Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-07@23:02:56 GMT

تأخیر رئیس‌جمهور در ابلاغ قوانین ۳ برابر شده

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۶۲۰۸۴

تأخیر رئیس‌جمهور در ابلاغ قوانین ۳ برابر شده

به گزارش جهان نيوز، مقایسه عملکرد دولت یازدهم نشان می‌دهد تعداد روز‌های تأخیر رئیس‌جمهور در ابلاغ قوانین به دستگاه‌های اجرایی و روزنامه رسمی افزایش چشمگیری داشته است.
  یکی از وظایف مجلس شورای اسلامی نظارت بر حسن اجرای قوانین است. رعایت مهلت قانونی ابلاغ و ارسال قوانین به روزنامه رسمی توسط رئیس‌جمهور نیز یکی از وظایفی است که تبصره ماده یک قانون مدنی، جزو وظایف نظارتی رئیس مجلس شورای اسلامی برشمرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس قانون، مصوبات مجلس پس از تأیید شورای نگهبان از سوی رئیس مجلس برای اجرا به رئیس‌جمهور ابلاغ می‌شود و رئیس‌جمهور نیز پنج روز فرصت دارد نسبت به ابلاغ قوانین و ارسال آن‌ها به روزنامه رسمی اقدام کند، بنابراین یکی از مواردی که در گزارشات نظارتی سالانه مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد وضعیت ابلاغ قوانین مصوب مجلس به روزنامه رسمی از سوی رئیس‌جمهور است.

بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس، در اجلاسیه سوم مجلس دهم یعنی از هفتم خردادماه ۹۷ تا ۱۵ اردیبهشت ۹۸ در مجموع ۲۷ فقره قانون (۲۲ فقره مصوب اجلاسیه سوم و پنج فقره مصوب اجلاسیه دوم این دوره) به رئیس‌جمهور ابلاغ شده است که ۲۴ فقره از این قوانین از سوی رئیس‌جمهور و سه فقره دیگر توسط رئیس مجلس برای انتشار در روزنامه‌رسمی ابلاغ شده است.
مقایسه عملکرد دولت یازدهم طی اجلاسیه دوم و اجلاسیه سوم دوره دهم مجلس نشان می‌دهد تعداد روز‌های تأخیر رئیس‌جمهور در ابلاغ قوانین به دستگاه‌های اجرایی و روزنامه رسمی افزایش چشمگیری داشته به طوری که مجموع تعداد روز‌های تأخیر رئیس‌جمهور در ابلاغ قوانین از ۱۵ روز طی اجلاسیه دوم به ۵۳ روز طی اجلاسیه سوم افزایش یافته است.

مجلس شورای اسلامی، در سومین سال دوره دهم در شش فقره قانون از مجموع ۲۲ فقره قانون مصوب این اجلاسیه، به لزوم تهیه و تصویب ۳۰ فقره آیین‌نامه اجرایی و سایر مقررات توسط هیئت وزیران حکم کرده است. از این تعداد، تنها یک فقره آن در مهلت قانونی به تصویب رسیده است. از مجموع ۲۹ فقره آیین‌نامه اجرایی باقی مانده، مهلت تهیه و تصویب ۱۸ مقرره هنوز به پایان نرسیده و دولت فرصت دارد در این زمینه اقدام کند، در حالی که مهلت تهیه و تصویب ۱۱ فقره دیگر به پایان رسیده است.
لازم به ذکر است تصویب برخی از آیین‌نامه‌های مربوط به ۶۶ فقره قانون مصوب دوره‌های قبل مجلس نیز (از ابتدای دوره هشتم مجلس تاکنون)، توسط دولت انجام نشده است. مضافاً اینکه از میان ۵۸ فقره آیین‌نامه اجرایی و مقرره‌های مربوط به قانون برنامه ششم توسعه کشور تنها ۱۵ فقره به تصویب رسیده و تعداد ۴۳ فقره در انتظار تهیه و تصویب است که مهلت تدوین ۴۰ فقره از آن‌ها گذشته است.

یکی از اقدامات مهم معاونت نظارت پیگیری تهیه و تصویب آیین‌نامه‌های اجرایی قوانین است. این موضوع طی سنوات گذشته انجام شده و گزارش آن در مقاطع منظم به رئیس و نمایندگان مجلس ارائه شده است، لیکن سال گذشته با دستور رئیس و هیئت رئیسه مجلس، این پیگیری شدت بیشتری یافته و طی اقداماتی گسترده، وضعیت تهیه و تصویب آیین‌نامه‌های اجرایی قوانین مصوب دوره دهم مجلس را از ۴۰ دستگاه اجرایی متولی آن، پیگیری و رصد کرد. در این راستا در دو مقطع زمانی به دستگاه‌های اجرایی به صورت کتبی فرصت داده شد تا تکالیف خود را به انجام برسانند.
این پیگیری‌ها موجب مشخص شدن وضعیت ۹۳ فقره مقرره از ۹۹ فقره آیین‌نامه اجرایی معطل‌مانده مربوط به قوانین مصوب این دوره مجلس شده است. با این توضیح که تهیه و تدوین ۷۷ فقره مقرره به پایان رسیده که ۶۱ فقره از آن‌ها برای سیر مراحل تصویب به کمیسیون‌های دولت ارجاع شده است. سایر مقررات همچنان در دست تدوین در دستگاه‌های متولی است. حسب دستور رئیس مجلس مقرر شده است که گزارش تخلف دستگاه‌های اجرایی در عدم رعایت مهلت قانونی تدوین و تصویب آیین‌نامه‌های اجرایی با سیر مراحل اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس برای رسیدگی به مراجع ذی صلاح ارسال شود.
طرح «ابلاغ، انتشار و اجرای قوانین» با سرعت بیشتری به تصویب نهایی مجلس برسد به‌منظور امکان پیگیری وضعیت اجرای احکام و مقررات و آیین‌نامه‌های مندرج در قوانین مصوب و ایجاد ضمانت اجرای کافی برای آن، پیشنهاد می‌گردد طرح قانونی «ابلاغ، انتشار و اجرای قوانین» که در دستورکار کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس قرار دارد، با سرعت بیشتری به تصویب نهایی مجلس شورای اسلامی برسد. این طرح حاوی مواد مفیدی در جهت الزام به انتشار مقررات و آیین‌نامه‌های اجرایی مصوب خود در روزنامه رسمی، جرم‌انگاری تخلف در ابلاغ و انتشار قوانین و جلوگیری از اجرایی شدن آن، تصریح در حفظ حقوق ذی‌نفعان در صورت تأخیر در ابلاغ یا اجرایی شدن قوانین و... است.   منبع:روزنامه جوان کپی متن خبر برچسب ها: رئیس جمهور حسن روحانی قوانین

منبع: جهان نيوز

کلیدواژه: رئیس جمهور حسن روحانی قوانین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۶۲۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی:تورم روز به روز کاهشی می‌شود/ فرآیند تولید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن اجرایی شده است/گشت ارشاد مدیران عملیاتی شده است

تابناک _ رئیسی در سخن با مردم ضمن تبریک ایام دهه کرامت در ابتدا در مورد عملیات وعده صادق، گفت: ابعاد موضوع عملیات وعده صادق باید در نشست‌های مختلف و در رسانه ملی و محافل علمی و پژوهشی بیان شود.

وی افزود: وعده صادق در کشور ما احساس غرور ملی و از نقاط عطف اجماع ساز بود به گونه‌ای که همه این اقدام را ستودند.

رئیس جمهور اظهار کرد: پیشینه این عملیات به جنایات و نسل کشی‌های رژیم صهیونیستی در غزه باز می‌گردد، غزه حقیقتاً تابلویی است که هم در آن جلوه نورانیت، مقاومت، صبر، دلدادگی، حق خواهی و مظلومیت مردم غزه را می‌توان مشاهده کرد و هم آن صفحه سیاه و ظلمانی که اوج بی‌رحمی، جنایت، نسل کشی و کودک کشی رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد؛ اما در این هفت ماه پیروز میدان مردم مقاوم فلسطین هستند.

