Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-02@22:51:34 GMT

نکوداشتی برای بانوی فراموش شده

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۶۷۳۸۷

نکوداشتی برای بانوی فراموش شده

مشاور شهردار سمنان در امور بانوان گفت: شهرداری سمنان در نظر دارد به مناسبت یکصدمین سال درگذشت نخستین بانوی روزنامه‌نگار سمنانی مراسم نکوداشتی برگزار کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مریم عمید سمنانی، ملقب به مزین السلطنه، نخستین روزنامه‌نگار زن ایران است که با اقداماتی که در زمان خود در حوزه زنان به انجام رساند توانست قدم‌های موثری برای پیشرفت جامعه زنان انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سمیه قاسمی، مشاور شهردار سمنان در امور بانوان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه مریم عمید سمنانی در سال ۱۲۹۸ به دلیل عارضه قلبی از دنیا رفت، اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال یکصدمین سال درگذشت این بانوی روزنامه‌نگار سمنانی است، در نظر داریم مراسم نکوداشتی را در آبان ماه امسال با حضور مسئولان کشوری در سمنان برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات زیادی از محل دفن و سنگ قبر عمید سمنانی در دست نداریم، ادامه داد: در تحقیقاتی هم که در این رابطه داشتیم متاسفانه به اطلاعات دقیقی از او دست نیافتیم؛ طبق نوشته‌های «عبدالرفیع حقیقت» مؤلف و محقق سمنانی، این بانوی روزنامه‌نگار پس از سفر به زادگاه خود (سمنان) در خانه پدری فوت می‌کند اما بر سر محل دفن او نقل‌های مختلفی شنیده می‌شود و با وجود تحقیق‌های بسیار اما هنوز به سرانجامی نرسیده‌ایم و چون در سمنان منبعی برای دستیابی به اطلاعات او پیدا نکرده‌ایم، به سازمان اسناد، کتابخانه ملی و مرکز اسناد مجلس و سایر مراکز روی آورده‌ایم.

مشاور شهردار سمنان در امور بانوان با اشاره به آثار عمید سمنانی، گفت: روزنامه شکوفه با موضوع زنان که محوریت آن در خصوص تساوی حقوق زن و مرد، مبارزه با خرافه‌پرستی و ... بود را در تهران به چاپ رساند.

قاسمی با اشاره به اینکه لقب عمید سمنانی، مزین السلطنه است، اضافه کرد: او بنیانگذار و راه‌انداز دو مدرسه به نام "مزینه" در تهران بود که در یکی علوم روز و در دیگری صنایع دستی به زنان آموزش داده می‌شد چراکه معتقد بود اگر بانوان حرفه صنایع دستی را به خوبی فرا گیرند می‌توانند مخارج خود را تامین کنند و از این طریق به خانواده کمک کنند.

وی مزین السلطنه با وجود اینکه بانویی روشنفکر بود و با زبان فرانسوی آشنایی داشت و همچنین حرفه عکاسی را به خوبی بلد بود، اما بسیار معتقد و مذهبی بود و به حدود خانواده پایبند بود، خاطرنشان کرد: انجمن "همت خواتین" توسط عمید سمنانی در تهران راه‌اندازی شد و توانست در مدت زمان کوتاهی عده زیادی از بانوان را با هدف بیرون آمدن زنان از خانه‌، آشنایی با علم روز آشنایی، تعالی فکری و اخلاقی جذب کند.

مشاور شهردار سمنان در امور بانوان گفت: درنظر داریم سردیس این بانوی روزنامه‌نگار را با کمک سازمان زیباسازی شهرداری ساخته شود.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: روزنامه نگاری زنان شهر سمنان شهرداری سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۶۷۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت از ۲۶ بازیکن به اردوی تیم ملی زنان

به گزارش “ورزش سه” و به نقل از به سایت رسمی فدراسیون فوتبال، اردوی آماده سازی تیم ملی فوتبال بانوان از 20 تا 24 اردیبهشت ماه در مرکز ملی فوتبال برگزار می شود. به همین منظور مریم آزمون، سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان اسامی بازیکنان دعوت شده به این اردو را به شرح زیر اعلام کرد:

کیمیا کافی، سارا دیدار (خراسان رضوی)
مریم ایزدپناه ، فهیمه ارزانی (کهکیلویه و بویراحمد)
فاطمه رضایی، سمیه آوج، نرگس خانی (البرز)
غزل مرشدی، نگین نقدی (کرمانشاه)
الهه جاویدان (بوشهر)
مینا ایری (گلستان)
زینب اسماعیلی (مازندران)
راحیل جعفری (فارس)
کیمیا نوری (تهران)
فاطمه شبان، مرضیه فیضی (اصفهان)
سمیرا محمدی، سوینچ سلیمانی (آذربایجان شرقی)
رقیه جلال نسب (خوزستان)
مرضیه نیکخواه، آتنا توفیق (همدان)
کوثر عنبری، روژین تمریان، فاطمه یوسفی، مریم نامی (ایلام)
مائده بیرنگ (گیلان)

دیگر خبرها

  • ابداع شرکت دانش‌بنیان سمنانی به کمک پرورش‌دهندگان ماهی آمد
  • حمایت بانوان شاهرودی از اجرای طرح نور+ فیلم
  • دستگیری سارق طلا از بانوان کهنسال در فلاورجان
  • اختلاف‌نظر درباره تصادف‌های پرماجرای تهران | نخستین قربانی؛ موسیقیدان مشهور یا روزنامه‌نگار معروف؟
  • دین اسلام مدافع اصلی حقوق زنان است
  • دعوت از ۲۶ بازیکن به اردوی تیم ملی زنان
  • راهیابی نوجوان سمنانی به جمع استعدادهای نویسندگی کشور
  • دعوت بانوی کردستانی به اردوی تیم ملی سپک تاکرا
  • درخشش دختر سمنانی در مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته
  • درخشش تنیسور سمنانی در رقابت های غرب آسیا