Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-26@04:53:58 GMT

دردسر هنگ‌کنگ برای چین

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۵۶۲۸۱

آنچه این روزها بیش از همه درباره هنگ‌کنگ اذهان خارجی را به خود مشغول کرده این است که سرانجام شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین در برابر این دولت‌شهر شورشی چه خواهد کرد؟ آیا هنگ‌کنگ تبدیل به مثالی برای دیگر سرزمین‌های ادعایی چین خواهد شد؟ ناطقان: به نوشته پایگاه دیلی بیست، "از دید بسیاری، حمله به تایوان یا سایر اقدامات خصمانه غیر قابل تصور به نظر می‌رسد اما اتفاقات چند هفته اخیر شگفت‌آور بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه اکنون وقوع هر امری محتمل است.

پکن چهارشنبه خبرساز شد؛ زمانی که وو کیان، سخنگوی وزارت دفاع چین اعتراضات اخیر در هنگ‌کنگ را "غیر قابل تحمل" دانست و از احتمال اعزام نیروهای چین به آنجا سخن به میان آورد. او با اشاره به "قانون اساسی کوچک" هنگ‌کنگ گفت، طبق قانونی دولت هنگ‌کنگ می‌تواند از ارتش چین درخواست کمک کند.

از ماه آوریل اعتراضات تمام عیاری در دولت‌شهر هنگ‌کنگ که یک منطقه اداری ویژه جمهوری خلق چین است، به راه افتاده است. اعتراضات در ابتدا علیه لایحه استرداد جنجالی که کری لام، مدیر اجرایی هنگ‌کنگ ارائه کرده بود، به راه افتاد. با این لایحه، فراری‌ها به حوزه‌های قضایی از جمله در سرزمین چین فرستاده می‌شوند.    

شمار شرکت‌کنندگان به نسبت ماه ژوئن پایین بود اما ماهیت این آشوب‌ها مایه نگرانی پکن است. در هفتمین هفته متوالی از اعتراضات، جوانان معترض نماد جمهوری خلق را که کنار دفتر نمایندگی دولت مرکزی آویزان بود، حذف کردند و روی ساختمان نقاشی کشیدند.

علاوه بر این، تا روزهای دوشنبه و سه‌شنبه مشخص شد که بسیاری از ساکنان هنگ‌کنگ از خرابکاری علیه دولت مرکزی حمایت می‌کنند یا دست‌کم آن را تحمل می‌کنند.

اگر به ذکر همین موارد بسنده شود، پکن دریافته است که دیگر نمی‌تواند برای حفظ نظم به پلیس هنگ‌کنگ اتکا کند. روز یکشنبه بود که گروهی در لباس‌های سفید به ده‌ها مسافر در یک ایستگاه راه‌آهن حمله کردند و تصاویر آن در رسانه‌های اجتماعی بازخورد گسترده‌ای داشت و ناکارآمدی پلیس برای متوقف کردن آنها به مساله‌ جدیدی تبدیل شده است.

در حقیقت پلیس هنگ‌کنگ محل حادثه را به حال خود رها کرد تا اعضای باند حامی پکن به اقدامات خشونت‌بار خودشان ادامه دهند. بسیاری از آنها ماسکی به صورت نداشتند و این نشان می‌دهد آنها هراسی از پلیس نداشتند.

روز چهارشنبه بخش امنیتی دولت هنگ‌کنگ اعلام کرد به کمک نیروهای محلی ارتش آزادی‌بخش خلق نیازی ندارند. شی جینپینگ از آن دست رهبرانی نیست که بگذارد تحولات در مسیرهای نامطلوب به جریان بیفتد، بنابراین بعید است که او راضی به بحرانی‌ شدن وضعیت هنگ‌کنگ شده باشد.

