برنامه‌های اساسی که شاید نقطه ارتباطی دانشگاه با حوزه کار است بحث مهارت افزایی است.

وی ادامه داد: البته این اشتباه را نکنیم که وزارت علوم مسئول همه مسائل است که حرفه را به دست آورد و باید فضا را آماده کنیم.   احمدی افزود: در محیط دانشگاه‌ها این فضا سازی‌ها در دانشگاه‌های بزرگ و بعضی از دانشگاه‌های تهران و همچنین در دانشگاه‌های شهرستان‌ها در حال انجام است.

وی با تکید براینکه یکی از معضلات ما کم توجهی به آموزش‌های مهارتی است، گفت: کارخانجات و مراکز تولیدی همه نیاز به مقطع دکتری و کارشناسی ارشد ندارند؛ ما به نقش مهارت در اشتغال به کار جوانان بی توجه هستیم.

این مقام مسئول ادامه داد: طبیعی است که همه کسانی که وارد مقطع دکتری می‌شوند در دانشگاه صاحب کرسی و پست نمی‌شوند، پس طبیعی است که اکثر فارغ التحصیلان دکترا، بدون  شغل خواهند بود.

مشاور وزیر علوم در پایان گفت: بنابراین باید در زمینه فرهنگ جامعه کار کنیم که آن را به سویی ببریم که جوان‌ها تنها برای آینده شغلی با تحصیلات بالا فکر نکنند . باید برای تربیت افرادی که می‌توانند، وارد صنعت شوند، تلاش کنیم.

حال باید دید تا چه زمانی برنامه ریزی‌ها برای پذیرش دانشجو‌ها و آینده شغلی آن‌ها به شکل مناسب صورت می‌گیرد یا خیر.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کنکور وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۴۴۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامعه دانشگاهی در برابر جنایات رژیم غاصب اسرائیل سکوت نمی‌کند

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اعتراضات و تجمع گسترده دانشجویان در مقابل جنایات رژیم غاصب اسرائیل گفت: جامعه دانشگاهی در برابر این جنایات سکوت نخواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، محمدعلی زلفی‌گل امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران، درباره نوع برخورد پلیس آمریکا با دانشجویانی که معترض به نسل‌کشی رژیم اسرائیل هستند و مقایسه آن با برخوردی که پلیس ایران در اعتراضات سال ۱۴۰۱ داشت، اظهار کرد: نوع برخورد ما نشان‌دهنده این است که جمهوری اسلامی برای علم، عالم، خانواده بزرگ و فهیم و فرزانه دانشگاهی جایگاهی خاص قائل است و بر همین اساس قانونی تصویب کرده است که اجازه نمی‌دهد نیروهای امنیتی و نظامی وارد دانشگاه شوند.

وی افزود: عملکرد ما به دلیل آن است که برای جامعه دانشگاهی، علم و عالم جایگاه خاصی قائل هستیم و دیدید در سال ۱۴۰۱ که اعتراضات سه ماه طول کشید به جای اینکه پلیس وارد دانشگاه شود، شخص وزیر علوم وارد دانشگاه شد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: در بحبوحه حوادث سال ۱۴۰۱ خودمان وارد دانشگاه صنعتی شریف شدیم و به میان دانشجویان رفتیم و صحبت‌های آن‌ها را شنیدیم و مدیریت کردیم.

وی با اشاره به تناقض رفتار کشورهایی که خود را مهد آزادی می‌دانند، تصریح کرد: در دانشگاه‌های کشورهایی که مدعی مهد آزادی هستند، می‌بینیم که با دانشجو و استاد چگونه برخورد می‌کنند و در حوادث اخیر دانشگاه‌های آمریکا دیدیم که آزادی لگدمال شد و چگونه با دانشجویان برخورد کردند.

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: دانشگاهیان ما چنین رفتارهایی را می‌بینند و به داشتن آزادی در دانشگاه‌های خودمان افتخار می‌کنند.

وزیر علوم تصریح کرد: دانشجویان و دانشگاهیان ایران اسلامی از دانشجویان و دانشگاهیان سایر کشورها که به ندای وجدان خود پاسخ دادند و در برابر نسل‌کشی صهیونیست‌ها حساسیت به خرج می‌دهند، تقدیر و تشکر می‌کنم؛ به‌یقین سازمان‌های بین‌المللی در مورد چنین خواسته‌ای از سوی قشر فرهیخته دانشجو و دانشگاهی تمکین خواهد کرد و صدای اعتراضات دانشجویان را خواهند شنید.

وی گفت: امروز هم خواهیم دید که در دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌های کشور برنامه‌هایی خواهند داشت و با دانشگاهیانی که با مظلومان فلسطینی هم‌دردی کردند، مکاتبه خواهد شد و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم و یقین داریم که چنین حرکت‌های دانشگاهی در مقابله با رژیم ظالم صهیونیستی نتیجه‌بخش خواهد بود.

کد خبر 748397

دیگر خبرها

  • تلاش دانشگاه حرکت در جهت درآمدزایی غیر شهریه‌ای است
  • ضرورت جبران کمبود دانشجو در دانشگاه آزاد
  • انتخاب وزارت علوم به میزبانی بخش دانشگاهی سی و دومین دوره نمایشگاه قرآن
  • پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
  • گام‌های بلند دانشگاه علمی کاربردی برای اشتغالزایی در کردستان + فیلم
  • وزیر علوم: پلیس آمریکا آزادی را در برخورد با دانشجویان معترض لگدمال کرد
  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • جامعه دانشگاهی در برابر جنایات رژیم غاصب اسرائیل سکوت نمی‌کند
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • پذیرش بیش از ۳ هزار دانشجو در دانشگاه های لرستان