Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروزه اشتغال یکی از اصلی ترین دغدغه های جوانان و خانواده های آنان است که با دوره های مهارت آموزی می توان مسیر بهتری را برای ایجاد اشتغال نسل جوان ایجاد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ مهارت آموزی مقوله ای است که همواره مورد توجه نظام های آموزشی پیشرفته قرار دارد؛ چرا که تنها آموزش سطحی منابع درسی به دانش آموزان نمی تواند آنان را برای زندگی آینده مهیا سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو، برای پرورش نسلی کارآمد که بتواند آینده روشنی را برای کشور رقم زند، باید به فکر راه های افرایش مهارت افراد در نظام آموزشی بود.
تغییر نگاه نمره محور حاکم بر نظام آموزشی به نگاهی مبتنی بر افزایش درک و مهارت دانش آموزان، شاید یکی از مهم ترین گام ها در این مسیر باشد.

متاسفانه این روزها شاهد هستیم که اکثر فارغ التحصیلان دانشگاهی حتی با مدرک دکتری بیکار هستند، شاید گفت علت آن تحصیل در رشته هایی است که آینده شغلی ندارند.

ـ محسن محمدی لیسانس عمران می گوید: متاسفانه بعد از فارغ التحصیل شدن هنوز نتوانسته ام شغلی داشته باشم.

ـ نسرین احسانی فوق دیپلم خیاطی: رشته دبیرستان من تجربی بود و خیلی دوست داشتم در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهم ولی احتمال این را دادم که ممکن است در این رشته قبول نشوم بنابراین رشته خیاطی را انتخاب کردم و خدا را شکر هم اکنون با کمک تعدادی از دوستان توانستیم یک کارگاه خیاطی راه اندازی کنیم و درآمد خوبی هم داریم.

ـ زهرا خانوکی فوق لیسانس ادبیات: من در دانشگاه پیام نور تحصیل کردم و شهریه های زیادی نیز پرداخت نمودم به امید اینکه در آینده بتوانم شغل مناسب معلمی را داشته باشم ولی در حال حاضر بیکارم.

ـ محمد شجاعی لیسانس برق و الکترونیک: خوشحالم توانستم رشته ای را انتخاب کنم که نیاز جامعه است و هم اکنون هم در یک کارگاه کوچک مشغول به کار هستم و درآمد خوبی دارم.

آموزش های مهارتی شانسی برای یافتن شغل آینده

محمدرضا جهانگیری مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمان در این رابطه به خبرنگار ما گفت : آموزشهای مهارتی آموزش هایی هستند که کلیه دانش آموزان و فارغ التحصیلان دانشگاهی بتوانند شانس خود را برای یافتن اشتغال افزایش دهند.

وی گفت : بهترین خصوصیت آموزش های مهارتی این است که انعطاف پذیر هستند و در تمامی طول سال و با استانداردهای مختلف اجرا می شوند و مطابق با نیاز بازار کار هستند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمان افزود: در بیش از 28 مرکز دولتی در سطح استان بالغ بر 158 کارگاه آموزشی در سامانه های مختلف ارائه می شود از جمله آموزش در پادگان ها، زندان ها ، حاشیه شهر ، روستا ، عشایر و سایر نقاط مختلف و در بخش خصوصی نیز 637 کارگاه وجود دارد که هزینه آموزشی دریافت می شود و در بیش از 300 حرفه آموزش انجام می شود.

رشته IOT در آینده به شدت بازار دنیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد

جهانگیری با بیان اینکه در کلیه رشته ها ابتدا نیاز سنجی انجام می شود ، عنوان کرد: براساس یک فرم استاندارد بین المللی آمایش هر منطقه و طرح های اقتصادی مقاومتی و طرح تکاپو اشتغال هر منطقه را مشخص کرده و رشته هایی که باید روی آن سرمایه گذاری شود و آینده شغلی دارد نیاز سنجی انجام می شود به طور مثال رشته IOT که درواقع اینترنت اشیاء است و در آینده به شدت بازار شغل ایران و دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد یکی از رشته هایی است که در 5 سال آینده 25 درصد مشاغل در حوزه IOT قرار خواهد گرفت گر چه در حال حاضر بزرگ و بعید به نظر می رسد.

وی با اشاره به اینکه بعد از طی تحقیقات و بررسی های انجام شده رشته IOT در کرمان راه اندازی شد، ادامه داد: کلیه علاقمندان، فارغ التحصیلان دانشگاه ها می توانند در این رشته فعالیت نمایند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمان خاطرنشان کرد: کسانی که می خواهند در رشته IOT فعالیت نمایند باید در ابتدا رشته کامپیوتر را گذرانده باشند.

بیکاری دو برابری فارغ التحصیلان دانشگاهی نسبت به بقیه افراد جامعه

جهانگیری با اشاره به اینکه آمار بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه دو برابر بقیه افراد جامعه است، اذعان داشت: فارغ التحصیلان رشته دکتری که نمی توانند برای خود شغل پیدا کنند و فاقد مهارت هستند برای این فارغ التحصیلان دوره های مهارتی پیش بینی شده که هم به کمک دانشگاه ها و هم بنگاه های اقتصادی دارای مهارتی ویژه بر اساس نیاز بازار کار ارائه می شود که شانس خود را برای اشتغال افزایش دهند.

وی با طرح این سوال که چه کنیم که دانش آموزان به سمت کنکور تجربی نروند؟ گفت: در سال جاری تعداد 630 هزار نفر در گروه علوم تجربی در کنکور شرکت کردند و سال گذشته 590 هزار نفر و قبل تر از آن 530 هزار نفر و این نشان می دهد آمار در گروه علوم تجربی به شدت بالا است و این در حالیست که امسال 630 هزار نفر در گروه علوم تجربی شرکت کردند برای 9 هزار صندلی خالی در رشته های پیراپزشکی و بقیه به سمت رشته هایی می روند که نه علاقه ای به آن دارند و نه بازار کاری برای آن وجود دارد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمان افزود: برای این که این اتفاق رخ ندهد برای پایه های 7 ، 8 و 9 دوره متوسطه اول که قرار است در پایه دهم انتخاب رشته کنند در تابستان دوره های مهارتی برگزار خواهد شد تا دانش آموزان علائق و سلائق خود را بدانند و انتخاب رشته ای براساس نیاز بازار کار داشته باشند.

طرح "ایران مهارت" پیوند دانش و مهارت

جهانگیری تصریح کرد: طرح دیگری با عنوان "ایران مهارت" که دانش آموزان در طول دوران مدرسه حدود 60 ساعت یک دوره مهارتی می گذرانند که می توانند بیشتر با مهارت ها آشنا شوند و بدانند در جامعه چه شغل ها ونیازهایی وجود دارد که بتوانند با چشم باز رشته آینده خود را انتخاب کنند.

وی بیان داشت: در حاشیه شهر دوره هایی به صورت رایگان آموزش داده می شود چون توان پرداخت دوره ها را ندارند سازمان آموزش فنی و حرفه ای با همکاری وزارت کشور و استانداری 9 خانه مهارت در سطح شهر ایجاد شده تا دوره هایی که در بخش خصوصی آموزش داده می شود در این خانه مهارت به صورت رایگان انجام شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای عنوان کرد: برای ثبت نام آقایان در آموزش فنی و حرفه ای نیاز به کارت پایان خدمت نیست و تمامی افراد از سنین 12 تا 80 سال می توانند در دوره های مهارتی شرکت نمایند.

جهانگیری تصریح کرد: 58 درصد افرادی که گواهینامه مهارت دریافت کرده اند توانسته اند شغل کسب نمایند که رقم متوسطی است که در برخی از دوره ها 100 درصد مشغول به کار می شوند و در برخی دوره ها این رقم پایین تر است .

وی خاطرنشان کرد: باید به سمتی برویم که در واقع نتیجه یافته های مشاوره شغلی و رهگیری برای اصلاح نظام فرآیند آموزشی بکار ببریم دوره هایی که شغل گیری آن پایین است حذف می شوند و دوره های جدید جایگزین خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۶۷۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجویان خود را نسبت به مسائل روز دخیل بدانند

ایسنا/لرستان رئیس جهاددانشگاهی لرستان اجرای مسابقات ملی سدید را گام مؤثری در تقویت مهارت‌های ارتباطی دانشجویان دانست و اظهار کرد: دانشجویان باید خود را نسبت به مسائل روز دخیل بدانند چرا که بی‌تفاوتی در جامعه باعث می‌شود آینده روشنی برای جامعه رقم نخورد.

فرهاد فرامرزیان در آیین اختتامیه و تجلیل از منتخبان مرحله استانی مسابقات ملی ارائه سه دقیقه‌ای «سدید»‌ که هشتم اردیبهشت‌ماه به همت جهاد دانشگاهی لرستان و به میزبانی دانشگاه لرستان در سالن اجتماعات شهید میربهرسی این دانشگاه برگزار شد، بیان کرد: مسابقات ملی سدید برای اولین بار است که در لرستان برگزار می‌شود و با استقبال خوبی از سوی دانشجویان مواجه شده است.

وی با بیان اینکه از دانشگاه‌های آزاد، علوم پزشکی، فنی و حرفه‌ای، علمی کاربردی، لرستان و پیام نور در این مسابقات شرکت‌کننده داشتیم، افزود: در اجرای این برنامه جهاد دانشگاهی و دانشگاه لرستان مشارکت داشتند.

فرامرزیان مسابقات ملی سدید را بستری برای رشد و تقویت مهارت‌های ارتباطی، بیانی و ایده‌پردازی در دانشجویان، کاربردی کردن پژوهش‌ها و تحقیقات دانشجویی، ترویج فرهنگ مطالعه و ترویج گفتمان علم دانست و  اضافه کرد: دانشجویان باید خود را نسبت به مسائل روز دخیل بدانند چراکه بی‌تفاوتی در جامعه باعث می‌شود آینده روشنی برای کشور رقم نخورد.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات سدید در دانشگاه‌های ۲۱ استان کشور و ۳۰ واحد جهاد دانشگاهی، ادامه داد: دانشجویان آینده‌سازان جامعه هستند و نباید نسبت به مسائل روز بی‌تفاوت باشند آنها باید خود را در مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دخیل بدانند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان با بیان اینکه مسابقات ملی سدید نقش مهمی در بالا بردن روحیه اعتماد به نفس در دانشجویان دارد، افزود: دانشجویان با شرکت در این مسابقات که در بخش‌های مختلف ازجمله پایان‌نامه، کتاب، مقاله، طرح پژوهشی و اختراع برگزار می‌شود، با نحوه مدیریت زمان آشنا می‌شوند.

وی با اشاره به در پیش بودن دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی، گفت: ضرورت دارد دانشجویان در بحث انتخابات، گفت‌گو با نامزدهای انتخاباتی ورود پیدا کنند و با دعوت از منتخبان ملت به محیط‌های دانشگاهی راهکارهای لازم برای حل مشکلات را ارائه دهند.

فرامرزیان با اشاره به راهیابی پنج دانشجو از لرستان به مرحله کشوری مسابقات سدید، اظهار کرد: انتظاری که از این دانشجویان به عنوان نمایندگان دانشجویان لرستانی در مسابقات ملی سدید دارم این است که با تمرین و ممارست برای جامعه دانشگاهی استان افتخارآفرینی کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دانشجویان خود را نسبت به مسائل روز دخیل بدانند
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • ارائه آموزش‌های مهارتی به روستاییان و عشایر خوزستان
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • برگزاری آزمون سمپاد مهارتی در ۱۱ استان کشور
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان به تصویب رسید‌
  • ۲۰ هزار جوان قمی عضو جمعیت هلال‌احمر هستند
  • «چرم دوزی» اشتغال کهن برای نسل نو
  • رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم
  • عجیب‌ترین رشته‌های دانشگاهی / از زامبی شناسی تا مدیریت دوشیدن شیرگاو