«وعده صادق» جلوۀ بسیار روشنی از عقلانیت انقلابی

رئیسی با بیان اینکه حمایت از فلسطین نه در دانشگاه‌های غرب که در هرجای دنیا دیده می‌شود، گفت: رژیم صهیونیستی در این درماندگی خود به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد و رهبری انقلاب بر تنبیه این رژیم پس از این واقعه تاکید کرد و در نهایت جلوه‌ای از همکاری میدان، دیپلماسی و رسانه در عملیات وعده صادق دیده شد و نشان داد ایران قوی است که می‌تواند گزینه نظامی را از روی میز حذف کند؛ باید با قدرت پیش رفت.
وی تأکید کرد: معتقدیم در برابر دیپلماسی التماسی می‌توان جلوه‌ای از قدرت جمهوری اسلامی را نشان داد که سایه جنگ را از کشور دور کند و سرریز همین اقتدار را می‌توان در ابعاد دیگر از جمله رفع مشکلات اقتصادی هم به کار گرفت.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: برداشت من این است که «وعده صادق» نقطه اقتدار جمهوری اسلامی ایران است و این نقطه اقتدار آثار خود را در زمینه‌های دیگر از جمله اقتصاد کشور نشان می‌دهد. اگر این عملیات غرورآفرین اجماع‌ساز بود و همه در کنار هم آن را تحسین کردند می‌توان از این فرصت برای اجماع در حل مشکلات کشور هم به کار گرفت.
رئیسی در پاسخ به این پرسش که راه‌حل مشکلات کشور موشک است یا مذاکره و یا هردو، تصریح کرد: ما بارها اعلام کردیم جمهوری اسلامی دست کشورهایی را که بخواهند با ما روابط خوبی داشته باشند می‌فشاریم؛ چه در آسیا و چه در اروپا تا روابط خوبی شکل گیرد. البته دشمن ایران‌هراسی را امروز تشویق می‌کند اما می‌بینیم که این ترفند جواب نداده است و مسئله فلسطین مسئله دنیا شده است. این نشان داد موضع جمهوری اسلامی درست است. بارها به کشورهای منطقه هم نشان دادیم که ایران دوست آنان است.


انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای نداریم


وی افزود:رئیس اقلیم کردستان در دیداری که با او داشتم تاکید می‌کرد کاری که حاج قاسم سلیمانی برای دفاع از اقلیم انجام داد تا داعش در آنجا به هدف خود نرسد، هرگز از یاد مردم کرد پاک نمی‌شود.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه وعده صادق این است که ما مقابل هرکسی که مقابل جمهوری اسلامی بایستد می‌ایستیم و با هرکسی بخواهد با ما روابط خوبی داشته باشد روابط خوبی خواهیم داشت، گفت: ما هیچوقت میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم اما اروپا و آمریکا عهدشکنی کردند، ما انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای نداریم و بارها بازرسان آژانس آن را اعلام کردند اما گوش شنوایی وجود ندارد. اینکه فقط مذاکره بتواند همیشه پاسخگو باشد نیست، در جایی موشک می‌تواند و در جایی هم مذاکره، در واقع موشک جواب موشک است.
رئیسی با اشاره به اینکه ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال نیاز کشور و تاکید قانون است، اظهار کرد: اگر در سال‌های گذشته شاهد تولید مسکن با توجه به نیاز مردم بودیم امروز با این مشکلات مواجه نبودیم، اقدامات در زمان خود انجام نشده است و کمبود در کشور احساس می‌شود. امروز شاهد تولید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن در کشور هستیم. مسکن روستایی فعال است و اکنون بیش از ۲۶۰ هزار مسکن در این بخش تحویل دادیم. ۱۰۰ هزار مسکن تحویل مددجویان شده است.


کار ساخت مسکن در سراسر کشور درحال انجام است


وی با بیان اینکه تولید مسکن در کشور فعال است، بیان کرد: امیدواریم با کار جدی که در وزارت راه یا همکاری مردم، تعاونی‌ها، نیروهای مسلح و دانشگاه‌ها برای تولید مسکن در حال انجام است، وعده ما عملی شود. از وعده‌های دولت که به دنبال تحقق کامل آن است حتماً ساخت مسکن است. اطمینان می‌دهیم دولت حتماً به وعده ساخت مسکن کمک می‌کند اما در عین حال به کمک خود مردم هم نیاز داریم.
رئیس‌جمهور عنوان کرد: در مسکن مهر وقتی کار را شروع کردیم ۲۴۰ هزار تعهد ساخت مسکن داشتیم. دولت‌های قبلی متعهد شده بودند اما این کار را انجام دادیم و ۱۴۰ هزار مسکن از این میزان به مردم تحویل شده است. ساخت مسکن کمی طول می‌کشد و امیدواریم بتوانیم این امر را به خوبی پیش ببریم.
رئیسی در پاسخ به پرسشی درباره آمارهای مهار نسبی رشد تورم و نقدینگی از یک‌سو و محسوس نبودن این امر در زندگی مردم، تصریح کرد: علت‌ها را باید از میان برد تا تورم کاهش یابد. ما با تورم نزدیک ۶۰ درصد شروع کردیم و تلاش کردیم کسری بودجه نداشته باشیم یا کسری بودجه‌ای که وجود داشت را با ایجاد درآمد تلاش کردیم پیش ببریم نه با استقراض و چاپ پول. در سالهای بعد هم تلاش کردیم هزینه‌ها را افزایش ندهیم و بودجه را هم تراز ارائه کنیم تا کسری بودجه که در این زمینه موثر است وجود نداشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: رشد نقدینگی در این دولت ۲۳ درصد است که بسیاری باور نمی‌کردند، همچنین بر وجود انضباط مالی و اضافه برداشت موسسات مالی و اعتباری تاکید کردیم تا اگر این روند ادامه یابد حتی این موسسات را منحل کنیم.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: من روزانه آمار می‌گیرم، روزی نمی‌گذرد مگر اینکه از قیمت کالاها و وضعیت سفره مردم مطلع هستم و این مبالغه نیست و حساسیت من بر این موضوع است.


تورم روز به روز کاهشی می‌شود


رئیسی با بیان اینکه تورم به کانال ۳۰ درصد رفته است و روز به روز کاهشی می‌شود، گفت: تلاش کردیم فشارها بر اقشار ضعیف، مستمری‌بگیران و مددجویان کاهش یابد. طرح کالابرگ هم برای همین بود که کالاهای اساسی با قیمت ثابت به دست مردم برسد. این اقدامات همه در جهت فقرزدایی است و کمکی به خانواده‌های نیازمند است که آب، برق، گاز و بیمه سلامت این خانواده‌ها رایگان شود.
وی توانمندسازی مددجویان را از اقدامات دیگر برشمرد و افزود: ۱۰۰ هزار نفر از چتر حمایتی کمیته امداد خارج شده‌اند و اولین‌بار است که کسی پشت نوبت کمیته امداد نیست. نمی‌خواهم بگویم این امر مسئله را حل می‌کند یا کسی در کشور چنین نیست اما الان در وزارت رفاه سامانه‌ای آماده شده تا هرکسی در کشور نیازمند است به این سامانه اعلام کند تا دولت برود و آنان را تحت پوشش قرار دهد.
رئیس‌جمهور افزود: تلاش شده تا در زمینه حقوق کارگران، کارمندان و بازنشستگان اقداماتی انجام شود تا در وضعیت تورمی فشار اقتصادی بر آنان کمتر شود مثلاً تغییر حقوق در این زمینه تاثیر داشته است. دولت بر مشکلات اقتصادی واقف است و تلاش می‌کند این مشکلات را روزبه‌روز کاهش دهد.
رئیسی درباره مالیات بر سوداگری و برنامه دولت در این زمینه، گفت: زنجیره تامین، تولید تا مصرف باید کنترل شود و این کنترل همیشه نباید دولتی باشد، اتحادیه‌ها، اصناف و اقشار می‌توانند در این زنجیره نظارت و کنترل داشته باشند. در زمینه مسکن، نظام‌بخشی به بنگاه‌های معاملات بسیار مهم بود که در این دولت با همکاری خود بنگاه‌ها انجام شد. برخورد با سوداگری و سودجویان در بازار حتماً مورد توجه و پیگیری دولت است تا قوانین در این زمینه را با قدرت اجرا کند.

ابربدهکاران بانکی که پچ‌ پچ محافل بود را علنی کردیم

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره گسترش عدالت اجتماعی و فرهنگی، گفت: در اولین بودجه‌ای که به مجلس تقدیم کردیم تلاش کردیم براساس آمایش سرزمینی بودجه را توزیع کنیم. امکانات تحصیلی، جاده‌های روستایی و حل تنش آبی روستاها را در این زمینه در نظر گرفتیم و امروز از ۱۰ هزار روستا که تنش آبی داشت مشکل ۵ هزار روستا در این دولت حل شده است. هدف دولت حل کامل این مشکل است.
رئیسی ادامه داد: عدد روستاهایی که مثلاً در زمینه فیبر نوری به آن‌ها توجه شده بیشتر از مناطق شهری و مناطق به اصطلاح بیشتر پیش چشم بوده است. توجه به مناطق کم برخوردار از نظر ساخت جاده، خانه بهداشت، ساخت مدرسه و امکانات دیگر با نگاه عدالت‌محور عمل کردیم.
وی خاطرنشان کرد: جایی که احساس کنیم امری خلاف عدالت صورت گرفته حقیقتا برافروخته می‌شویم و آن را شایسته دولت و نظام اسلامی نمی‌دانیم. حتماً به همه بخش‌ها توجه عادلانه داریم.
رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع گشت ارشاد مدیران، گفت: کاری که عدالت را نقض می‌کند فساد است‌. از ابتدا اعلام کردیم ساختارهای فسادزا را اصلاح می‌کنیم، آن‌هم با ایجاد شفافیت در عمل. صدور مجوزها را دیدیم که چگونه اصلاح شد، سامانه تجارت بیش از ۹۰ درصد در حال اجراست و این سامانه‌ها از ایجاد فساد جلوگیری می‌کند. ابربدهکاران بانکی که پچ‌پچ جلسات و محافل بود را علنی کردیم تا کسی اینگونه عمل نکند. گام‌های خوبی برای شفاف‌سازی و برخورد با افراد مختلف در دولت برداشته‌ایم.
رئیسی ادامه داد: وقتی اعلام می‌کنیم نزدیک ۱۰۰ نفر از مسئولان بخش‌های مختلف که همگی هم مشکل نداشتند، اما احساس ناکارآمدی‌شان وجود داشت و برخی که در موارد نادر مسئله داشتند، همه جابه‌جا شدند در راستای همین گشت ارشاد مدیران و نظارت است.

گشت ارشاد مدیران عملیاتی شده است

رئیسی تصریح کرد: گشت ارشاد مدیران در سطح کشور در حال اجراست. تغییر، تذکر و هشدار در این زمینه انجام میشود و هرجا لازم است جابه‌جایی هم صورت می‌گیرد. ما خط قرمزی در این زمینه نداریم. من نه از گروه، حزب یا جریان خاصی نیستم. دولت ما مردمی است و ما با مردم ارتباط داریم. هرجا احساس کنیم رودربایستی نداریم و در همه شوراهای اداری اعلام کردیم و تجربه کردیم که ۲۰ مدیر تشویق شدند و ۱۰ مدیر هم برکنار که البته گفتیم همه آنان مشکلی نداشتند بلکه موضوع کارآمدی در مسئولیت بیشتر مطرح بوده است.

 

این خبر تکمیل خواهد شد...

 

دیگر خبرها

  • رئیسی:تورم روز به روز کاهشی می‌شود/ فرآیند تولید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن اجرایی شده است/گشت ارشاد مدیران عملیاتی شده است
  • قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها توسط رئیس جمهور ابلاغ شد
  • رئیسی «قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها» را ابلاغ کرد
  • شهادت رئیس هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین درباره قالیباف
  • افتتاح ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در دولت سیزدهم
  • مصوبات سفر نخست رئیس‌جمهور به قم اجرایی نشده است
  • درخواست محمد هاشمی از نمایندگان مجلس آینده
  • درخواست عضو مرکزی حزب کارگزاران از نمایندگان مجلس آینده
  • رئیس جمهور ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • رئیس جمهور ماده واحده شورای عالی انقلاب فرهنگی را برای اجرا ابلاغ کرد