Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24- سفیرپیشین فرانسه در تهران که ماجرای هسته ای ایران و تحولات مربوط به آن را از نزدیک دنبال می کند، با چاپ یادداشتی در پایگاه اینترنتی "اوریان 21" تاکید کرد که سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی و در تنگنا قرار دادن این کشور، جواب نمی دهد.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه "اوریان ۲۱"، "فرانسوا نیکولو" یادآورشد که اوضاع در منطقه خاورمیانه با تشدید تنش میان ایران و آمریکا بیش از پیش نگران کننده شده و اکنون بیشتر از گذشته بر ضرورت پرداختن به دیپلماسی برای پایان دادن به تنش ها مشاهده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در اینجاست که این پرسش  مطرح می شود: چگونه باید ایران را مجاب کرد تا توافقنامه  هسته ای وین را  رعایت کند؟ انجام این کار قطعا با فشارهای حداکثری آمریکا و یا ارسال پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل یا بازگشت تحریم  های سازمان ملل  و اتحادیه اروپا علیه تهران  نخواهد بود. تنها راه این  است که ایران باید دست کم از  بخشی مزایای اقتصادی و مالی که برای این کشور در چارچوب توافقنامه هسته ای پیش بینی شده بود برخوردار شود.  شرکای اروپایی ایران به این نکته و واقعیت خیلی خوب پی برده اند.

سفیر پیشین فرانسه در ایران نوشت که اروپایی ها ساز و کاری برای دور زدن معاملات با دلار به نام اینستکس راه اندازی کرده اند. اما مشکلی  که در این باره وجود دارد این است که  این  ساز و کار از نظر مالی ناچیز است.

نیکولو ادامه داد که شرکت های  بزرگ اروپایی و حتی شرکت های  متوسط اروپا که با خطر مجازات ها آمریکا در صورت همکاری با ایران روبه رو هستند جرات نمی کنند به  اینستکس روی آورند.  از این گذشته  این  ساز و کار مالی  برای خرید نفت از ایران کافی نیست. بر اساس این ساز و کار  مالی ، ایران فقط می تواند دارو و مواد غذایی از کشورهای اروپایی وارد کند.  چون  خرید دارو  و مواد غذایی  به دلایل انسان دوستانه شامل تحریم های اعمال شده آمریا علیه ایران نمی شود.

در این جا یک پرسش دیگر مطرح می شود و آن اینکه حالا اینستکس  و اقدام های اروپا کافی نیست، روس ها و چینی ها می توانند برای ایران کافی باشند؟روس ها اعلام کرده اند حاضرند به تهران در فروش نفت خود کمک کنند. اما  اطلاعات بیشتری در این باره  فعلا در دست نیست.  چینی  ها نیز که بزرگترین مشتری خرید نفت خام ایران هستند اعلام  کرده اند تسلیم تحریم های  غیرقانونی آمریکا نخواهند  شد. اما چینی ها نیز با توجه به  آنکه با واشنگتن  بر سر مسائل تجاری درگیرند نمی توانند  کاری  در این باره انجام دهند که احتمال رسیدن به توافقی با آمریکایی ها برای حل اختلافات تجاری شان را به خطر اندازد.

نیکولو نوشت که تازه اگر روسیه و چین نیز بخواهند به تهران برای دور زدن تحریم های نفتی کمکی کنند آنها نفت ایران را در ازای پرداخت پول ملی خودشان پرداخت خواهند کرد.  در نتیجه راه حل هایی که این دو کشور ارائه دهند برای جمهوری اسلامی ناکافی خواهد بود.  از همین رو ایرانی ها  بیشتر از اروپا انتظار دارند که برای دور زدن تحریم ها کاری انجام دهند. اما همین  توقعات ایران از اروپایی ها نیز بیش ا ز حد است. چون اروپایی ها نمی توانند  ترامپ را مجاب کنند تا به توافقنامه هسته ای  برگردد. 

سفیر پیشین فرانسه در ایران افزود که ترامپ با توجه به آنکه انتخابات ریاست جمهوری در پیش است بسیار خوشحال خواهد شد  که  یک موفقیت دیپلماتیک در این خصوص به دست آورد.

نیکولو پیشتر نیز در پاسخ به نگرانی‌های برخی کشورها درباره کاهش تعهدات ایران در چارچوب برجام گفت : تا زمانی که ایران به آستانه یک تن از اورانیوم غنی شده با غلظت سبک نزدیک نباشد هیچ جای نگرانی وجود ندارد. اما اگر ایران سطح ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به نزدیکی ۲۰ درصد برساند آن موقع جای نگرانی است.

توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ به تصویب رسید و بر اساس گزارش‌های مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران به همه تعهدات خود در برجام پایبند بوده است.

