Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-04@03:42:45 GMT

این روز‌ها گرم‌ترین نقطه‌ی زمین کجاست؟

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۷۲۸۴۱

این روز‌ها گرم‌ترین نقطه‌ی زمین کجاست؟

این روزها کره زمین در حال تجربه کردن گرم ترین روزهای سال می باشد که شاید روند همیشگی زندگی را برای هر یک از ما متفاوت کرده باشد و نسبت به گذشته قطعا سخت تر شده است و به همین دلیل طیف کاری نیز می تواند کمی مشکل شده باشد. اما تحمل کردن سرما نسبت به گرما کمی آسان تر می باشد و هیچ چیزی با گرما قابل مقایسه نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما با وجود گرمای بیش از حدی که این روزها وجود دارد، تنها به یک نقطه از کره زمین مختص نیست و بلکه تمام نقاط زمین دچار چنین گرمای سوزان هستند و به همین دلیل ما قصد داریم در ادامه این مطلب شما را با گرم نقاط جهان با دمای دقیق و ثبت شده آشنا سازیم. همراه ما باشید.
1- Death Valley / کالیفرنیا

گرم ترین دمایی که تاکنون برای این بیابان در کالیفرنیا ثبت شده است، 56.7 درجه سانتی گراد در تابستان سال 1913 میلادی بود که در سال 2017 مبزان دمای ثبت شده این منطقه 41.8 درجه سانتی گراد بود که در سال 2018 میانگین دمای ثبت شده ماهانه 42.3 درجه سانتی گراد اعلام شد که این آمار موفق به شکست رکورد قبلی 100 سال اخیر شد!
2- El Azizia / لیبی

هنگامیکه دمای این شهر در لیبی در سال 1922 میلادی، 58 درجه سانتی گراد ثبت شد، محققان دمای بدست آمده را کمی اشتباه تصور می کردند و در مقابل گرمای بیش از حد این منطقه، چنین دمایی را پیش بینی نمی کردند. اما دمای این شهر این روزها معمولا بالای 48 درجه سانتی گراد می باشد.
3- Dallol / اتیوپی

در میان سال های 1960 و 1966 میلادی دمای میانگین روزانه این منطقه 41 درجه سانتی گراد ثبت شده بود که به همین دلیل به عنوان گرم ترین نقطه جهان در آن سال ها بود.
4- Wadi Halfa / سودان

بیشترین دمای ثبت شده در این منطقه، متعلق به آوریل ماه سال 1967 میلادی بود که 53 درجه سانتی گراد ثبت شد و به همین دلیل به عنوان گرم ترین منطقه کره زمین ثبت شد.

5- دشت لوت / ایران

آمارگیری دشت لوت توسط ماهواره های هوایی بین سال های 2003 و 2009 میلادی با حداکثر دمای 70.7 درجه سانتی گراد ثبت شد.
6- Timbuktu / مالزی

این شهر در جنوب غربی صحرای بزرگ آفریقا قرار دارد که به همین دلیل بیشترین دمای ثبت شده برای این منطقه 49 درجه سانتی گراد ثبت شده است.
7- Kebili / تونس

یالاترین میزان رکورد ثبت شده برای این منطقه 55 درجه سانتی گراد می باشد و متوسط دمای ثبت شده 40 درجه سانتی گراد می باشد.
8- بندر ماهشهر / لیبی

با توجه به شاخص گرما، بالاترین دمای ترکیبی این منطقه 74 درجه سانتی گراد در ژوئیه 2015 میلادی ثبت شد که این روزها دارای دمای 51 درجه سانتی گرادی می باشد.

داغ ترین دمای ثبت شده در اروپا متعلق به 10 ژوئیه 1977 میلادی در آتن می باشد که دمای 48 درجه سانتی گرادی ثبت شد. تابستان سال جاری یعنی 2019 میلادی، فرانسه با شکست رکورد قبلی خود،دمای 45.9 درجه سانتی گرادی را تجربه کرد که این به خودی خود منجر به آتش سوزی های عظیمی در بیش از 600 هکتار زمین شد.

بیابان دره مرگ

بیابان " El Azizia " بیشترین رکورد را در میان بیابان های کره زمین را با دمای 58 درجه سانتی گراد را به نام خود کرده است. اما گرم ترین نقطه جهان در حال حاضر با دمای 56.7 درجه سانتی گراد در 10 ژوئیه 1913 میلادی در " Death Valley " کالیفرنیا می باشد که این منطقه در حال حاضر گرم ترین نقطه جهان طبق آمار گینس می باشد.   منبع:نمناک

منبع: پارسینه

کلیدواژه: گردشگری گرم ترین نقطه زمین کالیفرنیا دشت لوت گرما گرمای هوا گرمای زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۷۲۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا نمی‌توان بالای کوه اورست تخم مرغ آب‌پز کرد؟

تقریباً در همه جای کره زمین می‌توان تخم مرغ را آب‌پز کرد. اما یک جا وجود دارد که در آن چنین کاری امکان‌پذیر نیست، حتی اگر اجاق داشته باشید. این نقطه نوک اورست است، یا همان مرتفع‌ترین نقطه از زمین.

به گزارش یورونیوز، شاید این نکته به خودی خود دغدغه‌ای برای کسی محسوب نشود، اما قوانین ترمودینامیک پشت این مسئله به ظاهر ساده بر تهیه غذا و نوشیدنی در بسیاری از نقاط جهان تأثیر می‌گذارد. قوانیتی که هیچ راهی برای دور زدن آن‌ها وجود ندارد. اما اورست چه چیزی دارد که نمی‌توان آنجا تخم مرغ را جوشاند؟ باید گفت مشکل آن‌جا از فشار هوا ناشی می‌شود.

تقریباً در همه جای کره زمین می‌توان تخم مرغ را آب‌پز کرد. اما یک جا وجود دارد که در آن چنین کاری امکان‌پذیر نیست، حتی اگر اجاق داشته باشید. این نقطه نوک اورست است، یا همان مرتفع‌ترین نقطه از زمین.

شاید این نکته به خودی خود دغدغه‌ای برای کسی محسوب نشود، اما قوانین ترمودینامیک پشت این مسئله به ظاهر ساده بر تهیه غذا و نوشیدنی در بسیاری از نقاط جهان تأثیر می‌گذارد. قوانیتی که هیچ راهی برای دور زدن آن‌ها وجود ندارد.

اما اورست چه چیزی دارد که نمی‌توان آنجا تخم مرغ را جوشاند؟ باید گفت مشکل آن‌جا از فشار هوا ناشی می‌شود.

در سطح دریا، آب در ۱۰۰ درجه سانتیگراد می‌جوشد. این اصطلاحا نقطه جوش آب است، ولی باید دانست که نقطه جوش برخلاف اسمش تنها یک نقطه نیست. در حقیقت هنگامی که آب تحت فشار‌های مختلف قرار می‌گیرد، نقطه جوش آن متفاوت می‌شود.

هر چه از سطح دریا بالاتر باشید، دمای لازم برای به جوش آوردن آب کمتر است. برای تعیین نقطه جوش دقیق در محل خود می‌توانید از یک ماشین حساب استفاده کنید. در واقع به ازای هر ۳۰۰ متر ارتفاع، دمای جوش ۱ درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد.

برای مثال در شهر «لا رینکونادا»، مرتفع‌ترین سکونت‌گاه مسکونی دائمی در جهان در ارتفاع حدود ۵۰۵۲ متری از سطح دریا، آب در ۸۲.۸ درجه سانتیگراد به جوش می‌آید.

این نقطه جوش هنوز به اندازه کافی برای جوشاندن تخم مرغ خوب است، اما دمای آن کمتر از دمای ایده‌آل جهت تهیه قهوه است. اگرچه هنوز هم می‌توانید آن را درست کنید.

قله اورست به طور قابل توجهی بالاتر از شهر لارینکونادا است. ارتفاع آن از سطح دریا ۸۸۴۹ متر است و حدود یک سوم اتمسفر فشار دارد. به همین خاطر، دمای جوش آب در آنجا به ۶۸ درجه سانتیگراد کاهش پیدا می‌کند. این میزان دما هنوز آنقدر داغ هست که باعث سوختگی شدید شود، اما حرارتش به اندازه‌ای نمی‌رسد که بتواند تخم مرغ را به طور کامل بپزد.

سفید و زرده هر دو از مواد مختلفی ساخته شده‌اند و پروتئین‌ها در دما‌های مختلفی منعقد می‌شوند. سفیده از ۵۴ درصد اوآلبومین ساخته شده است و تا دمای ۸۰ درجه سانتیگراد منعقد نمی‌شود. در سوی مقابل زرده نیز حداقل به ۷۰ درجه سانتیگراد برای سفت شدن نیاز دارد.

اگر در بالای قله اورست به سر می‌برید و واقعاً به دنبال خوردن یک تخم مرغ آب‌پز هستید، تنها راه حل این است که به قوانین ترمودینامیک تعظیم کنید و از زودپز استفاده کنید. این روش پخت به دلیل افزایش فشار داخل محفظه، نقطه جوش را افزایش می‌دهد.

همانطور که در ابتدای مطلب نیز گفته شد، جوشاندن تخم مرغ در ارتفاع بالا یکی از همان دلایلی است که نشان می‌دهد شما نمی‌توانید در برابر ترمودینامیک پیروز شوید، بلکه فقط می‌توانید از آن‌ها همانطور که هستند تبعیت کنید.

دیگر خبرها

  • بارش‌ باران تا شنبه در آذربایجان‌غربی تداوم دارد
  • تداوم بارش باران تا روز شنبه در آذربایجان ‌غربی
  • بارش باران تا شنبه در آذربایجان‌غربی تداوم دارد
  • چرا نمی‌توان بالای کوه اورست تخم مرغ آب‌پز کرد؟
  • پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در ۲۴ ساعت آینده؛ امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت
  • فعالیت سامانه بارشی در آذربایجان‌غربی تقویت شد
  • کوهرنگ خنک‌ترین نقطه چهارمحال و بختیاری
  • پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در ۲۴ ساعت آینده؛ امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت
  • تداوم بارندگی های شدید در کردستان تا روز جمعه
  • زنجانی‌ها روزهای خنکی را تجربه خواهند کرد