Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز پنجم مردادماه مصادف با چهلمین سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، در پنجم مرداد ۱۳۵۸ برابر با سوم رمضان سال ۱۳۹۹ اولین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت مرحوم آیت‌الله طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پیشنهاد که از سوی خود ایشان به امام خمینی(ره) ارائه شده بود، از سوی رهبر کبیر انقلاب اسلامی بر عهده ایشان گذاشته شد و به این ترتیب تاریخ اقامه نماز جمعه در ایران اسلامی رقم خورد.

* نگاه اسلامی و تهذیبی در خطبه‌های نماز جمعه

در بخشی از کتاب صحیفه امام(ره) در بیان خصوصیت ائمه جمعه و اهمیت نماز جمعه این‌گونه آمده است:« وقتى که آقایان خودشان را تهذیب کردند، خصوصاً، ائمه جمعه که سر و کارشان با توده ‏هاى عظیم مردم است، ائمه جماعت هم هست، اما ائمه جمعه بیشتر الآن مورد توجه هستند، آنها باید ان شاء اللَّه به مقام عالى تهذیب برسند و مردم را هم دعوت به این مطلب بکنند. تمام آن مسائلى که در اسلام [است‏] حتى مسائل سیاسى ‏اش، مسائل تهذیبى است، براى درست کردن آدم است. ما نباید همه مسائل را حالا دنبال مسائل سیاسى قرار بدهیم. باید همه مسائل را دنبال مسائل اسلامى و خصوصاً، این وجهه تهذیب مردم [قرار دهیم‏.]»

همچنین در قسمت دیگری از این کتاب، این گونه آمده است: «در هر هفته یک اجتماع بزرگ از همه، در یک محل. و نماز جمعه؛ که مشتمل بر دو خطبه است، که در آن خطبتین باید مسائل روز، احتیاجات کشور، احتیاجات منطقه و جهات سیاسى، جهات اجتماعى، جهات اقتصادى طرح بشود، و مردم مطلع بشوند بر این مسائل.»

* نماز جمعه از منظر رهبر انقلاب اسلامی

همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خویش با ائمه جمعه سراسر کشور که در تاریخ ۲۵ تیرماه برگزار شد،  در خصوص نماز جمعه خاطرنشان کردند: «بیان چگونگی رعایت تقوا در مسائل خانوادگی و وظایف پدران و مادران در تربیت دینی و اخلاقی فرزندان»، «بیان مصادیق تقوا در روابط زوجین و در مسائل مربوط به اسراف در جامعه» و نیز «اجتناب از دروغ و تهمت در کسب‌وکار و معاملات»، از جمله مصادیق عینی و عملی تقوای مورد نیاز جامعه است که باید در نمازهای جمعه بیان شوند.

ایشان «مردمی بودن و انس با مردم به‌صورت واقعی و غیرتصنعی» را از ضروریات سلوک عملی ائمه جمعه برشمردند و افزودند: پیگیری مشکلات مردم با چهره‌ی باز و گشاده، اجتناب از رفتن به سمت صاحبان ثروت و قدرت و افراد چرب‌زبان، و مراقبت از نزدیکان و فرزندان، از موارد مهم در سلوک عملی ائمه جمعه است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تمرکز دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن بر «ناکارآمدنمایی نظام» و «ناامید کردن مردم» را یادآور شدند و افزودند: باید با بیان واقعیات امیدبخش، مردم را در مقابل هجوم رسانه‌های بیگانه کمک کرد.

* خطبه‌های نماز جمعه عامل بیداری مردم در برابر فتنه‌گران

با این نگاه به بیانات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در باب اهمیت و جایگاه نماز جمعه، به خوبی مشخص می‌شود که این فریضه عبادی ـ سیاسی در طول تاریخ انقلاب اسلامی جایگاه بسیار رفیع و مهمی داشته و بسیاری از فتنه‌اندوزی‌ها به واسطه خطابه‌های همین نماز جمعه رفع شده است.

اصلی‌ترین موضوعی که از آن می‌توان به‌عنوان نماد اقتدار و صلابت انقلاب اسلامی به‌واسطه نماز جمعه نام برد، خطبه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در میان فتنه‌اندوزی‌های سال ۸۸ بود که به اذعان تمام سیاستمداران داخلی و حتی ضدانقلاب موجب تغییر مسیر و جدایی بخش اعظمی از مردم گمراه از خط فتنه‌گران و در نتیجه رسوایی سران فتنه شد.

هرچند در برخی موارد شاهد نرم‌خویی و دوری ائمه جمعه از تنش‌های احتمالی در بیان خطبه‌ها هستیم، اما آنچه باید در این نماز مورد توجه باشد، اقتدار و تلاش برای حل مشکلات و مسائل مردمی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است.

* لزوم توجه مسئولان و مدیران دولتی به خدمات‌دهی مناسب برای نماز جمعه

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی، در خصوص جایگاه و اهمیت نماز جمعه، اظهار می‌دارد: اینکه در آیات و روایات به تعطیلی تمام امورات روزانه به هنگام نماز جمعه تاکید شده، بیانگر ارزش و جایگاه والای این فریضه الهی است که باید در دوران فعلی توسط مدیران و مردم مورد توجه باشد.

حجت‌الاسلام قریشی، ۵ مردادماه به عنوان سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور به امامت آیت‌الله طالقانی را گرامی داشته و این‌گونه عنوان می‌کند: باید به بیانات رهبر انقلاب در خطبه معروف و در جریان فتنه ۸۸ توجه کنیم که نشان دهنده جایگاه والای نماز جمعه و خطبه‌های این فریضه بوده است.

وی، تاکید می‌کند: مجلس، دولت، شهرداران و شوراهای اسلامی شهر و دیگر دستگاه‌ها باید اعلام کنند که چه برنامه و قانونی برای نماز جمعه دارند؟ متاسفانه خدمات مسئولان برای نماز جمعه تاکنون چیزی نشان نمی‌دهد.

امام جمعه ارومیه، ادامه می‌دهد: پس از یک هفته فعالیت روزانه مردم، تنها مکان برای بیان الزامات دینی و ارائه مباحث روز است. حتی بزرگان مسیحی گفته‌اند که اگر فرصتی همانند نماز جمعه داشتیم تمام جهان را تحت تاثیر قرار می‌دادیم. مسئولان باید به موضوع نماز جمعه توجه کنند و در خصوص حضور در نماز جمعه ریا کنند تا همه تشویق شوند.

وی، ضمن انتقاد از مسئولات و کم‌توجهی به نماز جمعه و محل‌های اقامه این فریضه در شهرهای مختلف، می‌گوید: چرا توجهی به امکانات اندک و ناچیز مصلای نماز جمعه نشده است؟ باید مدیران این رسیدگی را به اولویت تبدیل کنند.

* بیان مسائل مورد نیاز مردم دلیل استقبال از نماز جمعه

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه آذربایجان غربی، با تاکید بر لزوم حفظ جایگاه نماز جمعه در جوامع اسلامی، می گوید: خوشبختانه در حال حاضر شاهد استقبال عموم مردم از نماز جمعه هستیم و ارتقای این امر نیازمند همراهی مسئولان در راستای حمایت از این فریضه است.

حجت الاسلام و المسلمین کریم حسینخانی، عنوان می کند: ارائه خطبه های متناسب با نیاز جامعه و نیز بیان مسائل مهم از دلایل استقبال مردمی از نماز جمعه است که در این زمینه باید از ائمه جمعه سراسر استان تشکر کنیم.

وی، ادامه می دهد: نماز جمعه به عنوان یکی از موارد مهم و تاکیدی در جامعه محسوب می شود که باید نسبت به تقویت آن تلاش کرد و در این میان از تمام مسئولان و مدیران دعوت می کنیم تا همراه ستادهای اقامه نماز جمعه باشند.

* نماز جمعه ضامن تقویت وحدت اسلامی است

امام جمعه اهل سنت ارومیه، با اشاره به ضرورت حضور مومنان در مساجد و شرکت در نمازهای جماعت و جمعه، تصریح می‌کند: بی‌شک حضور مردم در صف‌های به هم فشرده نماز جمعه، سبب تقویت روحیه وحدت و اتحاد در بین مسلمانان می‌شود.

ماموستا عبدالقادر بیضاوی، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی و تاکید ایشان بر توجه به نمازهای جمعه، اظهار می دارد: بی‌تردید فرمایشات ایشان همواره راهگشا بوده چون همیشه مومنان را به وحدت و مودت و همدلی فرا می‌خوانند.

* نماز جمعه؛ محور مبارزه با فساد

امام جمعه میاندوآب با اشاره به سالروز اقامه اولین نماز جمعه رسمی جمهوری اسلامی در تهران در سال ۵۸، می‌گوید: نماز جمعه از اهمیت فراوانی در دین مبین اسلام برخوردار بوده و توصیه ها و تاکیدات فراوانی بر شرکت در نماز جمعه شده است.

حجت‌السالام حمید حسن‌زاده، با بیان اینکه در روزجمعه باید کسب و کار و بازار تعطیل و همه در نماز شرکت کنند، می‌افزاید: نماز جمعه، نماز عبادی، سیاسی و الهی بوده و تاثیرات فراوانی در جامعه دارد و محور دفاع از انقلاب، نظام، کشور و بیان حقایق و جلوگیری از قلدری و محور مبارزه است.

* احیای نماز جمعه دستاورد عظیم انقلاب اسلامی

امام جمعه پلدشت، در این خصوص می‌گوید: احیای نماز جمعه یکی از دستاوردهای انقلاب و دغدغه امام خمینی(ره) بود.

وی، تصریح می‌کند: اسلام و سیاست جدا از هم نیست و در نگاه امام خمینی (ره) فلسفه احیای نماز جمعه با حفظ و بقای انقلاب رابطه مستقیم دارد.

حجت الاسلام وحید طالبی، با اشاره به حفظ اتحاد در بین مسلمانان، می‌افزاید: هر جایی مسلمانان متحد شده و در صف های اتحاد حاضر شوند دشمنان نمی توانند نفوذ کنند.

* نماز جمعه تعطیل‌پذیر نیست

امام جمعه ماکو، با اشاره به اهمیت نماز جمعه، می‌گوید: نماز جمعه یک نماز عبادی سیاسی و از نمازهای حکومتی دین مبین اسلام اسلام بوده که از اهمیت خاص برخوردار است.

وی، ادامه می‌دهد: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی اقامه‌ نماز جمعه به فرمان حضرت امام(ره) به صورت گسترده در تمامی شهرهای ایران اسلامی است، البته وجود دو خطبه در آن و دعوت نمازگزاران در خطبه‌ها به تقوای الهی و پرداختن به مسائل سیاسی اسلام و مسلمین، آن را به یک نماز عبادی و سیاسی تبدیل کرده است.

حجت‌الاسلام سید محمد هاشمی، با اشاره به فرمایشات پیامبر اکرم(ص) در روایات متعدد، اظهار می‌دارد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند، هر کس که به خدا و روز قیامت ایمان دارد، در روز جمعه نباید نماز جمعه را فراموش کند و همچنین امام باقر(ع) در خصوص اقامه نماز جمعه فرمودند، قسم به خدا که اصحاب پیامبر(ص) در روز پنجشنبه خودشان را برای فردا آماده می‌کردند تا به نماز جمعه بروند‌.

* نماز جمعه جزو برکات نظام اسلامی است

امام جمعه خوی، اظهار می‌کند: موضوع نماز جمعه و مباحث مربوطه تقریبا در تمامی کتب فقهی استدلالی و رساله‌های عملیه فقها و کتب حدیثی به صورت مبسوط بیان شده و جمعی از فقها رساله‌های مستقلی در زمینه نماز جمعه تدوین کرده‌اند.

حجت‌الاسلام سیدرضی موسوی شکوری، با اشاره به اقامه متجاوز از ۹۰۰ نماز جمعه در سطح کشور و با اشاره به ثمرات و برکات نمازهای جمعه، می‌گوید: تبیین و تشریح معارف دینی به میلیون‌ها نفر از نمازگزاران جمعه در سطح کشور، اطلاع‌رسانی و تحلیل اخبار، حوادث و اتفاقات مربوط به ایران و جهان اسـلام، تبیـین، تـشریح و تحلیل مواضع و توصـیه‌ها و پیام‌های ولی امر مسلمین در حوادث و نیز تشریح اهداف و آرمان‌های انقلاب و نـظام جـمهـوری اسـلامـی از جمله آنها است.

* دژ مستحکم انقلاب اسلامی و بی‌توجهی صرف مسئولان

اهمیت و جایگاه نماز جمعه و به‌ویژه خطبه‌های این نماز عبادی ـ سیاسی برای تمام مردم آشکار است و همانطور که در سخنان ائمه جمعه شهرستان‌ها نیز به خوبی نمایان است، می‌تواند به اعتلای جایگاه وحدت اسلامی و نیز استحکام جایگاه انقلاب اسلامی کمک شایانی کند.

اما نکته قابل توجه و جای سوال در این زمینه اینجاست که چرا و به چه دلیل برخی مسئولان نه‌تنها برای حضور در این آیین عبادی ـ سیاسی هزار و یک بهانه می‌تراشند، بلکه حتی از همراهی و حضور در میدان کمک به برگزاری هرچه باشکوه‌تر و بهتر این آیین سرباز می‌زنند.

تاکیدات چند هفته گذشته نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه مبنی بر لزوم حضور مسئولان در نمازهای جمعه و نیز حضور میدانی برای حل مشکلات موجود در این بخش به‌ویژه در زمینه خدمات ارائه شده به نمازگزاران نشان دهنده بی‌توجهی و عدم همراهی مدیران دولتی و سازمان‌های خدمات‌رسان است که همین موضوع لزوم توجه بیش از پیش آن‌ها را الزامی می‌نمایاند.

امروز شاهدیم که حضور مردم در نمازهای جمعه شهرستان‌های مختلف به‌ویژه در مرکز آذربایجان‌غربی نسبت به زمان‌های نه چندان شاهد افزایش چندین برابری است و با وجود چنین استقبالی متاسفانه هیچ حمایت خاصی از سوی مسئولان نسبت به تجهیز مصلای امام خمینی(ره) این شهر نمی‌شود و تنها کمک‌های مردمی در کنار برخی درآمدهای اندک موقوفه یاری‌گر ستاد اقامه نماز جمعه است.

بهتر است مسئولان در کنار توجه به مباحث حاشیه‌ای و منفعت‌طلبانه، نگاهی به وضعیت اماکن اقامه نماز جمعه و نیز حمایت از این آیین داشته باشند تا هم برای خود و هم برای مردم زمینه استفاده از مکارم آن را فراهم سازند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۴۹۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماز جمعه شهرستان های هرمزگان 7 اردیبهشت

** نماز جمعه اهل سنت بندرعباس

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خلیج فارس ؛ شیخ یوسف جمالی امام جمعه اهل سنت بندرعباس، با اشاره به نزدیک شدن به ایام حج، بر اهمیت توجه به این فریضه الهی تاکید کرد.
** نماز جمعه میناب
حجت الاسلام علی رنجبری امام جمعه موقت میناب با گرامیداشت روز کارگر و معلم گفت: علم و دانش آشکارترین وسیله برای عزت و قدرت کشور است.
** نماز جمعه بندرلنگه
حجت الاسلام ابراهیم شریفی امام جمعه بندرلنگه گفت: صیانت از ارزش‌های فرهنگی، اسلامی و ملی کشور وظیفه همه مردم است و نقش بانوان در اعتلای جامعه و ارتقاء فرهنگ دینی و مذهبی بسیار تاثیر گذار است.
** نماز جمعه اهل سنت بندرلنگه
شیخ محمد حسین محمدی خطیب نماز جمعه اهل سنت بندرلنگه گفت: امت اسلامی باید نقش ویژه خود را در حمایت از مردم مسلمان و مظلوم غزه بیش از پیش ایفا کند.
** نماز جمعه قشم
حجت الاسلام غلامرضا حاجبی امام جمعه قشم با گرامیداشت روز معلم گفت: بزرگ ترین ماموریت معلمان در ایران اسلامی امروز، انقلابی بودن و جهاد تبیین است.

