Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین وطن پور، رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، صبح امروز در مراسم آیین راه اندازی دفاتر ثبت مالکیت فکری دانشگاه علوم پزشکی که در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: ایران در حوزه پژوهش در منطقه رتبه اول و شانزدهم جهان است اما متأسفانه جایگاه خوبی در ثبت اختراعات و پتنت ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۸ تعداد پتنت‌های ثبت شده در کشور ما بیش از ۱۵۰ مورد است افزود: شاخص ثبت اختراع در کشورمان در دانشگاه امیرکبیر ۴۱ درصد، دانشگاه شیراز ۴ درصد است. دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در زمینه ثبت اختراع اقداماتی  انجام داده است.

وطن پور با بیان اینکه تاکنون ۲۰ دانشگاه نوآوری در دنیا فعالیت می‌کند، ادامه داد:  طبق آمار کره جنوبی در زمینه ثبت اختراعات رتبه برتر دارد.  ایران هم در زمینه فناوری جایگاه خوبی دارد، به طوری که ما در سال ۲۰۱۶ رتبه ۷۸، ۲۰۱۷ رتبه ۷۵، ۲۰۱۸ رتبه ۶۵ و در سال ۲۰۱۹ رتبه ۶۱ را در حوزه فناوری کسب کردیم.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه امروزه موضوع ثبت اختراع نقطه ضعف کشورمان است، گفت: از سال ۷۷ تا ۹۳ تنها ۲۸۵۱ اختراع به ثبت رسیده است.اقدامات خوبی برای ثبت اختراع و مالکیت فکری در ایران انجام شده است . اگر سلامت سیستم برای محققان تعریف نشود، فعالیت این افراد سخت می‌شود و مخترعان اختراع خود را جهت ثبت به خارج از کشور می‌برند.

وی افزود: ۱۱ هزار اپلیکیشن برای ثبت اختراع وجود دارد که تنها ۱۰۸ اختراع به ثبت رسیده است و این مسئله نشان می‌دهد که دفتری برای ثبت اختراع و مالکیت فکری وجود ندارد و دانشگاه‌ها در این زمینه خوش ندرخشیده‌اند. بیشتر بخوانید: سامانه‌ای که امکان پولشویی و اختلاس را به صفر می‌رساند وطن پور در ادامه تصریح کرد: ایران توانسته است در حوزه نانو رتبه چهارم جهانی را از آن خود کند اما در سطح پتنت، رتبه بیست و پنجم دنیا را دارد.   وی افزود: تشکیل کمیته سیاست گذاری تعریف سازمانی جهت ثبت مالکیت فکری، تدوین خط مشی مالکیت فکری، تدوین سیاست‌های ثبت اختراع از جمله اقدامات وزارت بهداشت جهت راه اندازی و ثبت اختراعات و مالکیت فکری و معنوی محققان است. در این زمینه وزارت بهداشت تفاهم نامه‌ای با دادگستری جهت آموزش آکادمیک مالکیت ثبت اختراع انجام داده است.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در راستای ثبت مالیکت فکری مذاکره‌ای با کره جنوبی و سازمان WIPO انجام داده‌ایم، گفت: وزارت بهدشت تفاهم نامه‌ای با قوه قضاییه در زمینه ثبت اختراعات و مالکیت فکری انجام داده است.
در حال تکمیل/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۶۷۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای تفاهم‌نامه آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی در شیراز

ایسنا/فارس تفاهم‌نامه همکاری سازمان امور دانشجویان و دانشگاه شیراز برای برگزاری «آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی» در خردادماه ۱۴۰۳ منعقد و از پوستر این رویداد با حضور معاون وزیرعلوم و رئیس سازمان امور دانشجویان رونمایی شد.

همچنین در ادامه‌ این مراسم، با حضور جمعی از دانشجویان غیرایرانی و مدیران دانشگاه شیراز در سالن آمفی تئاتر پردیس بین‌الملل دانشگاه شیراز، از پوستر برگزاری «آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی» در سال جاری رونمایی شد.

بر اساس تفاهم‌نامه منعقدشده، دانشگاه شیراز در خردادماه ۱۴۰۳، میزبان برگزاری مراسم نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی است که با حضور بیش‌از ۴۰۰ نفر از دانش‌آموختگان غیرایرانی دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه شیراز، در ادامه‌ این مراسم، دانشجویان غیرایرانی دانشگاه شیراز در نشست صمیمانه‌ای با معاون وزیرعلوم و رئیس سازمان امور دانشجویان و مسئولان دانشگاه شیراز به گفت‌وگو و تبادل‌نظر پرداختند و مهم‌ترین دغدغه‌ها و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

همچنین در این مراسم از نخستین شماره «ماهنامه ملل» که ازسوی دانشجویان غیرایرانی برای معرفی هرچه بیش‌تر و شایسته‌تر فرهنگ‌ها، آداب‌ و رسوم، ظرفیت‌ها و جاذبه‌های کشورهای مختلف تهیه می‌شود، رونمایی شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انعقاد تفاهم‌نامه طرح «هر مسجد یک حقوقدان» در سیستان و بلوچستان
  • دانشگاه تربیت مدرس در میان برترین دانشگاه های ایران قرار گرفت
  • امضای تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد تبریز با یک واحد صنعتی
  • جزئیات ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای نیروهای مسلح کشور | تفاهم‌نامه جدید وزارت راه و نیروهای مسلح
  • نمایندگان شورا در وزارتین علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد تعیین شدند
  • تعیین تکلیف بیش از ۷ هزار سند مالکیت در قشم
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • رتبه اول کشوری در زمینه انجام تکالیف قانونی صدور مجوز
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد کرمانشاه با شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب
  • امضای تفاهم‌نامه آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی در شیراز