Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدحسن حسینی شاهرودی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه امروزیکشنبه با بیان اینکه در ماه‌های اخیر راهبرد سکوت دستگاه دیپلماسی مقابل بدعهدی‌های آمریکا و هم‌پیمانانش برای دولت و ملت پرهزینه بوده است، اظهار کرد: این موضوع ناکارآمدی این عملکرد را نمایان ساخت و در نتیجه جای خود را به راهبرد انقلابی و مقاومت فعال داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: در این مدت، سپاه سرافراز با سرنگون کردن پهپاد آمریکایی و توقیف نفت‌کش متخلف انگلیسی اقتدار خود را به رخ دشمنان کشید و سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات با کشف شبکه جاسوسی آمریکا و دستگیری 17 جاسوس آن، تجاوز به حریم امنیتی ایران را دست نیافتنی نشان دادند.

حسینی شاهرودی ادامه داد: از سویی سازمان انرژی اتمی با اجرای گام‌های اول و دوم پاسخی به بدعهدی آمریکا و اروپا داد و از سوی دیگر محور مقاومت در منطقه عزم خود را برای رویارویی با محور شرارت جزم کرد و این بار تمام منافع آمریکا و اذنابش را هدف قرار داد.

وی گفت: این روزها شاهدیم که دشمنان به ویژه آمریکا در قبال مشکلات اقتصادی که برای کشورمان به وجود آورده‌اند، از طریق رسانه‌های تبلیغاتیشان برای ملت ما اظهار تأسف می‌کنند؛ در مقابل باید بگوییم که مردم ما هوشیارند و تابآوری آنان در برابر دسیسه‌های دشمنان بالا رفته است.

نماینده مردم شاهرود و میامی تأکید کرد: در چهل سال عمر انقلاب اسلامی، زمانی که از دشمنان دل بریدیم و به خداوند توکل کردیم، در دفاع از اسلام و مظلومین عالم ایستادیم و مقاومت کردیم، نگاهمان را به ظرفیت‌های درونی کشور دوختیم و به مردمان اعتماد کردیم، خداوند ما را در راه اهدافمان پیروز کرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طبق گفته رهبر معظم انقلاب، مسئله اصلی امروز کشور، اقتصاد است و این مهم بر مسائل فرهنگی و امنیتی هم اثرگذار است؛ اگر نجات کشور در اصلاح امور اقتصادی است باید ساختارهای آن متحول شود.

وی ادامه داد: مردم انتظار دارند که نظام ناکارآمد و ربوی بانک‌ها اصلاح شود و با کارآمدی نظام مالیاتی که تولیدکننده را هدف گرفته، فضای کسب و کار بهبود یابد؛ در این راستا باید ارزش پول ملی حفظ شده و ساختار بودجه از نفت جداسازی شود؛ همچنین دخالت دولت در اقتصاد به نظارت بر نظام اقتصادی مبدل شود.

حسینی شاهرودی افزود: در جنگ اقتصادی امروز، ضرورت اقتصاد مقاومتی باید باور دولت مردان شده و با ایجاد سامانه شفافیت شهروندی، دستان مفسدان اقتصادی که به مراکز قدرت متصل هستند و اخلال ایجاد می‌کنند، قطع شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی با یادآوری اینکه تحقق این موضوع نیاز به شکستن ساختارهای معیوب اقتصادی به دست مجلس، دستگاه قضا و عزم و اراده دولت دارد، ابراز امیدواری کرد: این مجلس در سال آینده طرح‌ها و لایحه‌های اقتصادی از جمله بانکداری، اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، صندوق‌های مکانیزه فروش و دیگر طرح‌های اقتصادی را که بیش از 3 سال در کمیسیون اقتصادی مانده در اولویت کارش قرار دهد.

وی تأکید کرد: نسخه شفا بخش و نجات کشور در عرصه‌های مختلف به ویژه امنیتی و اقتصادی، نگاه انقلابی، مدیریت هوشمندانه و جهادی کارگزاران نظام، اعتقاد عملی به راهبرد مقاومت و ایستادگی فعال خواهد بود.

نماینده مردم شاهرود و میامی با اشاره به سفر ریاست جمهوری در آذرماه سال گذشته گفت: آن سفر، همراهی و حضور مردم با نظام اسلامی در محضر جهانیان به نمایش گذاشت و گره‌هایی را در حوزه‌های عمرانی و توسعه اقتصادی گشود.

وی ضمن تشکر از حضور روحانی و مردم ولایت مدار شهرستان‌های شاهرود و میامی گفت: همچنین ابلاغ بین‌المللی شدن فرودگاه شاهرود و تصویب 22 طرح عمرانی بالغ بر 400 میلیارد تومان و تصویب ده‌ها طرح صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگری، رونق اقتصادی و کاهش بیکاری را به دنبال داشت.

حسینی شاهرودی یادآور شد: دستور ویژه جهت تخصیص اعتبارات و تسریع در اجرای مصوبات باید مورد تأکید قرار گیرد.

نماینده مردم شاهرود و میامی ضمن تشکر از وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی به جهت ایجاد زیرساخت‌های حوزه بهداشت و درمان گفت: دستور تسریع در بهره‌برداری اورژانس بزرگ شرق کشور، بیمارستان میامی و مجوز ایجاد دانشکده دندان پزشکی در شهرستان شاهرود را خواستارم.

وی در ادامه از وزیر راه و شهرسازی به جهت ایجاد اداره کل راه و شهرسازی و راهداری و حمل ونقل شرق استان سمنان، انفکاک مأموریت‌های شهرسازی و حمل ونقل از مرکز استان و الحاق آن به اداره کل راه قدردانی کرد و افزود: امیدوارم با اقدامات جهادی عقب ماندگی چهل ساله شرق استان خصوصا در حوزه راه و مسکن مهر جبران شود.

حسینی شاهرودی گفت: از این وزارت‌خانه و مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها برای تعریض و تعویض پوشش باند فرودگاه بین‌المللی شاهرود سپاسگزاری می‌کنم و به جهت ضرورت پروازهای داخلی و بین‌المللی، تقاضا دارم که سرعت ساخت سالن ترمینال این فرودگاه افزایش یابد.

وی با اشاره به سرما‌زدگی چندین ساله محصولات باغداران و کشاورزان یادآور شد: نه تنها اعتباری به خاطر حوادث به آنها تعلق نگرفته، بلکه بخشودگی جرایم بانکی از آنها دریغ شده است که با تصویب حذف سود مرکب جرایم بانکی در مجلس می‌تواند مرهمی بر دردهای این مردم باشد.

نماینده مردم شاهرود و میامی ادامه داد: در فروردین سال جاری تعدادی از خانه‌های مردم این حوزه انتخابیه در شهرستان کالپوش دچار رانش زمین و تخریب شده که کارشناسان حادثه دلیل این موضوع را نشت آب از سد این شهرستان دانسته‌اند؛ لازم است ستاد حوادث وزارت کشور با به کارگیری مشاوران بی‌طرف نسبت به علت رانش و تخریب بررسی‌های لازم را انجام دهد.

حسینی شاهرودی همچنین از وزیر نفت و مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به جهت ایجاد سایت سوخت رسانی فرودگاه شاهرود و از مردم پرتلاش حوزه انتخابیه‌اش که با وجود مشکلات معیشتی در صحنه‌های مختلف کشور حضور پیدا می‌کنند، تشکر و قدردانی کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۶۶۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دویچه‌وله: تحریم‌ها ناکارآمد است اما غرب ناچار است تحریم کند!

شبکه رسانه‌ای دولت آلمان می‌گوید: تحریم‌ها علیه ایران و روسیه کارآمد نیستند اما غرب مجبور است تحریم کند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: دویچه‌وله در تحلیلی که به ارزیابی تحریم‌های غرب اختصاص داشت، نوشت: ایران ۴۰ سال است که با تحریم‌های غرب زندگی می‌کند اما هرگز سرعت تحریم‌ شدنش به اندازه روسیه نبوده است. ایران می‌داند، چین می‌داند و ظاهراً دولت آمریکا هم می‌داند مبنی بر اینکه با وجود تحریم‌های موجود علیه صنعت نفت جمهوری اسلامی، نفت ایران با حجم بی‌سابقه به چین ارسال می‌شود. خاویر بلاس، ستون‌نویسی که مباحث مرتبط با انرژی و کالاها را برای بلومبرگ پوشش می‌دهد، اخیراً توضیح داد که چگونه نفت ایران به چین می‌رسد. اگر دولت چین را باور دارید، این کشور هیچ نفتی از ایران وارد نمی‌کند؛ صفر. حتی یک بشکه. در عوض، مقدار زیادی نفت خام از مالزی وارد می‌کند. به حدی که طبق داده‌های رسمی گمرک چین، این کشور به نوعی بیش از دو برابر بیشتر از تولید واقعی مالزی از آن کشور نفت می‌خرد. با تغییر نام نفت ایران، مالزی در سال گذشته پس از عربستان، روسیه و عراق به چهارمین تامین‌کننده بزرگ نفت خارجی چین تبدیل شد. سال‌هاست که ایران از امارات به عنوان مرکز دور زدن تحریم‌ها استفاده کرده است. دبی، یکی از هفت امارت امارات، دروازه ورود کالاهای ممنوعه غیر از نفت به ایران است. تهران مدت‌هاست که زنجیره‌های تامین خود را تغییر داده تا تقریبا همه چیزهایی که توسط آمریکا یا اتحادیه اروپا تحریم شده، به دست آید.

پس از تحریم‌های غرب، روسیه مجبور شد مسیرهای تجاری مشابهی ایجاد کند تا از تامین پایدار کالاهای حیاتی برای اقتصاد خود اطمینان حاصل کند. جمهوری‌های شوروی سابق در آسیای مرکزی برای دور زدن تحریم‌ها ایده‌آل بوده‌اند، زیرا کشورهایی مانند قزاقستان یا قرقیزستان بخشی از اتحادیه گمرکی با مسکو هستند. علاوه‌بر این، فواصل بسیار زیاد، کنترل تحریم‌ها را عملاً غیرممکن می‌کند؛ قزاقستان به تنهائی بیش از ۷۵۰۰ کیلومتر با روسیه مرز مشترک دارد.

به‌عنوان مثال، به‌دلیل استراتژی تحریم‌های روسیه، ارمنستان شاهد افزایش تقریباً ۱۰۰۰درصدی واردات خودروها و قطعات آلمانی در سال گذشته بود. بر اساس آخرین داده‌های ارائه‌شده توسط پایگاه داده جهانی ردیابی تحریم‌ها، روسیه تحریم‌شده‌ترین کشور جهان است. با این حال، اقتصاد روسیه سال گذشته رشد قابل‌توجهی معادل ۳.۶‌درصد را تجربه کرد و به گفته‌ وزیر دارایی، کرملین انتظار دارد که نرخ رشد در سال ۲۰۲۴ «در همان سطح» باقی بماند. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی‌های رشد روس‌ها را تایید می‌کند و نرخ رشد تولید ناخالص‌ داخلی را ۳.۲درصد تعیین می‌کند.

تحریم‌های مالی، دسترسی بانک‌های روسیه به بازارهای مالی بین‌المللی را محدود و آنها را از سیستم بانکی مهم و حیاتیِ سوئیفت (SWIFT) که عامل انجام اکثر نقل‌وانتقالات بین‌المللی پول و اوراق بهادار است، خارج کرده‌اند. علاوه‌بر این، بانک مرکزی روسیه از دسترسی به ذخایر هنگفت خود که در کشورهای G۷ قرار دارد، محروم شده است. نکته قابل‌توجه این است که تنها تحریم‌هایی که توسط شورای امنیت سازمان اعمال می‌شوند از نظر قانونی برای همه کشورهای جهان الزام‌آور هستند. در واقع چند کشور مانند هند، برزیل و چین وجود دارند که به این تحریم‌ها پایبند نبوده‌اند.

با وجود عدم‌قابلیت اجرای کامل تحریم‌ها توسط غرب، چرا این کشورها همچنان به اعمال آنها ادامه می‌دهند؟ به گفته کریستین فون سوست، کارشناس تحریم‌ها در مؤسسه آلمان برای مطالعات جهانی و منطقه‌ای، «اگر هیچ تحریمی اعمال نمی‌شد، تقریباً مانند حمایت ضمنی ‌بود، یا انگار کسی به حمله روسیه پاسخ نمی‌دهد.»

واشنگتن قصد دارد چند بانک چینی را هدف قرار دهد تا از اعمال تحریم‌های غرب اطمینان حاصل کند. دولت جو بایدن، می‌خواهد پکن را از سیستم مالی جهانی کنار بگذارد تا جریان تامین مالی ماشین‌آلات جنگی روسیه را متوقف کند.

در اتحادیه اروپا، ژانویه سال گذشته فردی به نام دیوید اوسالیوان، فرستاده ویژه تحریم‌ها از ایرلند، برای مشارکت در تلاش‌های دیپلماتیک به منظور اجرای رژیم تحریم‌های این اتحادیه، منصوب شد. وظیفه او همچنین این است که برای مثال به کشورهای همسایه روسیه سفر کند و دولت‌های آنجا را متقاعد کند که تحریم‌ها را با جدیت بیشتری اجرا کنند. مشکل کلی این است که هم روسیه و هم ایران، راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها دارند.


دیگر خبرها

  • چرا عمده مردم از دریافت وام بانکی محروم اند؟/سو استفاده بانک ها
  • مرغ آمریکایی‌ها غاز است!
  • دویچه‌وله: تحریم‌ها ناکارآمد است اما غرب ناچار است تحریم کند!
  • رحمانی فضلی: دولت ضعیف و قوی، هر کدام ۲۰ درصد کشور را عقب یا جلو می برند /بدون فضای باثبات نمی شود کاری کرد
  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • لزوم تسریع در استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی
  • فرزین برای ارائه گزارش عملکرد منابع و مصارف نظام بانکی در سال ۱۴۰۲ به کمیسیون اقتصادی می رود
  • همایش روز شوراهای خراسان جنوبی برگزار شد
  • بنیه اقتصادی با تولید اصلاح می‌شود
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود