Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@18:35:12 GMT

بیماری دامی لامپی اسکین در ابهر مهار شد

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۴۷۷۴۹

بیماری دامی لامپی اسکین در ابهر مهار شد

امیرعلی کلانتری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: بیماری لامپی اسکین مشکل و دغدغه اصلی دامداران و شبکه دامپزشکی شهرستان در ۴ ماهه اول سال ۹۸ بوده است.
این مسئول اظهار داشت: لامپی اسکین، یک بیماری خطرناک و شدید در بین دام‌های سنگین به ویژه گاو و گوساله که  منشا اصلی آن از قاره آفریقا است و این بیماری بعد از چندین سال،  دوباره در سرتاسر کشور طغیان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس شبکه دامپزشکی ابهر با اشاره به علائم این بیماری اظهار داشت: لامپی اسکین با تب شدید، بی حالی دام، علائم پوستی شامل تورم و برجستگی‌های شدید در کل بدن مشاهده می‌شود.
وی اضافه کرد: لامپی اسکین امسال با طغیان شدید در کل کشور متاسفانه خسارت‌ها و تلفات بسیاری بر صنعت دامپروری تحمیل کرده و در استان زنجان و شهرستان ابهر نیز مشاهده و موجب  خسارات زیادی شده است.
 کلانتری با اشاره به راهکارهای کنترل و پیشگیری این بیماری، تاکید کرد: رعایت بهداشت، مبارزه با حشرات ناقل ویروس مانند پشه، مگس، کنه و واکسیناسیون حیوانات در معرض خطر از مهمترین راه‌های پیشگیری و کنترل این بیماری است.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ابهر با اشاره به اقدامات انجام شده برای کنترل این بیماری در شهرستان، خاطرنشان کرد:  اداره دامپزشکی شهرستان با واکسیناسیون رایگان بیش از ۸  هزار راس دام سنگین دامداری‌ها و روستاها  توانست این بیماری مهلک و خطرناک را تا حد بسیار زیاد و مطلوب مهار کنند.
وی یادآور شد: سرعت عمل در تشخیص بیماری و گزارش به موقع آن، تامین کافی واکسن، تامین اعتبار لازم برای واکسیناسیون رایگان علیه بیماری، موجب شد که بیماری در حداقل میزان ممکن در سطح شهرستان مهار و کنترل شود.
این مسئول بیان کرد:  درحالی این بیماری در شهرستان مهار شد  که در بسیاری از مناطق کشور و استان  لامپی اسکین بسیار شدیدتر بوده و دامداران نیز هزینه‌های گزافی بابت واکسیناسیون آن پرداخت کرده اند.
کلانتری با بیان این که اقدام به موقع دامپزشکی شهرستان، موجب جلوگیری از اتلاف صدها میلیون ریال هزینه دامداران در زمینه واکسیناسیون و درمان شده است، افزود: همکاری ضعیف برخی از همکاران دامپزشک بخش خصوصی در گزارش سریع بیماری و نیز عدم همکاری تعدادی از دامداران با اکیپ‌های واکسیناسیون موجب اختلال در پیشگیری صددرصدی بیماری شده است.
وی تاکید کرد: امیدواریم که با همکاری بیشتر دامپزشکان بخش خصوصی و دامداران شاهد مهار کامل این بیماری در شهرستان و کشور باشیم.
۹۵۵۶/۸۰۶۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ابهر دامپزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۴۷۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرقت از منازل در پوشش خانواده

 

به گزارش تابناک از خبرگزاری پلیس، سرهنگ کارآگاه "هادی نوروزی" در تشریح این خبر گفت: مأموران پلیس آگاهی شهرستان ابهر به منظور ارتقاء امنیت اجتماعی و مبارزه با سرقت ها موفق شدند  4 سارق حرفه ای را که اقدام به سرقت از منازل در پوشش خانواده می‌کردند را شناسایی و دستگیر کنند.

وی افزود: طی این عملیات 2 نفر آقا و 2 نفر خانم دستگیر شدند  که در بازجویی های اولیه به 18 فقره سرقت از منازل سطح شهرستان  اعتراف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان ابهر با اشاره به استمرار طرح های پیشگیرانه پلیس به شهروندان توصیه کرد: در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک مراتب را بلافاصله به مرکز فوریت های پلیسی 110 اطلاع دهند و منازل خود را به تجهیزات حفاظتی و بازدارنده مجهز کنند.

دیگر خبرها

  • هشدار برای شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گاو شیری
  • درمان ضد انگلی بیش از ۹ هزار راس دام سبک در اندیمشک
  • بیش از ۳۸ تن فرآورده خام دامی غیر قابل مصرف در خرمدره معدوم شد
  • سرقت از منازل در پوشش خانواده
  • دام‌ها در خوزستان به طور رایگان واکسینه می‌شوند
  • واکسیناسیون بیش از ۷۰ هزار راس دام علیه بیماری آبله در هفتکل
  • واکسیناسیون رایگان بیش از ۱۰ هزار راس دام در بافق
  • مجازات ۸۴۰ میلیون ریالی برای عرضه دارو‌های دامی تقلبی در اشنویه
  • توزیع بیش از ۳۳ هزار تن سبوس یارانه‌ای در کردستان
  • واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند