Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ایجاد شبکه‌ای از سیستم‌ محاسباتی کلان داده، گفت: یکی از چالش‌های این سیستم پیشرفت فناوری‌های مرتبط با آن است که پشتیبانی از این شبکه به منظور به‌روز رسانی در دستور کار وزارت علوم قرار دارد.

دکتر مسعود برومند در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در برخی از دانشگاه‌های کشور سیستم HPC یا High Performance Computing (سیستم‌های محاسباتی کلان داده) راه‌اندازی شده است، افزود: مجموعه‌های دانشگاهی و پژوهشگاهی بیشترین ظرفیت را برای کاربرد سیستم‌های محاسباتی کلان داده دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در عین حال سرعت بالای تغییر فناوری را از ویژگی‌های چنین سیستم‌هایی دانست و اظهار کرد: سیستم‌های محاسباتی سریع و موازی این ویژگی‌ را دارند که به دلیل سرعت بالای توسعه فناوری‌ها، به‌زودی قدیمی‌ می‌شوند؛ از این رو چنین سیستم‌هایی خیلی زود از رقابت‌پذیری خود خارج می‌شوند.

برومند ادامه داد: از این رو امکان پذیر نیست که در همه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی سیستم‌های HPC راه‌اندازی شود و نیاز به شبکه‌سازی و ارائه خدمات مناسب به مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، خاطر نشان کرد: بر این اساس لازم است تا پشتیبانی‌های لازم برای تهیه قطعات و امکانات لازم جهت به روز کردن سیستم HPC موجود در 8 مرکز پژوهشی انجام شود و باید زیر ساخت‌های لازم را فراهم کنیم و تهیه این قطعات در برنامه‌های ما قرار دارد.

برومند اضافه کرد: دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، خواجه نصیر، علم و صنعت ایران و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از جمله پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌هایی هستند که به سیستم‌های محاسباتی کلان داده مجهز هستند.

به گزارش ایسنا، به منظور افزایش توان محاسباتی، در کشور اقدام به ایجاد شبکه‌ای از مراکزی که توان محاسباتی کلان دارند، شده‌ است. این شبکه متشکل از مراکز دارای توان محاسباتی کلان داده چون پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و دانشگاه‌هایی چون صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و علم و صنعت است. این اقدام  موجب تقویت زیر ساخت‌ها و توان محاسباتی کشور خواهد شد.

در قالب این شبکه‌سازی اقدام به اجرای پروژه ملی HPC یا High Performance Computing (سیستم‌های محاسباتی کلان داده) ‌شده و در فاز یک این پروژه تلاش شد تا تمام نرم‌افزارهای مورد استفاده در این شبکه بومی‌سازی شود.

این در حالی است که برخی از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، سیستم‌های محاسباتی کلان داده را در اختیار دارند و به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند و به منظور توسعه خدمات محاسباتی به همه مراکز تحقیقاتی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در قالب یک شبکه واحد اقدام به ارائه سرویس‌های تحقیقاتی به مراکز تحقیقاتی می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وزارت علوم پژوهشگاه دانش های بنیادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۴۷۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شگفت‌زدگی خارجی‌ها از دستگاه ایرانی درمان سرطان

رئیس اتاق بازرگانی الجزایر در بازدید از خانه نوآوری و فناوری ایران از دستگاه شتاب‌دهنده خطی پزشکی امید بازدید کرد. تکنولوژی ساخت این دستگاه در انحصار آمریکا، انگلیس و چین بوده و ایران چهارمین کشور در جهان است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، فناکمال حمنی؛ رئیس اتاق بازرگانی الجزایر که در رأس یک هیئت تجاری برای شرکت در نمایشگاه ایران اکسپو به تهران سفر کرده است در حاشیه بازدید از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خانه نوآوری و فناوری (IHIT) گفت: تمام قسمت‌ها برای من جذاب بود اما قسمت تجهیزات پزشکی بیشتر توجه من را به خود جلب کرد.

وی اظهار کرد: علاوه بر سطح بالا تکنولوژی، صمیمیت و خلوصی که در ایرانی ها دیدیم؛ عزم ما را بیش از پیش برای توسعه همکاری‌ها با ایران جزم شد.

به گفته وی، امروز نمایندگان الجزایر شاهد آمادگی ایرانی‌ها برای انتقال فناوری به تمام نقاط جهان بودند و از این میزان آمادگی ایرانیان بسیار حیرت زده شدند.

وی ضمن اعلام خرسندی از بازدید دستاوردهای ایرانی گفت: اقتصاد ایران بسیار پیشرفته است؛ بطور مثال شتابدهنده خطی پزشکی امید. تاکنون تکنولوژی ساخت این دستگاه در انحصار آمریکا، انگلیس و چین بوده است و ایران چهارمین کشور در جهان است که توانسته است این تکنولوژی دقیق، پیچیده و حساس را بومی سازی کند.

ایران جزو 10 کشور سازنده دستگاه "شتاب‌دهنده خطی درمان سرطان" شد

وی اضافه کرد: به گفته مسئولین دستگاه هزینه خرید این دستگاه از خارج از کشور حدود یک و نیم میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌کرد که اکنون با یک سوم این قیمت، این دستگاه در اصفهان ساخته شده است؛ این امر نشان‌دهنده قدرت ایرانی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتخاب وزارت علوم به میزبانی بخش دانشگاهی سی و دومین دوره نمایشگاه قرآن
  • شگفت‌زدگی خارجی‌ها از دستگاه ایرانی درمان سرطان
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • وزیر علوم: صندلی خالی زیادی در دانشگاه‌ها داریم
  • رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق منصوب شد
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • برنامه‌های وزارت علوم برای ماندن نخبگان/ با تخلفات کنکوری سریع برخورد شد
  • فصلنامه ریاضیات و علوم محاسباتی دانشگاه صنعتی قم اسکوپوس شد
  • وزارت علوم برنامه های مطلوبی برای ماندن نخبگان در کشور تدوین کرده است
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور