Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسابرس منتخب شورا ادامه‌ بندهای گزارش حسابرسی تلفیقی سال ۹۳ شهرداری تهران را قرائت و در آن به سرنوشت نامعلوم برخی املاک و وضعیت مشخص خرید قطعات یدکی مترو اشاره کرد.

 به گزارش ایسنا صبح امروز در ادامه بررسی گزارش حسابرسی تلفیقی سال ۹۳ شهرداری تهران، بهرام همتی - حسابرس منتخب شورا - با حضور در تریبون شورا به قرائت بندهای باقیمانده از گزارش‌ حسابرسی پرداخت و با بیان این که شهرداری تهران مبلغ ۲۵۲ میلیارد ریال را به منظور خرید قطعات یدکی از کشورهای مختلف برای شرکت بهره برداری مترو پرداخت و این مبلغ تحت سرفصل سفارشات و پیش خریدها و موجودی‌ها ثبت شده است، گفت: مبالغ مذکور از طریق چین به فروشندگان sctbanker و kuniunbankof  بانک‌های خارجی پرداخت شده است و در این ارتباط قرارداد منعقده با این بانک‌ها و تاییدیه فروشندگان و سایر طرف‌های مقابل مبنی بر دریافت وجوه مذکور ارائه نشده به علاوه این که اطمینان از رعایت صرفه و صلاح شهرداری و احراز صحت ثبت و نحوه تسعیر نرخ ارز حاصل نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی  با بیان این که در سرفصل دارایی‌های نگهداری شده برای فروش صورت‌های مالی شامل مبلغ ۵ هزار و ۹۷۵ میلیارد ریال دارایی‌های نگهداری شده برای فروش شرکت مترو است، اظهارکرد: در این خصوص چند  نکته لازم به تذکر است چرا که پروژه‌ مجتمع ایستگاهی مترو بیمه در پایان سال دارای مانده‌ هزار و ۲۵۵ میلیارد ریال است و در تاریخ 27 فروردین 93 زمین پروژه به متراژ ۱۲ هزار متر مربع ، طی مبایعه نامه‌ای از طرف موسسه خیریه امیرالمومنین تحت عنوان فروشنده به گروه اقتصادی مهرگان تحت عنوان خریدار طی قرارداد شماره ۹۳-۴۴ به مبلغ ۷۰۰ میلیارد ریال فروخته شد که ارتباط این معامله با مترو مشخص نیست و ثبتی در حساب‌ها نیز از این عمل نیامده است و با توجه به عدم در اختیار داشتن برنامه زمان بندی و عملیاتی قابل اجرا و سایر اطلاعات و توافقات فیمابین احراز صحت ثبت و ارزش و قابلیت بازیافت و استرداد و شناسایی مبالغ مذکور تعیین آثار مالی ناشی از اصلاح و شفاف سازی این موارد برای موسسه میسر نشده است.

حسابرس منتخب شورا افزود: امتیاز پروانه ساختمانی مجتمع ایستگاهی شهید بهشتی جنوبی در سال ۹۲ به مبلغ ۲۳۳ میلیارد ریال به همراه امتیاز ۲ طبقه تجاری به مساحت ۳۱۸ متر به ارزش ۳۵ میلیارد ریال در قبال دریافت ۶ فقره چک کوتاه مدت و بلند مدت تا سال ۹۵ طی صلح‌نامه‌ای به دو نفر شخص حقیقی منتقل شده است که به اشتباه تحت سرفصل پیش دریافت‌ها نمایش داده شده و از بابت شناسایی درآمد و بهای تمام شده و خروج از سرفصل‌های دارایی‌های نگهداری شده برای فروش و پیش دریافت ثبتی در دفاتر سال ۹۳ اعمال نشده است.

وی ادامه داد: اسناد مالکیت زمین و ساختمان‌های شهرداری تهران در بخش اختصاصی در مخزن اسناد مالکیت واقع در سازمان املاک و مستقلات نگهداری می‌شود و به منظور مشاهده عینی اسناد مالکیت، فهرست اسناد مالکیت در زیر سیستم اموال اخذ و با سیستم جامع املاک موجود در سازمان املاک و مستغلات انطباق سپس مشاهده عینی شده است و نتایج حاصله از تطبیق این دو سیستم نشان می‌دهد که تعداد اسناد مالکیت طبق سیستم فاینانس، زیر سیستم اموال برای مناطق ۲۲ گانه تعداد ۴ هزار و ۷۵۳ فقره بوده که صرفا دارایی‌های اختصاصی است اما تعداد اسناد مالکیت طبق سیستم جامع املاک برای مناطق تعداد ۲۴ هزار و ۶۶۴ فقره شامل دارایی‌های اختصاصی و عمومی است و می‌بینید که انطباق بین این دو سیستم وجود ندارد و مغایرت موجود نیز توجیه نشده است.

حسابرس منتخب شورا با بیان اینکه تعداد ۳ هزار و ۷۱۱ فقره اسناد مالکیت مندرج در سیستم فاینانس رویت نشده است و در سامانه سازمان املاک فاقد سوابق است گفت: تعداد هزار و ۱۸۰ فقره از اسناد مالکیت در سیستم جامع املاک صرفا تصویر اسناد ارائه شده و اصل اسناد رویت نشده است و از مجموع ۲۴ هزار و ۶۶۴ فقره اسناد مالکیت موجود در سیستم جامع املاک صرفا تعداد ۱۲۱۲ فقره از اسناد به صورت تک برگی است.

وی افزود: لیست املاک و زمین‌های موجود طبق نرم افزارهای حسابداری شرکت مترو به تعداد هزار و ۵۹۳ ردیف و به مبلغ هزار و ۸۱۲ میلیارد ریال است، در حالی که صورت ریز تهیه و ارائه شده توسط واحد املاک به تعداد هزار و ۲۲۷ ردیف و مبلغ هزار و ۸۰۲ میلیارد ریال است که هم در ردیف و هم در مبالغ شاهد تناقض هستیم و از طرفی دیگر لیست املاک ارائه شده توسط واحد حقوقی به تعداد هزار و ۵۳۹ ردیف و بعضا دارای متراژ است که قابل مقایسه و تطبیق و رد یابی با دو لیست دیگر وجود ندارد.

همتی در ادامه گفت: اسناد مالکیت حداقل ۸۶ هکتار از زمین‌های واقع در طرح‌های مترو به نام شرکت انتقال نیافته و میزان و متراژ اراضی موات متصرفه در تمام خطوط مترو مشخص نشده است. ضمن اینکه وضعیت مالکیت زمین‌ها و حدود  ۱۲  باب ساختمان‌های مربوط به دانشکده‌ مترو، حدود ۴۴۴ دستگاه خانه‌های سازمانی  و ساختمان‌های ستادی به بهای تمام شده‌ ۱۰۹ میلیارد ریال ، ۳۱ هکتار تصرفی  موضوع تبصره ۱  ماده ۲ شورای انقلاب شامل ۷ هزار و ۲۰۰ متر مربع از اراضی موات و تصرفی متعلق به شهرداری یا سازمان زمین شهری ، ۵ هکتار از اراضی زمین شهری منطقه در دشت و حدود ۳۱ هکتار زمین‌های بلااستفاده دیگر تاکنون مشخص نشده است.

وی افزود:‌همچنین اسناد مالکیت حداقل ۱۴ باب ساختمان به ارزش دفتری ۸ میلیارد ریال در اختیار این موسسه ( حسابرسی) قرار نگرفته و مجوز ساخت و گواهی پایان کار تعداد حداقل ۲۴ باب از ساختمان‌ها به ارزش دفتری ۳۹ میلیارد ریال به همراه صورت ریز و جزییات وضعیت اسناد مالکیت همچنین مستندات ۳۴۱ هکتار زمین به مبلغ هزار و ۹۴ میلیارد ریال به نام شرکت مترو در اختیار این موسسه قرار نگرفته است.

همتی با بیان این که با توجه به مشاهدات عینی به عمل آمده از سازمان املاک باید بگوییم که تعداد ۱۴۷ باب از ساختمان‌های مناطق در اختیار اشخاص ثالث است که مستندات مربوط به اجاره آنها مشاهده نشده است، گفت: همچنین بخشی از ساختمان‌های اداری تمامی مناطق ۲۲ گانه شهرداری بدون عقد قرارداد در اختیار بانک شهر قرار گرفته و اجاره‌ای نیز در حساب‌ها ثبت نشده است و امکان مشاهده املاک آن هم به تعداد ۱۱۶ فقره برای این موسسه فراهم نشده است و بر همین اساس اظهار نظر در خصوص این که این املاک در اختیار شهرداری است یا نه امکان پذیر نیست.

ادامه دارد

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گزارش حسابرسی شهرداری تهران شهرداري تهران مترو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۶۸۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان ثبت اسناد با صدور سند در نهضت ملی مسکن یاریگر دولت سیزدهم است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ،حسن بابایی در آیین واگذاری اسناد مالکیت واحدهای مسکونی شهر جدید ایوانکی شهرستان گرمسار در غرب استان سمنان افزود: قوه قضاییه در کنار دولت برای حل مشکلات مردمی پیشقدم شده و یاریگر دولت است.

وی با بیان اینکه رسالت اصلی قوه قضاییه حل و فصل مشکلات و اختلافات حقوقی است، تاکید کرد: در مباحث حقوقی ظرفیت‌های دیگری هم وجود دارد تا بخش‌های قوه قضاییه به کمک بخش اجرایی بیاید.

وی یادآور شد: دولت سیزدهم مجری طرح نهضت ملی مسکن در حمایت از اقشار مردم است که در این بین مساله مالکیت خانه‌های مسکونی پیش می‌آید و کار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این بخش آغاز می‌شود تا جلوی مشکلات حقوقی احتمالی گرفته شود.

وی با بیان اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این بین نقش تسهیل‌گری اقتصادی دارد، اضافه کرد: زمانی که مالکان خانه‌ها دارای سند باشند، کمتر مشکلات حقوقی رخ می‌دهد و مشکلات جامعه کمتر خواهد بود.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: هر کجا واگذاری در نهضت ملی مسکن انجام شود، کار مستندسازی و روند صدور سند از سوی این سازمان برای رفاه حال مردم انجام می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک سمنان نیز در این آیین با اشاره به اینکه تمام قطعات شهر جدید ایوانکی تثبیت شده و امروز اسناد خانه ها به خانواده ها و مالکان تحویل می‌شود، گفت: خانواده های ساکن در این شهر جدید با احترام به قانون و تعامل اجتماعی و مدارا برای توسعه شهر پیشقدم شوند و همه این امر را از چشم دولت نبینند و مردم هم باید در این زمینه‌ها ورود داشته باشند.

سیدمهدی میرنظامی با اشاره به چشم انداز مثبت برای شهر جدید ایوانکی در مسایل زیرساختی و توسعه‌ای، ادامه داد: صدور اسناد شهر جدید ایوانکی مورد تاکید و توجه مسوولان استان سمنان بود که اکنون آماده تحویل شده است.

وی با اشاره به اقدامات در حوزه ثبت اسناد و املاک در شهرستان گرمسار، گفت: برای واحدهای صنعتی ۹۲ فقره در شهرک صنعتی جنت آباد، و قسمتی از شهرکهای صنعتی پایتخت و ایوانکی در غرب استان سمنان صدور سند انجام شد.

وی با اشاره به صدور سند به تعداد ۴۴۳ فقره در نهضت ملی مسکن شهر جدید ایوانکی استان سمنان، افزود: مساحت کل شهر ایوانکی ۱۰۹ هزار هکتار شامل هشت هزار و ۱۴۴ هکتار اراضی کشاورزی است که ۶۲ درصد اراضی کشاورزی سندار شد.

سفر یک روزه معاون رییس قوه قضائیه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به استان سمنان با هدف پیگیری چند برنامه اصلی به ویژه در صدور سند برای واحدهای نهضت ملی مسکن برنامه‌ریزی شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904378

دیگر خبرها

  • سازمان ثبت اسناد با صدور سند در نهضت ملی مسکن یاریگر دولت سیزدهم است
  • ۹۹.۵ درصد اراضی ملی کشور دارای سند است
  • رتبه برتر اردبیل در حدنگاری
  • ۵۴ درصد اراضی کشاورزی کشور حدنگاری شد
  • اسناد مالکیت تمام واحدهای صنعتی گرمسار صادر شد
  • رفع تداخلات اراضی پیش‌نیاز تثبیت مالکیت است
  • اخذ سند مالکیت امامزاده بی‌بی خدیجه خاتون(ع) شهرستان میبد
  • سند مالکیت حدنگار و تک‌برگ اراضی خجیر به نام دولت صادر شد
  • ۲۸۱۱ هکتار زمین اشتباهی به نام یک شرکت تعاونی شده است/ سند مالکیت باطل شد
  • تعیین تکلیف بیش از ۷ هزار سند مالکیت در قشم