Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-27@14:59:14 GMT

هر سه ثانیه یک کودک جان خود را از دست می دهد

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۶۲۱۵۶

ساده است که انسان با خود فکر کند مسئله گرسنگی چالشی بوده که در دهه 1980 وارد وجدان جمعی جهان ثروتمند گردیده و بخش عمده ای از آن از طریق برگزاری کنسرت های خیریه موسیقی راک حل شده است. درست است که جهان در مبارزه با گرسنگی جمعی ظرف 30 سال گذشته پیشرفت های بزرگی کرده که عمدتا در نتیجه  بهبود ساز و کارهای کشاوری بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال هنوز هم در سطح جهان، در هر سه ثانیه یک کودک جان خود را به دلیل محرومیت های غذایی از دست می دهد.
گزارش جدیدی که سازمان ملل منتشر کرده هشدار می دهد که تعداد افراد گرسنه در سطح جهان برای سومین سال متوالی در سال 2018  افزایش یافته و اکنون از 820 میلیون نفر فراتر رفته است. علاوه بر این حدود دو میلیارد نفر – بیشتر از یک چهارم جمعیت جهان – فاقد دسترسی منظم به مواد غذایی ایمن، مغذی و مکفی هستند.
این مرگ و میرهای بی صدا و رنج های خاموش برخلاف تاثیری که قحطی ها در گذشته داشتند، توجه جهان را به خود جلب نمی کنند اما باید اینطور شود. هر چند که ما در برابر گرسنگی پیشرفت هایی داشته ایم،  ولی هنوز گرسنگی  مسئله بزرگی است که باید به آن بپردازیم. به خصوص بهبود تغذیه کودکان یکی از متحول کننده ترین سرمایه گذاری هایی است که دولت ها و اعطا کنندگان کمک های مالی می توانند انجام دهند. تحقیق انجام شده توسط اندیشکده «مرکز اجماع کپنهاک» نشان می دهد که هر دلاری که خرج مسئله تغذیه می شود، در هزار روز اول زندگی یک کودک 45 دلار برای آن جامعه بازده دارد، بازده ای که از طریق تضمین برخورداری آن کودک از آینده ای سالم تر و مرفه تر حاصل می شود.
یکی از  متناوب ترین شاخص های تغذیه رشد نامناسب است؛ اینکه اساسا آیا قد یک کودک به نسبت معمول سنش کوتاه تر است یا نه. برخلاف کم وزنی که عمدتا نشانگر سوءتغذیه در کوتاه مدت است، داشتن قد کوتاه تر نشان می دهد که یک کودک برای مدتی طولانی دچار سوء تغذیه بوده است.
هر چند میزان رشد نامناسب در سطح جهانی تقریبا از سال 1990 تقلیل یافته و به از هر ده کودک 4 نفر رسیده است، اما اثرات رشد نامناسب معمولا مخفی می ماند. سوء تغذیه مزمن در کودکان می تواند به  تکامل شناختی و فیزیکی ناقص، ظرفیت بهره وری پایین تر و سلامتی ضعیف تر منجر شود و خطر بیماری های حاد شونده مثل دیابت را افزایش دهند.
بعلاوه سوء تغذیه تاثیر زیادی بر جامعه دارد و برخی برآوردها حاکی از آن است که می تواند سالانه تا دو تریلیون دلار برای اقتصاد جهانی هزینه بردارد. در واقع سوء تغذیه همچنان یکی از موانع عمده بر سر راه  فعلیت یافتن پتانسیل کامل کودکان، اجتماعات و کشورها محسوب می شود.
به همین دلیل است که اگرچه تغذیه مناسب کودک خطر بیماری و مرگ و میر را کاهش می دهد، اما شاید بزرگ ترین مزیت دراز مدت آن، یعنی تاثیر مثبت آن بر تکامل شناختی، کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. کودکان برخوردار از تغذیه مناسب  در مدرسه بیشتر می آموزند و بیشتر احتمال دارد که در بزرگسالی به افرادی با بهره وری بالا تبدیل شوند. از این رو این عده دستمزدهای بالاتری کسب می کنند که به آنها اجازه می دهد  تغذیه، محافظت و تحصیلات بهتری برای کودکان خودشان فراهم کنند و روند توسعه کشورشان را تسریع کنند.
این تاثیر به روشنی خود را در بزرگ ترین مطالعه در جریان جهان که در سال 1969 در گوآتمالا آغاز شد نشان می دهد. در قالب این مطالعه، امکان دسترسی مداوم به یک مکمل غذایی شامل ریزمغذی ها و پروتئینی به نام اتول برای یکی از اجتماعات این کشور فراهم شده است. بعلاوه مددکاران بهداشتی از مادران در طول بارداری دیدن کرده و خدمات پزشکی رایگان را در اختیارشان قرار داده اند. در یک اجتماع دیگر در همان نزدیکی برنامه مشابهی به اجرا گذاشته شده، با این فرق که مکمل حاوی ریزمغذی ها بدون پروتئین در اختیار آنها قرار گرفته است.
برای کودکانی که اتول دریافت می کردند خطر رشد نامناسب به بیش از یک سوم تقلیل پیدا کرده بود. آنها مدت طولانی تری درمدرسه می ماندند، بیشتر می آموختند و در بزرگسالی نمرات بالاتری در آزمون های شناختی کسب کرده اند و احتمال استخدام آن در مشاغلی با دستمزدهای بالاتر و مشاغل مهارتی بیشتر شده بود. حیرت انگیز آنکه مطالعات بعدی از بزرگسالانی که در کودکی رشد مناسبی داشتند، نشان داد که میانگین درآمد آنها 60 درصد بالاتر بود.
اقتصاددانان نشان می دهند هر دلاری که در زمینه تغذیه کودکان هزینه می شود 45 دلار برای جامعه منفعت به دنبال دارد که این کار را به یک سرمایه گذاری به شدت ارزشمند تبدیل می کند. بعلاوه مطالعه گوآتمالا مزایای دیگری را آشکار کرده که به سادگی نمی توان روی آنها ارزش گذاشت: کودکانی که گرفتار رشد نامناسب نشده اند زندگی شادتر و در نتیجه ازدواج های باثبات تری داشتند و زنان بارداری های ایمن تری را تجربه کرده و خطر سقط شدن جنین و مرده زادیی در آنها کمتر شده بود.
دوازده ماه بعدی برای تداوم قرار گرفتن ذره بین روی موضوع تغذیه و بسیج منابع مورد نیاز برای افزایش امکان دسترسی به اهداف جهانی، ماه های بسیار مهمی خواهد بود. «چهارچوب سرمایه گذاری بانک جهانی برای تغذیه» برآورد می کند که برای رسیدن به اهداف سازمان بهداشت جهانی در زمینه سوء تغذیه تا سال 2025 به 70 میلیارد دلار در طول ده سال نیاز است. اما پیشرفت ها در راستای تحقق اهداف تغذیه که در «اهداف توسعه پایدار سازمان ملل» - به خصوص پایان دادن به گرسنگی و تمام اشکال سوء تغذیه تا سال 2030-  در سطح جهانی بر سرآن توافق شده، به اندازه کافی سریع نبوده است.
سرمایه گذاری های بیشتر در زمینه تغذیه ماه های نخست کودکان حیاتی است و باید اولویت بسیار بالایی را برای  دولت های کمک کننده و دریافت کننده این کمک ها، سازمان های مبارزه با سوء تغذیه و بنیادهای خیریه به خود اختصاص دهد. دلیل انجام چنین سرمایه گذاری هایی روشن است و تقریبا هیچ شکی وجود ندارد که بازده حاصل از آن بسیار بزرگ خواهد بود.
 

