Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتابخانه مرکزی لار که از مصوبات دولت گذشته است از سال ۸۹ کلنگ‌ خورده اما تاکنون به اتمام نرسیده است. ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲ استانها فارس نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، کتابخانه مرکزی لار که از مصوبات دولت گذشته است از سال 89 در مساحتی 3 هزار و 500 متری در دو کاربری اداری و کتابخانه کلنگ خورده اما پس از گذشت تقریبا 9 سال هنوز تکمیل نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در آغاز شروع به کار این پروژه 3 میلیارد ریال تزریق و کار ساخت آن آغاز شد اما از سال 91 روند ساخت متوقف و با کندی همراه شد. خبرگزاری تسنیم در آبان ماه 95 در گزارشی با عنوان «توقف 4 ساله کتابخانه مرکزی لار در ایستگاه 60 درصدی»  به این موضوع پرداخت.

در آن زمان از سوی مسئولان شهرستان اعلام شد که در صورت تامین اعتبار این پروژه سال 96 به بهره‌برداری می‌رسد اما اگر اعتباری نرسد نمی‌توان زمان مشخصی برای افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه اعلام کرد. پس از آن در سال 97 زمزمه واگذاری پروژه به بخش خصوصی مطرح شد که باز هم در گزارشی با عنوان «گره‌گشایی بخش خصوصی در بزرگترین پروژه فرهنگی لارستان؛ کتابخانه مرکزی لار در مسیر توقف» به آن پرداخته شد.

توقف 4 ساله کتابخانه مرکزی لار در ایستگاه 60 درصدیگره‌گشایی بخش خصوصی در بزرگترین پروژه فرهنگی لارستان؛ کتابخانه مرکزی لار در مسیر توقف100 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل کتابخانه مرکزی اراک تخصیص می‌یابد

نیمه اول سال 98 رفته رفته رو به پایان است اما تکلیف این پروژه کتابخانه‌ای هنوز مشخص نشده است. در حالی که در گزارش مردادماه 97 مسئولان وقت شهرستان پیشرفت پروژه را 80 درصد اعلام کرده بودند اما براساس اطلاعات اداره کل کتابخانه‌های استان فارس پروژه در حال حاضر 65 درصد پیشرفت دارد. 

نیمه تمام ماندن این پروژه فرهنگی سبب استفاده‌های غیرفرهنگی از ساختمان نیمه کاره آن توسط معتادان شهر لار شده بود که فعالان رسانه‌ای این شهرستان نیز در همان زمان نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. 

بخش خصوصی استقبال نکرد

اداره کل راه و شهرسازی لارستان مجری ساخت این پروژه است. محمدرضا باقری‌فرد، مدیرکل راه و شهرسازی لارستان در گفت‌وگو با تسنیم با تاکید بر مجری ساخت بودن این اداره کل درباره تصمیم به واگذاری این پروژه به بخش خصوصی می‌گوید:  با 3 - 4 نفر رایزنی کردیم و امتیازاتی نیز برای آن قائل شدیم اما هیچ یک حاضر به سرمایه‌گذاری نشدند. 

وی نوسان حاضر در اقتصاد را دلیل اصلی این امر می‌داند و معتقد است با وجودی اینکه تکمیل این پروژه می‌تواند برای سرمایه‌گذار سودمند باشد اما سرمایه‌گذار با وجود پذیرش در ابتدای کار، در ادامه و سنجیدن شرایط حاضر از سرمایه‌گذاری منصرف می‌شود. به گفته باقری‌فرد در حال حاضر پیمانکار جدید مشغول تکمیل دیوار دور کتابخانه است تا ساختمان محصور شود. 

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان علت کندی پروژه را اعتبارات کم و قلیل حوزه فرهنگ می‌داند و از وعده برای اعتبارات بیشتر در امسال خبر می‌دهد. باقری‌فرد امیدوار است با افزایش اعتبارات این پروژه به زودی به اتمام برسد. 

اعتبارات کتابخانه مرکزی لار

احسان طاهری، معاون فرماندار لارستان نیز در گفت‌وگو با تسنیم درباره اعتبارات این پروژه می‌گوید: امسال از محل اعتبارات استانی 150 میلیون تومان برای این پروژه در نظر گرفته شده و از محل اعتبارات متوازن نیز که در یک ماه آینده اعلام می‌شود، مبلغی اختصاص می‌یابد. 

به گفته وی از اعتبارات 3 درصد نفت و گاز شهرستان نمی‌توان مبلغی به پروژه اختصاص داد. طاهری می‌افزاید: با وجود اینکه بیش از 17 میلیارد تومان اعتبارات 3 درصد به شهرستان تعلق گرفته اما به این دلیل که پروژه در مرکز شهرستان قرار گرفته استفاده از این اعتبار  منع قانونی دارد. 

به گفته معاون فرماندار لارستان این اعتبارات باید در نقاط محروم شهرستان هزینه شود و موارد مصرف ویژه مثل آبرسانی به روستاها دارد بنابراین برای شهر لار که محرومیت ندارد، نمی‌تواند هزینه شود. 

کتابخانه مرکزی لار یکی از بزرگترین پروژه‌های فرهنگی شهرستان لارستان است که تکمیل آن همواره از مطالبات مردم شهر لار بوده است و با پیشینه‌ای که لارستان و شهر لار در زمینه تاریخ و فرهنگ دارد از ضروریات این منطقه محسوب می‌شود.

کتابخانه‌ها همه جا مرکزی برای توسعه فرهنگ هستند علاوه بر آن بسیاری از کارشناسان توسعه کتابخانه‌ها را عاملی برای افزایش سرانه مطالعه می‌دانند اما به نظر می‌رسد ادامه روند پاس‌کاری‌ها و کمبود اعتبارات برای بزرگترین پروژه فرهنگی شهر لار تنها توسعه فرهنگی لار را به تعویق بیندازد.

خبرگزاری تسنیم بنا دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی به بیان مشکلات و توانمندی‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت 8 الی 16 با شماره تماس 07132281975 با دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس در جریان بگذارند.

گزارش از حلیمه زارع 

انتهای پیام/ ز

R41382/P/S6,61/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۵۵۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام پروژه کمربندی دوم شهر، نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در دیدار با استاندار آذربایجان‌غربی گفت: اتمام پروژه کمربندی دوم شهر ارومیه نیاز به تخصیص اعتبارات ملی دارد و امیدوارم این اعتبار با سفر رئیس‌جمهور به استان آذربایجان‌غربی اختصاص پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام محمد خلیل‌پور در دیدار با استاندار آذربایجان‌غربی که به مناسبت روز شوراها ترتیب پیدا کرده بود، اظهار کرد: امیدوارم در سایه دولت سیزدهم بتوانیم مشکلاتی را که در استان آذربایجان‌غربی و به ویژه شهر ارومیه وجود دارد با دستان توانمند استاندار آذربایجان‌غربی برطرف کنیم تا به عنوان یادگاری ماندگار برای استان باقی بماند.

وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه ترافیک شهر ارومیه افزود: امروز موضوع ترافیک شهر ارومیه متأسفانه به یک معضل بزرگ شهری تبدیل شده است و برنامه‌ریزی درستی هم تا به حال برای آن پیش‌بینی نشده و نه تنها شهر بلکه شهروندان را دچار مشکل کرده است.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در ادامه با بیان اینکه مشکل ترافیک شهر ارومیه با مدیریت و تدابیر معاونت عمرانی استانداری تا حدودی حل شده است، گفت: با اجرای پروژه کمربندی دوم شهر مشکل و گره ترافیکی ارومیه تا حدودی رفع خواهد شد اما امروز با توجه به موضوع آزادسازی املاک در محدوده آن پروژه دوباره با توقف عملیات روبه‌رو شده‌ایم و امیدواریم به زودی شاهد رفع این مشکلات باشیم.

خلیل‌پور در ادامه سخنانش با اشاره به تخصیص اعتبار ۱,۰۰۰ میلیارد تومان برای اتمام پروژه کمربندی دوم شهر ارومیه در زمان اجرای آن یادآور شد: آن زمانی که شورای اسلامی شهر ارومیه تصمیم به اجرای پروژه کمربندی دوم شهر ارومیه گرفت، ۱,۰۰۰ میلیارد تومان برای اتمام آن پروژه کافی بود اما امروز حتی با تخصیص اعتباری بالغ بر ۵,۰۰۰ میلیارد تومان نیز نمی‌توان این پروژه را به اتمام رساند.

وی تصریح کرد: برای اتمام پروژه کمربندی دوم شهر ارومیه نیاز به تخصیص اعتبار ملی است و امیدوارم این اعتبار با سفر رئیس‌جمهور به استان آذربایجان‌غربی اختصاص پیدا کند.

خلیل‌پور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اجرای بیش از ۲۵۰ کیلومتر فیبر نوری در داخل محدوده شهر ارومیه عنوان کرد: مدیریت شهری با اجرای بیش از ۲۵۰ کیلومتر فیبر نوری در داخل محدوده شهر ارومیه موجب ایجاد یک پتانسیل بزرگ سرمایه‌گذاری شده و می‌توان گفت که یک سرمایه‌گذاری بزرگ صورت گرفته است و از این ظرفیت ایجاد شده برای کنترل ترافیک با راه‌اندازی رادیو ترافیک در شهر ارومیه باید استفاده کرد.

وی با اشاره به یادمان شهید باکری گفت: متأسفانه یادمان شهید باکری سال‌هاست که به اتمام نرسیده است و از لحاظ بودجه‌ای به کمک‌های ملی و استانی نیاز دارد و امیدواریم با تدابیر شخص استاندار و با تخصیص اعتبارات ملی شاهد اتمام این پروژه باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در ادامه با بیان اجرا نشدن پروژه سرمایه‌گذاری میدان امام (ره) خاطرنشان کرد: پروژه مشارکتی و سرمایه‌گذاری میدان امام خمینی (ره) در مرکز شهر ارومیه بیش از ۱۰ سال است که اجرایی نمی‌شود و نیمه‌تمام ماندن این پروژه هم شهروندان را دچار مشکل کرده و هم از لحاظ اقتصادی و اشتغال‌زایی برای شهر ارومیه ضروری است و نیاز به توجه ویژه از سوی مسئولان استانی و کشوری دارد.

خلیل‌پور با بیان اینکه شهر ارومیه نیاز به اماکن تفریحی برای خانواده‌ها دارد، افزود: شهر ارومیه نیاز به اماکن تفریحی برای خانواده‌ها در داخل شهر و با امکانات کافی برای استفاده آنها نیاز دارد و برای تأمین آن می‌توان از فضای هفتاد هکتار زمین موجود در پارک جنگلی که متعلق به شهرداری و اداره کل منابع طبیعی استان است استفاده کرد.

وی گفت: فضای موجود محدوده پارک جنگلی ارومیه پتانسیل بسیار خوبی برای تأمین اماکن تفریحی و رفاهی و فرهنگی برای شهر و شهروندان می‌باشد و باید برنامه‌ریزی های لازم انجام شود.

کد خبر 748651

دیگر خبرها

  • پیشرفت ۶۳ درصدی کتابخانه مرکزی کرمانشاه
  • بزرگترین بلوار ورودی جنوبی یزد ساماندهی می‌شود
  • شهر یزد به اعتبارات ملی نیاز دارد/ پروژه‌های نیمه‌تمام دفع آب‌های سطحی تکمیل می‌شود
  • اتمام پروژه کمربندی دوم شهر، نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • توسعه و بهسازی راه‌های استان زنجان با اجرای ۷ پروژه
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • معلمان آغازگر بزرگترین تحولات فرهنگی و تربیتی در جامعه هستند
  • حل مشکل تردد دانشجویان بزرگترین دانشگاه اهواز با ساخت پل عابر پیاده
  • «گزیده نفایس مطبوعات ایران»، پیش روی مخاطبان در کتابخانه مرکزی رضوی