Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-28@13:26:44 GMT

برخی ۱۰۰ برابر حداقل حقوق دریافتی دارند

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۶۷۴۴۵

 به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدمهدی زاهدی در آیین بزرگداشت فعالان حوزه مهارت گفت: در مجلس تلاش کردیم ریل‌گذاری مناسبی در زمینه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای انجام دهیم تا  قطار آموزش و مهارت‌آموزی حرکت مناسبی داشته باشد.

او با بیان اینکه ما از نظر علمی و آموزشی جایگاه مناسبی داریم، اما از نظر مهارت‌آموزی جایگاه‌مان مناسب نیست و یک جای کار می‌لنگد، تصریح کرد: اینکه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نمی‌توانند کار پیدا کنند نشان دهنده این است که مشکلی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلیل این امر می‌تواند این باشد که افراد دنبال پشت میز‌نشینی هستند، حال آنکه بازار کار نیازمند افرادی با مهارت‌های فنی و حرفه‌ای است.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: ما شاهد این بودیم که فعالیت‌های زیادی در حوزه مهارت‌آموزی صورت می‌گیرد، اما سازمان‌های مختلف در این زمینه به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند. این در حالی است که نیازمند یک استراتژی واحد در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هستیم.

او ادامه داد: بر همین اساس ایجاد نظام جامع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در دستور کار قرار گرفت و همچنین مجلس تشکیل شورای عالی آموزش فنی و حرفه‌ای را تصویب کرد.

زاهدی با بیان اینکه بر اساس قانون رئیس این شورا معاون اول رئیس جمهور است، بیان کرد: اختلافاتی در این زمینه وجود داشت و برخی عنوان می‌کردند که مثلا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا وزارتخانه‌ای دیگر رئیس این شورا باشد. نظر ما این بود که یک مقام بالا دستی چنین مسئولیتی داشته باشد تا بتوانیم یک استراتژی واحد را در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دنبال کنیم.

او گفت: در قانون هشت سطح آموزشی در نظر گرفته شده و همه افرادی که قصد کار کردن دارند، از کارگر ساده تا یک فرد فوق متخصص، باید صلاحیت حرفه‌ای بگیرند. بر این اساس ما خواستار ایجاد مرکز ملی صلاحیت حرفه‌ای هستیم.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس با تاکید بر اینکه در زمینه قانون‌گذاری در حوزه فنی و حرفه‌ای کم و کاستی وجود ندارد، اما مشکلاتی در زمینه اجرا داریم، بیان کرد: آفتی در آموزش و پرورش ما وجود دارد و آن این است که آموزش متناسب با نیاز بازار کار صورت نمی‌گیرد. الان ۷۰ درصد دانش‌آموزان متقاضی تحصیل در رشته تجربی هستند. آنها علاقه‌مند هستند که در یکی از رشته‌های پزشکی وارد دانشگاه شوند و کار کنند. قطعا این خطرناک است، چرا که ۱۰ سال دیگر ما نیازی به این همه دکتر نداریم و برای جایگاه‌های شغلی دیگر هم کمبود نیروی متخصص داریم.

او با بیان اینکه این فضا باید شکسته شود و مشکلات با گفتار درمانی هم حل نمی‌شود، گفت: باید طبقه‌بندی مشاغل، سنجش صلاحیت حرفه‌ای، به‌‌‌‌‌‌روز کردن تجهیزات و تحقق عدالت اجتماعی در دستور کار قرار گیرد.

زاهدی عنوان کرد: در حال حاضر عدالت اجتماعی در زمینه حقوق و دستمزد وجود ندارد و ما شاهد این هستیم که برخی ۱۰۰ برابر حداقل حقوق، دریافتی دارند.

او همچنین با بیان اینکه بازار کار ایران نیازمند یک حلقه واسط است، گفت: باید آموزش تکنیسین‌های را جدی گرفت. تکنیسن‌ها حلقه واسط کارگر ساده و مهندسان هستند. باید افراد ترغیب به این کار شوند و راهکار آن ایجاد عدالت اجتماعی است. وقتی افراد ببینند که یک تکنیسن حقوق مناسب دریافت می‌کند و موقعیت اجتماعی خوبی دارد، به این کار تمایل پیدا می‌کنند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: عدالت اجتماعی بیکاری فارغ التحصیلان مهارت آموزی آموزش های فنی و حرفه ای اختلاف دستمزد فارغ التحصیلان دانشگاهی رئیس کمیسیون آموزش مجلس نظام جامع آموزش های فنی و حرفه ای شورای عالی آموزش فنی و حرفه ای صلاحیت حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۶۷۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه مناسب برای بروزرسانی تجهیزات فنی‌و‌حرفه‌ای مهاباد در نظر گرفته می‌شود

حسن عباسی فرماندار ویژه مهاباد در بازدید سرزده از کارگاه‌های فنی‌و‌حرفه‌ای این شهرستان، گفت: بودجه مناسب برای بروزرسانی تجهیزات در کنار تعمیر و ساماندهی فضای آموزشی و اداری این مرکز در اعتبارات شهرستانی و ملی در نظر گرفته خواهد شد تا بتوان در چند سال آینده شاهد رونق و توسعه فضای آموزشی مناسب برای استفاده متقاضیان کسب فن و مهارت باشیم.

وی افزود: آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای به عنوان پل ارتباطی واحد‌های تولیدی و صنعتی با آموزش، علاوه بر حرفه‌آموزی و آماده‌سازی افراد برای احراز شغل، با ارتقای کارایی و توانمندی نیرو‌ها به توسعه کسب‌وکار و اقتصاد کشور نیز کمک می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • عیدی سال ۱۴۰۳ چقدر است؟
  • بودجه مناسب برای بروزرسانی تجهیزات فنی‌و‌حرفه‌ای مهاباد در نظر گرفته می‌شود
  • فرمول اضافه حقوق ۱۴۰۳؛ چقدر به حقوق شما اضافه می‌شود؟ | عیدی سال ۱۴۰۳ چقدر است؟
  • یک‌میلیون و ۷۱۹ هزار و ۵۶۵ نفر ساعت آموزش فنی و حرفه‌ای در قم ارائه شد
  • تفاوت چشمگیر میزان دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی با پرداختی سایر بازنشستگان
  • مذاکرات برای افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران
  • خبر جدید از افزایش منطقی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران / دریا بیگی تشریح کرد
  • ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود
  • ادامه مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی؛ مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟
  • اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان!