Web Analytics Made Easy - Statcounter

شنیدن روایتِ مرصاد از زبان فرماندهانِ نظامی و رزمندگانی که در این عملیات حضور داشتند همیشه تازگی دارد زیرا به اندازه تمام افرادی که این روزهای سخت اما غرورآفرین را با رسیدن به پیروزی قاطع پشت سر گذاشتند ناگفته‎هایی شنیدنی وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شنیدن روایتِ مرصاد از زبان فرماندهانِ نظامی و رزمندگانی که در این عملیات حضور داشتند همیشه تازگی دارد زیرا به اندازه تمام افرادی که این روزهای سخت اما غرورآفرین را با رسیدن به پیروزی قاطع پشت سر گذاشتند ناگفته‎هایی شنیدنی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مشاور عالی فرماندهی دانشگاه امام حسین (ع):

حماسه "کوشک" زمینه پیروزی عملیات "مرصاد" شد

به گزارش ایلام بیدار، سردار "الله‌نور نورالهی"، مشاور عالی فرماندهی دانشگاه امام حسین (ع) با اشاره به سالروز عملیات مرصاد گفت: پنجم مرداد 67 رزمندگان و بسیج مردمی با تمام توان خود آنچنان حماسه‌ای آفریدند که یورش تانک‌ها و گردان‌های زرهی رژیم بعث عراق را در تنگه کوشک با شکست مواجه و یکی از ماندگارترین حماسه دوران دفاع مقدس را رقم زده و عقیه عملیات مرصاد را با شکست مواجه کردند.

وی خاطر نشان کرد: حمله دشمن در تنگه کوشک به دفاع و پشتیبانی از عقیه عملیات منافقین در اسلام آباد برای محاصره استان ایلام صورت گرفت و شکست این عملیات توسط رزمندگان ایلامی و مردم شهادت طلب ایوان موجب شد که منافقین نیز در عملیات مرصاد در کمین نیروهای رزمنده ایرانی قرار گیرند و شکست تاریخی خود را به عینه ببینند و با خواری و زبونی از صحنه فرار و کشته شوند.

نورالهی گفت: تاریخ دوران دفاع مقدس خود شاهد است که در تنگه کوشک چه جوانانی را تقدیم خاک وطن کرد تا امروز امنیت آن برای مردم ایران باقی بماند.

مشاور عالی فرماندهی دانشگاه امام حسین (ع) شهید خرم رودی فرمانده هنگ ژاندارمری و شهادت هم زمان دوبرادر (فلاحی‌ها)در دفاع از خاک در تنگه کوشک را حماسه ماندگار دانست و گفت: تنگه کوشک میدان رزم علیه دشمن و نمایش دفاع مردانه و وحدت و برادری در وقت نبرد بین ارتش، سپاه و مردم بود که همه با هم برای یک هدف و آن هم شکست دشمن می‌جنگیدند.

نوراللهی افزود: استان ایلام نماد ایثار و شهادت ایران اسلامی است که در تمام دوران دفاع مقدس فرزندان این مرزو بوم چه در شمال‌غرب و چه در جنوبی‌ترین نقطه از کیان ایران اسلامی دفاع کردند و شهدای گرانقدری را تقدیم این انقلاب کردند.

 

علی اکبر فتاحی، از رزمندگان عملیات مرصاد:

مرصاد، خط پایانی که با موفقیت فتح شد/ فضای مجازی، مرصادی دیگر برای نابودی دشمن است

علی اکبر فتاحی یکی از رزمندگان در عملیات مرصاد در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ اظهار کرد: عملیات مرصاد آخرین عملیاتی بود که رزمندگان ما باموفقیت تمام آن را به پایان رساندند .

وی تصریح کرد:  در ساعت 12 به پادگانمان اطلاع دادند که منافقین از اسلام آباد غرب وارد کشور شدند که ما دو گردان بودیم که وارد عملیات شدیم.

فتاحی با اشاره به اینکه این عملیات تا صبح فردا به طول انجامید  تصریح کرد : در این عملیات یک عده زخمی  و یک عده شهید شدند اما خوشبختانه توانستیم بیشتر دشمنان را به هلاکت برسانیم.

وی ادامه داد: یک دره ای در همان منطقه وجود داشت که به آن تنگه اسلام آباد گفته می شد و  دشمن نیروهای خود را آنجا مستقر کرده بودند که وارد تهران شوند و  به هدف خودشان برسند که به لطف الهی نه تنها به هدفشان نرسیدند بلکه ما توانستیم ان ها را به هلاکت برسانیم.

فتاحی بیان داشت: اکثر کسانی که آنجا حضور داشتند دختر بودند  که لباس های رزمنده بر تن کرده و ان ها گفتند به ما آموزش دادند که راه را باز کنند و داخل ایران شده و  و یک سری عملیات را  انجام دهند تا بتوانند ایران را بگیرند.

وی یادآور شد: آن ها می خواستند به ایران بیایند اما نتوانستند تعداد ان ها زیاد بود  ما و از مهمات خودشان بر علیه خودشان استفاده کردیم .

فتاحی با اذعان بر اینکه مهمات ما در این عملیات زیاد نبود بیان داشت: فرمانده آن دوره ما بسیار قهار بود و با دادن آموزش به ما توانستیم عملیات را با موفقیت طی کنیم.

وی با اشاره به اینکه گردان محمد رسول الله نیز در این عملیات به ما پیوست بیان داشت: ما عملیاتمان را با موفقیت تمام انجام داده بودیم که گردان محمد رسوال الله به ما پیوست.

رزمنده عملیات مرصاد با اشاره به اینکه شرارت های دشمنان ما همچنان ادامه دارد بیان داشت: دشمنان ما تا زمانی که بسیجیان، فرماندهان ، رزمندگان و ... هستند  نمی توانند کاری را از پیش ببرند .

فتاحی با تاکید بر اینکه جوانان ما امروز نباید بگذارند از طریق فضاهای مجازی در دام دشمن گرفتار شوند بیان داشت: جوانان امروز باید هوشیار باشند و اجازه ندهند کسی آن ها را منحرف کند.

 

سرهنگ احیا محمد امیری، جانشین تیپ ذولفقار در لشکر ویژه شهدا در عملیات مرصاد:

۵۹ شهید سهم خراسان شمالی در عملیات مرصاد

سرهنگ احیا محمد امیری، جانشین تیپ ذولفقار در لشکر ویژه شهدا در عملیات مرصاد در گفتگو با خبرنگار عصراترک ضمن گرامیداشت حماسه غرورآفرین مرصاد، با تشریح ابعاد جنگ و نقش منافقین در این دوران اظهار کرد: مرصاد ،عملیاتی با عنوان فروغ جاویدان از جانب منافقین با پشتیبانی کشور عراق انجام شد.

وی ادامه داد: شهرستان های قصر شیرین، سرپل ذهاب، اسلام آباد غرب تا کرمانشاه مسیرعملیاتی و حرکت  نیروها در عملیات مرصاد بود.

سرهنگ امیری ادامه داد: منافقین در روز سوم مرداد سال 67 این عملیات را از خاک عراق و از پادگان اشرف با پشتیبانی نیروهای عراقی با بمباران جاده آغاز کردند و حرکت ازعصر روز سوم مرداد در مسیر جاده با 25 تیپ نیرو و  5 نفر از منافقین که حدود 45 درصد از آنها را نیروهای زن تشکیل می دادند، آغاز شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان شمالی با اشاره به اینکه بعد از اتمام جنگ نیروها در پادگان ها حضور پیدا کردند، گفت: لشکر ویژه شهدا در پادگان مهاباد استان کردستان حضور داشت که بعد از اطلاع رسانی ها از آغاز حملات منافقین به سمت کرمانشاه، شبانه نیروها به سمت این شهر حرکت کردند.

وی ادامه داد: مردم اسلام آباد و کرمانشاه از ترس ورود منافقین به شهر صبح روز چهارم مرداد در حال تخلیه شهر بودند که با ورود نیروهای لشکر ویژه شهدا در اطراف بولوار شهر اسکان یافتند.

سرهنگ امیری خاطر نشان کرد: لشکرویژه شهدا در قالب شش گردان در مجموع حدود 900 نفر وارد عملیات شدند و اینجانب به عنوان فرمانده جلودار سه گردان بودم.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: گردنه چهار زبر کرمانشاه محل درگیری اولیه نیروها با منافقین بود، در حالی که در دامنه ارتفاعات پشت گردنه جلوی حرکات آنها  توسط نیروهای لشکر ویژه شهدا سد شد و منافقین روی ارتفاعات مستقر بودند و حملات از بالا انجام می شد.

وی اضافه کرد: غروب روز چهارم مرداد درگیری ها شدیدتر شد، در حالیکه مقاومت شدید آنها را به همراه داشت و تا صبح روز بعد که درگیری ادامه داشت نیروها به سرعت در حال جایگزین شدن بودند.

سرهنگ امیری ادامه داد: من به همراه بیسیمچی و دو نفر از نیروها جلوتر در حال حرکت بودیم که ناگهان از پشت سر شش نفر برای اسیر کردن به سمت ما نزدیک می شدند و ما با حرکتی از آنها دور شدیم و آنها موفق به اسارت ما نشدند.

جانشین تیپ ذولفقار در لشکر ویژه شهدا در عملیات مرصاد با اشاره به اینکه بعد از ارائه گزارش به فرمانده لشکر ساعت دو صبح دستور حمله صادر شد، گفت: درگیری ها به اوج رسیده بود و تا روشنایی هوا ادامه پیدا کرد، آنها نتوانستند مقاومت کنند و خط توسط نیروهای لشکر ویژه شهدا شکسته شد.

وی اضافه کرد: در این عملیات عده زیادی از منافقین کشته و مجروح شدند که تعدادی از آنها با قرص سیانوری که به همراه داشتند اقدام به خودکشی کردند و عده ای به سمت مرزها فرار کردند و باتوجه به اینکه مسیر طولانی بود در روستاها پناه گرفتند که در گشت زنی ها دستگیر شدند.

سرهنگ امیری یادآور شد: 72 ساعت بعد از درگیری، نیروها در منطقه کرمانشاه برای پاکسازی کامل منطقه حضور داشتند و تا نقطه صفر مرزی شهر قصر شیرین این حرکت ادامه داشت.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان به جنایتهای منافقین در طول جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: درعملیاتی تحت عنوان آفتاب مهتاب در منطقه فکه به صورت نفوذی وارد شدند و شهادت تعداد زیادی از نیروهای لشکر 77 خراسان را رقم زدند.

وی بیان کرد: همچنین از دیگر جنایتهای آنها در خرداد ماه سال 66 در عملیاتی تحت عنوان چلچراغ در منطقه مهران بود که با حمایت عراقی ها موفق به تصرف مهران شدند و این  موفقیتها باعث جریح شدن آنها شد و درواقع تشویقی برای راه انداختن عملیات فروغ جاویدان را به همراه داشت.

سرهنگ امیری خاطر نشان کرد: منافقین متاسفانه در خیلی از کشورهای مخالف ایران، مخصوصا کشورهای غربی پناهنده شدند و به صورت کامل در دامن صهیونیست ها و غرب جا گرفته اند و در هر نقطه ای که حرکتی ضد نظام باشد منافقین آن را انجام می دهند که کارهایشان در شان انسان نیست.

وی خاطر نشان کرد: حرکت هایی که در کشورهای ضد نظام جمهوری اسلامی ایران رخ می دهد اغلب هدایت و راهبری توسط گروهک منافقین است.

سرهنگ امیری با اشاره به اینکه در عملیات مرصاد در تنگه چهارزبر که حساس ترین نقطه درگیری با منافقین بود عمدتا نیروها از خراسان شمالی و بجنورد بودند، گفت:  90 درصد نیروهای تیپ ذولفقار از لشکر ویژه شهدا از خراسان شمالی بودند که 59 نفر از نیروهای اعزامی به شهادت رسیدند.

 

سردار محمد مطهری، آزاده دفاع مقدس:

هوشیاری نیروهای مسلح فروغ جاویدان را به غروب جاویدان تبدیل کرد/ منافقان در دهه شصت داعشی‎های زمان بودند

سردار محمد مطهری رزمنده دفاع مقدس و جانشین فرماندهی سپاه ثارالله استان کرمان گفت: منافقین آدم هایی پست فطرت و جانی بودند که هر اقدامی را که به دستشان می رسید انجام می دادند و از انجام هیچ جنایت هولناکی فرو گذاری نمی کردند و در کشورهمانند داعشی ها عمل می کردند و همه نوع شکنجه را برای افراد دستگیر شده انجام می دادند.

سردار محمد مطهری جانشین فرماندهی سپاه ثارالله استان کرمان در گفتگو با خبرنگار راه آرمان با اشاره به سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد اظهار داشت: بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت توسط امام راحل در تیرماه سال ۶۷ ارتش عراق، حامیان استکباری آن ها و منافقین احساس کردند که جمهوری اسلامی از بابت ضعف این قطعنامه را پذیرفته است.

منافقان با توهم ضعف ایران، بعد از قطعنامه حمله خود را آغاز کردند

وی گفت: نیروهای عراقی توافقات این قطعنامه را زیر پا گذاشتند و دوباره تهاجمات خود را در جنوب و حوالی خرمشهر شروع کردند تا راه نفوذ برای ارتش مجاهدین خلق باز شود و حتی توانستند تا آستانهٔ تصرف آن پیش روند.

رزمنده دوران دفاع مقدس خاطر نشان کرد: این موضوع باعث شد تا مردم متوجه صدام این جنایت کار دنیا شوند و سیل عظیمی از بسیجیان روانه جبهه ها شوند و صدام  را به عقب و مرزهای بین المللی برانند.

 

مطهری با اشاره به این که همزمان با هجوم ارتش عراق به جنوب کشور منافقین نیز فکر کردند که جمهوری اسلامی ضعیف شده است، افزود: منافقین براین باور بودند که بخش عمده‌ای از توان نظامی ایران در جبهه‌های جنوب غربی مشغول است بنابراین اکنون فرصت خوبی برای آن ها است تا با ایجاد عملیات بتوانند در تهران حکومت را به دست گیرند.

وی عنوان داشت: منافقین در قالب عملیات فروغ جاویدان یا چهل چراغی که خود نامگذاری کرده بودند به سمت کرمانشاه حرکت کردند تا بعد از تصرف کرمانشاه نهایتا در پایتخت تشکیل حکومت دهند.

 جانشین فرماندهی سپاه ثارالله استان کرمان با بیان این که منافقین با نگاه به ضعیف بودن حکومت و همراهی مردم ایران حرکت خود را شروع کردند؛ یادآور شد: در آن سوی کشور نیز لشکرهای ما در جنوب درگیر خرمشهر و جنگ با صدام بودند و این باعث شد تا منافقین بتوانند در بخش هایی پیش رویی داشته باشند و تا نزدیکی های کرمانشاه بیایند.

هوشیاری نیروهای مسلح فروغ جاویدان را به غروب جاویدان تبدیل کرد

مطهری بیان کرد: اما خوشبختانه با اقدامات خوب نیروهای مسلح مخصوصا شهید صیاد شیرازی و یگان هایی که از سپاه پاسداران در منطقه حضور داشت و تیپ ۱۲ قائم و دیگر یگان ها جلوی منافقین گرفته شد و این فروغ جاویدان به غروب جاویدان تبدیل شد.

 

وی تشریح کرد: سرانجام در۵ مردادماه۱۳۶۷ با رمز “یا علی” عملیات مرصاد در مقابله با نیروهای سازمان مجاهدین خلق آغاز شد و  تعداد زیادی از آن ها کشته و زخمی شدند و مابقی منافقین نیز به عقب برگشتند .

رزمنده دوران دفاع مقدس تشریح کرد: منافقین جنایت های زیادی را در کشور ما انجام داده اند و وجود بیش از ۱۷ هزار شهید ترور در کارنامه سیاه آن ها نشان از این موضوع دارد که منافقین چه جنایت هایی را در کشور ما مرتکب شده اند و هم اکنون نیز در حال ارتکاب هستند .

مطهری افزود: منافقین همواره چه در دوران جنگ که نوکر و در خدمت صدام و علیه مردم بودند و نیز اکنون در حال نوکری و پادویی دولت های استکباری و اروپایی هستند و به طور کلی آن ها افراد روسیاه و بی اعتباری در نزد ملت ما می باشند .

جانشین فرماندهی سپاه ثارالله استان کرمان توضیح داد: منافقین درعملیات سال۹۷ به دنبال ورود به کرمانشاه و جمع کردن حامیان خود در کشور و تشکیل حکومت در پایتخت بودند که با هوشیاری مردم و نیروهای مسلح نتوانستند به خواسته خود دست پیدا کنند.

وی در رابطه با اصطلاح عملیات مهندسی در بین گروهک منافقین اضافه کرد: قساوت قلب و ددمنشی منافقین نه تنها در این عملیات بلکه در سال ها قبل نیز وجود داشت، به طوری که تنها کافی بود که منافقین می دانستند چه کسی طرفدار جمهوری اسلامی است و او را می کشتند و به این موضوع نگاه نمی کردند که آیا او نیروی امنیتی است یا نه.

منافقین در کشور ما همانند داعشی ها عمل می کردند

 رزمنده دوران دفاع مقدس ابراز داشت: منافقین آدم هایی پست فطرت و جانی بودند که هر اقدامی را که به دستشان می رسید انجام می دادند و از انجام هیچ جنایت هولناکی فرو گذاری نمی کردند و در کشورهمانند داعشی ها عمل می کردند و همه نوع شکنجه را برای افراد دستگیر شده انجام می دادند.

 

مطهری تصریح کرد: منافقین حتی نیروهای خود در اردوگاه اشرف را به محض هر گونه اعتراض به بدترین شکل شکنجه و زندانی می کردند و در مصاحبه های بسیاری از افرادی که از منافقین جدا شده اند می بینیم که آن ها چه جنایت هایی را در ارودگاه های خود انجام می دادند و هم اکنون اتفاق پیش رو این نوید  این را می دهد که عمر منافقین رو به اتمام است و با وجود پادویی و نوکری برای استکبار و دشمنان جمهوری اسلامی با کمک و یاری خداوند روزی نابود خواهند شد .

دشمنان در جریان فتنه ۸۸ به نظام، اموال عمومی و مردم ضربه وارد کردند

جانشین فرماندهی سپاه ثارالله استان کرمان در رابطه با نقش منافقین در فتنه۸۸ اظهار داشت: فتنه ۸۸ طراحی دشمنان انقلاب از جمله آمریکایی ها، انگلیسی ها، اروپایی ها و همچنین عوامل داخلی نیز صحنه گردان بودند تا بتوانند سمپادها و نفرات خود را داخل این قصه بیاورند و ایجاد مشکل کنند و کشته سازی هایی را درست کنند تا بعد ها بگویند که نظام جمهوری اسلامی این آدم ها را کشته است.

وی ادامه داد: اما فتنه ۸۸ علارغم خسارت های بسیار زیادی که به کشور و مردم وارد کرد و داشتن تعدادی زیادی شهید و زخمی با درایت مسئولین دشمنان نتوانستند به هدف خود برسند .

مطهری اضافه کرد: دشمنان با استفاده از این فتنه به دنبال نشان دادن یک حالت تاریک از جمهوری اسلامی در صحنه های رسانه ای بودند .

کار اصلی استکبار و منافقین ایجاد تیم های رسانه ای قوی برای ناامید کردن مردم است

رزمنده دوران دفاع مقدس با بیان این که اکنون نیز منافقین فعالیت های تشکیلاتی و سازمان یافته ای در شبکه های اجتماعی علیه مردم و انقلاب داشته اند، بیان کرد: کار اصلی استکبار و منافقین ایجاد تیم های رسانه ای قوی در آن طرف مرزها برای ناامید کردن مردم می باشد تا بگویند که نظام جمهوری اسلامی قادر نیست که دنیا و آخرت شما را تامین کند.

وی گفت: مردم ما باید حواسشان را جمع کنند و هوشیار باشند و به نگاه هایی که از آن طرف آب ها می آید توجه نکنند زیرا اکنون وضع ما نسبت به بسیاری از کشورهای حاشیه اطراف و جاهای دیگر بهتر است و ما در یک جزیره ناامن در حال زندگی هستیم که کشور جمهوری اسلامی ایران باثبات ترین و با امن ترین کشور است.

مطهری با اشاره به این که جمهوری اسلامی با اقتدار استقلال و آزادی خود را حفظ کرده است، خاطر نشان کرد: تا کنون امنیت مردم خود را تامین کرده است و علارغم مشکلات اقتصادی نسبت به خیلی از کشورهای دیگر بهتر است بنابراین مردم ما باید امید و نشاط لازم را داشته باشند و با این امید و نشاط پاسخ دشمنان را بدهند زیرا دشمنان در حال ناامید کردن و یاس مردم و جامعه هستند.

جانشین فرماندهی سپاه ثارالله استان کرمان در پایان افزود: وظیفه همه مسئولین و تریبون داران این است که در این خصوص و تبیین گام دوم انقلاب تلاش کنند تا با تجربیات ۴۰ ساله انقلاب در گام دوم و با میدان دادن به جوانان و آماده کردن آن ها جواب این رجزخوانی و توطئه های دشمنان اسلام، جمهوری اسلامی ومنافقین داده شود.

 

فرمانده یگان پدافند شیمیایی منطقه غرب در عملیات مرصاد مطرح کرد؛

جنایت بمباران شیمیایی زرده برای پیش‌روی منافقین در عملیات مرصاد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، امیر غریب شادفر، از فرماندهان کرمانشاهی در دوران دفاع مقدس  بوده که در عملیات مرصاد نیز حضور داشته است. وی در زمان عملیات مرصاد فرمانده یگان پدافند شیمیایی منطقه غرب بوده و پس از آن  فرماندهی چند گردان توپخانه ارتش را عهده دار بوده است.

وی همچنین رئیس رکن ۳ لشکر و جانشین فرماندهی توپخانه، و فرماندهی پادگان سروران کرمانشاه را در کارنامه خود دارد و رئیس ستاد لشکر و معاون لشکر ۲۸ کردستان نیز بوده و اکنون به درجه بازنشستگی نائل آمده است که از ناگفته‌های مرصاد می‌گوید.

صدام فکر تصرف تهران و سرنگونی نظام را در سر می پروراند اما به نتیجه ای نرسید

۲۷ تیر ماه سال ۶۷ بود که حضرت امام خمینی (ره)  قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفتند و ایران این موضوع را به سازمان ملل اعلام کرد و خواهان خاتمه جنگ شد، اما صدام با توجه به اینکه کشته های زیادی داده بود، مسائلی را در سر داشت و فکر تصرف تهران و ایجاد مشکل برای جمهوری اسلامی ایران و حتی سرنگونی نظام را در سرش می‌پروراند. البته به نتیجه ای نرسیده بود لذا فکرهای جدیدی به نظرش رسید و آن را نیز عملی کرد.

آن زمان تعدادی از شهرهای مرزی که همان اوایل جنگ توسط صدام تصرف شده بود، با انجام عملیات های بزرگ و غرورآفرینی چون ثامن الائمه،  بیت المقدس، فتح المبین و طریق القدس از تصرف صدام خارج شده بود و صدام به ناچار مجبور شده بود یگان‌هایش را در کنار مرزها مستقر کند.

چون فواید و نتیجه ای برایش حاصل نشده بود و ایران هم قطعنامه را پذیرفته بود و دیگر در جهان وانمود نمی شد که ایران جنگ طلب است، لذا برای به دست آوردن وجهه ای دیگر و گرفتن اسیرانی از نیروهای رزمی ایرانی و سوق دادن منافقین به داخل کشور، یگان هایش را مجددا آماده و به سمت مرزهای ما روانه کرد.

صدام در آن زمان مجدد از جنوب شروع کرد و عملیاتی را انجام داد و خرمشهر را هم محاصره کرد، اما با کمک رزمندگان اسلام این عملیات دفع شد و کاری از پیش نبرد. در نظر داشت از طرف غرب هم عملیاتی را انجام دهد و شهرهایی را به تصرف خود در آورد و تعداد زیادی هم اسیر بگیرد.

دستور عقب کشیدن دو سوم نیروهای ما به دلیل حملات شیمیایی عراق داده شد

شب ۳۱ تیر ماه بود که فرمانده لشکر ۸۱ کرمانشاه نیروهایش را فراخواند و فرماندهان یک جلسه اضطراری تشکیل دادند و ما نیز در این جلسه شرکت داشتیم و حتی نیروهائی که تحت امر لشکر بودند و همچنین نیروهای سپاهی که در منطقه غرب بودند، همه حضور داشتند و فرمانده لشکر به ما اعلام کرد که امشب ۵ لشکر از نیروهای مسلح عراق به لشکر ما حمله خواهد کرد، لذا با هماهنگی ای که پیش آمده شما می توانید دو سوم از نیروها را عقب بکشید و یک سوم نیز برای حفظ ارتباط با نیروهای عراق و معاوضه زمین با زمان بمانند.

به فرماندهان اعلام شد اگر به ناچار هم عقب روی داشتید، حداکثر تلفات را به نیروهای عراق باید وارد کنید و برای اینکه تلفات بیشتری - با توجه به اینکه اکثر حملات عراق  در جنوب و غرب کشور همراه با عملیات شیمیایی بود- نداشته باشید، دو سوم نیروها را عقب بکشید.

به این ترتیب عملیات در نیمه های شب آغاز شد و ما دستور فرمانده لشکر را اجرا و نیروها را آماده کردیم و آنهایی نیز که لازم بود را عقب کشیدیم.

ساعت۶ صبح ۳۱ تیر ماه هواپیماهای عراقی دیوار صوتی را شکستند و مناطق را بمباران شیمیایی کردند

چون عراق متوسل به بمب‌های شیمیایی شد تعداد شهدای ما در این عملیات شاید بیشتر از عملیات های دیگر از نظر شیمیایی بود.

پس از آن ساعت ۶ صبح بود که هواپیماهای عراق دیوار صوتی را شکستند و نقاط مختلفی را در منطقه سرپلذهاب از جمله روستای دیره، پادگان ابوذر، روستای زرده در ریجاب و سرمیل کرند را بمباران شیمیایی کردند.

در مناطق دیگر چون سومار و ایلام هم همین اتفاق افتاد و نیروهای تحت امر قرارگاه غرب که از منطقه ایلام تا کوه بمو گسترش پیدا کرده بود، تحت تاثیر این عملیات قرار گرفت و نهایتا منجر به تلفات زیادی از نیروهای ما شد.

من در آن زمان مسئولیت پدافند شیمیایی منطقه عملیاتی غرب را (منطقه عملیاتی ایلام تا منطقه عملیاتی کوه بمو) به عهده داشتم و یگان هایم را در منطقه پراکنده و گسترده کرده بودم و هر قسمت را در زیر امر یک لشکر گذاشته بودیم که باید شناسایی، خنثی سازی و رفع آلودگی را باید در منطقه انجام می دادیم.