رئیس‌جمهوری چین می‌داند که مردم در سرزمین اصلی از اعتراضات هنگ‌کنگ حمایت نمی‌کنند اما بدون شک نگران است که این اعتراضات که کری لام را وادار کرد تا امتیازاتی بدهد و لایحه استرداد را به حالت تعلیق درآورد،‌ مردمان سرزمین اصلی را ترغیب کند تا اعتراضاتی برای دیگر مسائل خودشان برگزار کنند.

هفتم ژوئیه معترضان هنگ‌کنگی در نزدیکی یک بازار و یک ایستگاه قطار تندرو که اکثرا محل تردد گردشگران است، تجمع کردند. در همان زمان، جوانان معترض در هنگ‌کنگ پوسترهایی اعتراضی عمدتا در میان توریست‌ها پخش کردند.

حدودا در همان زمان، شهروندان سرزمین اصلی در ووهان در اعتراضات تمام عیاری شرکت کردند. فعالان هنگ‌کنگی اعتراضات ووهان و هنگ‌کنگ را به پیام‌هایی از سوی گردشگران نسبت دادند.

همین شرایط برای رهبری چین مایه نگرانی است. اگر شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین احساس کند که در هنگ‌کنگ بازنده است، به چه کاری وادار می‌شود؟ او ممکن است بابت ایجاد اتحاد داخلی دست به هر کاری بزند . سخنان سخنگوی ارتش چین را می‌توان تهدیداتی علیه تایوان ارزیابی کرد. او گفت اگر کسی برای جداسازی تایوان از چین جسارت کند، ارتش چین برای جنگ تردید نخواهد کرد. اقدام بعدی شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین چه خواهد بود؟." منبع: ایسنا برچسب ها: دردسر ، هنگ کنگ ، چین

منبع: ناطقان

کلیدواژه: دردسر هنگ کنگ چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۵۶۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش سخنگوی دولت به افتتاح ابرپروژه سد و نیروگاه ایرانی‎ساز در سریلانکا

سخنگوی دولت گفت: ابرپروژه سد و نیروگاه ایرانی‌ساز اومااویا که با حضور رئیس‌جمهوری در سریلانکا افتتاح شد، یکی از این جلوه‌های باشکوه و فراملی دانش جوانان ایرانی است

به گزارش ایسنا، علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره افتتاح ابرپروژه سد و نیروگاه ایرانی‌ساز اومااویا در سریلانکا با حضور رئیس‌جمهوری، نوشت: «دنیا نیازمند نبوغ جوان ایرانی است؛ ابرپروژه سد و نیروگاه ایرانی‌ساز اومااویا که با حضور رئیس‌جمهور در سریلانکا افتتاح شد، یکی از این جلوه‌های باشکوه و فراملی دانش جوانان ایرانی است. سربلندی و اقتدار همراه با آورده‌های اقتصادی، از نتایج صادرات خدمات فنی - مهندسی ایرانی است.»

سیدابراهیم رئیسی صبح امروز - چهارشنبه، پنجم اردیبهشت - به دعوت رسمی همتای سریلانکایی خود به این کشور سفر کرده است. دیدار دوجانبه، نشست هیات‌های عالی‌رتبه مشترک دو کشور، مراسم امضای اسناد و برگزاری نشست مطبوعاتی از برنامه‌های این سفر است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هوادار-مس‌سونگون/ خلق شگفتی یا صعود بی دردسر؟
  • استعفا دردسر تازه رژیم صهیونیستی
  • سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می شود
  • سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می‌شود
  • عصبانیت و انتقاد میرسلیم از دولت
  • تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت
  • واکنش سخنگوی دولت به افتتاح ابرپروژه سد و نیروگاه ایرانی‎ساز در سریلانکا
  • بانک‌های چینی به دردسر افتادند؛ پای تحریم آمریکا در میان است
  • دشمن غدار جمهوری اسلامی، فقر است؛ مسئولان مراقب باشند
  • دردسر بزرگ استقلال و پرسپولیس در حساس‌ترین بازی