Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران ۱۵ هزار معتاد متجاهر دارد، سبک زندگی که کم کم در لای شمشادهای تهران در حال گسترش است.

خبرگزاری شبستان، گروه اجتماعی: هادی دهقانی، مردن در جوی آب، یخ ردن و جان دادن در روزهای سرد زمستان لای شمشادها را همه آخرین ایستگاه معتادان متجاهر می دانند، کسانی که بعد از مرگ هم خانواده هایشان به خاطر درد و رنجی که فرد معتاد در زمان زنده بودن به آنها رسانده است حتی حاضر به تحویل گرفتن جنازه آنها نیستند و جنازه آنها در تنهایی به خاک سپرده می شود، این حکایت برخی از آنهایی است که هیچ گاه در زمان معتاد شدن به مخیله خود راه نداده بودند، بماند سالها دربدری، کارتن خوابی و گشتن سطل های زباله برای کمی غذای دور ریز لای اشغالها.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معتادان متجاهر در تهران عدد قابل توجهی را به اختصاص داده است تخمین زده می شود بین ۱۵ تا ۲۰ هزار معتاد متجاهر در دل چاله چوله های تهران خود را جا داده باشند، تلخی حکایت آنجاست که بسیاری از این ناراحتند که حضور این معتادان در میان شمشادهای خیابان چمران و اتوبان حکیم باعث شود تا با آنها تصادف کنند و برایشان گرفتاری پیش آید از نظر بسیاری معتادان متجاهر مرده هایی هستند که شاید برای سایرین خطر افرین باشند.

 

امروز اما قرار است باگروهی از خبرنگاران و مسئولین بهزیستی استان تهران به مرکز اخوان ملارد برویم جایی که ۱۳۳۶ نفر از این متعادان جمع آوری شده اند و در حال طی کردن دوران سلامت خود هستند، بعد از طی کردن مسیری طولانی اتوبوس حامل خبرنگاران و عکاسان پشت دری متوقف شده است که روی آن نوشته شده است: مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب موضوع ماده ۱۶- ق، م، م ( اخوان) اداره بهزیستی ملارد.

 

پس از هماهنگی ها داخل مجموعه می شویم ابتدا داریوش بیات نژاد مدیر کل بهزیستی استان تهران میزبان خبرنگاران است و پس از آن خانم فرزانه جوادی معاون توسعه و پیشگیری اعتیاد استان تهران و سپس مهشید موقر معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران با خبرنگاران در خصوص این مرکز، معتادان متجاهر و کودکان کار به گفتگو می نشینند.

 

 

سپس خبرنگاران و عکاسان با همراهی یکی از مسئولین به بندهای مختلف این مرکز می روند جایی که آمده است تا پس از این همه نا امیدی به کالبد این معتادان ته خطی روح دیگری بدمد شاید که آنها به خود آیند، و بتوانند پاک شوند، تا شاید لبخند روزگار را ببینند.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان «فرزانه جوادی» در بازدید خبرنگاران از این مرکز گفت: این مرکز در سال 92 به منظور درمان و نگهداری معتادان متجاهر احداث شد که این مرکز دارای 54 نیرو شامل سه پزشک، 9 پرستار، هفت مددکار و 13 مددیار اعتیاد می باشد.

 

معاون توسعه و پیشگیری از اعتیاد بهزیستی استان تهران افزود: این مرکز دارای پنج فاز است که هزار و 490 نفر ظرفیت داشته و در حال حاضر هزار و 323 نفر در حال غربال می باشند.

 

وی خاطرنشان کرد: در این مرکز آموزش ها به صورت فردی و گروهی به مددجویان داده می شود تا پس از چندی بتوانند جامعه پذیر شوند.

 

وی با بیان اینکه برنامه های آموزشی خانواده محور در این برنامه ها جانمایی شده است، افزود: بیماران و خانواده های آنها از منابع حمایتی در سطح جامعه آگاهی پیدا کنند تا از آن بتوانند استفاده کنند.

 

جوادی با بیان اینکه مانایی پس از درمان به مددجویان آموزش داده می شود، گفت: برنامه هایی مانند آشنایی با HIV‌، اوردوز و کنترل هیجانات در مرکز به افراد آموزش داده می شود.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، «داریوش بیات نژاد»  گفت: ساماندهی کودکان کار و خیابان باید مورد توجه افکار عمومی قرار گیرد تا افرادی که نیازمند خدمات ما هستند از خدمات بهتری بهره مند شوند.

 

رییس کل بهزیستی استان تهران گفت: همه ارکان حاکمیت به دنبال صیانت و ارتقای کیفی کودکان کار می باشند و به دنبال این هستند تا هیچ گونه آسیبی متوجه این کودکان نشود.

 

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 260 تا 270 کودک کار از خیابان های سطح شهر تهران جمع آوری شده اند که جمع آوری این کودکان کار توسط شهرداری و با همکاری ان جی اوها بوده است.

 

بسیات نژاد افزود: امیدواریم زیرساخت های ما برای جمع آوری سایر کودکان کار آماده شود که تا هفته آتی این امر محقق خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه 70 درصد از کودکان کار از اتباع کشورهای دیگر هستند، گفت: در آیین نامه ساماندهی کودکان کار 12 دستگاه دارای نقش و وظیفه هستند و طبق قانون تکدی گری برای همه افراد جرم محسوب می شود.

 

وی افزود: غربالگری و ساماندهی کودکان کار در مرکز فوریت های اجتماعی شهرداری تهران صورت می گیرد و پس از غربالگری، افرادی که فاقد سرپرست و اوراق هویتی و سرپرست باشند در این مراکز نگهداری می شوند.

 

اما آنچه که در بازدید خبرنگاران قابل مشاهده شد در برخی موارد غیر قابل باور بود نداشتن آب برای تامین آب کولرها و کولرهایی که باد گرم را به داخل سالن ها می فرستادند، عجیب بود معتادان امده بودند تا درمان شوند اما مرکز اخوان دارای شرایط لازم  و کافی نبود.

 

یکی از معتادان در گوشه ای نشسته با او سر صحبت را باز می کنم و اسمش رامی پرسم، سعید و از پیروزی به اینجا برای درمان آورده شده است، سعید خانوده ات هم برای دیدنت به اینجا می آیند، بله اما دوی راه و هزینه های آن باعث شده تا کمتر آنها راببینم، اما خوشبختانه برای دیدنم گاهی می آیند و مانند برخی از بچه های اینجا هنوز از طرف خانواده طرد نشده ام.

 

وقتی خانواده ات برای دیدن تو می ایند برایت غذا و مواد خوراکی نیز می آورند یا نه؟ نمی توانند بیاورند کلا دادن هر چیزی از طرف خانواده ها ممنوع است.

 

رسیدگی در اینجا چطور است و آیا راضی هستی؟ خوبه فقط اینجا آب نداره و کولر ها هم بدون آب هستند.

 

به بخش خیاطی می رویم تعدادی ازمعتادان در کارگاه مشغول خیاطی هستند، به کسی که الگوها را برش می دهد نزدیک می شوم ونامش را می پرسم، خود را کریم معرفی می کند، کریم چند روز است که اینجایی دقیقا سه ماه است.

برای خیاطی پولی هم به تو می دهند؟ نه دوست دارم یاد  بگیرم و وقتی بیرون رفتم برای خودم کار کنم.

 

کریم در کجا زندگی می کنی؟ در جنوب شهر آنجا ما جزو قشر ضعیف جامعه بودیم و زود معتاد شدیم فرهنگمان پایین بود وگرنه اعتیاد چیز خوبی نیست.

 

ایجا به تو سیگار هم می دهند؟ آره روزی سه نخ سهمیه داریم من هم سهمیه ام را می گیرم و می کشم.

 

اما امروز در این مرکز برای شناسایی دقیق تر معتادان از سیستم اسکن عنبیه رونمایی شد، رونمایی که به ما می گوید معتادان متجاهر همچنان بخشی از زندگی شهری باقی می ماند و هیچ راهکاری برای از بین بدن آن در کوتاه مدت و یا چند سال اخیر وجود ندارد و جوانان این مرز و بوم باید شانس داشته باشند تا گیر رفیق ناجور و این گونه مسائل نیفتند تا شاید در دام اعتیاد گرفتار نشوند.

 

 

 

 

پایان پیام/55

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز جمعه خطبه نماز جمعه کانون های فرهنگی هنری مساجد خطبه های نماز جمعه قم اوقات فراغت شیراز روزنامه ها هفته نامه جمع اوری معتادان متجاهر ساماندهی معتادان معتادان متجاهر اخوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۴۹۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه خروج از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد رئیس زاده، با اشاره به خدمات ارزشمند جامعه مامایی کشور، گفت: زیربنای اصلی توسعه پایدار و اقتدار هر کشور تناسب مستقیم با نیروی جوان مولد دارد و حتماً یکی از مؤلفه‌های تقویت جمعیت سالم مولد، عملکرد جامعه عظیم ۷۶ هزار نفری مامایی کشور است. از این منظر جامعه مامایی ارزش بالایی دارد و باید برای تحقق آینده کشور بر روی جامعه مامایی سرمایه گذاری‌های کلان در بعد علمی و کارکردی انجام شود. این سرمایه گذاری‌های کلان لازمه توسعه و تعالی و جوانی جمعیت است. اگر ما می‌خواهیم از سیاه چاله جمعیتی بیرون بیاییم و از آن پنجره طلایی جمعیت استفاده کنیم، حتماً باید قدر جامعه مامایی را بدانیم.

وی به آمار قابل توجه در حوزه جمعیت اشاره کرد و افزود: ما در سال‌های ۹۲ تا ۴۰۰ یک شیب وحشتناک رو به نزول جمعیتی داشتیم. در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، ۱۲ و ۴ دهم درصد کاهش موالید داشتیم. این کاهش را هنوز داریم اما سرعت شیب کمتر شده است با اقدامات خوبی که در این دولت و با تلاش وزارت بهداشت شده است سرعت نزول کمتر شده است.

رئیس زاده ادامه داد: در ۱۴۰۰، یک میلیون و ۱۱۴ هزار تولد داشتیم. ۱۴۰۱ یک میلیون و ۷۵ هزار و در سال ۱۴۰۲، یک میلیون و ۵۷ هزار. لذا کاهش ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۳ و ۶ دهم بوده اما کاهش ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ یک و ۶ دهم بود و جلوی سقوط آزاد کاهش موالید گرفته شد.

وی با استناد به آخرین آمار سازمان نظام پزشکی گفت: از ۷۶ هزار جمعیت مامایی کشور تنها ۱۰ درصد آنها پروانه مطب دارند، یعنی ۷ هزار و ۷۱۲ پروانه فعال مامایی داریم. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تشویق به فرزندآوری، این است که دوران زایمان و بارداری به تجربه خوشایند و مطمئنی تبدیل شود و هرقدر این تجربه شیرین باشد، تکرار آن محتمل‌تر خواهد بود و جمعیت عظیم جامعه مامایی در ایجاد این تجربه خوشایند نقش مهمی دارند که باید به کار گرفته شوند و این واقعیت‌ها را باید مسئولان کشور بدانند.

رئیس زاده گفت: جشن روز ماما باید یک جشن واقعی افزایش جمعیت سالم و قوی باشد و حتماً ما باید به آینده امیدوار باشیم و موظفیم که به نسل جدید امید و نشاط بدهیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طرز تهیه غذای هندی چوله پالک + فیلم
  • وارد آمدن خسارت بیش از ۲۵۳ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی
  • ترویج و آموزش مالکیت معنوی به کودکان و نوجوانان
  • لزوم راه اندازی مرکز فرهنگی هنری در مسکن مهر رشت
  • خسارت ۲۵۳ میلیارد تومانی بارش‌های اخیر به کشاورزی کرمانشاه
  • ۶۳ معتاد متجاهر و خرده فروش مواد مخدر در اردستان دستگیر شدند
  • راه خروج از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است
  • لزوم مبارزه با بیماری زنگ زرد را در مزارع گندم و جو
  • بازگشت به دنیای صدا
  • ساماندهی کودکان گل فروش اطراف بهشت زهرا / فعالیت پیک موتوری برقی در بازار تهران