Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- بارش های اخیر از لحاظ روانی تاثیر به سزایی در شکل گیری الگوی مصرف داشته اند به طوریکه حس افزایش منابع آبی دلیلی بر رشد مصرف آب بوده است. تاریخ انتشار: 04:10 - 06 مرداد 1398 - کد خبر: ۵۳۶۴۲۱

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، بررسی میزان بارش در حوضه‌های اصلی آبریز نشان می‌دهد تا اواخر تیرماه سال جاری بارش‌های کشور به بیش از ۳۳۶ میلیمتر رسیده است که این رقم در مقایسه با سال آبی گذشته با رشد ۱۰۱ درصدی روبرو بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  با اینکه میزان بارش‌ها در سال آبی جاری با افزایش قابل توجهی روبرو بوده، اما هنوز هم برخی از شهر‌های کشور با مشکل کم آبی روبرو هستند.   در این بین افزایش ذخیره سد‌ها این باور را در بین مردم ایجاد کرد که وضعیت منابع آبی کشور بسیار مطلوب است و افزایش بی رویه مصرف خللی در تامین نیاز آن‌ها ایجاد نخواهد کرد.   در همین راستا چندی پیش تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه حس افزایش منابع آبی، خود عامل رشد مصرف آب در سال‌جاری بوده، اظهار کرد: امسال سال گرمی است و افزایش گرما در شب باعث تداوم مصرف کولر‌های آبی می‌شود از این‌رو بخشی از رشد مصرف به گرما در شب مربوط است.   این مقام مسئول با بیان اینکه حس پرآبی به لحاظ بارش‌ها و سیلاب‌های اخیر در رشد مصرف بی‌تأثیر نبوده عنوان کرد: نباید نزولات جوی سال آبی جاری، مصرف بهینه آب را از یاد‌ها ببرد، بخصوص در کلانشهر‌ها که با محدودیت منابع آبی، مخازن و شبکه روبرو هستیم.   افزایش تعرفه آب پرمصرف ها راهکاری برای مدیریت مصرف

همچنین مجتبی شوریان کارشناس حوزه آب در گفت و گو با خبرگزاری میزان یکی از مهمترین علل مصرف بی رویه آب  را قیمت پایین آن دانست و افزود: در حال حاضر قیمت تمام شده آب با هزینه دریافتی از مشترکان در تناقض است که می تواند عاملی برای بدمصرفی تلقی شود.

وی افزود: قیمت آب در ایران نسبت به کشورهای دیگر بسیار پایین تر است و باید قیمت آب برای پرمصرف ها به گونه ای تعیین شود که با مصرف بیشتر هزینه آن را در سبد خانوار احساس کنند.

این کارشناس حوزه آب به افزایش مصرف مشترکان همزمان با افزایش بارش ها درسال آبی جاری اشاره کرد و گفت: بارش های اخیر از لحاظ روانی تاثیر به سزایی در شکل گیری الگوی مصرف داشته اند به همین دلیل با وجود تاکید بر کاهش مصرف  در عمل تغییر خاصی دیده نمی شود.

آگاهی سازی باید از مدارس آغاز شود

شوریان در خصوص راهکارهای کاهش مصرف آب اظهار کرد: آگاهی سازی عمومی باید به طور علمی از مدارس آغاز شود تا فرهنگ مصرف اصلاح شود و با درک اینکه ایران یک کشور کم آب است نباید افزایش مقطعی بارندگی دلیلی بر بد مصرفی به شمار رود.

با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد ۵۹ شهر کشور امسال از نظر سطح تنش با کمبود بیشتر از ۲۰ درصد در وضعیت قرمز قرار دارند که در پیک مصرف روزانه احتمال کمبود آب برای آن‌ها وجود دارد.   چندی پیش آب و فاضلاب استان تهران با صدور اطلاعیه‌ای روند افزایش مصرف آب در روز‌های اخیر را نگران‌کننده خواند.   با این حال در هفته های اخیر مصرف آب در تهران از مرز ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار مترمکعب در روز عبور کرد که این رقم نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش داشت که در ۳۰ سال گذشته رشدی بی‌سابقه داشته است.   انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تنش آبی سدها بارندگی بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۶۱۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد

ایسنا/لرستان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان گفت: حدود۱۸۴ میلیون متر مکعب آب شرب پارسال در استان تولید شد.

یاسر اکبریان امروز هشتم اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: براساس آخرین گزارشاتی که در سامانه معاونت بهره‌برداری و توسعه آب شرکت ثبت شده سال ماقبل نیز رقمی حدود ۱۸۰ میلیون متر مکعب تولید داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: علت افزایش تولید آب پارسال ناشی از توسعه شهرنشینی و افزایش مشترکان شرکت و همچنین اجرای پروژه‌هایی که تامین آب آن‌ها می‌بایست از طریق تاسیسات و منابع آبی شرکت آب و فاضلاب باشد بوده است.

اکبریان درخصوص سرانه مصرف آب لرستانی‌ها بیان کرد: سرانه مصرف آب در استان بین حدود ۲۰۰ لیتر در شبانه روز برای هر شهروند و در سطح کشور بین ۱۸۰ الی تا ۱۹۰ لیتر و مطابق استاندارد کشور کمتر از ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان تصریح کرد: یکی از برنامه‌های در دست اجرای شرکت کاهش هدررفت و محاسبه آب بدون درآمد با استفاده از شبکه‌های هوشمند و به روز کردن تجهیزات است.

اکبریان ادامه داد: همچنین با استفاده از آگاهی و اطلاع رسانی به مردم از طریق برنامه‌های فرهنگی تلاش شده مصرف آب هم‌استانی‌ها به سمت نرم کشور و استانداردهای بین المللی نزدیک شود.

وی درخصوص تاثیر بارندگی‌های اخیر بر منابع آبی استان افزود: در استان تا اواسط دی ماه شاهد بارندگی‌های آنچنانی نبودیم و همین امر باعث شد منابع آبی کاهشی شود اما در بازه زمانی بهمن تاکنون و به‌خصوص در اسفندماه بارندگی‌ها مناسب‌تری را شاهد بودیم که در برخی شهرها همچون ازنا و الیگودرز روند تولید منابع آبی منفی نسبت به بازه زمانی بلندمدت کاهشی بوده و لازم است که در این شهرها تمهیدات لازم بکار گیرد.

اکبریان اضافه کرد: در لرستان هیچ‌گونه سدی برای تامین آب شرب پایدار وجود ندارد و بایستی برای تامین آب در فصل گرما تمهیداتی از سوی شرکت و همچنین مردم با استفاده از تمامی ظرفیت‌های استان صورت گیرد تا در فصل گرما از نظر تامین آب شرب با مشکل مواجه نشویم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • لزوم یادآوری اهمیت صنعت بازیافت از طریق آموزش/ سوخت‌ مازوت برای کره زمین سمّ است
  • لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا
  • لزوم کاهش مصرف کیسه‌ها و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی
  • پیشنهادی برای تداوم اجرای طرح شیر مدارس
  • «امیدآفرینی» بهترین اسلحه برای مبارزه در جنگ ترکیبی دشمن است
  • مدرسه سازی در سیستان و بلوچستان با مشارکت خیران
  • لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان
  • لزوم ابلاغ ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی رایگان در فروشگاه‌ها
  • فواید و مضرات باران ۴۸ ساعته مازندرانی‌ها