** نماز جمعه اهل سنت قشم
شیخ محمدسعید خطیبی، خطیب نماز جمعه اهل سنت قشم گفت: معاد، الهام بخش انسان مومن برای پیمودن مسیر درست زندگی است.
** نماز جمعه رودان
حجت الاسلام محمد بارانی امام جمعه رودان با اشاره به نامناسب بودن راههای روستایی این شهرستان گفت: برخی از جاده های روستایی منطقه متناسب با نیاز روز بهسازی نشده و متولیان حوزه راهداری و راهسازی باید چاره اندیشی کنند.
** نماز جمعه بستک
حجت الاسلام حسین جهانگیری امام جمعه بستک با اشاره به روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای از مسولان خواستار راه اندازی این رشته ورزشی در شهرستان بستک شد.
** نماز جمعه حاجی آباد
حجت الاسلام مهدی دُرّی امام جمعه حاجی آباد با اشاره به پاسخ موشکی و پهپادی ایران اسلامی به رژیم صهیونیستی گفت: این پاسخ ابهت پوشالی رژیم صهیونیستی را در هم شکست.

بیشتر بخوانید؛ امام جمعه بندرعباس: عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی اسرائیل را منهدم کرد
** نماز جمعه بندرخمیر
حجت‌الاسلام شعیب صالحی امام جمعه بندر خمیرگفت: دولت سیزدهم عزم جدی برای ترمیم کمبود نیروی انسانی در نظام تعلیم و تربیت دارد.
** نماز جمعه جاسک
حجت الاسلام عباس ذاکری امام جمعه جاسک با اشاره به هفته کار و کارگر خواستار توجه و رفع مشکلات کارگران شهرداری در این منطقه و تامین امنیت شغلی آنان شد.
** نماز جمعه پارسیان
حجت الاسلام جواد اسماعیل نیا امام جمعه پارسیان با اشاره به مشکل موات اعلام شدن بخش زیادی از زمین‌ها منازل و ملک‌های مردم در این شهرستان، خواستار پیگیری این موضوع در قوه قضائیه و رفع مشکل شد.

** نماز جمعه سیریک
حجت الاسلام احمد خلیلی امام جمعه موقت سیریک از مسئولان شهری و شهرداری خواست به شهرک کارمندان و جاده مرزبانی توجه بیشتری کنند.
** نماز جمعه بشاگرد
حجت الاسلام حسین غلامی امام جمعه بشاگرد با گرامیداشت روز کارگرگفت: مسئولان تلاش کنند زندگی کارگر با امنیت شغلی و رفاه در زندگی ارتقاء یابد.
نماز جمعه هرمز
** حجت الاسلام جعفر رستاخیز امام جمعه هرمز با اشاره به سفر رئیس جمهور به دو کشور پاکستان و سریلانکا گفت: این سفر زمینه ساز وحدت هرچه بیشتر با کشورهای منطقه است.

 

دیگر خبرها

  • برگزاری نماز جمعه شهرستان‌های استان مرکزی
  • مسئولان با ابتکار عمل برای افزایش حضور مردم در نمازجمعه تلاش کنند
  • خطبه های نماز جمعه شهرستان های هرمزگان 
  • کارگر یک عنصر با ارزش برای جامعه است
  • هیمنه دشمن در عملیات وعده صادق در هم شکست
  • نماز جمعه شهرستان های هرمزگان 7 اردیبهشت
  • کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند
  • لزوم حمایت از جامعه کارگری برای تحقق شعار سال
  • پیام تسلیت امام‌جمعه و استاندار کرمانشاه در پی درگذشت امام جمعه سابق جوانرود
  • وحدت و انسجام، نیاز ضروری و مهم امروز جهان اسلام است