ما در آن قسمت هایی که به ما مربوط می شد و عملیات شیمیایی انجام شده بود، شروع به تخلیه  مجروحان و مداوای بیماران کردیم و کمک های  اولیه را روی آنهایی که مجروح شده بودند، انجام دادیم و آنهایی جراحت بیشتری داشتند را به بیمارستان های منطقه اعزام کردیم. همچنین منطقه را از آنهایی نیز که شهید شده بودند، به وسیله آمبولانس ها تخلیه کردیم.

ناامیدی منافقین از تحقق اهدافشان و فراخوان نیروها از کشورهای مختلف

در زمان عملیات یگان ها به ناچار مقداری تا منطقه پادگان ابوذر عقب نشینی کردند. البته این عقب روی با جنگ و گریز و وارد آوردن تلفات زیاد به نیروهای عراقی اتفاق افتاد.

در روز بعد که منافقین می دیدند که ایران قطعنامه را قبول کرده و ممکن است سازشی ایجاد شود و آنها به هیچ هدفی نرسند، برای خودشان یک سرابی پیش بینی کرده بودند و فراخوانی داده بودند و تمام نیروهایشان را از نقاط مختلف و کشورهای مختلف فراخوان و حدود ۴ تا ۵ هزار نفر را جمع آوری کرده و با کمک نیروی هوایی عراق از طریق منطقه قصرشیرین به داخل خاک ایران سوق داده بودند.

اینها به راحتی به سرپلذهاب آمدند و از آنجا به کرند غرب و نهایتا اسلام آبادغرب رسیدند که در آنجا ما در همان حوالی اسلام آباد غرب و کوه های نزدیک این منطقه مستقر شده بودیم و به مبارزه با آنها پرداختیم.

بمباران نقطه ای نیروهای منافقین و انهدام خودروها و تجهیزات آنها توسط نیروهای هوانیروز در تنگه مرصاد

یگان های مختلف با هماهنگی قرارگاه عملیاتی غرب و لشکر ۸۱ زرهی و همچنین سپاه و بسیج منطقه، اینها را زیر آتش شدید توپخانه قرار دادند.

به ناچار یگان هایی که در منطقه بودند در کوه های اطراف مستقر شدند و جاده اسلام آباد غرب به طرف گردنه چهارزبر(مرصاد) مقداری باز مانده بود و اینها در مسیر جاده حرکت کردند تا به گردنه چهار زبر (مرصاد) رسیدند.

در گردنه مذکور با هماهنگی که در استان انجام شده بود در حضور امیر صیاد شیرازی و سپاه پاسداران در منطقه با کمک هوانیروز، یگان های هوابرد شیراز و سایر یگان هایی که در محل مستقر شده بودند، نیروهائی جمع آوری و سازماندهی کردند و از طریق هوا آنها را حتی به صورت نقطه ای بمباران کردند.

خود ما شاهد بودیم که تمام خودروها و نفرات اینها توسط هلی کوپترهای هوانیروز و با موشک و تیربار منهدم و تعدادی از اینها کشته شدند.

عقب نشینی باقی مانده های مزدوران به سمت مرز عراق

ما شاهد جنازه های آنها در کنار جاده بودیم و به دلیل گرمای هوا در آن زمان بوی تعفنی نیز منطقه را فرا گرفته بود و به این دلیل آهک روی اینها ریخته شد.

پس از این عملیات موفق تعدادی از اینها کشته شدند، تعداد زیادی به اسارت در آمدند و افراد باقی مانده مجبور به عقب نشینی شدند و به طرف مرز حرکت کردند.

خودکشی گروه های مختلط ۵ و ۶ نفر منافقین در کوه های اطراف تنگه مرصاد

باقی مانده منافقین که در آن کوه ها پراکنده بودند هر جا که با نیروهای ما مواجه می شدند و نیروهای ما اعم از ارتش و سپاه اینها را محاصره می کرد، به ناچار در قالب گروه های ۵ و ۶ نفر مختلط (زن و مرد) اقدام به خودکشی می کردند.

زمانی که ما اینها را عقب راندیم به ناچار نیروهای عراقی هم عقب نشینی کردند و به لب مرز رسیدند و نهایتا قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفتند و در همین ماه(مرداد) و پس از پیروزی ما بود که بین طرفین آتش بس ایجاد شد.

 

حسین رضوان مدنی، از فرماندهان عملیات مرصاد:

برخی‌ها ممنوع‌الجبهه‌ بودند، اما برای حضور در عملیات مرصاد مرخصی گرفتند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، حسین رضوان مدنی، از فرماندهان کرمانشاهی در عملیات مرصاد است که یکسال پس از جنگ در بنیاد شهید مشغول به فعالیت شد و مدیرکلی بنیاد شهید استان کرمانشاه و مدیرکلی بنیاد شهید استان مرکزی را در کارنامه خود دارد.

وی پس از آن حدود ۱۴ سال در مسئولیت های دیگری چون مدیرکلی اتباع امور خارجه، مشاور استاندار در امور ایثارگران و مدیرکلی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان کرمانشاه ایفای نقش کرد و اکنون نیز حدود یک سال است که بازنشسته شده است.

وی در دوران جنگ و  اواخر آن فرمانده تیپ مستقل پدافند شیمیایی ۲۳ مرصاد بوده است و گوشه‌هایی از روزهای عملیات مرصاد را برای ما روایت کرده است که در زیر آمده است.

 در آن زمان رزمندگان اسلام هجوم زیادی به دشمن برده و مناطقی از جمله شلمچه را تصاحب کرده بودند. از طرف دیگر ما به حلبچه نفوذ کرده بودیم و برای گرفتن بصره هم پیش می رفتیم، به همین دلیل دشمن و آمریکا شمشیر را از رو بسته بود. انهدام هواپیمای مسافربری و کشتی های جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکایی ها در نتیجه همین اتفاقات رخ داد.

آنها می خواستند اقتصاد ما را ساقط کنند و اجازه نمی دانند که نفتی از طرف ما صادر شود و تمام سعی شان بر این بود این جنگ به نحوی پایان یابد که صدام شکست نخورد.برای رسیدن به هدف مذکور تمام کشورهای منطقه به صدام کمک می کردند و لشکرهای رزمی صدام به ۵۷ لشکر رسیده بود.

ما در آن زمان در حلبچه بودیم و چند شهرستان های عراق را به تصاحب خودمان درآورده بودیم و بعد از آن که دشمن آنقدر تجهیز شد، به مراکز جنوب کشور حمله ور شدند.

با این اتفاق ما حلبچه را به مرور تخلیه کردیم و تمام نیروها را به سمت جنوب بردیم که در آنجا با دشمن مقابله کنیم.

ما در جنوب که بودیم و قرار بود عملیات و مانوری به فرماندهی سرلشکررحیم صفوی داشته باشیم - که آنزمان فرماندهی نیروی زمینی را به عهده داشتند- ساعت یک نیمه شب بود که تماس گرفتند و گفتند که منافقین اسلام‌آباد غرب را گرفته اند.

بهت رزمندگان از رسیدن منافقین به اسلام‌آباد غرب

برای ما قابل باور نبود چرا که اگر به مناطق جنگی مثل قصرشیرین و سرپل ذهاب حمله کرده بودند، باور می کردیم اما اینکه به اسلام آباد غرب بیایند، برای ما خیلی سنگین بود.

همان شب شهید شوشتری، فرمانده وقت قرارگاه نجف، علی رغم اینکه فرودگاه کرمانشاه به خاطر درگیری ما و جنگ بسته بود، با هواپیما در همدان نشستند و از همدان هم به تنگه چهارزبر (مرصاد) آمدند که عملیات را هدایت کنند.

در آن زمان آقای قالیباف، معاون قرارگاه نجف بود و فردای آن روز ما و چند تن از فرماندهان از ایشان درخواست کردیم که به کرمانشاه برگردیم و مانع تجاوز دشمن شویم، اما مخالفت کردند و گفتند که چون ما امشب اینجا عملیات داریم و این عملیات هم خیلی مهم است و حتما هم دشمن شیمیایی می زند، شما باید اینجا باشید و این شیمیایی ها را خنثی کنید.

من گفتم شما اجازه دهید من به کرمانشاه بروم و بچه هایی که کرمانشاه هستند را جمع آوری کنم و به تنگه چهارزبر ببرم و با توجه اینکه چند گردان و معاون من هم اینجا خواهد ماند، از طرف ما هیچگونه مشکلی پیش نمی آید.

بعد از اینکه ایشان موافقت  کردند، بنده و سردار کوثری که آنزمان فرمانده لشکر محمدرسول الله بود، با دو ماشین و چند نفر دیگر که همراه سردار کوثری بودند شبانه به سمت کرمانشاه و تنگه چهارزبر حرکت کردیم.

زمانی که باند فرودگاه اضطراری پشت اسلام‌آباد غرب رسیدیم که در آنجا چند رزمنده که در جاده اسلام آباد - خرم آباد بودند به ما اعلام کردند که از این به بعد دست منافقین است و نمی توانید جلوتر بروید.

به همین دلیل سردار کوثری و چند نفر از نیروهای همراهش برای سنجیدن وضعیت آنجا ماندند که برنامه ریزی لازم را انجام دهند که فردای آن عملیات انجام شود و من هم از جاده امام زاده محمد که جاده خیلی ناامنی هم بود به کرمانشاه برگشتم.

وقتی به میدان فردوسی رسیدم، دیدم عده ای جوان زیر تیرهای چراغ برق در میدان فردوسی تجمع کرده اند که من اول فکر کردم اینها بسیجی هستند و می خواهند در صورت حمله منافقین به کرمانشاه مانع آنها شوند، اما متوجه شدم که اینها هواداران منافقین هستند که توسط رادیو با خبر شده بودند و به آنها گفته شده بود که در این مکان جمع شوند که پس از آمدن منافقین به کرمانشاه اینها را مسلح کنند و به آنها بپیوندند.

من پس از دیدن این صحنه رفتم و ساعت ۴ صبح وارد مقر یگان خودم که مقابل هوانیروز بود، شدم و همه را برای نماز بیدار و مسلح کردیم که به سمت تنگه چارزبر (مرصاد) حرکت کنیم تا در آنجا با منافقین بجنگیم.

ساعت ۸ و ۹ صبح بود که نیروهای ما آماده شدند و در ابتدا من یک گردان را آماده و تجهیز کردم تا به سمت گردنه حرکت کنیم که به من اطلاع دادند تلفن مرا می خواهد و پشت خط برادرم حاج حشمت الله  که از نیروهای یگان موشکی بود و به دلیل تخصصشان در این حوزه، ایشان را ممنوع الجبهه کرده بودند، پشت خط بود و گفت من کرمانشاه هستم و آمده ام تا در عملیات شرکت کنم.

برادرم با وجود اینکه ممنوع الجبهه بود، مرخصی گرفته بود تا بتواند در عملیات دفاع علیه منافقین شرکت کند.

ایشان گفت چون اجازه ندادند، مرخصی گرفتم و وقتی منافقین به شرف و ناموس این ملت تجاوز کرده اند، من بگویم ممنوع الجبهه هستم؟! تخصص به چه کارم می آید؟! من باید بیایم و با اینها مقابله کنم، لذا من ایشان را دعوت کردم که به یگان ما بیاید و با هم به منطقه برویم.

پس از اینکه ایشان به ما ملحق شد، ساعت حدود ۱۲ ظهر بود که نیروها را منطقه چهارزبر فرستادم و خودم و برادرم نیز با خودروی دیگری عازم شدیم و سر راه نیز به پدرم که منزلشان در خیام بود سر زدیم تا از نگرانی در بیایند و سپس به سمت منطقه چهارزبر حرکت کردیم.

یکی دو شب را ما در گردنه چهارزبر گذراندیم و شب سوم عملیات مرصاد را آغاز کردیم و به منافقین حمله کردیم و تمام منافقین کشته و یا متواری شدند و تعداد بسیار کمی نیز به سمت عراق برگشتند.

پس از این عملیات و روز دوم که ما داخل پادگان «الله اکبر» رفته بودیم که آنجا را پاکسازی کنیم، ساعت ۱۲ و ۱ نیمه شب به سمت گردنه چهارزبر که مقَرِمان آنجا بود، برگشتیم و من و برادرم حاج حشمت الله که بسیار هم خسته بودیم پشت یک آمبولانس برای استراحت دراز کشیده بودیم که ساعت ۴ و ۵ صبح بود که فرمانده قرارگاه به ما اطلاع داد که سریع نیروهایمان را به سمت کرند غرب ببریم که آنجا منافقین در جنگ و گریز بودند.

ما بلافاصله نیروها را جمع کردیم و سریع به سمت کرند غرب رفتیم و تا روستای حبیبوند در نزدیکی سرپلذهاب پیش رفتیم و این روستا را پاکسازی کردیم و سپس به دلیل اینکه تمام ارتفاعات مشرف بر منطقه توسط نیروهای عراقی و منافقین تصاحب شده بود و به ما مسلط بودند، نیروها را به زیر پلی که نزدیک این روستا بود منتقل کردیم که آسیب نبینند.

سپس ۵ تا ۶ نفر برای سنجیدن وضعیت و پیش بردن نیروها جلو رفتیم و به پل ماهی رسیدیم که منافقین آن را منفجر کرده بودند و نمی‌شد ماشینی از آنجا عبور کند.

حتی کنار پل ماهی را با مین های گوجه ای سبز رنگ، مین گذاری کرده بودند و وقتی که قصد داشتیم ارتفاعات را دور بزنیم که مانع ورود منافقین به سرپلذهاب شویم، به علت شدت آتش دشمن، یکی از توپ های دشمن به ما اصابت کرد و باعث قطع دست شوهر خواهرم حاج مسعود امیری شد که در آن زمان دانشجوی پزشکی بود.

به جز برادرم حاج حشمت الله رضوان مدنی، شوهر خواهرم حاج مسعود امیری و حاج ذبیح الله کرمی که آنزمان معاون آقای جنتی در سازمان تبلیغات بود، در کرند به ما ملحق شده بودند.

برای انتقال مجروحین به عقب خودم را به آمبولانس هایی که حدود ۲۰۰ متر با ما فاصله داشت، رساندم و از یک آمبولانس که مربوط به یگان دیگری بود درخواست کردم که برای انتقال مجروح ها بیاید و وقتی با آمبولانس به محل رسیدیم دیدم که برادرم حاج حشمت الله رضوان مدنی و شوهر خواهرم حاج مسعود امیری و حاج ذبیح الله کرمی و یک نفر دیگر که مسئول ستاد خودم بود و ۴ نفر بودند، همگی با آتش دشمن تکه تکه شده و روی هم افتاده بودند.

پس از شهادت این ۴ نفر، آتش هم تمام شد و منافقین هم به داخل سرپلذهاب رفتند و به طور کلی عملیات مرصاد هم تمام شد و من هم همانجا روی سر شهدا ماندم و نماز ظهر را اقامه کردم و صمیمی تر شهدا را با وانت ( منتظر آمبولانس هم نشدم)  به چهارزبر و سپس کرمانشاه و معراج شهدا منتقل کردم و سپس تصمیم گرفتم که خبر شهادت سومین برادرم و شوهر خواهرم که پسر عمه ام نیز بود، را به پدرم بدهم.

پدرم مسئول آبرسانی آب کرمانشاه بود و زمانی که به اداره آب رسیدم پدرم حضور نداشت و درخواست کردم او را با بی‌سیم پیج کنند و به او گفتم که به منزل ما بیاید و در آنجا ابتدا خبر مجروحیت دامادمان  و سپس خبر شهادتش را دادم و سپس خبر شهادت برادرم را به ایشان دادم و ایشان همان لحظه دستانش را به آسمان بلند کرد و گفت خدایا این قربانی ها را از من قبول کن، از خودت گرفتم و به خودت بازگرداندم، فدای امام حسین(ع)، فدای امام خمینی، امام سلامت باشد.

 

ناگفته‌هایی از عملیات مرصاد از زبان باقر آقایی، معاونِ وقتِ گردان حنین تیپ نبی اکرم (ص):

نفوذ کور منافقین در قیامت «مرصاد»/ کمینگاهی برای تزویر

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، نام کرمانشاه با دفاع مقدس عجین شده است؛ گوشه گوشه خاک این دیار مشهد الشهداست؛ سینه ستبر ایران اسلامی از همان نخستین روزهای جنگ تحمیلی تا آخرین درگیری‌ها را شاهد بود و گواهی می‌دهد بر مقاومت و ایستادگی و پایمردی مردان مردی که اینجا سینه سپر کردند تا از این آب و خاک دفاع کنند.

آخرین تیرهای دشمن را این بار منافقین و بزدلان در عملیات مرصاد شلیک کردند؛ آنهایی که روی بی‌غیرتی خودشان حساب کرده بودند و غیرت و پایمردی مردمان کرد را در معادلاتشان برای فتح 48 ساعته تهران به حساب نیاورده بودند.

مرصاد روایت تقابل حق و باطل است؛ روایت تقابل حقیقت و تزویر که هرساله باید بازخوانی شود تا نسل جدید با جنایات منافقینی که خود را ارتش آزادی‌بخش نامیده بودند و در مقابل مردم از هیچ جنایتی فروگذار نمی‌کنند.

این بار به مناسبت سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد پای صحبتها حاج باقر آقایی نشستیم که در آن روزها معاون گردان حنین تیپ نبی اکرم (ص) بود و در آن روزها تنها حدود 22 سال سن داشت و ماحصل این گفتگو ها در زیر آمده است.

«مرصاد» با تمام عملیات ها متفاوت بود

در عملیات مرصاد تفاوتی که با بقیه داشت این بود که جنگ تمام شده بود؛ قطعنامه ای از طرف شورای امنیت سازمان ملل منتشر شد که جنگ تمام شده با آن شرایط و می‌گفتند اگر ایران آنرا بپذیرد جنگ تمام است و مدت کوتاهی قبل از عملیات مرصاد حضرت امام (ره) هم آنرا پذیرفتند و جنگ تمام شد.

بعد که جنگ تمام شده بود یکباره به ما حمله شد؛ اول فکر می‌کردیم تنها منافقین هستند اما بعد دیدیدم این ارتش عراق است که با حمایت‌های بین‌المللی با ما می‌جنگند علی رغم آتش بس.

ما در یورش آنها غافلگیر شدیم و با کمال تعجب دیدیم نقاط حساس کل داوود و قصرشیرین و دشت ذهاب را عراق گرفت و تحویل منافقین داد و آنها شروع کردن به جلو آمدن در حالی که نقاط اصلی مقاومت ما از بین رفته بود.

پیشروی اول کامل با عراق بود و منافقین تنها ادامه روی عملیات را انجام دادند؛ ما هم نقطه مقاومت موثری در برابر آنها نداشتیم.

انگیزه رزمندگان برای مرصاد چندین برابر شده بود

ما هر عملیاتی که پیش می‌آمد می‌رفتیم رزمندگان را فرامی‌خوانیدم به مساجد می‌رفتیم که بیایید؛ برای مرصاد هم وقتی رزمندگان را فرامی‌خواندیم می‌گفتند مگر شما کاسه داغ‌تر از آش هستید، امام آتش بس اعلام کرده و خبر نداشتند بخشی از مملکت در حال سقوط است.

وقتی رزمندگان را به این نقاط بردیم انگیزه آنها چندین برابر بود چون فهمیده بودند روبرویشان منافقین ایرانی هستند؛ ایرانی‌الاصل‌هایی که می‌خواهند با ما بجنگند  و سخت بود.

 

نفوذ ناشیانه و کور منافقین

منافقین حرکت و نفوذ و ورود ناشیانه ای داشتند؛ ما فکر می‌کردیم اگر یک رده پدافندی را گرفتند برای پیشروی نهایتا تا قله دیگر بیایند و اگر جلویشان باز باشد جلوتر نمی‌روند چون نیرویشان بیشتر از این نیست اما آنها به صورت آنتنی با تکیه به جاده پیش آمدند و نهایتا به اسلام آباد رسیدند و با یک درگیری مختصری داخل اسلام آباد شدند و تا تنگه چارزبر هم پیش رفتند.

این حرکت آنتنی برای ما خنده‌دار بود بعد از اینکه کرند را رد کردند ما بالای زواره کوه مستقر بودیم و فرمانده ما حاج بهروز مرادی بود؛ خودمان مانده بودیم که چطور دست اینها را بخوانیم و چرا اینها اینقدر احمقانه جلو می‌روند!

خیلی راحت می‌شد با یک یگان کوچک و یک گردان منها پشتشان را ببندیم و حتی یکبار در کنار کارخانه آرد اسلام آباد برای چند ساعت پشت آنها را بستیم و تمام سیستمشان بهم ریخت.

این نفوذ کورشان واقعا خنده دار بود؛ بعدا وقتی یک خبرنگار آمد و گفت که جلوی دوربین بگویید مردم ترسیده بودند، همه ساختار بهم ریخته بود و مسئولان ترسیده بودند و منافقین تا مرکز رسیده بودند، من هم گفتم مردم همه ترسیده بودند، زن و بچه ها نمی‌دانستند چکار کنند، اما مسئولین خنده شان گرفته بود چون یک تیپ خیلی راحت آنها جمع می‌کرد کما اینکه کرد.

بعدها در تحلیل‌های عملیات دلیل پیشرفت‌هایشان را بررسی کردیم متوجه شدیم که اینها با این فکر که مردم از نظام خسته شده اند و زمانی که به اسلام آباد غرب برسند تمام مردم به آنها می‌پیوندند و نیازی به گرفتن قله و تثبیت کردن آنها با روش نظامی ندارند و تنها لازم است به مردم برسند. و جمعیتشان چندین برابر می‌شود به کرمانشاه که برسند جمعیتشان برابر کل ارتش و سپاه ایران می‌شود حتی با تصور پیوستن 6 میلیون نفر -درحالی که ارتش و سپاه ایران یک میلیون نفر بود - در نتیجه در هر ماشین برابر 10 برابر نیروهای خود سلاح و تجهیزات همراهشان آورده بودند تا با پیوستن مردم آنها را مسلح کنند.

لذا عملیات و پیشرفتی برای منافقین در کار نبود و به صورت غیرنظامی و غیراصولی مقداری پیشرفت کردند و وقتی مردم نپیوستند نقشه هایشان بهم ریخت.

فراخوان منافقین و کارتن‌خوابی فریب‌خورده‌های داخلی

البته تعدادی از مردم از قبل با اینها پیمان بسته بودند؛ منافقین حدودا با 7 تیپ 200 نفره داخل آمدند در اسلام آبادغرب هم حدودا 500 نفر به اینها پیوستند اما آنچه آنها فکر می‌کردند جمعیت یک میلیون نفری بود که محقق نشد.

از استانهای دیگر هم فراخوان شده بودند به کرمانشاه؛ آمده بودند در اینجا منتظر بودند بین مردم بودند با کارتن خوابی، خانه اجاره ای و دوستان منافقین و لو نرفتند؛ بسیاری از اینها را بعدا گرفتیم و بازداشت‌های بعد از عملیات از 2 تا 3 هزار نفر گذشتند.

دفاع متحرک در دیره و دشت ذهاب

عملیات مرصاد غافلگیرمان کرد؛ ما در دشت دیره و سرپل ذهاب دفاع متحرک می‌کردیم، جلویشان را سد نکردیم هر موقع جلو آمدند به عقب رانده می‌شدند. از لحاظ مقایسه نیرو آنها سه لشکر زرهی بودند و ما یک تیپ پیاده بودیم و به اصطلاح یک پنجاهم آنها بودیم.

یک شب تا صبح درگیری داشتیم و بعد از اینکه نماز را خوانیدم و خواستیم بخوابیم یکباره فرمانده تیپ گفت منطقه تا کرند سقوط کرده و نیروها را باید ببریم اسلام‌آباد غرب؛ همه ما هاج و واج مانده بودیم که چطور این اتفاق افتاده است.

از جاده های فرعی خودمان را به اسلام آبادغرب رساندیم؛ گردان ما زودتر از گردان حمزه آنجا رسید.

باید به خط میزدیم فرمانده شهید اکبر نظری بود که گفت چون ما اهل اینجا هستیم ما باید به خط بزنیم و اول قرار بود ما برویم فرماندهان معادلات را بررسی می‌کردند که زمان برد و حمزه ای ها رسیدند و گفتند که کل یگان ما پای کار است و ما باید شروع کنیم یکی از کسانی که بیتشر اصرار می‌کرد در درگیری‌های همانجا و سر کوچه خودشان شهید شد.

هرنفر به اندازه یک گروهان می‌جنگید

وقتی وارد اسلام آباد غرب شدیم انگیزه بچه ها صدبرابر عملیات های دیگر بود هر نفر به راحت به اندازه یک گروهان می‌جنگید.

تجهیزات ما قابل استفاده جنگ شهری نبود و اما بچه ها صحبتی نداشتند و خیلی خوب جنگیدند و پیروزمندانه؛ دوبار از جنوب اسلام آباد تا میدان امام آمدیم یکبار گردان حمزه و دوباره ما پاکسازی کردیم.

فرمانده ما دستشان را خوانده بود و گفت شما مقاومت نکنید اینها را دنبال خوتان بکشانید و برگردید و ما هم صوری عقب نشینی می‌کردیم و تا زواره کوه یک چپک و جا خالی دادیم و در عرض چند ثانیه 100 نفر از آنها به درک واصل شد.

شهید عبدالمجید شعیری که آن زمان نوجوان بود و تجربه جنگی نداشت را در جنگ شهری دیدم که اندازه یک ژنرال کارکشته حرفه ای جنگ جهانی می‌جنگید و خیلی راحت دفاع کرد. یک تنه یک خیابان را پاکسازی کرد و دشمن را مجبور کرد برایش کمین طراحی کند.

کارهایی می‌کرد که همه را متعجب کرده بود مجیدی که تجربه جنگی نداشت و در نهایت زره پوش های منافقین آمدند و با گلوله اس پی جی به شهادت رسید.

مرصاد یک روزه بساط منافقین را جمع کرد

ما سی و یکم تیرماه مورد هجوم قرار گرفتیم و یک مرداد منطقه را از دست دادیم و دوم تثبیت شد که منطقه دستمان نیست سوم را فراخوان نیرو دادیم و چهارم نیروها پای کار آمدند؛ پنج مرداد در عرض یک روز منطقه پاکسازی شد.

البته ما سوم به خط زدیم و هنوز رمز عملیات اعلام نشده بود.

 

سردار مهدی فرجی، جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان:

همبستگی تمامی سلیقه‎ها و احزاب در برابر منافقین/ نقش‎آفرینی فاتحان همدانی مرصاد مغفول مانده/ستارگان تویسرکانی مرصاد، پرنورتر از همه

به گزارش عصر همدان، پنجم مرداد ماه، سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد. إِنَّ رَبَّک لَبِالْمِرْصَادِ، براستی که پروردگارت در کمین است، آری پروردگار یکتا همیشه در کمین دشمنان و منافقین است و از مسلمانان حمایت می کند آنجایی که هیچ فردی به ذهنش خطور نمی کند.

و مرصاد می شود زمینی بایر برای منافقین و لگدمال شدن نقشه های شوم آنان.در عملیات مرصاد بارها و بارها از نقش شهدای استان همدان گفته اند اما هر چه گفته اند آن گونه که باید نبوده و نقش فاتحان همدانی در این عملیات مغفول مانده است.

 با شیربچه های همدانی از سرپل ذهاب تا چارزبر

در این باره «سردار مهدی فرجی» جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان گفت: در آستانه سالگرد عملیات مرصاد هستیم عملیاتی که برای ما بسیار ارزشمند است، در این عملیات همان کسانی که سال ۵۹ با آغاز جنگ تحمیلی رفتند و مقابل پیشروی نیروهای صدام سدی ایجاد کردند در سال ۶۷ هم آمدند و در ادامه جانفشانی های خود استورانه در برابر منافقین ایستادند.

وی اظهار کرد: در فاصله سال های ۵۹ تا ۶۷ دو رویداد مهم از سوی رزمندگان همدانی در مقابله با دشمنان نظام در منطقه غرب کشور رقم خورد، یکی در برابر ورود ارتش بعثی عراق سر سرپل ذهاب و دیگری در سال ۶۷ در برابر منافقین در چارزبر.

جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان افزود: رزمندگان همدانی دلاورمردانه با ازخودگذشتگی تمام همچون شهید مجید بیات که برای نجات وطن خود را به زیر تانک عراقی انداخت، غیورانه و صبورانه اجازه عبور از سرپل ذهاب را به دشمن بعثی ندادند.

سردار فرجی تصریح کرد: زمان گذشت تا همین رزمندگان در سال ۶۷ در تنگه حسن آباد و چارزبر در مقابله با منافقینی که از سوی ارتش عراق حمایت می شدند ایستادگی کرده و کارنامه درخشانی برای خود رقم زدند.

نخستین بار، نیروهای اطلاعات سپاه همدان از حضور منافقین در غرب مطلع شدند

وی با بیان اینکه اینکه در آمار شهدا و رزمندگان عملیات مرصاد، حضور و نقش رزمندگان دلاور استان همدان بیش از همه به چشم می خورد، عنوان کرد: نخستین رزمندگانی که از حضور منافقین در منطقه مطلع شدند، نیروهای اطلاعات سپاه همدان بودند و شهید هادی فضلی که به همراه ۱۳۳ شهید و صدها رزمنده دیگر جانانه در مقابل دشمن منافق جنگیدند.

عملیات مرصاد، بدون نام رزمندگان همدانی نمی توانست معنا پیدا کند

جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با اشاره به اینکه در این عملیات یک فرمانده اطلاعات و دو فرمانده گردان به درجه شهادت نائل شدند، تأکید کرد: این یک واقعیت است که عملیات مرصاد بدون نام رزمندگان استان همدان نمی توانست معنا و مفهوم پیدا کند.

نقش پررنگ تر شهدای تویسرکانی مرصاد نسبت به دیگر شهدای همدان

سردار فرجی اذعان کرد: گرچه رزمندگان بسیاری در آن روز آمدند و در برابر منافقین ایستادند، اما اصل موضوع باز می گردد به رزمندلان غیور استان همدان و البته رزمندگان تویسرکانی که نقش پررنگ تری در این عملیات ایفا کردند، چرا که یک سوم شهدای استان در این عملیات، تویسرکانی هستند و دیلرمردی آنان قابل ملاحظه.

وی به لطف و ارادت رهبر انقلاب به حاج میرزاسلگی جانباز دوران دفاع مقدس هم اشاره کرد و گفت: حاج میرزا سلگی با آنکه در عملیات های قبل از مرداد ۶۷ دو پایش را از دست داده بود، به عنوان فرمانده وقت چارزبر با یکپارچکی خاص دیگر مردمان استان همدان با هر فکر، سلیقه و جناحی در برابر منافقین یک دست ایستادند.

در برابر منافقین وحدتی مثال زدنی در بین اقشار مردم با سلیقه های متفاوت است

جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان تصریح کرد: آن روز در چارزبر و حسن آباد گویا همه همدانی ها حتی با لباس و خودروی شخصی برای مقابله با منافقینی آمدند که به گفته امام راحل(ره) از کفار بدتر بودند، گرچه مردم در برخی موضوع ها با یکدیگر اختلاف سلیقه داشتند، اما در برابر یک موضوع همیشه و همه جا با وحدتی مثال زدنی و واحد دارند و و آن هم در برخورد با منافقین است که جدی تر حضور می یابند.

گلایه مندی خانواده های شهدای همدانی مرصاد از اینکه تمثال شهداییشان در یادمان حذف می شود!

سردار فرجی در ادامه از گلایه مندی مردم درباره کم رنگ نشان دادن نقش همدانی در عملیات مرصاد حرف به میان آورد و اظهار کرد: شاید من و شاید دیگری در ارائه حضور پررنگ همدانی ها در عملیات مرصاد کوتاهی کرده ایم که باید جبران شود.

وی تصریح کرد: نقش رزمندگان استان همدان، نقشی بی بدیل و به یادماندنی در دوران دفاع مقدس و به ویژه در عملیات مرصاد بوده است، بسیاری از شهدا و رزمندگانی که در این عملیات حضور داشتند، چندین و چند مرتبه در عملیاتی های قبلی مجروح و جانباز شده بودند و با پذیرش قطعنامه ابراز ناراحتی بسیار می کردند که از فیض شهادت جا مانده اند همچون شهید هادی فضلی که پس از پذیرفتن پایان جنگ گوشه گیر شده و می گفت باب شهادت برایش بسته شده است.

جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان به شهید مبارکی و مجروح شدن او در عملیات های متعدد هم اشاره کرد و افزود: شهید مبارکی نیز که در عملیات مرصاد به درجه شهادت رسید سابق بر آن بارها تا مرز شهادت و اسارت پیش رفت اما گویا او و دیگر شهدای مرصاد می بایست می ماندند  تا در این عملیات و در برابر منافقین به شهادت برسند.

سردار فرجی به نقش شهید ملکی فرمانده گردان ۱۵۳ تویسرکان و دیگر شهدای این شهر هم پرداخت و عنوان کرد: با توجه به این همه دلاورمردی ها انتظار این است تا در تنگه چارزبر که این روزها یادمان عملیات مرصاد در آنجا ایجاد شده، تثمال همه شهدای همدانی نصب شود  و افرادی آن تمثال ها را همچون سال های گذشته حذف نکنند، باید در مواجه با شهدا باید به صورت کشوری نگاه کرد، شهدای مرصاد شهدای ایران اسلامی هستند.

وی از گلایه مندی خانواده های شهدا مرصاد هنگام بازدید از یادمان شهدا در راهیان نور غرب کشور خبر داد و گفت: برخی از این خانواده های معزز از اینکه تمثال شهدایشان در بین شهدای دیگر نیست و به نحوی حذف می شود گلایه مند هستند.

جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان تأکید کرد: شاید بیان این موارد کدورتی ایجاد کند اما حقیقتی که باید گفته شود و ما مدیون خانواده های همه شهدا هستیم، آنان بر گردن ما حق بسیار دارند.

 

سردار مظاهر مجیدی، فرمانده سپاه انصار الحسین (ع) استان همدان:

مردم و استان همدان در عملیات مرصاد نقش بی‎بدیلی داشتند

سردار مظاهر مجیدی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان، با اشاره به سالروز عملیات مرصاد اظهار داشت: بعد از پذیرش قطعنامه عراقی ها و کسانی که منافقین را پشتیبانی می کردند تصورشان این بود که جمهوری اسلامی در ضعف کامل است که قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفته  است.

وی افزود: ما ۲۷ تیر قطعنامه را پذیرفتیم و منافقین بلافاصله برای آغاز عملیات برنامه ریزی کردند

فرمانده سپاه انصار الحسین ع استان همدان با بیان اینکه  بعد از دوسه روز از پذیرش قطعنامه عراقی ها بلافاصله حمله را در جنوب و غرب کشور انجام دادند گفت:  عراقی  در غرب کشور یک برنامه خاصی را تدارک دیده بودند و به همین منظور از سازمان منافقین که در دستشان بود استفاده کردند.

مجیدی تصریح کرد: عراقی ها خطوط دفاعی ما را با پشتیبانی هوایی شکستند و منافقین را وارد کردند.

وی ادامه داد: منافقین با این خیال و با این برنامه ها می خواستند یک روزه به تهران  برسد و از تجهیزات و امکاناتی مثل خورو های  دو باکی که داشتند برای رسیدن به تهران برنامه ریزی کرده بودند.

فرمانده سپاه همدان با بیان اینکه را برنامه آنها این بود که  با سرعت و بدون اتلاف وقت به تهران بروند عنوان کرد:  اینها مقداری از مرز ما را طی کردند و در منطقه چهار زبر که اردو گاه لشکر ۳۲ انصار همدان بود توسط رزمنده های این لشگر متوقف شدند .

مجیدی تاکید کرد: بعد از توقف منافقین، برای امدن نیروها دیگر هماهنگی هایی شد و نیروهای دیگر رسیدند. به مدت دو روز روی اینها عملیات انجام شد و در عملیات رزمندگان تعدادی از اینها را به درک واصل کردند.

فرمانده سپاه انصار الحسین ع استان همدان با اشاره به نقش مردم و استان همدان در انقلاب اسلامی و حوادث آن بیان کرد:  می توان گفت که دو بار همدان در طول انقلاب اسلامی و بعد از انقلاب در چنین حالتی قرار گرفت .

وی افزود: یک مورد آن مربوط به ابتدای انقلاب می شود که تانک ها امدند بروند تهران و مردم را سرکوب کنند اما در میدان بار همدان مردم جلوی انها را گرفتند و بار دوم در پایان جنگ نیز همین اتفاق افتاد و مردم همدان جلوی منافقین را گرفتند و توانستند در عملیات مرصاد این پیروزی را داشته باشند.

 

کاظم مشهدی بافان، رزمنده یزدی عملیات مرصاد:

منافقان بصورت تشکیلاتی و دقیق وارد شدند/ هر جا ایستادیم پیروز بودیم

به گزارش خبرنگار یزدرسا، درست 6 روز پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل از سوی ایران، مقارن ساعت ۱۴:۳۰ سوم مرداد سال ۶۷ منافقین و ارتش عراق به تصور اینکه اوضاع داخلی ایران نابسامان است، عملیات مشترک خود را با هجوم زمینی از مسیر سرپل ذهاب و از جنوب گردنه پاتاق (نزدیکی سرپل ذهاب) آغاز و به طرف شهر کرند پیشروی کردند. 

حدود ساعت ۱۸:۳۰ اولین تانک‌های عراقی با آرم منافقین وارد شهر شدند و پس از تصرف کرند، حرکت خود را به سمت اسلام‌آباد غرب آغاز و به محض رسیدن به مدخل شهر، اقدام به قطع برق و ارتباط مخابراتی و هم چنین تیراندازی و آشفته نمودن اوضاع کردند.

«کاظم مشهدی بافان» از جمله رزمندگان یزدی است در جریان عملیات مرصاد حضور داشته است؛ سالروز عملیات مرصاد بهانه ای شد تا پای صحبت های وی بنشینیم.

کاظم مشهدی بافان گفت: عملیات مرصاد پس از پذیرفتن قطعنامه 598 صورت گرفت؛ یعنی زمانی که این قطعنامه پذیرفته شد شرایط و شوک های بعد از این اتفاق، فضا را به دست منافقان داد تا نیروهای خود را فراخوان و دست به اقدام نظامی در غرب کشور بزنند.

منافقان وحشیانه ترین جنایات را انجام دادند

وی ادامه داد: از یک سو هم منافقان داخلی در زندان ها و نقاط مختلف کشور فراخوان داده شده بود که در صورت رسیدن منافقان به کرمانشاه بقیه عناصر هم در سایر مناطق وارد میدان شوند؛ وضعیت جنایت منافقان به گونه ای بود که در یک عملیات به بیمارستان کرند غرب حمله کردند و حتی زنان بیگناه را به شهادت رسانده و بیمارستان را به پایگاه خود تبدیل کردند.

رزمنده هشت سال دفاع مقدس تصریح کرد: اما به لطف خداوند در گردنه کوهستانی مرصاد وقتی که رزمندگان در حال انتقال به جبهه جنوب می شود متوجه نقشه و اقدام منافقان شدند و مانع از پیشروی دشمن شده تا اینکه در صبح 5 مرداد 1367 عملیات مرصاد انجام و تعداد زیادی از منافقان کشته شدند.

وی خاطرنشان کرد: منافقان در شهرهای مسیر که وارد می شدند با یک غافلگیری جو وحشتناکی را در شهر ایجاد و عده ای را می کشتند مثلا در یکی از جنایات خود زن باردار یا مریض روی تخت را شهید کرده بودند که در بین مردم رعب و ترس ایجاد شود.

 

منافقان به صورت بسیار تشکیلاتی و دقیق وارد شدند

مشهدی بافان اذعان داشت: منافقان در این عملیات به صورت بسیار تشکیلاتی و دقیق وارد شدند یعنی سازماندهی نیروهای منافق از مدت ها قبل انجام شده به گونه ای که فرماندهان نظامی منافقان در استان از قبل مشخص شده بود که شوک بعد از قطعنامه بهترین فضا را برای توطئه آن ها ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: بعد از عملیات مرصاد، امام خمینی(ره) طی حکمی به قوه قضائیه تمام منافقین که چه در زندان و یا جای دیگر در این عملیات نقش داشتند را محارب اعلام کردند و حکم اعدام آن ها صادر شد.

جانباز دفاع مقدس اظهارداشت: اما در جریان انتخابات سال 96 برخی از افراد برای اینکه به پست و مقام برسند کار را به جایی رسانند که درصدد تطهیر و مظلوم نمایی منافقان برآمدند تا جایی که رهبر انقلاب فرمودند برخی برای پست و مقام جای جلاد و شهید را عوض نکنند.

هر جا ایستادیم پیروز بودیم

وی افزود: تجربه ثابت کرده است و تاریخ نشان داده هرجایی که نقشه و یا توطئه ای علیه ایران اسلامی صورت گرفته قطعا آمریکا به عنوان شیطان بزرگ، نقش مهمی در آن داشته است  و نه فقط کشور ما بلکه دیگر کشورهایی مانند لیبی، صدام و ... که مطیع آمریکا هم بوده اند، بیشتر ضعیف و زودتر شکست خوردند.

مشهدی بافان گفت: باید قبول کنیم و بفهمیم که هرجا مقاومت و ایستادگی را در برابر استکبار داشتیم موفق بوده ایم چراکه این وعده حقیقی خداوند است و امروز می بینیم که راه قدس از کربلا گذشته و موشک های نقطه زن مقاومت بر روی رژیم صهیونیستی تنظیم است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۵۸۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو ناوشکن آمریکایی را با تعدادی پهپاد هدف قرار دادیم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر یحیی سریع گفت: امروز دو ناوشکن آمریکایی را هدف قرار دادیم.
در این بیانیه آمده است: نیروهای مسلح یمن با انجام عملیات نظامی علیه کشتی های جنگی دشمن در دریای سرخ، دو ناوشکن آمریکایی را با تعدادی پهپاد هدف قرار دادند.در حالی که نیروی دریایی، موشکی و نیروی هوایی نیروهای مسلح عملیات مشترکی را با هدف قرار دادن کشتی (CYCLADES) در دریای سرخ انجام دادند و به لطف خدا ضربه دقیق بود.
در ادامه این بیانیه آمده است: هدف قرار دادن این کشتی پس از آن صورت گرفت که این کشتی در تاریخ ۲۱ آوریل با فریب و استتار با ادعای عازم بندری دیگر، از تصمیم ممنوعیت عبور کشتی‌های عازم بنادر فلسطین اشغالی به بندر ام الرشرش خارج شد. اما تحت نظارت و پیگیری نیروهای مسلح ما بود و اخطارهایی برای عدم ورود به بنادر فلسطین اشغالی داده شد و در فهرست کشتی‌های مورد هدف قرار گرفت.
نیروی هوایی نیروهای مسلح یمن با تعدادی پهپاد با استعانت از خداوند متعال کشتی اسرائیلی (MSC ORION) را در اقیانوس هند هدف قرار داد.

کد خبر 848221 برچسب‌ها هواپیما - پهپاد خبر ویژه ایالات متحده آمریکا یمن

دیگر خبرها

  • تصویب جدول توزیع اعتبارات نیروهای مسلح
  • جدول مربوط به توزیع اعتبارات نیروهای مسلح تصویب شد
  • شاهکار دیگر ارتش یمن در دریای سرخ و اقیانوس هند
  • دو ناوشکن آمریکایی را با تعدادی پهپاد هدف قرار دادیم
  • جلائی‌پور، استاد دانشگاه: برای عملیات «وعدهٔ صادق» به قدر کافی پیوست‌های دیپلماتیک و مربوط به سیاست داخلی و اقتصاد تمهید و عملیاتی نشده/ به جای انسجام داخلی و افزایش همبستگی ملی و رضایت عمومی شهروندان، شاهد تجدید طرح گشت ارشاد بوده‌ایم
  • کسی نمی‌تواند نام «خلیج فارس» را جعل کند
  • استقرار تیپ مستقل ارتش در ایلام از مطالبات دیرینه مردم است
  • وضعیت چاپ و نشر علوم دریایی مطلوب است
  • رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح: اگر جرمی در بین نیروهای مسلح اتفاق بیفتد مجازات این نیروها سنگین تر و شدیدتر خواهد بود
  • انتشار تصاویر و ویدیویی از سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط یمن