Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@21:24:38 GMT

نماز جمعه؛ میراث چهل ساله انقلاب اسلامی

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۴۷۹۸۶

نماز جمعه؛ میراث چهل ساله انقلاب اسلامی

۵ تیرماه سالروز اولین نماز جمعه قم پس از سرنگونی رژیم پهلوی و پیروز انقلاب اسلامی است.

خبرگزاری شبستان، محمدرضا جایروند، قم: 5 مرداد ماه یادآور اولین نماز جمعه پس از سرنگونی نظام دیکتاتوری پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی ایران است.


امامت نماز جمعه در دوران دیکتاتوری برعهده سید حسن امامی بود که به دلیل اینکه نماز جمعه به شکل موروثی در خاندان وی وجود داشت به امام جمعه نیز شهرت یافته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سید حسن امامی که مدرک کارشناسی خود را از دانشکده حقوق لوزان سوئیس گرفته بود به شدت به خاندان پهلوی وابسته بود و روابط بسیار خوبی با انگلیس داشت.


وی برای انجام مراسم دعا در آخرین سفر محمدرضا پهلوی در فرودگاه حاضر نشد و دو روز بعد ایران را به مقصد سوئیس ترک کرد و در سال 1358 در حالی که توانایی سخن گفتن نداشت بر اثر سرطان فوت کرد.


نماز جمعه در دوران دیکتاتوری پهلوی فقط در چند شهر محدود و بدون هیچ شکوهی برگزار می شد چرا که دولت پهلوی هیچ علاقه ای به آموزه های دینی نداشت و می توان گفت که نماز جمعه در آن دوران نیمه تعطیل بود.


آیت الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در این باره می گوید که در دوران قبل از انقلاب در نماز های جمعه تعداد شرکت کننده ها به ۲۰ نفر نمی رسید و اعتکاف معنی نداشت ولی به برکت انقلاب همه اینها زنده شد.


برخی از روحانیان انقلابی که از اقامه نماز جمعه توسط آخوندهای درباری به ستوه آمده بودند، وارد میدان شده و نماز جمعه مستقل از دولت را در برخی شهرها اقامه کردند که یکی از این نمونه ها اقامه نماز جمعه در مسجد نارمک تهران از سوی آیت الله طالقانی بود.


آیت الله طالقانی که سابقه اقامه نماز جمعه در سال های 43 تا 46 را در زندان قصر داشت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی با حاج احمد خمینی تماس گرفت و از او خواست به امام بگوید «حالا که نظام جمهوری اسلامی برقرار شده است، دستور فرمایید نظام جمعه هم اقامه شود».


امام خمینی(ره) در روز سوم مرداد از آیت الله طالقانی می خواهد نماز جمعه را برگزار کند و بر این اساس ایشان در روز 5 مرداد 1358 اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب را در زمین چمن دانشگاه تهران اقامه کرد.


مردم که از سیاست های ضددینی پهلوی به ستوه آمده بودند، با شوق و ذوق فراوان در اولین نماز جمعه حضور یافتند که گونه ای که روزنامه ها از حضور میلیونی مردم در این نماز جمعه خبر دادند.


منافقین کوردل که از مشاهده برگزاری نماز جمعه به شدت ناراحت شده بودند، اقدامات خود را علیه این فریضه آغاز کردند، اما همه توطئه های آنان همانند سایر توطئه ها نقش بر آب شد و نماز جمعه تاکنون ادامه یافته است.


روز جمعه 5 تیرماه 1398 در حالی چهلمین سالروز اقامه نماز جمعه را پیش رو داریم که دشمن چند ماه پیش اعتقاد داشت نظام جمهوری اسلامی هیچگاه چهل سالگی خود را نخواهد دید اما این دشمن بود که با چشمان ناامید و مایوس خود حضور میلیونی ملت در تظاهرات 22 بهمن را مشاهده کند.


هم اکنون نوبت به چهلمین سالروز نماز جمعه ای فرارسیده است تا یادآور استمرار انقلاب اسلامی و شکست دشمنان باشد.


اولین نماز جمعه شهر مقدس قم نیز به امامت آیت الله اراکی در مسجد امام حسن عسکری(ع) برگزار شد.


این فریضه به مدت دو سال در مسجد اعظم و سپس از سال 60 و به مدت 6 سال در دبیرستان امام صادق(ع) اقامه می شد.


مصلای قدس با پیگیری مراجع تقلید به مساحت 15 هزار متر بنا شد و نماز جمعه از سال 1366 در این مکان اقامه گردد.


اقامه نماز جمعه قم از سال 1385 بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و دولت و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه مبنی بر مقاوم سازی و ضد زلزله شدن مصلاهای نماز جمعه سراسر کشور به حرم حضرت معصومه(س) منتقل شد.


پس از بازسازی مصلای قدس، نماز جمعه بار دیگر به این مکان بازگشت تا جمعه ها میزبان بیش از 25 هزار نمازگزار باشد.


نماز جمعه قم در این سال ها به امامت آیات «محمد علی اراکی»، «احمد جنتی»، «علی مشکینی»، «ابراهیم امینی»، «عبدالله جوادی آملی» و «رضا استادی» برگزار شده و هم اکنون امامت این نماز برعهده آیات «علیرضا اعرافی»، «محمد سعیدی» و «هاشم حسینی بوشهری» قرار دارد.

پایان پیام/549

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز جمعه خطبه نماز جمعه کانون های فرهنگی هنری مساجد خطبه های نماز جمعه اوقات فراغت قم شیراز اردبیل بیرجند قم آیت الله طالقانی نماز جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۴۷۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعال اصولگرا: نماز خواندن پشت صدیقی باطل است!

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 12 محمد حسین عظیمی، دبیرکل جبهه حامیان انقلاب اسلامی (جبهه حامیان انقلاب اسلامی) گفت: «نماز تمام افرادی که پشت سر آقای صدیقی نماز خواندند، باطل است. ما گریه کردیم؛ ایشان گریه کرد و ما هم گریه کردیم خلاصه خیلی معنویت داشت، اما از هشت سال پیش ماجرای املاک ایشان در لواسان به طور موثق شنیدیم؛ نگاهمان عوض شد...» حرف‌های کامل این فعال اصول گرا را می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • اقامه نماز بر پیکر مطهر شهید «مرتضی غلامی» در گناوه
  • مساجد پنهان در کوچه‌پس‌کوچه‌های توکیو
  • اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در فارس
  • چهره واقعی آمریکای بزک کرده برای دنیا مشخص شد
  • اولین نماز جمعه در «فرومد» اقامه شد
  • اقامه نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان
  • اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی
  • اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت حجت الاسلام والمسلمین محمودی
  • فعال اصولگرا: نماز خواندن پشت صدیقی باطل است!
  • گروه های مردمی اقامه نماز جماعت باید تقویت شوند