نویسنده: بیورن لومبورگ (BJØRN LOMBORG)  پژوهشگر و روزنامه نگار 
منبع: yon.ir/lV08R

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۶۲۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرط اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد اسماعیل مطلق، در اولین نشست هماهنگی رؤسای دبیرخانه‌های سلامت دستگاه‌های اجرایی عضو شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، گفت: برای اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه، تشکیل کمیسیون‌های تخصصی در محور‌های مختلف لازم است .

وی افزود : تأمین و تولید پایدار غذا، دسترسی اقتصادی، توجه به سلامت و ایمنی غذا و فرهنگ‌سازی برای تغذیه سالم، از جمله این محورهاست .رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت : تأمین سلامت و امنیت غذایی مردم مستلزم توجه به همه ابعاد آن است و همه دستگاه‌های اجرایی عضو شورای عالی باید اولویت‌های برنامه‌ای خود و چالش‌های اجرایی را در سال جاری برای گزارش به رئیس جمهور، به دبیرخانه ارسال کنند.

دیگر خبرها

  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان
  • تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح تغذیه مصنوعی بندان
  • مرمت بندهای تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون
  • ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز ۱۱۰ میلیمتر پلی اتیلن در چگنی
  • جبران خلاء بهره وری در تغذیه دام با استفاده از خوراک کامل
  • تالاب درگه سنگی نقده دارای بیشترین حجم آب است
  • مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون
  • لایروبی بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد برای مدیریت سیلاب
  • لایروبی و رسوب برداری ۲۸۰ هزار مترمکعب از بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد
  • شرط اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه