Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-04@21:34:54 GMT

رعایت حق‌الناس؛ پیش‌فرض رعایت حق خدا

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۴۹۸۵۸

رعایت حق‌الناس؛ پیش‌فرض رعایت حق خدا

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین پناهی، مدرس حوزه علمیه بیجار، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌غربی، با بیان اینکه حق‌الناس در نزد خداوند جایگاه ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: در دین اسلام حق انسان‌ها از جهتی شاید از حق خداوند نیز مهم‌تر شمرده می‌شود و طبق فرموده خداوند در قرآن کریم، خداوند در روز قیامت از حق خود می‌گذرد، اما از حق انسان‌های دیگر نخواهد گذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حق‌الناس در واقع حق‌‌الله است
وی ادامه داد: حق‌الناس در واقع حق‌الله نیز بوده، زیرا هیچ‌کس جز خدا اصالتاً و ذاتاً حقی ندارد و حقوق مردم از جانب خدا تعیین شده و تضییع آن مخالفت با حکم و حق الهی تعیین‌شده در حق دیگران است.

پناهی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) اظهار کرد: به فرموده امام علی(ع) خداوند حقوق بندگانش را مقدم بر حقوق خود قرار داده و کسی که حقوق بندگان را رعایت کند، حقوق خداوند را نیز رعایت خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه پیش‌فرض رعایت حق خداوند، رعایت حق‌الناس است، یادآور شد: رعایت نکردن حقوق دیگران، موجب گرفتاری انسان در روز قیامت می‌شود، حتی اگر انسان جزو صالح‌ترین انسان‌ها باشد، باز این گرفتاری برای او به وجود خواهد آمد.

مدرس حوزه علمیه بیجار اظهار کرد: خداوند در آیه 29 سوره نساء فرموده است که ای کسانی که ایمان آورده‌اید، اموال یکدیگر را از طرق نامشروع، غلط و باطل نخورید. یعنی، هرگونه تصرف در مال دیگری که بدون حق و بدون مجوز منطقی و عقلانی بوده باشد، ممنوع شناخته شده است.

وی با اشاره به داستانی از پیامبر اکرم(ص) گفت: پیامبر اکرم(ص) در روزهای آخر عمر خود در مسجدالنبی بر روی منبر رفته و فرمودند که ای مردم خودتان می‌دانید که روزهای آخری است که در بین شما هستم، پس هرکسی حقی بر گردن من دارد، بیایید و حقش را بستاند، در بین افراد حاضر شخصی گفت که ای رسول خدا متوجه نبودید و نوک شلاق شما به من برخورد کرد، پیامبر(ص) فرمود همان شلاق را آماده کنید تا او مرا قصاص کند و زمانی‌که پیامبر پیراهن خود را جهت قصاص بالا می‌برد، شخص مذکور دستان حضرت را بوسیده و می‌گوید تقاضایم این است که شفیع من در بهشت باشید، پس حق‌الناس چنین اهمیتی دارد.

مصادیق حق‌الناس
پناهی در رابطه با مصادیق حق‌الناس افزود: حق‌الناس شامل تمامی کارهایی است که در حق دیگران انجام می‌شود، از جمله کوچکترین کارها تا معاملات بسیار بزرگ، به‌عنوان مثال از لبخند و گشاده‌رویی تا کارهای بسیار مهم و حیاتی را دربرمی‌گیرد.

وی اظهار کرد: انسان در طول حیات خود با هر شخصی که روبه‌رو می‌شود، آن شخص بر وی حقوقی دارد و متقابلاً وی بر آن شخص حقوقی دارد، از جمله حق خداوند، حق والدین بر اولاد، حق اولاد بر والدین تا حق همنشین و همسایه که در رعایت آن دقت فراوانی باید صورت گیرد.

مدرس حوزه علمیه بیجار درخصوص رعایت حق‌الناس گفت: در ابتدای سوره نسا بیان شده است که برای رعایت حق‌الناس، انسان باید خداوند را در نظر بگیرد و اگر خداوند را ناظر بر اعمال خود بداند، به حق کسی تجاوز نمی‌کند و اگر درحال ارتکاب گناهی باشد و به یاد خداوند بیفتد، از انجام آن خودداری می‌کند، مگر اینکه توجیهی برای آن کار بیابد.

وی بیان کرد: اگر کسی حقوقش ضایع شده، قرآن به آن توصیه می‌کند که به افرادی که به وی بدی کرده‌اند، خوبی کند و اگر این کار را انجام دهد، دارای خلق نیکو و صبر عظیم بوده و اگر توانایی خوبی کردن را نداشت، باید تلافی به‌مثل عمل کند و برابر با زیانی که به وی رسیده اعمال نماید و بیشتر از آن را انجام ندهد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن حق الناس قرآن کریم قیامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۴۹۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کندوان یک‌طرفه شد

سرگرد محمد احمدی گفت : یکطرف بودن  تا زمان تخلیه بار ترافیکی این محور کوهستانی و پرتردد از سوی پلیس راه فراجا و مازندران اتخاذ و اجرا شده است.

وی به کابران جاده ای توصیه کرد که قوانین راهنمایی و رانندگی از جمله رعایت فاصله طولی و توجه کافی با جلو را در این محور کوهستانی و پرتردد کشور رعایت کنند تا خاطره خوبی از سفر خود و خانواده شان رقم بزنند.

به گفته وی در ۲۴ ساعت گذشته تاکنون حوادثی مبنی بر وقوع تصادفات و حوادث طبیعی در این محور گزارش نشده است.

محور کرج - چالوس جزو یکی از شبکه های ارتباطی اصلی پایتخت کشور به خطه شمال کشور استان گیلان و خطه غربی مازندران است که به علت برخورداری از مناظر طبیعی شگفت انگیز، جاذبه های تاریخی و کوتاه بودن بعد مسافت در تمامی فصول به ویژه ایام نوروز با استقبال چشمگیر مسافران و گردشگران داخلی و خارجی همراه است.

محور کرج - چالوس حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که حدود ۸۰ کیلومتر مربوط کندوان حوزه شهرستان چالوس و بقیه هم جزو حوزه جغرافیایی استان البرز است.

برابر آمار به طور میانگین روزانه در نیمه دوم سال حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو در این مسیر تردد می کنند و این آمار در فصول بهار و تابستان به ۵۰ هزار تردد در روز می رسد.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • هم‌اینک دنیا فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل دارای حقوق‌ بین‌الملل به رسمیت می‌شناسد
  • نصب بیش از ۷ هزارو ۷۴۰ کنتور در کرمان
  • ترافیک نیمه سنگین در جاده های قزوین
  • حفظ جایگاه اجتماعی حق شایسته معلم است
  • کندوان یک‌طرفه شد
  • حجاب و عفاف از مهم‌ترین مولفه‌های عزت خانواده است
  • ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد پلمب شدند
  • ضرورت توجه به حقوق و مسائل مادی معلمان
  • عادی‌سازی بی‌حجابی؛ شبیخون فرهنگی
  • «معلم» پیام آور سعادت انسان‌ها است