Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- تولید برق با دستگاه زباله سوز نگرانی هایی را در رابطه با افزایش آلودگی هوا به همراه داشته است. تاریخ انتشار: 22:00 - 04 مرداد 1398 - کد خبر: ۵۳۶۰۴۸

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، تولید برق با دستگاه زباله سوز آن هم با پسماند‌های شهر تهران موضوعی است که با نظرات متفاوتی همراه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی اعتقاد دارند این کار باعث افزایش آلودگی هوا می‌شود و برخی دیگر آلودگی ناشی از این کار را کمتر از آلودگی یک اتوبوس شهری می‌دانند.

علیرضا محجوب، نماینده ۸ مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یکی از کسانی است که نسبت به فواید طرح تولید برق از زباله تردید دارد.

تولید برق از زباله مشکلات زیست محیطی ایجاد می‌کند

نماینده مردم تهران گفت: لایحه‌ای تولید برق از زباله سبب کاهش پسماند نمی‌شود و ممکن است خود مشکلات زیست محیطی دیگری به دلیل سوزاندن زباله ایجاد کند.

علیرضا محجوب، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، با بیان اینکه تدوین طرح جامع مدیریت پسماند در دستور کار مجلس بود، عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی در حال بررسی این طرح بود، اما در حال حاضر لایحه‌ای از طرف دولت به مجلس آورده شده که موضوع آن تولید برق از زباله است.

محجوب ادامه داد: این لایحه نه تنها سبب کاهش پسماند نمی‌شود بلکه ممکن است خود مشکلات زیست محیطی دیگری به دلیل سوزاندن زباله ایجاد کند. بدین شکل اجرای این لایحه با حل یک مشکل در مقطع زمانی کوتاه، کشور را درگیر مشکلات بزرگتر و کلان‌تر می‌کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطر نشان کرد: هدف تولید برق نیست بلکه ما باید با برنامه ریزی فرآیند پسماند را مدیریت کنیم و با فرهنگ سازی تولید آن را کاهش دهیم.

هدف دولت از لایحه تولید برق از زباله، جذب سرمایه گذار است

رئیس اداره کل انسانی سازمان محیط زیست استان تهران گفت: هدف دولت از لایحه تولید برق از زباله، ایجاد انگیزه در بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و مشارکت در حوزه مدیریت پسماند است.

فاطمه اکبرپور، رئیس اداره کل انسانی سازمان محیط زیست استان تهران در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، اظهار داشت: لایحه تولید برق از زباله تمام موارد مدیریت پسماند را پوشش نمی‌دهد.

اکبرپور ادامه داد: البته باید در نظر داشته باشیم فرآیند مطرح ترسیم شده برای تولید برق از زباله تنها منوط به زباله سوزی نیست، بلکه هدف این لایحه این است که انگیزه بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و مشارکت در حوزه مدیریت پسماند به کار گرفته شود.

وی گفت: متاسفانه طرح جامع مدیریت پسماند از سال ۸۳ مغفول مانده بود، اما چند ماهی است که روند آماده کردن آن پیش می‌رود. این طرح که یک نقشه جامع است در حالت خوشبینانه مرداد سال آینده آماده می‌شود و ما نمی‌توانیم تا زمان آماده شدن آن، برای مدیریت پسماند کاری انجام ندهیم.

وی افزود: قانون مدیریت پسماند، تکالیف همه دستگاه‌ها را در این زمینه مشخص کرده است و در ماده ۷ این قانون تکلیف مدیریت اجرایی پسماند را به خوبی مشخص کرده است که بر اساس آن مدیریت پسماند دارای ۶ مرحله جمع‌آوری، ذخیره، حمل و نقل، بازیافت، پردازش و دفع پسماندهاست که همه این مراحل در شهر‌ها و حریم شهر‌ها به عهده شهرداری‌ها گذاشته شده است.

اکبرپور با بیان اینکه سرانه تولید پسماند در ایران بسیار بالاتر از استاندارد جهانی است، عنوان کرد: متاسفانه ما کشور مصرف زده‌ای هستیم که هشدار دهنده است. در واقع هر شهروند باید از میزان خطری که پسماند تولید شده ایجاد می‌کند آگاهی یابد تا الگوی مصرف خود را اصلاح کند.

رئیس اداره کل انسانی سازمان محیط زیست استان تهران تصریح کرد: عملکرد مدیریت پسماند در کهریزک به دلیل حجم بالای کار در این مرکز بسیار پیچیده و سخت است و لازم است مردم در خصوص تولید و تفکیک زباله همکاری داشته باشند.

همایون مدنی، معاون پردازش و دفع سازمان پسماند شهرداری تهران که از مسئولان اجرایی طرح تولید برق با دستگاه زباله سوز است، آلودگی ناشی از اجرای این طرح را کمتر از یک اتوبوس شهری می‌داند.

