Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشمندان با استفاده از یک ابر سیاه چاله نظریه نسبیت عام انشتین را بار دیگر به چالش کشیدند.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، دانشمندان با استفاده از یک ابر سیاه چاله نظریه نسبیت عام انشتین را بار دیگر به چالش کشیدند. با بررسی ستاره‌های نزدیک یک ابرسیاه چاله در مرکز راه شیری، اختر شناسان اظهار کردند نظریه انشتین درباره فضا-زمان به عنوان بهترین توصیف برای گرانش همچنان صادق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
براساس این نظریه گرانش نتیجه تاثیر جرم بر خمیدگی فضا-زمان است یه به عبارت بهتر هر چه جرم بیشتر باشد گرانش بیشتر خواهد بود.
دانشمندان به طور وسیع پیش بینی‌های نسبیت عام را در میدان‌های گرانشی نسبتا ضعیف مانند زمین و خورشید تست کرده بودند، اما این بار آن‌ها صحت این نظریه را در میدان‌های گرانشی بزرگی مانند ابر سیاه چاله‌هایی که در قلب کهکشان‌ها هستند بررسی کردند تا شاید نقضی در این نظریه یافته و منجربه نظریه‌های جدیدی شود که بتواند عجایبی مانند نیروی جسم سیاه را توضیح بدهد.
اندریا گز، پرفسر دانشگاه کالیفرنیا بیان کرد: تا به امروز این نظریه درست بوده است و مشاهدات ما با نظریه نسبیت عام انشتین مطابقت دارد اگرچه نظریه او کاملا نتوانسته گرانش سیاه چاله‌های را توضیح بدهد. امروزه ما به یک نظریه جامع‌تری احتیاج داریم که بتواند علت گرانش سیاه چاله ها را نیز توضیح بدهد.
در مطالعات جدید اخترشناسان بر روی یک ابر سیاه چاله در هسته راه شیری به نام «Sagittarius A*Sgr A*» که جرمی ۴ برابر خورشید و قطری معادل ۲۳.۶ میلیون کیلومتر دارد تحقیق کرده اند.
دانشمندان ستاره SO-۲ را در سال ۲۰۱۸ وقتی که در مدار ۱۶ ساله اش به نزدیک‌ترین فاصله از سیاه چاله در حدود ۱۲۰ واحد نجومی با سرعت ۲.۷ درصد سرعت نور (میانگین فاصله بین زمین و خورشید حدود ۱۵۰ میلیون کیلومتر) رسید، زیر نظر گرفتند. اختر شناسان با استفاده از اطلاعات رصد خانه‌های کک و جمینی و تلسکوپ سوبارو در هاوایی، و اطلاعات ۲۴ سال اخیر توانستند بصورت D۳ مدار کامل SO-۲ را دنبال کنند.
محققان در یک پژوهش پیش بینی نسبیت عام که با عنوان «انتقال به سرخ گرانشی» (جایی که گرانش نور را منحرف می‌کند) شناخته می‌شود را بررسی کردند. همانطور که میزان صدای آژیر آمبولانس هنگام نزدیک و دور شدن به یک فرد تغییر میکند؛ نور نیز هنگام نزدیک شدن به میدان گرانشی به سمت آبی طیف و هنگام دور شدن از آن به سمت قرمز طیف تغییر می‌کند.

