Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران از ناکارآمدی راهکار‌های دولت برای جبران کسری بودجه اعم انتقاد کرد.

حسینی مسئول مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: بودجه ایران در سال ۹۸ روی فروش ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز با قیمت ۵۴ دلار بسته شده بود و در مجموع قرار بوده که ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از بودجه کشور از طریق فروش نفت تامین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه طبق آمار اوپک صادرات نفت ایران ۴۰۰ هزار بشکه در روز است که ظاهرا باز هم کاهش یافته افزود: به گفته معاون سازمان برنامه و بودجه با توجه به کاهش صادرات نفت بودجه امسال اصلاح شده و فروش نفت از ۱.۵ میلیون بشکه به ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته که این معنایش این است که کشور با کسری حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان مواجه است.
مسئول مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران گفت: با توجه به کسری بودجه کشور دولت باید به فکر تامین منابعی برای جبران این کسری باشد که در این راستا راهکار‌های اصولی و بلند مدتی با چشم اندار ۱۰ ساله مطرح شده اند مثلا اگر بخواهیم پالایشگاه بسازیم و یا عرضه نفت در بورس را پیگیری کنیم چند سالی طول می‌کشد که بخواهیم تحریم‌های نفتی آمریکا را خنثی کنیم.
حسینی با بیان اینکه مشکل فعلی بحث کسری بودجه دولت است، چون تنها اثرگذاری که کاهش صادرات نفت دارد این است که بودجه دولت را کاهش می‌دهد، افزود: اصلی‌ترین گزینه‌ای که می‌توان روی آن حساب کرد بحث کاهش فرار مالیاتی است، چون امروز یک سری از اصناف وجود دارند که جزو دهک‌های بالای جامعه هستند و از آن‌ها رقم قابل توجهی مالیات اخذ نمی‌شود مثلا پزشکان جزو قشر مرفه و سرمایه دار جامعه هستند، اما فرار مالیاتی که این قشر دارد ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

مسئول مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران فرار مالیاتی وکلا را پیچیده‌تر از فرار مالیاتی پزشکان دانست و افزود: فرار مالیاتی وکلا بین ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده البته منابع مالیاتی که وکلا دریافت می‌کنند شفاف نیست، چون وکلا برخلاف پزشکان که فقط پول نقد دریافت می‌کنند ممکن است در قبال خدمتی که ارائه می‌دهند ملک و ماشین دریافت کنند.

حسینی با بیان اینکه ۲۵ هزار میلیارد تومان از کسری بودجه دولت را تنها می‌توان با جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان و وکلا تامین کرد، افزود: صنوف دیگری مانند صنف طلافروشان و آهن فروشان هم هستند که سود‌های کلانی را از طریق نوسانات بازار به جیب می‌زنند، اما مالیات نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه امروز در کشور حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی و به همین میزان کسری بودجه داریم، اظهار کرد: اگر بتوانیم نظام مالیاتی کشور را سازماندهی و اصلاح کنیم و مانع فرار مالیاتی شویم می‌توان بودجه دولت را از طریق مالیات تامین کرد.

مسئول مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده نوع دیگری از مالیات است که می‌توان بخش دیگری از کسری بودجه دولت را از طریق آن جبران کرد، اما هنوز در کشور جدی نگرفته نشده، گفت: کشور‌های بزرگ دنیا کل بودجه خود را از طریق همین مالیات‌ها تامین می‌کنند، ولی متاسفانه وضعیت کشور ما به گونه‌ای است که هر صنفی برای خود یک امپراطوری راه انداخته و فرار مالیاتی خود را توجه می‌کند و اجازه نمی‌دهد قانون اجرا شود و متاسفانه دولت هم به فکر این موضوع نیست که بخواهد فرار‌های مالیاتی را سازماندهی کند.

حسینی با اشاره به اینکه دولت به جای سازماندهی فرار‌های مالیاتی می‌خواهد با برداشت از صندوق توسعه ملی، خصوصی سازی، خلق پول و عرضه اوراق اسلامی کسری بودجه خود را جبران کند، متذکر شد: خلق پول موجب افزایش تورم می‌شود و اصلا راهکار درستی نیست از طرفی وقتی دولت اوراق به فروش می‌رساند و سرمایه را از کف جامعه جمع می‌کند سوال این است که سال آینده می‌خواهد چه راهی را برای جبران کسری بودجه خود در پیش بگیرد، چون اگر همین وضعیت تحریم پا برجا باشد دولت باید آن حجم از نقدینگی را که جذب کرده با ۲۵ درصد سود برگرداند و این باعث بدهکار‌تر شدن دولت می‌شود.

وی راهکار اصلی برای جبرای کسری بودجه دولت را اصلاح نظام مالیاتی و اصلاح نظام تعرفه گذاری انرژی عنوان کرد و افزود: با اصلاح نظام تعرفه گذاری انرژی هم می‌توان ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دولت را تامین کرد؛ با این وجود راهکار‌هایی که دولت برای جبران کسری بودجه در پیش گرفته راهکار‌های درستی نیست.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کسری بودجه دولت اصلاح نظام مالیاتی کاهش صادرات نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۶۷۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی باید اجرایی شود/ تخصیص بی‌حساب و کتاب یارانه انرژی را متوقف کنید

ناصر سودانی گفت: یکی از راه‌های بهینه کردن مصرف گاز در بین مردم این است که طرح تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی اجرایی شود. به این صورت که از افرادی که مصرف بالایی از گاز دارند هزینه بیشتری اخذ شود تا جلوی تخصیص بی‌حساب و کتاب یارانه انرژی به این افراد گرفته شود.

ناصر سودانی، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درخصوص میزان تاثیرگذاری طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی برای کنترل مصرف گاز بخش خانگی گفت: شدت مصرف گاز در کشور ما خیلی بالاست. کشور‌هایی مثل چین و هند که جمعیت بیشتری نسبت به ما دارند، سطح مصرف انرژی در آن‌ها بسیار پایین‌تر است. ما در فرهنگ سازی کوتاه آمده‌ایم و باید این مسئله را جدی بگیریم و شیوه‌هایی را اجرایی کنیم تا مردم در مصرف خود جدی‌تر عمل کنند.

 

این کارشناس انرژی افزود: یکی از راه‌های بهینه کردن مصرف گاز در بین مردم این است که طرح تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی اجرایی شود. به این صورت که از افرادی که مصرف بالایی از گاز دارند هزینه بیشتری اخذ شود تا به این ترتیب جلوی تخصیص بی‌حساب و کتاب یارانه انرژی به این افراد گرفته شود.

 

سودانی در ادامه بیان کرد: در کشور ما گاز به قیمت بسیار نازلی به مردم تخصیص پیدا می‌کند، زیرا شامل یارانه پنهان انرژی می‌شود، ولی وقتی سطح مصرف گاز دسته بندی شود و افراد بر اساس میزان مصرف خود قبض گاز بپردازند، قطعا متوجه ارزش آن خواهند شد.

 

وی ادامه داد: در این شیوه هر چه سطح مصرف گاز خانوار‌ها بالاتر برود به همان میزان دریافت یارانه انرژی آن‌ها کمتر می‌شود.

دیگر خبرها

  • لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم سازوکار مشارکت مردم در بخش مولد را تسهیل خواهد کرد
  • جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ مصوب شد
  • طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی باید اجرایی شود/ تخصیص بی‌حساب و کتاب یارانه انرژی را متوقف کنید
  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • صدور دستور اصلاح قبوض گازبهای تأسیسات گردشگری به یک‌چهارم
  • اصلاح قبوض گازبهای تاسیسات گردشگری و صنایع‌دستی
  • جدول درآمدهای نفتی و مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • برای رفع مشکل مصرف انرژی باید صندوق بهینه‌سازی سوخت را فربه کنیم
  • تعرفه معاینه فنی تنها یک سوم از هزینه این خدمات را پوشش می‌دهد
  • عواقب بند س تبصره ۶ قانون بودجه | وقتی برای معافیت‌ها سقف تعیین شود چه می‌شود؟