Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@16:41:11 GMT

بررسی افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات آغاز شد

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۵۹۳۲۵

بررسی افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات آغاز شد

بررسی پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات از محل اوراق مالی اسلامی در کمیسیون اقتصاد هیات دولت آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد کرده است سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران از محل انتشار اسناد خزانه اسلامی با سررسید سه ساله و ضمانت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تا مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بر همین اساس، بنگاه های اقتصادی با هدف حفظ بقا، رشد، سودآوری و به طور کلی اداره مطلوب مجموعه، فعالیت های سازگار با مأموریت های محوله و متناسب با سرمایه خود را انتخاب و مورد عمل قرار می دهند. اگرچه هدف مؤسسات ملی اعتبار صادراتی، سودآوری نیست اما رسیدن به نقطه سر به سری در بلندمدت، حداقل انتظاری است که دولت ها از این مؤسسات دارند تا با رعایت اصول بیمه و پذیرش تعهد معقول به آن دست پیدا کنند.

 

همچنین، با توجه به نقش بسیار مهم مؤسسات اعتبار صادراتی هر کشور در توسعه صادرات، توان پذیرش ریسک این مؤسسات بر سطح رقابت‌پذیری صادرکنندگان و موفقیت آنان در انجام معاملات بین‌المللی تأثیرگذار است، لذا مؤسسات اعتبار صادراتی سعی در افزایش ظرفیت پوشش معاملات و ارتقای ضریب ریسک‌پذیری از طریق افزایش سرمایه دارند، چرا که مطابق اصول رایج مؤسسات بیمه اعتبار و اصول کلی بیمه، تعهدات پذیرفته شده توسط هر مؤسسه می بایست متناسب با سرمایه آن بوده و از حد معقول تجاوز نکند.

 

در همین راستا، سیاست صندوق ضمانت صادرات ایران همانند دیگر مؤسسات بیمه اعتباری، پذیرش تعهد حداکثر ۵ تا ۷ برابر سرمایه است، اگرچه با توجه به ماهیت ریسک های تحت پوشش صندوق که عمدتا از گروه ریسک های بالا هستند یک سیاست باز محسوب می شود، اما صندوق تلاش نموده با افزایش کیفی اعتبارسنجی مؤثر از دامنه ریسک بکاهد.

 

براساس اصول رایج مؤسسات بیمه اعتبار صادراتی به منظور توزیع ریسک و جلوگیری از تمرکز آن، ارزش هریک از معاملات تحت پوشش به تنهایی نمی تواند از بیش از ۲۰ درصد سرمایه بیمه‌گر تجاوز نماید، از این رو با توجه به اینکه سرمایه صندوق در حال حاضر تقریبا ۱۳۰ مییون دلار است، پذیرش تعهد پروژه بیش از ۲۶ میلیون دلار، خارج از توان صندوق بوده و این درحالی است که مبالغ پروژه های خدمات فنی و مهندسی عموما بسیار بزرگتر از آن است.

 

بر این اساس پیشنهاد می شود موضوع افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران به مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال از محل انتشار اوراق مالی اسلامی حسب بند (ب) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور با سررسید سه ساله توسط دولت و با ضمانت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأمین شود. بر اساس این پیشنهاد، اسناد مذکور در سررسید، از محل درآمدهای حاصل از صادرات غیرنفتی، میعانات گازی و پتروشیمی تسویه خواهد شد.

 

بر اساس این گزارش، این پیشنهاد در حال رسیدگی در کمیسیون اقتصاد هیات دولت است./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز جمعه کانون های فرهنگی هنری مساجد خطبه نماز جمعه خطبه های نماز جمعه شیراز اوقات فراغت اردبیل خراسان جنوبي خبرگزاری شبستان صندوق ضمانت صادرات هیات دولت دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۵۹۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری برای پرداخت غرامت به خسارت دیدگان بخش مسکونی سیل در استان

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی ذاکریان صبح یکشنبه در دیدار با رئیس هیئت عامل صندوق حوادث طبیعی ساختمان گفت: از توجه ویژه مسئولان صندوق حوادث طبیعی ساختمان به استان خراسان جنوبی و پرداخت خسارت‌ها به آسیب دیدگان در زلزله نهبندان، طبس و بشرویه تقدیر می‌کنیم.


وی با اشاره به سیل اخیر در استان و به خصوص شهرستان زیرکوه اظهار کرد: برای کمک به خانواده‌های سیل زده این شهرستان صندوق حمایت‌های لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: از سوی مدیرعامل این صندوق قول پرداخت خسارت به خانواده‌های آسیب دیده از سیل در کوتاه‌ترین زمان ممکن داده شد.
وی گفت: حداکثر سقف تعهدات صندوق حوادث طبیعی ساختمان در سال جاری به ۹۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

به گفته وی سال گذشته این مبلغ ۳۰ میلیون تومان بوده است.

ذاکریان با اشاره به اینکه مبنای پرداخت خسارت اشتراک قانونی برق واحدهای مسکونی خواهد بود، بیان داشت: درصدی از حق بیمه پایه از طریق درج در حوزه برق بوده که از مالکان واحدهای مسکونی دریافت و به خزانه داری کل واریز می‌شود و الباقی حق بیمه از سوی دولت هر ساله بر اساس ماده ۱۰ قانون تنظیم و به حساب صندوق پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان یکی از ثمرات دولت سیزدهم است که در راستای رفاه و آرامش خاطر مردم در هنگام وقوع حوادث هشت گانه طبیعی شامل زلزله، سیل، طوفان، صاعقه، رانش زمین و سونامی پرداخت خسارت برای کلیه ساختمان‌های مسکونی دارای انشعابات قانونی برق را پوشش می‌دهد.

به گفته وی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی نماینده این صندوق در استان می‌باشد.

مهدی اسماعیلی رئیس هیأت عامل صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان بیان کرد: در صورت ارسال اطلاعات واحدهای خسارت دیده توسط استانداری در اسرع وقت، قول پرداخت خسارت به صاحبان واحدهای خسارت دیده، در کمترین زمان ممکنه داده می‌شود.

کد خبر 6090523

دیگر خبرها

  • ثبت‌ نام بیش از ۶۰۰۰ نفر از مادران غیرشاغل لرستانی در صندوق بیمه
  • ریسک‌های سیاسی بازرگانان پوشش داده می‌شود
  • ارایه تسهیلات ارزان به شرکت‌های دانش بنیان صادرات محور
  • تفاهم‌نامه همکاری صندوق‌های حمایت از صنایع پیشرفته و ضمانت صادرات امضا شد
  • تفاهم‌نامه همکاری مشترک صندوق حمایت از صنایع پیشرفته و صندوق ضمانت صادرات امضا شد
  • افزایش ۲۰۰ میلیون یورویی سرمایه صندوق ضمانت صادرات
  • سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند
  • پیگیری برای پرداخت غرامت به خسارت دیدگان بخش مسکونی سیل در استان
  • آغاز ساخت پایانه مکانیزه مواد معدنی در مجتمع بندری امام خمینی
  • جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / همسان‌سازی یا افزایش حقوق کدامیک مهم‌ترند؟