توان دو استاد دانشگاه کالیفرنیا اظهار کرد: این اندازه گیری‌های شروع مبدا یعنی جایی که میتوان طبیعت گرانش را با استفاده از مدار‌های ستاره‌های اطراف ابرسیاه چاله بررسی کرد، نشان میدهند. این یک فرایند طولانی است، اما دستیابی به آن واقعا شگفت انگیز است. این یک مرحله مهم در راه پیش رو و انجام آزمایش‌های قوی تری برای بررسی نظریه نسبیت عام و دیگر نظریه‌های گرانش است.
طیف نوری که با SO-۲ شناسایی شده انتقال به سرخی گرانشی که ناشی از گرانش زیاد Sgr A* است و با نظریه نسبیت عام مطابقت دارد را آشکار می‌سازد. توان دو افزود: این بسیار هیجان انگیز است که انشتین زمانی این نظریه را داد که سیاه چاله‌های و ابرسیاه چاله‌ها شناخته شده نبودند.
تحقیق بر روی SO-۲ یکی از هزاران تحقیقی است که دانشمندان قصد دارند روی ستاره‌های اطراف ابرسیاه چاله انجام بدهند. یکی از این اهداف ستاره SO-۱۰۲ است که کوچکترین مدار در بین بیش از ۳۰۰۰ ستاره نزدیک ابرستاره را دارد و ۱۱.۵ سال طول می‌کشد تا بچرخد.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ابرسیاه چاله کهکشان راه شیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۷۱۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهدی شیری: هواداران مقابل استقلال ورزشگاه را پر کنند

به گزارش ورزش سه، مهدی شیری مدافع تیم تراکتور پس از پیروزی مقابل ذوب آهن در جام حذفی به گفتگو با خبرنگاران پرداخت و ابراز امیدواری کرد که در مسابقات آینده هواداران این تیم از آنها حمایت کنند و با ریکاوری مناسب آماده بازی با استقلال شوند.

مدافع راست تراکتور درباره با ذوب آهن گفت: بازی خیلی سختی بود، می‌توانستیم در جریان بازی پیروز باشیم اما شانس هایمان به گل تبدیل نشد و بازی به وقت‌های اضافه و پنالتی کشیده شد، خیلی خوشحالم که توانستیم با پیروزی از زمین خارج شویم.

شیری در واکنش به درخشش پورحمیدی و آشتی‌با هواداران تراکتور گفت: در تیم‌های بزرگ این اتفاقات طبیعی است، برای حسین پورحمیدی خیلی خوشحالم و امیدوارم برای بازی بعدی که با استقلال است هوادرانمان به ورزشگاه بیایند و حمایت کنند، امیدوارم ریکاوری خوبی داشته باشیم و آماده مسابقه شویم.

مدافع تراکتور در واکنش به حضور مطهری و حضور احتمالی گل‌محمدی در تراکتور گفت: آقای مطهری به من لطف دارند، در پرسپولیس و پیکان در کنار ایشان بودم، مربی بادانش و رزومه ای هستند، آقای گل‌محمدی هم از مربیان با رزومه هستند و امیدوارم روز به روز کادرفنی ما بهتر شود.

مهدی شیری در واکنش به حذف استقلال و پرسپولیس از مسابقات گفت: جام شگفتی‌ها است و تیم‌های بزرگ و مدعی نمی‌توانند نتیجه بگیرند، در این مسابقات ریسک باید کم باشد و امیدوارم مسیرمان به شکلی باشد که در انتها بتوانیم قهرمان شویم.

او در انتها نسبت به بازی بعدی این تیم مقابل استقلال گفت: تمرکز ما روی تیم خودمان است و با تیم خاصی کاری نداریم، تلاش می‌کنیم ریکاوری کنیم و آماده این بازی سخت و حساس شویم و به نظرم هر تیمی کمتر اشتباه کند پیروز می‌شود.

دیگر خبرها

  • شیری: می‌توانستیم کار را در ۹۰ دقیقه تمام کنیم
  • مهدی شیری: هواداران مقابل استقلال ورزشگاه را پر کنند
  • ۱۶ میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟
  • راه‌حل نشدنی نظریه‌پرداز توسعه دانشگاه جان هاپکینز
  • چشمه‌ای کیهانی که فضا را با موادی معادل ۵۰ میلیون برابر جرم خورشید آلوده می‌کند
  • یک فرضیه در مورد چگونگی حرکت موجودات فضایی بین سیارات
  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • کلیپ| افتادن از چاله «دارسی» به چاه ۱۹۳۳
  • سیاه‌چاله چیست و چگونه نور را می‌بلعد؟!
  • سفر در فضا و زمان؛ میراث ماندگار هابل