Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-26@03:19:54 GMT

خواص آب‌نمک برای بدن

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۴۷۱۳۴

خواص آب‌نمک برای بدن

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نمک، این ماده شوری که بعضا سبب بالا رفتن فشار خون می شود و می گویند آن را کم مصرف کنید، فواید بی نظیری دارد که اگر در حد نرمال آن مصرف شود می توانید آثار شگفت انگیز آن را به چشم ببینید.

نمک؛ اولین ماده معدنی خوراکی!

نمک؛ را می توان از جمله نخستین ماده معدنی خوراکی و دارای تجارت جهانی و همچنین عنصر اصلی نگهداری طولانی مدت مواد غذایی، طعم دهنده طبیعی تا همین ۱۰۰ سال پیش نام برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جالب است بدانید؛ نمک از چنان اهمیتی برخودار بود که برای تهیه و توزیع و تجارت آن مالیات وضع کرده بودند و منبع درآمد دولت‌ها بود.

این ماده در مومیایی کردن و دادن برکت به خانه و دفع ارواح و بالا بردن قدرت جنسی و رفع ضعف ماهیچه کاربرد داشته است!

قیمت بالای نمک از عناصر اصلی در استقلال هند و آمریکا بود، اما پس از ارزانی و فهمیدن این موضوع که از چه چیزی درست شده است، توانستند از معادن استخراج انبوه کنند،  هم مصرف آن را محدود کرد، همچنین سس‌ها و طمع دهنده‌های دیگر بوجود آمد و روش‌های بسته بندی نگهداری و جابجایی مواد غذایی دگرگون گردید.

نمک خوراکی از سدیم و کلر ساخته شده و در آب محلول است، از مهم‌ترین املاحی است که در خوراک روزانه مورد انسان‌ها به کار می‌رود.

به نمک خوراکی در شیمی سدیم کلرید نیز می‌گویند. نمک خوراکی به شکل معدنی در ته‌نشین‌ها و رسوب‌ها همچین چین خوردگی‌ها وجود دارد که به شکل سنگ نمک استخراج می‌شود.

همچنین در آب دریا‌ها به مقدار فراوان موجود است که قابل برداشت نیز است. نمک خوراکی مانند دیگر نمک‌ها ترکیب یونی است.

عناصر این ترکیب یونی، در نمک خوراکی سدیم و کلر هستند. با ورود ناخالصی به بلور هالیت یا نمک خوراکی، این کانی به رنگ‌های گوناگون در می‌آید برای نمونه با ورود عناصر اورانیوم و کربن به رنگ سیاه در می‌آید. این کانی به همراه سیلویت یا نمک تلخ در محیط‌های تبخیری و گرم و خشک یافت می‌شود. مزه شور و جلای شیشه‌ای و سختی کم این کانی باعث شده‌است تا به آسانی میان گروهی از کانی‌های مشابه خود، شناخته شود.

نمک یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت و ساز مواد خوراک در بدن، جابه جایی پیام‌های عصبی و کارکرد درست ماهیچه‌ها است. نمک نقش مواثری در تکامل مغز گونه انسان بازی کرده است، اما ثابت شده‌است که خوردن زیاد نمک موجب افزایش فشار خون و پوکی استخوان می‌شود، به ویژه در افرادی که پیشینه خانوادگی فشار خون بالا دارند. افزایش فشار خون نیز خطر سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می‌دهد. سازمان بهداشت جهانی دست بیش مقدار مصرف روزانه مجاز نمک را پنج گرم گفته‌است.

اغلب مواد غذایی نمک دارند. مقدار نمکی که از طریق رژیم غذایی وارد بدن یک فرد بالغ و سالم می‌شود تقریباً برابر با ۳/۵ گرم یا ۳۵۰۰ میلی‌گرم در روز است.

فواید نوشیدن آب نمک هر صبح به صورت ناشتا و با معده خالی

صبح دوره‌ای مهم برای زندگی همه افراد است. چون صبح‌ها می‌توانیم همه چیز را برای افزایش عملکرد مان در آن روز بدست آوریم.

برای مثال، توصیه می‌شود که صبحانه مقوی بخورید تا بتوانید کل روز را سپری کنید. برخی توصیه‌ها وجود دارد که می‌توانیم انجام دهیم، درست مانند فواید سلامتی خوردن حبوبات و موز برای صبحانه.

علاوه بر این توصیه می‌شود که صبح‌ها چیزی مفید بنوشید  و تنها قهوه یا چای را صبح‌ها نخورید. سعی کنید هر چیز دیگری مانند آب گرم شور بخورید و روزانه همان طور که در پایین گفته شده از فواید آب شور بهره ببرید.

نوشیدن آب نمک ، هیدراته کردن بدن

آب نمک حاوی مقدار خوبی از الکترولیت است و ماده معدنی مورد نیاز را برای تامین انرژی به ما می‌دهد؛ بنابراین بهتر است صبح‌ها کمی نمک به آب گرم اضافه کنید.

کمک به هضم سالم با نوشیدن آب نمک

نوشیدن آب نمک صبح‌ها می‌تواند غدد بزاقی را تحریک کند تا آمیلاز ترشح کند که آنزیم مهمی برای هضم است. علاوه بر این، آب نمک می‌تواند باکتری‌های مضر را در مسیر گوارشی از بین ببرد.

این روش، آب نمک کمک می‌کند فرآیند گوارشی بهتر و سالم تری داشته باشیم. نوشیدن آب نمک گرم صبح‌ها می‌تواند با مشکلات گوارشی از قبیل نفخ و سوزش معده مبارزه کند.

کاهش تورم با آب نمک

 مصرف نمک به عنوان سدیم در حفظ تعادل مایع بدن نقش قابل توجهی ایفا می‌کند. بنابراین، باید مطمئن شویم سدیم به اندازه کافی مصرف می‌کنیم، زیرا کمبود آن منجر به التهاب در بدن می‌شود. التهاب ممکن است بر برخی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی و عروقی تاثیر بگذارد.

کمک به بهبود خواب با آب نمک

نمک به ویژه نمک طبیعی تصفیه نشده می‌تواند سطح استرس را کاهش دهد. همانطور که می‌دانیم استرس ممکن است بر برخی از جنبه‌های فعالیتی از جمله عادت خواب تاثیر بگذارد.

درمان استرس یعنی بتوانیم بهتر بخوابیم؛ بنابراین نوشیدن آب نمک گرم صبح‌ها به ما کمک خواهد کرد تا شب خواب بهتری داشته باشیم. برای نتیجه بهتر می‌توانید قبل از خوابیدن آن را بنوشید.

سم زدایی بدن با نوشیدن آب نمک

سم زدایی یک فرآیند مهم دیگر برای سلامتی ماست. در این حالت، آب شور کمک می‌کند تا فرآیند سم زدایی را انجام دهیم. خاصیت ضد باکتری نمک به بدن در تخلیه باکتری‌ها و دیگر مواد ناخواسته از دستگاه گوارش کمک می‌کند.

بنابراین، نوشیدن آب شور صبح‌ها بسیار مفید است، زیرا این عادت باعث می‌شود مطمئن شویم که صبح‌ها مواد زائد را از دست دهیم و در طول روز سالم‌تر باشیم.

خوردن آب نمک برای بهبود سلامت استخوان

مواد معدنی برای سلامت کلی ما، به ویژه سلامت استخوان‌ها مورد نیاز است. ممکن است استخوان‌ها را با غذا‌های سالم و مغذی مثل شیر و پنیر بهبود دهید اما نوشیدن آب شور می‌تواند مواد معدنی برای عملکرد استخوان‌ها را فعال کند.

این روش، مصرف آب نمک می‌تواند سلامت استخوان‌ها را حفظ کرده و بهبود بخشد، همچنین از مشکلات استخوان مانند پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

زیبا سازی پوست با نوشیدن آب نمک

نه تنها برای پوست خوب است، نوشیدن آب شور صبح‌ها می‌تواند زیبایی پوست را بهبود بخشد. آب نمک با نمک طبیعی حاوی مواد معدنی مفید است و به بهبود پوست کمک می‌کند تا بهتر به نظر برسید.

توانایی آب شور در سم زدایی، در جلوگیری از برخی از مشکلات پوستی مانند آکنه و عفونت پوست موثر است.

فواید دیگر نوشیدن محلول آب نمک هر روز عبارتند از:

کاهش گرفتگی عضلات ماهیچه

کاهش وزن

انرژی زا

کاهش درد

مفید برای سلامت دهان

توصیه‌هایی برای آماده کردن آب نمک صبح

اساسا، می‌توانید از هر نمکی برای بهره بردن از فواید آب شور استفاده کنید اما بسیار بهتر است که به جای نمک سفره تصفیه شده از نمک طبیعی استفاده کنید، نمک طبیعی معمولا مواد معدنی بهتری نسبت به نمک تصفیه شده دارد.

روش تهیه آب نمک

یک سوم شیشه را با نمک تصفیه نشده پر کنید.

شیشه را سر خالی با آب پر کنید.

محلول را با در قوطی غیر فلزی بپوشانید.

محلول را خوب تکان دهید و اجازه دهید حدود ۲۴ ساعت بماند.

آن را در جای خشک نگه دارید.

لازم است بدانید؛ برای استفاده از این مزایا، می‌توانید نصف قاشق چای خوری محلول را به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید و هر روز صبح قبل از صبحانه آن را بخورید. می‌توانید میزان نمک را مطابق با ذائقه خود تنظیم کنید.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۴۷۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص ظرف های ضد سرطانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ مس یک ماده معدنی کمیاب و ضروری برای بقا و زنده ماندن است. مس در همه بافت‌های بدن یافت می‌شود و در ساختن گلبول‌های قرمزخون و حفظ و نگهداری سلول‌های عصب و سیستم ایمنی نقش دارد. خواص مس برای بدن، می‌تواند به تشکیل کلاژن و جذب یون کمک می‌کند و در تولید انرژی نقش دارد. مس بیشتر در کبد، مغز، قلب و کلیه‌ها و عضله اسکلتی یافت می‌شود. مصرف کم و زیاد مس می‌تواند بر کارکرد مغز تاثیر بگذارد. کمبود مس با بیماری‌های آلزایمر، ویلسون و منکز (Menkes) ارتباط دارد. کمبود مس بندرت اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند منجر به بیماری قلبی-عروقی و دیگر مشکلات شود.


خواص مس برای بدن
مس برای طیف زیادی از کارکرد‌های اعضای بدن ضروری است
کمبود مس بندرت اتفاق می‌افتد بجز در شرایط خاص مثل بیماری منکز (Menkes)
مصرف مکمل‌های مس معمولا ضرورتی ندارد و ممکن است منجر به بهم ریختن تعادل شود.
بهم ریختن تعادل مس با بیماری آلزایمر ارتباط دارد.
به افراد توصیه می‌شود که قبل از مصرف مکمل مس باید با پزشک مشورت کنند.


مزیت‌های مس برای سلامتی
مس یک ماده مفید و ارزشمند است که در موادغذایی یافت می‌شود. مس یک ماده مغذی ضروری برای بدن است. مس به همراه آهن به بدن کمک می‌کند تا گلبول‌های قرمزخون را بسازند و به سالم نگهداشتن استخوان ها، عروق خون، اعصاب و سیستم ایمنی و همچنین به جذب آهن کمک می‌کند. کافی بودن مس در رژیم غذایی می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق و استئوپورز (پوکی استخوان) کمک کند.


مس برای سلامت قلب و عروق
پایین بودن سطح مس با بالارفتن کلسترول و فشارخون ارتباط دارد. یک گروه از محققان نشان دادند که مصرف مکمل‌های مس ممکن است برای برخی بیماران دچار نارسایی قلبی مطلوب باشد. مطالعات حیوانی، پایین بودن سطح مس را به CVD ارتباط دادند، اما هنوز مشخص نیست که آیا کمبود مس می‌تواند همین اثر را بر انسان‌ها داشته باشد.


فرستادن سیگنال به عصب
مس همانند یک ترمز یا سوییچ است که سلول عصب را کنترل می‌کند. اگر مقادیر زیادی مس وارد یک سلول شود، این ماده مغذی می‌تواند فرستادن سیگنال به عصب را کاهش دهد. وقتی سطح مس در این سلول افت می‌کند، فرایند ارسال سیگنال از سرگرفته می‌شود.


کارکرد سیستم ایمنی
مصرف بسیار کم مس می‌تواند منجر به نوتروپنیا (Neutropenia) شود. این بیماری نوعی کمبود گلبول‌های سفید خون یا نوتروفیل است که با عفونت مبارزه می‌کنند. یک فرد با سطح پایینی از نوتروفیل، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عفونی است.

آشنا شویم با مکمل مولتی ویتامین مینرال: قرص مولتی کامپلیت هلث برست

استئوپورز (پوکی استخوان)
کمبود شدید مس با پایین آمدن تراکم موادمعدنی در استخوان و افزایش خطر استئوپورز (پوکی استخوان) ارتباط دارد. تحقیقات بیشتری نیاز است تا نحوه تاثیر کمبود مس بر سلامت استخوان و اینکه چگونه مکمل مس می‌تواند به پیشگیری و مدیریت استئوپورز کمک کند، مورد مطالعه قرار گیرد.


تولید کلاژن
مس نقش مهمی در حفظ و نگهداری کلاژن و الاستین دارد. دانشمندان چنین فرض کردند که مس ممکن است از خواص آنتی اکسیدانی برخوردار باشد و این ماده مغذی همراه با دیگر آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند به پیشگیری از پیری پوست کمک کند. اگر سطح مس در بدن کافی نباشد، بدن نمی‌تواند بافت همبند آسیب دیده یا کلاژن که داربست استخوان را می‌سازد، جایگزین کند. این مسئله می‌تواند منجر به طیفی از مشکلات از جمله از کارافتادن مفصل شود، زیرا بافت‌های بدن بتدریج سست شده و تحلیل می‌روند.


آرتروز
مطالعات حیوانی نشان دادند که مس می‌تواند به پیشگیری یا به تاخیر انداختن آرتروز کمک کند و از همین رو مردم دستبند‌های مسی را به دور دست می‌بندند. با این حال هیچ مطالعه انسانی این موضوع را تایید نکرده است.


عمل آنتی اکسیدانی
مس می‌تواند از کارکرد آنتی اکسیدانی برخوردار باشد و به کاهش تولید رادیکال‌های آزاد کمک کند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند به سلول‌ها و DNA آسیب بزنند که این منجر به سرطان و دیگر بیماری‌ها می‌شود.

دیگر خبرها

  • خواص گل سرخ + فیلم
  • خواص باور نکردنی نوشیدن جوش شیرین
  • خواص جکوزی برای پوست
  • نوشیدن آب هنگام خوردن مفید است یا مضر؟ + فیلم
  • خواص و فواید خرما + فیلم
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب
  • چگونه می‌توان قهوه نوشید و بی‌خواب نشد؟
  • ضرر‌هایی که نوشیدن قهوه به همراه دارد
  • خواص میوه خشک برای کودکان