Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-28@20:07:31 GMT

گزینه ای که ظریف برای اولین بار از آن سخن گفت

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۵۵۰۴۷

گزینه ای که ظریف برای اولین بار از آن سخن گفت

ابولفضل خدائی: 22 تیرماه دکتر محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان به منظور شرکت در نشست اقتصادی سازمان ملل راهی نیویورک شد. (اینجا) 

سفر ظریف در حالی صورت گرفت که منطقه خلیج فارس شاهد اوج تنش ها بود؛ از یک سو بریتانیا نفتکش ایرانی را توقیف کرده بود و از سوی دیگر ایران به دلیل نقض قوانین دریایی نفتکش بریتانیا را توقیف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکا نیز برای سفر تیم دیپلماتیک ایران و شخص ظریف محدودیت هایی در آمریکا ایجاد کرده بود که این اقدام نیز به نوبه خود جنجال های زیادی به همراه داشت، اما این اقدام مانع رساندن پیام ایران به دنیا نشد و وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه های مختلفی به تشریح سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پرداخت که در ادامه جزئیاتی از این سفر را می خوانید :

ظریف در بدو ورود به نیویورک از سیاست های اروپا در قبال تعهداتشان انتقاد کرد و گفت: اینکه اظهار علاقه و اعلام اراده کنید برای حفظ یک توافق بین المللی با اینکه آمادگی برای سرمایه گذاری داشته باشید، تفاوت جدی وجود دارد و اروپایی ها هنوز این را نشان نداده اند. (اینجا)

وزیر امور خارجه همچنین در تشریح برنامه هایش گفت: در این نشست اقدامات آمریکا در جهت تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران که یکی از موانع عمده در تحقق اهداف توسعه پایدار است، به اطلاع اعضای جامعه بین‌الملل خواهیم رساند. (اینجا)

اما ایجاد محدودیت برای تیم دیپلماتیک ایران و وزیر امور خارجه از دیگر اقدامات خصمانه آمریکا بود. وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به مصاحبه خود با شبکه ان‌بی‌سی گفت: با خبرنگار ان‌بی‌سی در اقامتگاه سفیرمان در سازمان ملل گفت‌وگو کردم، یکی از سه ساختمانی که اجازه دارم در آنها قدم بگذارم. (اینجا)

حتی سازمان ملل نیز به مساله واکنش نشان داد و معاون سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد: درباره محدودیت های دیپلمات های ایرانی در نیویورک تا جایی که لازم باشد پیگیری ها انجام خواهد شد. (اینجا)

در ادامه نیز نوبت به مصاحبه های تلویزیونی ظریف رسید. وزیر امور خارجه در مصاحبه با «لستر هولت» مجری برنامه اخبار شبانه ان بی سی اظهار داشت که ایران به دنبال جنگ با آمریکا نیست اما ترامپ باید تحریم های ظالمانه علیه تهران را بردارد تا راه برای مذاکره باز شود. (اینجا)

ایستگاه بعدی ظریف شبکه بی بی سی بود. وی در این مصاحبه گفت: ما بالاخره نفت مان را خواهیم فروخت، اما شرافت مان را هرگز نمی فروشیم. ظریف همچنینحفظ برجام را نیازمند عزم طرف های دیگر در اجرای تعهداتشان دانست و گفت: اظهارات و بیانیه های زیبا درباره توافق هسته ای، منافع ایران را تأمین نمی کند. (اینجا)

سپس نوبت به سخنرانی وزیر خارجه در نشست وزرای اجلاس مجمع عالیرتبه سیاسی درخصوص توسعه پایدار رسید. ظریف طی سخنرانی اظهار داشت: مردم ما در برابر وحشیانه‌ترین تروریسم اقتصادی قرار گرفته‌اند که به منظور دستیابی به اغراض نامشروع سیاسی، به صورت عامدانه، غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد. ظریف ادامه داد: تحریم های غیرقانونی با تاثیرات فرامرزی که توسط آمریکا و در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بر ایران تحمیل شده، بزرگترین تهدید در دستیابی ایران و بسیاری از همسایگان آن به اهداف توسعه  پایدار است. (اینجا)

ظریف در حین سفر توئیت هایی را نیز منتشر کرد که یکی از آنها مربوط به سیاست های جنگ افروزانه آمریکا بود. وزیر خارجه در این توئیت نوشت:  طی هشت سال، صدام بارانی از موشک‌ها و بمب‌های تامین شده توسط شرق و غرب را بر سر شهرهای ما ریخت. در این حال، هیچ کس، هیچ ابزاری برای دفاع به ما نفروخت. ما هیچ گزینه‌ای جز این که خودمان ابزار دفاعی را بسازیم، نداشتیم. حالا شاکی اند. ایالات متحده به جای حاشیه رفتن، باید فروش سلاح به صدام های جدید را متوقف کند."  (اینجا)

ظریف طی گفت وگویی با رادیو ملی آمریکا (ان پی آر) عنوان کرد: اکنون اقتصاد ما در مقایسه با سال گذشته آسیب کمتری می بیند زیرا آمریکا همان تحریم ها را ادامه می دهد که ما به آنها عادت داشته ایم و نیز آشنا بوده ایم. واحد پول ما در حال رسیدن به ثبات است و نرخ رشد و نرخ بیکاری نیز رو به بهبود است. مطمئناً می توانیم بدون درآمد نفتی کارهای خود را انجام دهیم و این هدف ما است و آمریکا در حال تسریع دستیابی به این هدف است. (اینجا)

مصاحبه با پی بی اس نیز از دیگر برنامه های وزیر خارجه کشورمان بود. ظریف در این گفت و گو گفت: اقدامات ایران تحریک آمیز است؟! ما در منطقه خودمان هستیم. آمریکایی ها از ۶۰۰۰ مایل دورتر به منطقه ما آمدند؛ این تحریک آمیز نیست؟! ظریف با اشاره به بدعهدی آمریکا و خروج این کشور از برجام عنوان کرد: مگر در سال ۲۰۱۶ در آمریکا بجای انتخابات، انقلاب شده که زیر همه توافقات دولت های قبلی زده اند؟!وی در ادامه بیان کرد:  این سیاست که آنچه مال من است، مال من است و آنچه مال شماست قابل مذاکره است، جواب نمی دهد. (اینجا)

اما در ادامه نوبت به مصاحبه اختصاصی شبکه بلومبرگ با ظریف رسید. وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی مواضع ایران را درباره مسائل مربوط توافق هسته‌ای، فروش نفت ایران و تمایل دونالد ترامپ برای مذاکره با ایران تشریح کرد. ظریف در بخشی از این مصاحبه درباره گام های هسته ای ایران گفت : ما با گام‌های[ تعیین شده] ادامه خواهیم داد. این گام‌ها قانونی و مطابق توافق هسته‌ای می‌باشند. ما قصد تولید تسلیحات هسته‌ای را نداریم؛ چراکه اگر می‌خواستیم تسلیحات هسته‌ای بسازیم این کار را مدت‌ها پیش انجام می‌دادیم. (اینجا)

ظریف همچنین طی گفت و گویی با فرید زکریا مجری سی ان ان  با تأکید بر ثبات‌زدا بودن حضور آمریکا در منطقه، گفت واشنگتن نمی‌تواند انتظار داشته باشد که با ناامن کردن خلیج فارس برای ایران، این آب‌ها برای دیگر کشورها امن بماند. وی همچنین درباره احتمال وقوع جنگ اظهار داشت: نمی‌توانید احتمال یک فاجعه را نادیده بگیرید، اما همه باید برای اجتناب از جنگ تلاش کنیم. الان یک جنگ در جریان است، یک جنگ اقتصادی، یک جنگ اقتصادی علیه مردم ایران که جمعیت غیرنظامی هدف قرار داده است. رئیس‌جمهور ترامپ به صورت رسمی گفته است که درگیر جنگ نظامی نیست، بلکه این یک جنگ اقتصادی است. جنگ اقتصادی چیزی نیست که به آن افتخار کنید. چراکه در یک جنگ نظامی، غیرنظامیان ممکن است خسارت جانبی باشند، اما در جنگ اقتصادی، غیرنظامیان هدف اصلی هستند.  (اینجا)

ظریف پس از این دیدار به با نشنال اینترست مصاحبه کرد و رویکرد فشار حداکثری را ناشی از مشاوره های بیمارگونه به ترامپ دانست و گفت فکر نمی کنم این رویکرد او را به جایزه مذاکره با تهران برساند. ظریف همچنین در این گفت و گو تاکید کرد: ما سیاست خارجی خود را بر کمک‌های فرضی هیچ کسی بنا نمی‌کنیم. ما آموخته ایم که به منابع خودمان تکیه کنیم. (اینجا)

ظریف همچنین در گفتگو با تاس نیز از کشورهای اروپایی خواست تا به تعهدات خود در برجام عمل کرده و به سوی عادی‌سازی روابط تجاری با ایران حرکت کنند(اینجا)

یکی از اتفاقاتی که در حین سفر ظریف رخ داد ادعای رئیس جمهور آمریکا مبنی بر هدف قرار گرفتن پهپاد ایرانی توسط نیروهای آمریکایی بود که ظریف با توئیتی به آن واکنش نشان داد. (اینجا)

سفر ظریف به نیویورک با دیدارها و ملاقات های مختلفی هم همراه بود. که دیدار با دبیرکل سازمان ملل یکی از آنها بود. ایجاد محدودیت آمریکا برای کارکنان نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد، تنش در منطقه، توقیف غیر قانونی کشتی حامل نفت ایران توسط انگلیسی ها، کاهش تعهدات برجامی ایران، مسائل منطقه ای از جمله آخرین تحولات در سوریه، یمن و افغانستان از محورهای گفتگو در این دیدار بود. (اینجا)

ظریف پس از سفر به نیویورک در مقصد بعدی به آمریکای لاتین رفت و در اولین مقصد وارد ونزوئلا شد. (اینجا) ظریف در بدو ورود به کاراکاس به خبرنگاران گفت: مقاومت مردم ونزوئلا در برابر فشارهای مداخله‌جویانه ایالت متحده بسیار مهم است و برای آینده و دنیا نیز بسیار اهمیت دارد. وی همچنین افزود: من بسیار خوشحال هستم که برای اجلاس عدم تعهد و در سفری دوجانبه به کشور دوست و برادر ونزوئلا سفر کرده ام. (اینجا)

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با توئیتی به اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی واکنش نشان داد و نوشت: برخلاف دزدی دریایی در تنگه جبل‌الطارق، اقدام ما در خلیج فارس برای برقراری قوانین بین‌المللی دریانوردی است. همان گونه که در نیویورک گفتم، این ایران است که امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را تضمین می کند.‌ بریتانیا باید از آلت دست آمریکا بودن در تروریسم اقتصادی دست بر دارد. (اینجا)

این موضوع سبب شد تا وزیر امور خارجه کشورمان با همتای انگلیسی خود تلفنی صحبت کند. ظریف در تماس تلفنی با جرمی هانت گفت: برخلاف اقدام غیر قانونی انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران، اقدام ما بر اساس درخواست سازمان بنادر و کشتی رانی ایران با توجه به تخلف کشتی انگلیسی از مقررات صورت گرفته است و باید از مجاری حقوقی و قانونی پیگیری شود. (اینجا)

برنامه بعدی ظریف حضور در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در کاراکاس بود. وزیر خارجه طی سخنرانی در این نشست تاکید کرد: کشور من پیشتاز و در خط مقدم جبهه مقاومت در برابر تمایلات یکجانبه گرایانه جدید آمریکا است که از جمله تروریسم اقتصادی تمام عیار را شامل می گردد. کوشش های صمیمانه ما برای پاسخگویی به نگرانی مربوط به برنامه هسته ای صلح آمیزمان، که بی پایه هم هست، در شمار یکی از بسیار قربانیان یکجانبه گرایی نوین است.

وی تصریح کرد: دولت آمریکا به رغم سرمایه گذاری کل دنیا برای انعقاد موافقتنامه هسته ای، در صدد است تا آن را به ورطه شکست بکشاند. آمریکا در روند محقق ساختن این هدف خود نه تنها قطعنامه های مربوط شورای امنیت را نقض کرده است بلکه همچنین به روشی ملامت آمیز آنانی را که بر آن بوده اند تا به موافقتنامه مزبور وفادار مانده و آن را رعایت کنند، تحریم کرده است. (اینجا)

  محمدجواد ظریف در ادامه سفر خود در کاراکاس به منظور شرکت در اجلاس « نم» با "نیکولاس مادورو" رئیس‌جمهور ونزوئلا دیدار و در خصوص ابعاد مختلف روابط دوجانبه و سایر مسائل مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. (اینجا)

ظریف سپس با انتشار توئیتی به تلاش های بولتون برای به باتلاق کشاندن انگلیس اشاره کرد. ظریف در این توئیت نوشت: " اشتباه نکنید! جان بولتون که در فریب ترامپ برای ورود به «جنگ قرن» ناکام مانده و نگران فروپاشی تیم بی است، در حال ریختن زهر خود به انگلیس است به این امید که این کشور را به باتلاق بکشاند. تنها خردورزی و دوراندیشی می‌تواند چنین توطئه هایی را خنثی کند."  (اینجا)

از دیگر برنامه های ظریف شرکت در نشست دفاع از منشور ملل متحد و هنجارهای حقوق بین‌الملل بود که در کاراکاس برگزار شد.وزیر خارجه ایران در این نشست گفت:  آنچه که آمریکایی‌ها انجام می‌دهند، تحریم نیست بلکه تروریسم اقتصادی است و ما نیاز داریم که دائم تکرار کنیم که با تروریست‌ها مذاکره نمی‌کنیم.  (اینجا)

ظریف پس از ونزوئلا به نیکاراگوئه سفر کرد.وی  پس از دیدار و گفتگو با «دنیس مونکادا» همتای نیکاراگوئه ای در نشست خبری مشترک گفت: استفاده افراطی آمریکا از دلار و تبدیل آن به سلاح علیه مردم باعث شده کشورهای مختلفی در دنیا در تعاملاتشان دلار را کنار بگذارند. (اینجا)                              

وزیر خارجه با دیگر مقام های نیکاراگوئه نیز دیدار کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی در این دیدارها با اشاره به چهلمین سالگرد انقلاب های دو کشور افزود: آمریکایی ها دوست نداشتند یکسالگی این دو انقلاب را ببینند اما دو کشور در چهلمین سال انقلاب مان هستیم و چهل سال دیگر هم آنها را مایوس خواهیم کرد. (اینجا)                               

سپس ظریف از توافقی مهم میان ایران و نیکاراگوئه خبر داد. وزیر خارجه کشورمان درباره دیدار با رئیس جمهور نیکاراگوئه و دیگر مقامات این کشور در صفحه توئیتر خود نوشت: در ماناگوا به مردم و دولت نیکاراگوئه، چهلمین سالگرد انقلاب آنها را تبریک گفتم. ایران و نیکاراگوئه هر دو در برابر تروریسم اقتصادی و مداخلات تجاوزگرانه ایالات متحده مقاومت کرده‌اند. ما درباره همکاری گسترده بین دو کشور توافق کردیم. (اینجا)

ظریف در پایان مامورتیش در نیکاراگوئه عازم بولیوی شد و با اوو مورالس رئیس جمهور این کشور گفت و کرد. ابعاد مختلف روابط دو جانبه، مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی محور اصلی این گفت و گو و رایزنی بود.(اینجا)

در ادامه نیز وزیران امور خارجه ایران و بولیوی دیدار و گفت و گو کردند. در این دیدار ابعاد مختلف همکاری های دوجانبه بویژه در زمینه های اقتصادی، تجاری، بانکی، کشاورزی، بهداشتی و درمانی و ... مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت. (اینجا)

مقصد نهایی ظریف سنگال بود. (اینجا)  وی در اولین دیدار با همتای سنگالی خود دیدار کرد. در این دیدار در خصوص همکاری های دو کشور در زمینه های تجاری، انرژی و نیروگاهی، خودروسازی، نانوتکنولوژی و ... رایزنی و تبادل نظر شد. (اینجا)

ظریف پس از سفر دو هفته ای خود به قاره های آمریکا و آفریقا توئیتی را منتشر کرد و نوشت:  پس از حضور در سازمان ملل و قاره آمریکا، در چهارمین مقصد سفر در داکار در سنگال، با رئیس‌جمهور ماکی سال، وزیر امور خارجه و رئیس پارلمان مذاکرات مهمی درباره روابط دوجانبه انجام شد و بر ارزش زیادی که ما برای روابط با آفریقا قائلیم، تاکید کردم.

سفرها و گفت و گوهای وزیر خارجه کشورمان بازتاب های زیادی داشته است. دیوید سنجر، ستون نویس و روزنامه نگار معروف نیویورک تایمز در تشریح سفر ظریف به آمریکا می نویسد:  برای اولین بار است که ظریف از گزینه ای سخن می گوید که می تواند آغازی برای مذاکره میان دو دشمنی باشد که  با پیامدهای خروج ترامپ از توافق هسته ای روبرو هستند. این پیشنهاد- کوچک- می تواند روندی که در توافق هسته ای از آن به عنوان "روز انتقال" نام برده شده را سرعت ببخشد. و آن زمانی است که ایران به طور رسمی در توافق با آژانس انرژی اتمی به بازرسان اجازه می دهد از سایت های کشور- حتی آنهایی که تاکنون ازسوی تهران، سایت هسته ای معرفی نشده اند- بازدید کنند. به گفته جواد ظریف، در عوض ایالات متحده آمریکا با تصویب کنگره، تحریم هایی که تاکنون ترامپ آنها را بازگردانده، تعلیق می کند؛ اقدامی که می تواند راه را برای دبه کردن رییس جمهور دشوار کند. (اینجا)

310311

کد خبر 1283827

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: محمدجواد ظریف ایران و آمریکا سازمان ملل وزارت خارجه ایران و انگلیس نفتکش تنگه هرمز خلیج فارس سیاست خارجی باشگاه پرسپولیس انگلیس باشگاه استقلال ایران و آمریکا رقابت انتخاباتی گابریل کالدرون بوریس جانسون دونالد ترامپ سازمان صدا و سیما شورای شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۵۵۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزینه رویایی ایران در آستانه فتح بهترین لیگ دنیا

به گزارش "ورزش سه"، در سومین دیدار از سری فینال‌های لیگ برتر والیبال ایتالیا موسوم به سوپرلیگا تیم پروجا توانست با نتیجه سه بر یک مقابل مونزا به برتری برسد تا حالا تنها یک برد دیگر تا قهرمانی در لیگ ایتالیا فاصله داشته باشد.

در این مسابقه شاگردان آنجلو لورنزتی که چندی پیش گزینه اصلی هدایت تیم ملی ایران نیز محسوب می‌شد ست های اول، دوم و چهارم  بازی را به ترتیب با نتایج 25 بر 15، 25 بر 18 و 25 بر 19 پیروز شدند و مونزا نیز ست سوم را با نتیجه 26 بر 24 پیروز شد، تا پروجا سری فینال را دو بر یک به سود خود کنند.

در این دیدار ستاره پروجا واسیم بن تارا تونسی بود که بیست امتیاز به دست آورد و اوله پلوتینتسکی اوکراینی نیز چهارده امتیاز کسب کرد. در تیم مونزا نیز اریک لوپکی و ران تاکاهشی به ترتیب هفده و چهارده امتیاز به دست آوردند.

پروجا اگر در بازی چهارم برابر مونزا به برتری برسد پس از چندین فصل عنوان قهرمانی سوپرلیگا را از آن خود خواهد کرد، در غیر این صورت کار به بازی سرنوشت ساز پنجم کشیده خواهد شد.

دیگر خبرها

  • از اینجا رانده و از آنجا مانده
  • متعصب ترین استقلالی لیگ اینجا است (عکس)
  • متعصب‌ترین استقلالی لیگ اینجا است (عکس)
  • ظریف، همچون بند زدن برگ گل! | چینی‌بندزن! یه دل شکسته رو هم بند می‌زنی؟
  • عضو پارلمان اروپا: این نهاد ننگ بشریت است
  • پیکاپ T ۹ برقی، گزینه واردات به ایران
  • پیکاپ T۹ برقی، گزینه واردات به ایران/ عکس
  • دو گزینه کاخ سفید در مقابل اعتراضات دانشجویی
  • تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!
  • گزینه رویایی ایران در آستانه فتح بهترین لیگ دنیا