بیش از ۹۰ درصد دودی که از یک زباله سوز خارج می‌شود، بخار آب است

مدنی، معاون پردازش و دفع سازمان پسماند شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، اظهار کرد: معنای این کار سوزاندن زباله در کوره و اجاق نیست که دود و آلودگی هوا ایجاد کند. در این طرح بالاترین استاندارد‌ها و سخت گیرانه‌ترین مکلفه‌های روز جهان برای ماشین زباله سوز در نظر گرفته شده است. به طوری که آلودگی حاصل از زباله سوز کمتر از آلودگی اگزوز یک اتوبوس شرکت واحد باشد.

وی تاکید کرد: بیش از ۹۰ درصد دودی که از یک زباله سوز خارج می‌شود، بخار آب است و در سیستم‌های جدید ابزار‌هایی تعبیه شده است که همین بخار آب را جذب می‌کنند تا نگرانی مردم در خصوص دود حاصل از آن نیز کاهش یابد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: شهرداری بازیافت زباله مدیریت پسماند محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۴۶۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، زهرا مهربان در گفت‌وگویی رسانه‌ای با اشاره به اقدامات لازم در مواجهه با آلودگی هوا اظهار کرد: زمانی که غلظت گازها و ریزگردها در هوا افزایش می‌یابد هوا آلوده می‌شود؛ برخی از علت‌های مهم آلودگی هوا سوخت‌های فسیلی، کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها و پودرهای شیمایی هستند. آلودگی هوای داخل منزل نیز می‌تواند به دلیل بسیاری از فعالیت‌های داخل منزل مانند پخت و پز، عطر و ادکلن و گرد و خاک ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: شنبه جایگزین پنجشنبه به عنوان روز تعطیل شود

وی افزود: اجزای اصلی آلودگی هوا یک سری ریزگردها و گازها شامل دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن، اوزون، اسید سولفوریک هستند که خطرناک‌ترین نوع ذرات معلق اندازه ۲.۵ تا ۱۰ میکرون دارند.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه گفت: برخی از این ریزگردها بر اساس حلالیت و سایزشان می‌توانند در سیستم تنفسی فوقانی رسوب کنند و یک سری علائم برای فرد ایجاد کنند. گروهی نیز خود را به سیستم تنفسی تحتانی می‌رسانند و رسوب می‌کنند و گاهی وارد خون می‌شوند.

وی با اشاره به علائم تنفسی آلودگی هوا افزود: خارش بدن، چشم، بینی و گلو، سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس و گاهی تشدید بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم و آلرژی و نیاز به بستری عده‌ای از این افراد در بیمارستان‌ها، در پی آلودگی هوا رخ می‌دهند.

مهربان گفت: در شرایط آلودگی هوا باید افراد به ویژه بیماران مزمن تنفسی و قلبی، سالمندان و کودکان و مادران باردار تا حد امکان از منزل خارج نشوند. همچنین باید از ورزش و پیاده‌روی تند خودداری و از ماسک‌های مناسب برای مقابله با آلودگی هوا استفاده شود و بهترین ماسک‌ها N۹۵، KN۹۵، FFP۲ هستند.

وی افزود: این ماسک‌ها تا ۹۵ درصد مانع ورود ذرات آلوده و ریزگردها به دستگاه تنفسی می‌شوند اما ماسک‌های نخی، پارچه‌ای و جراحی زیاد برای محافظت از ورود ریزگردها مفید نیستند. ماسک‌های معمولی تنها برای مقابله با ذرات بزرگ‌تر مناسب هستند و نمی‌توانند محافظت خوب و کاملی از ورود ریزگرد به بدن داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: توصیه می‌شود بعد از رسیدن به منزل حتما دست‌ها و صورت خوب شسته و بینی و گلو با سرم نمکی شست‌وشو شود. تغذیه مناسب برای افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن مانند استفاده از لبنیات تازه و کم چرب، سبزیجات و میوه‌های تازه و مایعات فراوان توصیه می‌شود و از مصرف غذاهای سرخ‌شده و فست فود نیز پرهیز شود یا کم استفاده شود.

وی ادامه داد: خواب کافی و دور از استرس، دوری از سیگار و دخانیات، استفاده از گیاهان خانگی برای تصفیه هوا توصیه می‌شود. دستگاه‌های خانگی تصفیه هوا درصدی از آلاینده‌ها را فیلتر می‌کنند اما نمی‌توانند بیشتر ذرات را فیلتر کنند بنابراین خرید این دستگاه‌ها توصیه نمی‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228889 برچسب‌ها آلودگی هوا

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی برای تولید سوخت حاصل از زباله در شهر تبریز
  • از لزوم جدیت در تفکیک زباله، تا سهم فاضلاب خانگی در آلودگی رودخانه های رشت
  • خط سوم تولید کمپوست در تبریز راه‌اندازی می‌شود
  • هر ثانیه ۲۰ کیلو گرم پسماند در مشهد تولید می‌شود
  • به کارگیری اتباع مجاز منع قانونی ندارد
  • موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد/ حقوق پاکبانان افزایش یافته است
  • توضیح مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره قیمت خرید زباله در «نوماند»
  • واکنش شهرداری تهران به ارقام خرید پسماند خشک در قالب نوماند
  • برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پسماند به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک
  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود