Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-30@20:39:58 GMT

این مواد غذایی «سم طبیعی» دارند!

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۴۷۸۷۷

این مواد غذایی «سم طبیعی» دارند!

اگر از یک حیوان خانگی نگهداری می کنید، احتمالا می دانید که بلعیدن برخی مواد غذایی و گیاهان می تواند موجب مرگ سگ ها یا گربه ها شوند.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ایزی هلث اپشنز"، به عنوان پدر و مادر یک کودک نیز قطعا فهرستی از مواد غذایی که وی نباید مصرف کند، تهیه کرده اید.

اما برخی مواد غذایی وجود دارند که بلعیدن آنها توسط یک فرد بالغ سالم نیز می تواند خطرناک و حتی کشنده باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از آنها، مانند هسته میوه ها، مواردی هستند که در حالت عادی مصرف نمی شوند. اما برخی دیگر می توانند شما را شگفت زده کرده و البته زنگ هشدار را به صدا درآورند. به عنوان مثال، شاید برگ های سبزی مورد علاقه شما که فکر کنید جویدن چند عدد از آنها مشکلی ایجاد نمی کند، می توانند سمی باشند.

در شرایطی که بیشتر این مواد غذایی در مقادیر کم موجب آسیب نمی شوند، اما تجربه ناخوشی ناشی از مصرف آنها یا شکل گیری یک آلرژی غذایی می تواند تجربه ای آزاردهنده بوده و یا به بروز مساله ای جدی منجر شود.

در واقع سازمان بهداشت جهانی و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) بدنه بین المللی مسئول ارزیابی این خطرات سلامت بالقوه جدی ناشی از سموم طبیعی در غذا است. آنها استانداردها و دستورالعمل هایی برای محدود کردن مواجهه با این سموم طبیعی که از برخی مواد غذایی سرچشمه می گیرند را ارائه کرده اند.

10 ماده غذایی سمی که باید از آنها پرهیز کنید هسته های گیلاس 

هسته های گیلاس که یک میوه محبوب تابستانی محسوب می شود، سرشار از اسید پروسیک است که به عنوان سیانید نیز شناخته می شود و یک سم مرگبار است.

اما اگر به طور تصادفی یک هسته گیلاس را قورت دادید، دچار نگرانی نشوید. این سم تنها در صورت شکستن یا خرد کردن هسته آزاد می شود. پس از این کار پرهیز کنید.

هسته های سیب 

هسته های سیب نیز حاوی سیانید هستند. البته هسته های سیب زمانی خطرآفرین می شوند که به میزان زیاد مصرف شوند، اما آگاهی از خطرناک بودن آنها همچنان خوب است. سیانید می تواند موجب تنفس سریع، تشنج، و احتمالا مرگ شود.

الدربری 

شربت الدربری به عنوان یک تقویت کننده طبیعی سیستم ایمنی شناخته می شود. همچنین، این ماده غذایی با سرماخوردگی و یبوست مبارزه می کند. اما الدربری های کال و همچنین پوست درخت و برگ های این گیاه حاوی سیانید و لکتین هستند که می توانند موجب اسهال و استفراغ شوند.

جوز هندی 

رایجه تند جوز هندی می تواند یادآور غذاهای پاییزی باشد. اما دلیلی وجود دارد که معمولا در دستورالعمل های آشپزی از این ماده به میزان کم استفاده می شود. حتی دو قاشق چایخوری جوز هندی به واسطه میریستیسین (Myristicin)، روغنی که می تواند موجب توهم، خواب آلودگی، سرگیجه، سردرگمی، و تشنج شود، موجود در این ماده غذایی می تواند سمی باشد.

لوبیا قرمز خام

پیش از مصرف لوبیاها باید همواره آنها را بپزید. آنها حاوی غلظت بالایی از لکتین ها هستند که می تواند موجب معده درد، استفراغ، و اسهال شود.

تنها مصرف چهار تا پنج لوبیا قرمز خام می تواند موجب ناخوشی انسان شود، پس مراقب مصرف این ماده غذایی به صورت خام باشید.

برگ های ریواس

زمانی که قصد استفاده از این سبزی تابستانی در پخت و پز را دارید تنها از ساقه آن استفاده کنید. برگ های ریواس حاوی اسید اگزالیک هستند که با کلسیم پیوند تشکیل می دهد، از این رو بدن شما نمی تواند به خوبی آن را جذب کند.

شاید در نگاه نخست مساله بزرگی به نظر نرسد، اما در صورت مصرف بیش از حد خطر تشکیل سنگ های کلیوی، مسائل مرتبط با لخته شدن خون، استفراغ، اسهال، ضعف استخوان ها و کما را به همراه دارد.

میوه ستاره ای

افراد مبتلا به بیماری کلیوی یا حتی افرادی که کلیه های آنها به خوبی کار نمی کند باید از مصرف میوه ستاره ای پرهیز کنند.

تنها کلیه های سالم و قوی می توانند نوروتوکسین های موجود در این میوه را تصفیه کنند. در غیر این صورت، این سموم در بدن انباشته شده و موجب آسیب عصبی از جمله سردرگمی روانی، تشنج، و مرگ می شود.

قارچ ها

انواع مختلفی از قارچ ها وجود دارند. ممکن است فکر کنید که قارچ مورد علاقه خود را می شناسید، اما تنها یک اشتباه در چیدن قارچ می تواند پیامدهایی جدی به همراه داشته باشد.

از چیدن و مصرف هرگونه قارچ در طبیعت وحشی پرهیز کنید. مصرف نمونه های خطرناک می تواند به شکم درد، اسهال، استفراغ، و کم آبی بدن همراه با تشنگی شدید، نارسایی کبد، کما و حتی مرگ منجر شود.

بادام هندی خام

بادام هندی که از فروشگاه ها خریداری می کنید، مساله ساز نیستند زیرا آنها واقعا خام نیستند، بلکه بخارپز شده اند تا سمومی به نام اوروشیول (Urushiol) که در پوسته بادام هندی وجود دارند، از بین برود. این همان سمی است که در گیاه پیچک سمی نیز وجود دارد.

مصرف بادام هندی واقعا خام می تواند موجب یک واکنش آلرژیک شود که در صورت ابتلا به آلرژی های شدید می تواند جان فرد را نیز در معرض خطر قرار دهد.

انبه

گوشت میوه انبه مشکل ساز نیست، اما پوست میوه، پوست درخت، و برگ های این ماده غذایی حاوی سمومی مشابه با آنچه در پوسته بادام هندی یافت می شوند، یعنی اوروشیول هستند. پس انبه را هیچگاه پیش از پوست گرفتن گاز نزنید!

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سم سلامت مواد غذایی سیب لوبیا قرمز قارچ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۴۷۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، در مبحث کاهش وزن، توجه به مصرف قند نکته بسیار مهمی است. بدیهی است که مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند تلاش‌ شما در امر کاهش وزن را بی‌ثمر کند؛ اما مسئله قابل توجه‌تر این است که شما با مراعاتِ هرچه‌تمام خوراکی‌هایی را به طور روزمره می‌خورید که در ظاهر شیرین نیستند ولی حاوی مقادیری قند پنهان هستند. تدوام در مصرف این قندها، بدون اینکه متوجه شوید، می‌تواند منجر به تجمع چربی در بدن و مانع از کاهش وزن شود.

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای پایین آوردن قند خون خطرات قندهای پنهان

۱. افزایش وزن: بر اساس شواهد علمی، مصرف زیاد قندهای افزوده با افزایش وزن و خطر چاقی مرتبط است. قندهای افزوده‌شده بدون تأمین مواد مغذی ضروری، منجر به دریافت کالری اضافی و درنهایت افزایش وزن و سایر مشکلات می‌شوند.

۲. افزایش قند خون: قندهای پنهان می‌توانند باعث افزایش سریع سطح قند خون و در ادامه سبب افت شدید آن شوند و هم‌چنین احساس خستگی، گرسنگی و تمایل به خوردن بیشتر غذاهای شیرین را در شما ایجاد کنند. این اثر مخرب می‌تواند متابولیسم را مختل کند و مانع کاهش وزن شود.

کدام گروه از مواد غذایی حاوی قند پنهان هستند؟

۱. موادغذایی فرآوری‌شده: بسیاری از موادغذایی فرآوری‌شده، از جمله چیپس، پفک، سس‌ها و طعم‌دهنده‌های مصنوعی حاوی قندهای افزوده‌شده برای افزایش طعم و ماندگاری هستند.

۲. لبنیات کم چرب: یکی از انواع لبنیات که دارای قند پنهان است، ماست کم‌چرب است و در هر ۲۲۶ گرم از ماست کم‌چرب، حدود ۱۷ تا ۳۳ گرم قند افزوده وجود دارد؛ که این مقدار با میزان قند موجود در یک بسته شکلات یکسان است. علاوه بر ماست، شیر کم‌چرب نیز به عنوان یک ماده غذایی حاوی قند پنهان محسوب می‌شود.

۳. نوشیدنی‌های شیرین: نوشابه‌ها، آبمیوه‌ها، نوشیدنی‌های ورزشی و حتی برخی از آب‌های طعم دار به ظاهر سالم مملو از قندهای پنهان هستند. این نوشیدنی‌های شیرین دارای کالری بالایی هستند و عملاً هیچ فایده‌ای برای سلامت ما ندارند و به طور قابل توجهی باعث افزایش وزن می‌شوند.

۴. تنقلات بسته‌بندی‌شده: گرانولابار، ماست‌های طعم‌دار و اغلب خوراکی‌های صنعتی که به عنوان تنقلات سالم به بازار عرضه می‌شوند، اغلب حاوی مقادیر زیادی قند افزوده هستند. برای کاهش آسیب‌های احتمالی، سعی کنید به دنبال جایگزین‌های سالم‌تر بدون قند افزوده باشید یا مواد غذایی کامل مانند میوه‌ها، آجیل‌ها یا میان‌وعده‌های خانگی را انتخاب کنید.

۵. غلات

عناوین «غلات کامل» یا «غنی‌شده با ویتامین‌ها و مواد معدنی» روی محصولات غلات حتماً به این معنی نیست که درون آن محصول قند افزوده وجود ندارد. سعی کنید غلاتی را انتخاب کنید که در هر وعده حاوی ۱۰ تا ۱۲ گرم یا کمتر قند هستند.

راهکارهایی برای شناسایی و حذف قندهای پنهان

۱. سعی کنید در هنگام خرید مواد غذایی، برچسب مواد تشکیل‌دهنده خوراکی‌ها را با دقت بخوانید و مواردی که حاوی قندهای پنهان مانند فروکتوز، مالتوز، دکستروز، ساکارز، گلوکز یا هر کلمه‌ای که به "-ose" ختم می‌شود را حذف کنید.

۲. روی مواد غذایی مغذی مانند میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی و غلات کامل تمرکز کنید. اینها قندهای طبیعی را همراه با فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای بدن فراهم می‌کنند و به‌طور کل گزینه‌های سالم‌تری هستند که و به کاهش وزن و سلامت کلی کمک می‌کنند.

۳. آماده کردن وعده‌های غذایی در خانه به شما امکان کنترل مواد تشکیل‌دهنده غذا را می‌دهد و شما را قادر می‌سازد قندهای پنهان را کاهش دهید. به جای قندهای تصفیه‌شده از شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند میوه‌ها، ادویه‌جات و مقدار کمی عسل یا شربت افرا استفاده کنید.

۴. فریب محصولاتی که برچسب "کم‌چرب" یا "کم‌کالری" دارند را نخورید. این محصولات در عوضِ کم‌چرب بودن ممکن است حاوی قندهای پنهان برای جبران طعمِ ازدست‌رفته باشند.

منبع: خبرآنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 1228662 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است
  • قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • این غذاها را با هم نخورید!
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