Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقامات پاکستان به ترکمنستان اعلام کردند اسلام آباد ریسک پروژه واردات گاز به این کشور از خاک افغانستان که در حال جنگ است، را نخواهد پذیرفت. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بنابر گزارش رسانه‌های افغانستان، مقامات پاکستان به ترکمنستان اعلام کردند که اسلام آباد ریسک انتقال پروژه گازی ۸ میلیارد دلاری این کشور از افغانستان که در حال جنگ است را نخواهد پذیرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طبق این گزارش، پاکستان اعلام کرده که در صورتی که در زمینه انتقال گاز به دلیل جنگ در افغانستان وقفه ایجاد شود، این ترکمنستان است که باید هزینه این توقف را بپردازد.

«نادم بابر» مشاور ارشد عمران خان، در این رابطه به «د نیوز» گفت: مقامات اسلام‌آباد به طور شفاف به طرف ترکمنستانی اعلام کردند که تعهد مالی پاکستان برای پروژه تاپی زمانی آغاز می‌شود که خط لوله تاپی به مرز این کشور رسیده باشد.

همچنین پاکستان در مورد قیمت گاز با مقامات ترکمنستان اعلام کرده است که باید در مورد نحوه قیمت‌گذاری بازنگری شود، و طبق فرمول حاضر قیمت گاز بسیار بیشتر از مقدار فعلی خواهد بود.

مشاور ارشد عمران خان در زمینه قیمت گاز گفت: قبل از اجرا شدن این پروژه در خاک پاکستان باید نحوه قیمت‌گذاری گاز تعیین شود.

به نوشته این رسانه پاکستانی، قرار است یک هئیت بلندپایه ترکمنستانی برای سوالات مطرح شده راهی پاکستان شوند.

این مقام بلندپایه پاکستان اعلام کرد: ۷ ماه پیش نامه‌ای به مقامات ترکمنستان در مورد مذاکره بر سر نحوه قیمت گذاری گاز قبل از ساخت تاپی در خاک پاکستان به این کشور ارسال شده است.

با افزایش ریسک انتقال گاز از افغانستان، مقامات ترکمنستان اعلام کردند که اسلام آباد باید این موضوع را از کابل بررسی کند،، اما مقامات پاکستان اعلام کردند که گاز از ترکمنستان خریداری شده و زمانی حاضر به پرداخت هزینه خواهند بود که گاز وارد خاک این کشور شده باشد و به دلیل جنگ در افغانستان پاکستان حاضر به پذیرش ریسک انتقال گاز نیست.

همچنین این موضوع در سفر اشرف غنی به پاکستان به طرف افغان منتقل شده و قرار است نشستی در این زمینه میان ترکمنستان و افغانستان برگزاری شود و همچنین مقامات ترکمنستان آمادگی خود را برای بررسی مجدد قیمت گاز اعلام کردند.

بر اساس این گزارش، نحوه قیمت‌گذاری گاز از طریق تاپی قبل مشخص شده بود، اما سه کشور خریدار این گاز یعنی هند، پاکستان و افغانستان اعلام کردند که باید دوباره در مورد نحوه قیمت گذاری مذاکره شود.

پروژه تاپی قرار است گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند منتقل کند، اما موضوع ناامنی در افغانستان بزرگترین مانع برای اجرای این طرح منطقه‌ای اعلام شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پاکستان جنگ در افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۵۱۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان خواستار دریافت کرسی در سازمان جهانی بهداشت

عبدالسلام حنفی، معاون اداری طالبان در دیدار با رئیس منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت، خواهان واگذاری کرسی نمایندگی افغانستان در این سازمان به این گروه و اعاده عضویت افغانستان در نشست‌های منطقه‌ای کمیته اجرایی این سازمان شد.

حنفی همچنین خواستار همکاری سازمان‌های بین‌المللی به منظور کشت محصول جایگزین خشخاش در راستای حمایت از کشاورزان افغانستانی شد.

«حنان حسن بلخی» رئیس منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت گفت: مسئله بهداشت غیرسیاسی است و در اولویت‌های این سازمان قرار دارد.

بلخی گفت: مسئله فراهم آوری کشت جایگزین برای کشاورزان افغانستانی را با سازمان جهانی بهداشت و سایر نهادهای مربوطه در میان خواهیم گذاشت.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تمدید اقامت دوماهه پناهجویان افغانستانی در پاکستان
  • طالبان خواستار دریافت کرسی در سازمان جهانی بهداشت
  • مسائل بشردوستانه نباید با سیاست گره بخورد
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • درگیری ماموران امنیتی پاکستان و کولبران یک کشته برجای گذاشت
  • حضور طالبان در نشست کشورهای اسلامی
  • گشتی در اقتصاد جهان | صادرات گاز ترکمنستان به چین از روسیه بیشتر شد
  • فضل الرحمان: برای بهبود روابط پاکستان و طالبان مجازات می‌شوم
  • بهره برداری از راه آهن افغان ترانس در ۲۰۲۷
  • بهره برداری افغان ترانس در ۲۰۲۷