اما دولت آمریکا هجدهم اردیبهشت سال ۱۳۹۷ به طور یکجانبه از این توافق خارج شد و به طور غیر قانونی و قلدرمآبانه، تحریم‌های شدیدی را علیه مردم ایران وضع کرد.

از آن زمان تا کنون، جمهوری اسلامی ایران از همه طرف‌ها به خصوص کشورهای اروپایی عضو برجام خواسته تا به تعهدات خود عمل کنند اما برخلاف معرفی سازوکار مالی به نام اینستکس، هنوز اقدام ملموسی از سوی اروپایی‌ها مشاهده نشده است. ۹۰۴۱

منبع: ساعت24

کلیدواژه: فرانسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۵۸۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: چند کشور بزودی کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای عربی روز دوشنبه در پایتخت عربستان دیدار کردند تا درباره چگونگی تلاش برای پیشبرد راه حل دو دولتی برای مناقشه اسرائیل و فلسطین گفتگو کنند.

به گزارش یورونیوز، اسپن بارت اید، وزیر امور خارجه نروژ، یکی از برگزارکنندگان این نشست، به خبرنگاران گفت: «اگر ما بخواهیم راه حل دو دولتی را به جلو ببریم، از سوی طرفین درگیر این اتفاق نمی‌افتد. گمان نمی‌کنم که اسرائیل در این مرحله آماده مذاکره باشد و فکر نمی‌کنم که ایالات متحده آماده باشد تا رهبری لازم برای این کار را به عهده بگیرد. بنابراین من فکر می‌کنم رهبری عربی-اروپایی بهترین چیزی است که می‌توانیم به آن امیدوار باشیم.»

این نشست در حاشیه نشست دو روزه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض برگزار شد که موضوع آن عمدتاً به جنگ در نوار غزه اختصاص داشت.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در نشست مجمع گفت که گام‌های ملموس و برگشت‌ناپذیر به سوی تشکیل کشور فلسطین، «جزء ضروری» هر توافقی برای آتش‌بس پایدار خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از مخالفان دیرینه تشکیل کشور فلسطین است.

شاهزاده فیصل در آغاز نشست اروپایی و عربی که وزیر امور خارجه ترکیه نیز در آن حضور داشت، گفت: «ادامه رد راه حل دو کشور به طور اجتناب ناپذیری امنیت و ثبات منطقه را تضعیف خواهد کرد.»

اوایل روز دوشنبه، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت که او رهبران عرب را تشویق می‌کند تا پیشنهاد خود را برای راه‌حل دو دولتی ارائه کرده و از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌خواهد که رهبران عرب را برای ارائه آن به بروکسل دعوت کنند.

او گفت: «تنها امید من، اراده قوی من، این است که باور کنم چنانچه اعراب پیشنهادی را روی میز بگذارند، اروپایی‌ها هم قاعدتا باید به فکر غلبه بر اختلافات بین خودشان بیفتند، زیرا بر کسی پوشیده نیست که اروپایی‌ها به شدت دچار اختلاف شده‌اند. من به کشورهای عضو پیشنهاد خواهم کرد که از اعراب دعوت کنند تا به بروکسل بیایند و طرح خود را با ما در میان بگذارند، زیرا ما باید سعی کنیم رویکردهای خود را کنار هم بگذاریم.»

وی همچنین گفت که انتظار دارد چندین کشور اروپایی از جمله اسپانیا، ایرلند، بلژیک، اسلوونی و مالت، ظرف یک ماه آینده کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

یک منبع به خبرگزاری فرانسه گفت استفان سژورنه، وزیر امور خارجه فرانسه که برای آخرین گفتگوها درباره جنگ غزه به ریاض رفته است، به همتایان خود چنین یادآوری کرده: «مسئله به رسمیت شناختن (کشور فلسطینی) برای فرانسه تابو نیست، اما باید در یک راهبرد جهانی برای راه حل سیاسی دو کشور در نظر گرفت که برای هر دو طرف مفید باشد.»

دیگر خبرها

  • فشار آمریکا و متحدانش به امارات برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌های روسیه
  • کره شمالی تازه‌ترین تحریم‌ها علیه تهران را غیرقانونی و غیرانسانی خواند
  • واکنش کره شمالی به تازه‌ترین تحریم‌ها علیه تهران
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • پاسخ قاطع سفیر ایران به ادعای نخست‌وزیر دانمارک
  • چاپلوسی فرانسه برای تل آویو: به دنبال تحریم‌های جدید علیه ایران هستیم
  • موبایل پرچمدار هواوی تحریم‌های تراشه آمریکا را دور زد
  • بورل: چند کشور بزودی کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت
  • عرضه جهانیِ تولید ایرانی علیه تحریم‌ها
  • رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد