Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

 سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سخنرانی که در نشست وزرای خارجه کشورهای گروه بریکس اظهار کرد: جامعه جهانی باید در پیشبرد روند سیاسی در سوریه مشارکت کند.

به گزارش سایت سیریا نیوز، لاوروف گفت: راه سازش در سوریه بازگشت حاکمیت سوریه بر این کشور، برقراری وحدت میان گروه‌های مختلف مردمی، از بین بردن گروه‌های تروریستی باقی‌مانده در سوریه، بازگشت پناهجویان سوری به خاک کشورشان و پیشبرد روند سیاسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسؤولان مختلف مسکو بارها تاکید کرده‌اند بازسازی سوریه از جمله ضروریات اصلی برای بازگشت صلح به مناطق سوریه و ایجاد شرایطی برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان است اما بسیاری از کشورهای غربی براین باورند صحبت درباره بازسازی‌ها در سوریه زودهنگام است و در حال حاضر اولویت آغاز روند انتقال سیاسی است.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به این‌که روند انتقال سیاسی باید توسط خود مردم سوریه انجام شود، گفت: جامعه جهانی باید در پیشبرد روند سیاسی در این کشور مشارکت داشته باشد.

وی افزود: حمایت از بازسازی‌های سوریه پس از جنگ داخلی در این کشور بسیار اهمیت دارد و ما از شرکای خود در داخل گروه بریکس می‌خواهیم در بخشی از این روند مشارکت داشته باشند و در عین حال از تلاش‌های انجام شده توسط چین و هند در این زمینه تقدیر و تشکر می‌کنیم.

لاوروف در ادامه گفت: مشکل جدی دیگری که سوریه و دیگر کشورهای منطقه با آن مواجه هستند حمایت از مسیحیان است. تعداد مسیحیان در سوریه حدود ۲.۲ میلیون نفر است که طبق آمارهای اعلام شده در رسانه‌ها یک میلیون تن از آنها در پی بحران سوریه از این کشور مهاجرت کردند.

وزیر خارجه روسیه همچنین از اقدام برخی کشورهای غربی برای به حاشیه راندن نقش نهادهای بین‌المللی با برهم زدن قواعد به جای اجرای قوانین بین‌المللی در جهان انتقاد کرد و گفت: مساله جهانی شدن، توازن قوا در جهان را به نفع کشورهای در حال توسعه و کشورهای دارای بازارهای مشترک در حال تشکیل تغییر داده است. از نتایج این اقدامات انتقال مرکز نفوذ سیاسی در جهان از منطقه اروپا-اقیانوس اطلس به دیگر مناطق بوده است، مساله‌ای که همه طرف‌ها در غرب را راضی نکرد.

وی ادامه داد: گام‌های مشخصی با هدف تعطیلی نهادها، لغو توافق‌نامه‌های بین‌المللی، کنار گذاشتن دیپلماسی چند جانبه جهت اجرای تصمیماتی در چارچوب ساختار ائتلاف‌های متکی بر منافع و تحمیل آنها بر دیگر کشورها برداشته شده‌اند. ما این اقدام را تعبیری گمراه‌کننده می‌دانیم که ساختار جهانی متکی بر قواعد خوانده می‌شود اما در حقیقت تلاش غرب برای برهم زدن واقعیت قانونی دروغین جهت توجیه فعالیت‌های خود و کنار زدن رقبا است. آنچه در این زمینه "اصول" خوانده می‌شوند، در بسیاری از موارد تفسیر ظالمانه‌ای از اصول و احکام قوانین بین‌المللی بوده‌اند و هدف نهایی از آنها انحصار تصمیم‌گیری‌های مربوط به مسائل مختلف جهان برای غرب است.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: تنها راه برای حل بحران‌ها آغاز گفت‌وگو میان طرف‌های مختلف و اجرای راهکارهای سیاسی و دیپلماتیک با حفظ احترام به حاکمیت کشورها و به دور از هرگونه دخالت در امور آنها است.

لاوروف همچنین نسبت به پیامدهای افزایش بودجه‌های نظامی و تبعات فروپاشی ساختارهای ثبات استراتژیک در جهان هشدار داد و گفت: این رویکردها امنیت جهانی را تهدید می‌کنند و در این زمینه به اقدام آمریکا در نقض پیمان موشک‌های بالستیک و سپس پیمان منع موشک‌های میانبرد و کوتاه‌برد و ابهام موجود درباره سرنوشت پیمان‌ سلاح‌های هجومی استراتژیک را یادآوری می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه به نگرانی مسکو نسبت به قصد واشنگتن برای توسعه بخش دفاع موشکی خود اشاره کرد و آن را حاکی از طرح‌های این کشور برای توسعه سلاح‌های ضد موشک خود در فضا در آینده نزدیک دانست و گفت: این اقدام موجب تشدید رقابت‌های تسلیحاتی خواهد شد.

لاوروف در پایان با اشاره به طرح‌های فرانسه برای ایجاد فرماندهی فضایی در نیروهای مسلح خود از کشورهای عضو بریکس خواست در راستای ممانعت از نظامی شدن حریم فضایی تلاش کنند.

وزیر خارجه روسیه در ادامه بر لزوم منع تحقق سناریوی درگیری نظامی در منطقه خلیج فارس تاکید کرد و خواستار عادی سازی اوضاع در این منطقه در اسرع وقت با تاسیس سیستم امنیت جمعی و همکاری در آنجا شد.

وی تصریح کرد: از این رو ما به پیشبرد مفهوم تضمین امنیت جمعی در منطقه خلیج فارس می‌پردازیم و این طرح را بین شرکا توزیع می‌کنیم و انتظار داریم شرکای ما در بریکس از آن حمایت کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: لاوروف سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۵۱۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های صهیونیست هاست




به گزارش خبرگزاری صداوسیما، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون: «وضعیت خاورمیانه: (سوریه)» گفت: وضعیت انسانی در سوریه همچنان وخیم است. مردم سوریه از چالش‌های اقتصادی عمیقی رنج می‌برند. بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل متحد، ۱۶.۷ میلیون نفر، یعنی نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت سوریه، به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند. سطح بودجه فعلی تخصیص‌یافته برای رسیدگی به بحران انسانی در سوریه نگران‌کننده است.
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: گزارش سازمان ملل تاکید می‌کند که برای اجرای کامل طرح واکنش بشردوستانه سوریه در مجموع ۴.۰۷ میلیارد دلار نیاز است. این مبلغ جهت برآورده‌سازی نیاز‌های فوری ۱۰.۸ میلیون فرد آسیب‌پذیر از میان این ۱۶.۷ میلیون نفر، مورد نیاز است.
وی گفت: ارائه کمک‌های فوری بسیار مهم است، با این حال، این یک راه حل پایدار در دراز مدت نیست. تلاش‌ها باید بر بازسازی زیرساخت‌های حیاتی، ایجاد شرایط برای بازگشت امن پناهندگان و آوارگان داخلی و پیشبرد روند سیاسی متمرکز شود.
ایروانی تاکید کرد: متأسفانه ایالات متحده و متحدانش تصمیم گرفته‌اند چشمان خود را بر وضعیت انسانی ببندند و به برنامه سیاسی خود در سوریه ادامه دهند. آنها از تحریم‌ها به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به اهدافی استفاده می‌کنند که از طریق مجاری نظامی یا دیپلماتیک نتوانسته‌اند به آن دست یابند.
سفیر ایران در سازمان ملل ادامه داد: همچنین، آنها تلاش‌های مذبوحانه‌ای مانند سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه و ممانعت از بازگشت آوارگان انجام دادند. چنین اقدامات غیرقانونی تنها می‌تواند به طولانی‌تر شدن بحران و تشدید رنجی که مردم سوریه متحمل شده‌اند کمک کند.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود: جمهوری اسلامی ایران خواستار لغو فوری تحریم‌های یکجانبه است. تداوم چنین اقدامات غیرانسانی حقوق اولیه بشری مردم سوریه را نقض می‌کند، کل جمعیت سوریه را مجازات می‌کند و وضعیت اسفبار آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه را تشدید می‌کند.
ایروانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از دولت سوریه به دلیل همکاری با سازمان ملل متحد و سایر نهاد‌های بین‌المللی، که تسهیلات ضروری برای امدادرسانی و کمک به مناطق آسیب‌دیده از بحران را فراهم می‌کند، قدردانی می‌کند. هر مکانیسم کمکی باید با هماهنگی نزدیک با دولت سوریه اجرا شود و نهایت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را تضمین کند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حملات تروریستی بزدلانه رژیم اسرائیل در ۱ آوریل ۲۰۲۴ علیه اماکن دیپلماتیک ما در دمشق را به شدت محکوم می‌کند.

ایروانی افزود: رژیم اسرائیل مرتکب نقض آشکار منشور ملل متحد، به‌ویژه ماده ۲ (۴) منشور سازمان ملل متحد، قوانین بین‌المللی، حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه شد. این نقض فاحش نیز نقض مصونیت نمایندگان و اماکن دیپلماتیک و کنسولی بود. ما همچنین اقدامات تجاوزکارانه رژیم تروریستی اسرائیل علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه را که با مصونیت کامل و بدون هیچ واکنشی از سوی شورای امنیت ادامه دارد، به شدت محکوم می‌کنیم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران متعهد به حل این بحران از طریق راه حل سیاسی است. ایران به حمایت از یک فرآیند سیاسی که به‌صورت واقعی تحت رهبری و مالکیت سوریه و با تسهیل سازمان ملل، و همچنین کمک به مردم و دولت سوریه برای بازگرداندن وحدت و تمامیت ارضی کشورشان، قرار دارد ادامه خواهد داد.

ایروانی تاکید کرد: ما به حمایت خود از تلاش‌های آقای پدرسون، فرستاده ویژه، برای از سرگیری جلسات کمیته قانون اساسی به عنوان مکانیزمی مؤثر برای پیشبرد روند سیاسی ادامه می‌دهیم.

سفیر ایران در سازمان ملل اضافه کرد: احیای تمامیت ارضی سوریه مستلزم تلاش‌های بی‌وقفه برای مبارزه مداوم با تمامی گروه‌های تروریستی است. در این زمینه، جمهوری اسلامی ایران به‌طور کامل از دولت سوریه در تلاش‌های ضد تروریسم حمایت و کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: با این حال، ضروری است که حفاظت از غیرنظامیان در طول تلاش‌های ضد تروریسم مورد توجه ویژه قرار گیرد.

ایروانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر درخواست خود را برای خروج فوری تمامی نیرو‌های نظامی آمریکا از سوریه که بخش‌هایی از خاک این کشور را اشغال کرده‌اند، تکرار می‌کند. ادامه حضور غیرقانونی نیرو‌های آمریکایی در سوریه نه تنها حاکمیت و خاک سوریه را نقض می‌کند، بلکه منشأ اصلی بی‌ثباتی وناامنی در این کشور است و تنها فضا را برای گروه‌های تروریستی فراهم می‌کند تا موقعیت خود را مستحکم نموده و جنایات بیشتری مرتکب شوند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل اضافه کرد: همراه با شرکای خود در فرایند آستانه، جمهوری اسلامی ایران متعهد به کار در جهت عادی‌سازی شرایط به صورت طولانی‌مدت و پایدار در داخل و اطراف سوریه است. همچنین بسیار مهم است که تمام تلاش ممکن را برای تسهیل بازگشت امن و شرافتمندانه آوارگان سوری به وطن خود و رفع نیاز‌های بشردوستانه آنها انجام دهیم.

سفیر ایران در سازمان ملل تاکید کرد: در پایان، تنها راه عملی برای بازگرداندن صلح و امنیت به منطقه این است که شورای امنیت رژیم سرکش اسرائیل را مجبور کند تا فوراً جنگ و نسل‌کشی در غزه را متوقف نموده، آتش‌بس فوری و دائمی برقرار کند و به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده‌اش در منطقه پایان دهد.

دیگر خبرها

  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • تنها راه امنیت در منطقه از زبان نماینده ایران در سازمان ملل
  • تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های صهیونیست هاست
  • تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده اسرائیل است
  • ایروانی: تحریم های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود
  • ایروانی: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود
  • ماکرون: اروپا در معرض نابودی قرار دارد
  • رای پارلمان اروپا به تضعیف قواعد زیست محیطی به نفع کشاورزان