Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-06@23:30:33 GMT

تازه‌ترین گزارش پژوهشگاه قوه قضائیه

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۵۴۰۴۸

سری جدید نشریات پژوهشگاه قوه قضائیه با عناوین ذیل منتشر شده است: گزارش پژوهشی «امکان سنجی پیش‌بینی مرحله پیش‌دادرسی در دستگاه‌های دولتی»،کتاب «رابطه رویه قضایی و قانون»، کتاب «دیوان عالی کشور؛ بررسی وضعیت و مشکلات و ارائه راه‌حل‌های مناسب» و کتاب «امکان سنجی افزایش حداقل سن ازدواج از منظر قوانین جمهوری اسلامی ایران و فقه امامیه» منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اخبار اجتماعی- ​در تازه‌ترین گزارش پژوهشی پژوهشگاه قوه قضاییه که با عنوان امکان سنجی پیش‌بینی مرحله پیش‌دادرسی در دستگاه‌های دولتی و به قلم محمد حسین صادقی منتشر شده است، نویسنده را بر آن داشته تا با نیم نگاهی به تئوری چراغ سبز (حامی ساز و کارهای کنترل درونی اداره) از  پیش دادرسی به عنوان یکی از اقسام روش‌های جایگزین حل و فصل اختلافات اداری بهره جسته و بر لزوم استفاده حداکثری از آن اشاره کرده است. نویسنده با روشی توصیفی و تحلیلی درصدد پاسخگویی به پیش‌بینی سازگاری نهاد پیش دادرسی با اقتضائات نظام حقوقی اداری ایران برآمده و اینکه درصورت اثبات لزوم این نهاد، چه ساز و کاری در برخی حوزه‌های چالش برانگیز نظام اداری ایران وجود خواهد داشت.
کتاب رابطه رویه قضایی و قانون به منظور بررسی رابطه دو منبع عمده تولید قواعد حقوقی و نقش تعیین کننده آنها در شکل دادن به روابط اجتماعی به رشته تحریر درآمد. در فصل اول این کتاب دکتر حسن وکیلیان، تلاش بر این بوده است که مفهوم این دو منبع حقوقی نزد اندیشمندان حقوقی مورد واکاوی قرار گیرد و در فصل دوم بر تحلیل و بررسی کتب و مقالات درخصوص نسبت این رویه قضایی و قانون پرداخته است. به نظر نگارنده عدم شناسایی نقش فعال قضات در این میان صرفاً تنزل و تردید افکندن در نقش مهمی است که قضات در عمل بازی می‌کنند یا باید بازی کنند. یعنی قضات مکلفند فصل خصومت کنند و در این میان فقدان، ابهام، اجمال، نقص و تعارض قانون عذر موجهی نمی‌تواند باشد.

کتاب دیوان عالی کشور؛ بررسی وضعیت و مشکلات و ارائه راه‌حل‌های مناسب بر اساس طرح پژوهشی پژوهشگاه قوه قضائیه در چهار بخش به بیان تاریخچه، وضعیت کنونی، وظایف و نحوه عملکرد و در نهایت ترسیم راه حل کارآمد برای حل مشکلات دیوان عالی کشور پرداخته است. تحقیق دکتر ایرج بابایی برآن است تا با مطالعه گذرای وضعیت کنونی دیوان عالی کشور و بهره گیری از اسناد و مدارک و مطالعات تطبیقی و منطق حقوقی راهی مناسب برای اصلاح دیوان عالی کشور ایران ترسیم کند.

ازدواج یکی از مهم‌ترین رویدادهای زندگی انسان است اما این واقعه مهم با چالش مختلفی روبه رو است. از مهمترین چالش‌ها که بحث‌های زیادی در داخل و خارج از کشور برانگیخته، تزویج کودکان است که با عنوان ازدواج زودهنگام شناخته می‌شود. پژوهش کتاب امکان سنجی افزایش حداقل سن ازدواج از منظر قوانین جمهوری اسلامی ایران و فقه امامیه به قلم محمد مهدی بادامی در این راستا در پی این مقصود است تا با استفاده از منطق فقهی و استانداردهای مطرح مورد قبول آموزه‌های دینی که در نظام بین المللی حقوق بشر در رابطه با حقوق کودک ارائه شده است، اشکالات وارد بر احکام و قوانین را مورد بررسی و تحلیل انتقادی قرار دهد و راهکارهایی جهت جلوگیری از ایجاد و از بین بردن آثار سوء این چالش مطرح کند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: قوه قضاییه دیوان عالی قوه قضائیه قوه قضائیه دیوان عالی پژوهشگاه قوه قضائیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۵۴۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین چراگاه دست‌کاشت در کشور راه‌اندازی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی موفق به راه‌اندازی نخستین چراگاه دست‌کاشت در کشور با استفاده از گونه‌های گراس‌های علوفه‌ای اصلاح شده چندساله و کم‌آب‌بر، برای تعلیف یکی از اسب‌های اصیل ایرانی موسوم به «دره شوری» شدند.

چراگاه ۱.۵ هکتاری با بذر حاصل از مطالعه محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و عملیات به‌نژادی یکی از دستاوردهای چند سال اخیر در بخش کشاورزی است.

یکی از مزیت‌های مهم این گیاهان بومی اصلاح شده، توانایی استفاده از آب سبز و بارش‌های زمستانه و بهاره برای تولید علوفه است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، تحمل به شرایط سخت محیطی مانند سرما، شوری آب و خشکی، تولید اقتصادی برای بهبود معیشت بهره‌برداران، خوش‌خوراک بودن، کیفیت بالا و قابلیت چرای مستقیم و مصرف به صورت خشک را از دیگر ویژگی‌های بارز این گیاهان علوفه‌ای اصلاح شده برمی‌شمارد.

نکته جالب در مورد گونه‌های اصلاح شده گراس‌ها توسط محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی این است که این علوفه‌ها چندساله بوده و بعد از کشت و استقرار چندین سال قابل بهره‌برداری می‌باشند.

بذر این گیاهان علوفه‌ای اصلاح شده، یک بار کشت می‌شود، اما تا ۱۰ سال قابل رشد و برداشت است.

مزیت دیگر این گیاهان علوفه‌ای اصلاح شده و کم‌آب‌بر، تنها به کشت در مزارع و تغذیه اسب‌ها محدود نمی‌شود بلکه بذر آن قابل انتقال به عرصه‌های مرتعی و منابع طبیعی نیز هست و می‌تواند مورد استفاده انواع دام‌های سبک و سنگین هم قرار گیرد.

بی‌تردید امروزه با توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش گرمایش زمین، خشکسالی و ضرورت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ترسیب کربن، معرفی گونه‌های متحمل به شرایط سخت محیطی، بیش از پیش ضرورت پیدا کرده است.

کد خبر 6097874

دیگر خبرها

  • بهبود وضعیت بنادر، گمرکات وانبارهای اموال در استان هرمزگان
  • جزئیات تازه از دادگاه پسران معاون اول سابق قوه قضائیه | سهم‌ ۱۴۰ میلیارد تومانی در پرونده ۹۰۰ میلیاردی در قیطریه | قاضی از متهمان خواست فحاشی نکنند!
  • نخستین چراگاه دست‌کاشت در کشور راه‌اندازی شد
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری‌ میان کاخ گلستان و پژوهشگاه میراث فرهنگی
  • رئیس دیوان عالی کشور: آمار وارده پرونده‌های «خانواده» مناسب نیست
  • تعجب رئیس دیوان عالی کشور از آمار پرونده‌های خانواده
  • رئیس دیوان عالی کشور: آمار پرونده‌های «خانواده» مناسب نیست
  • آمار وارده پرونده‌های خانواده مناسب نیست
  • بخش عمده پرونده‌های قضایی خانواده‌ها مربوط به طلاق است
  • زندان‌های مازاد مولدسازی می شوند