Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-28@10:54:52 GMT

چرا توقیف نفتکش انگلیسی قانونی بود؟

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۷۳۰۵۶

چرا توقیف نفتکش انگلیسی قانونی بود؟

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، چندی پیش عادل الجبیر، وزیر مشاور عربستان درامور خارجه طی اظهارنظری در فضای مجازی نوشت: «هرگونه آسیب رساندن به آزادی کشتیرانی بین المللی نقض قوانین بین المللی به شمار می‌رود. ایران بداند که رفتار آنها و نقض قوانین بین‌المللی از جمله هدف قرار دادن کشتی‌های غیر نظامی و توقیف نفتکش انگلیس در خلیج فارس را نمی‌پذیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جامعه بین المللی باید با چنین اقداماتی مقابله کند.»

این اظهارنظر در حالی مطرح شد که به گفته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، کشتی انگلیسی در تنگه هرمز در کریدوری که مخصوص خروج کشتی‌ها بود، وارد شد و با رادار خاموش درحال حرکت بود که احتمال سانحه را بالا می‌برد. عملکرد این کشتی خطر آفرین بود و با ورود و عکس‌العمل به‌موقع سازمان بنادر با حکم مراجع قضائی نفتکش انگیسی توقیف شد.

نخست باید دید منظور وزیر راه و شهرسازی از اقدام خطرآفرین چیست و اینکه هر اقدام خطر آفرینی چراغ سبزی برای توقیف کشتی است؟ نکته‌ای که بین گفته‌های وزیر مستتر ماند و کمتر محل بحث کارشناسان قرار گرفت مقوله «خاموش بودن رادار» است؛ نکته‌ای تعیین کننده که متأسفانه مسؤولین ذی ربط به طور دقیق به آن نپرداختند.

کشتی‌ها و نفتکش‌ها نیز همانند سایر وسایل نقلیه از مشخصات دقیق و منحصر به فردی برخوردار هستند، با این تفاوت که با توجه به اینکه در آب‌های بین المللی رفت و آمد دارند، مشخصات آنها به صورت بین المللی ثبت و قابل رصد است. این مشخصات می‌تواند شامل ویژگی‌های کشتی، مشخصات مبدا، مقصد، مالک و … شود. این مشخصات به عنوان شناسه یا به عبارتی بهتر هویت هر کشتی به شمار می‌رود. این مشخصات بر سیستمی به نام AIS ثبت می‌شود و زمانی که کشتی یا نفتکشی از محدوده مالکیتی یا آبراهی عبور می‌کند با روشن کردن این سیستم و ابلاغ اطلاعات خود به مرکز کنترل دریایی هر حاکمیتی، در حقیقت هویت خود را اعلام کرده و با این اقدام نشان می‌دهد که قصد انجام اقدامی غیرقانونی ندارد و تابع قوانین بین المللی است. این اقدام کشتی یا نفتکش باید پیش از ورود به آب راهه حاکمیتی انجام شود. این سیستم همان عبارت «رادار» در اظهارات وزیر راه و شهرسازی است.

هشدارهای این سیستم برای مرکز کنترل دریایی تنها تا فاصله حدود ۶۵ کیلومتر قابل دریافت است. به این ترتیب در صورتی که ای. آی. اس را برابر با هویت یک کشتی بدانیم باید گفت در صورتی که یک کشتی با AIS خاموش قصد عبور از آبراه حاکمیتی را داشته باشد، به منزله یک شناور بی هویت است که می‌تواند خطرناک محسوب شود به همین دلیل است که گارد ساحلی صاحب آب راهه می‌تواند مطابق قوانین بین المللی با شناور برخورد لازم را به عمل آورد.

در توقیف اخیر نفتکش انگلستانی توسط جمهوری اسلامی ایران، این نفتکش با وجود تذکرات اداره بنادر استان هرمزگان، از روشن کردن این سیستم خودداری کرد و با این اقدام خود تلویحاً به گارد ساحلی جمهوری اسلامی ایران اجازه داد تا مطابق قوانین بین المللی با آن برخورد کند.

به این ترتیب مشخص است که اظهارات وزیر مشاور عربستان درامور خارجه صرفاً سیاسی بوده و بی پایه و اساس و اقدام ایران به منظور توقیف نفتکش انگلستانی کاملاً مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران و قوانین بین المللی است.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: انگلیس قیمت نفت صادرات نفت نفت نفتکش نفتکش استنا ایمپرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۷۳۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی بلاروس برای همکاری با ایران باوجود تحریم‌های غرب

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ امیر سرتیپ آشتیانی در دیدار با همتای خود ضمن اشاره به اهمیت جمهوری بلاروس در سیاست خارجی  جمهوری اسلامی ایران گفت: دو کشور در مورد مسائل مهم منطقه ای و جهانی دارای دیدگاه مشترک بوده و همواره از اقدامات و مواضع یکدیگر حمایت می کنند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با  اشاره به موضوع فلسطین به عنوان یک مسئله مهم جهانی  گفت: رژیم صهیونیستی علاوه بر نسل کشی و ارتکاب جنایت جنگی در یک اقدام تروریستی با حمله به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در سوریه کنوانسیون های بین المللی را زیر پا گذاشته و متعاقبا پاسخ ایران به این رژیم مطابق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد بود. 

وزیر دفاع ادامه داد: انتظار ما از کشورهای دوست و مستقل این است که نقض آشکار قوانین بین المللی توسط رژیم صهیونیستی را محکوم نمایند. 

امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به ظرفیت های متنوع و مختلف دو کشور در حوزه های نظامی و دفاعی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران در جهت تقویت و ارتقای این همکاری ها تاکید نمود. 

در این دیدار دو طرف همچنین بر ظرفیت های موجود و همکاری دو جانبه بر ضرورت اجرای موافقت نامه های دفاعی و تخصصی تاکید نمودند. 

وزیر دفاع بلاروس نیز در این دیدار با اشاره به حمله ظالمانه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران این اقدام را زیر پا گذاشتن حقوق بین‌المللی توصیف و پاسخ محدود جمهوری اسلامی ایران به اقدام این رژیم را که متضمن مدیریت تنش و عدم گسترش آن بود را عاقلانه و مدبرانه توصیف کرد. 

وی در این دیدار اظهار داشت: با وجود فشار و تحریم کشورهای غربی علیه این کشور "مینسک" آمادگی خود را جهت توسعه و تقویت همکاری های دو جانبه در حوزه های مختلف اعلام می نماید.

دیگر خبرها

  • تشدید دوباره حملات انصارالله یمن: پهپاد آمریکایی و نفتکش انگلیسی هدف قرار گرفتند
  • دیدار وزیر دفاع ایران با همتای بلاروسی
  • کشف ۳۲ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در خاتم
  • آمادگی بلاروس برای همکاری با ایران باوجود تحریم‌های غرب
  • دیدار وزیر دفاع ایران با وزیر دفاع بلاروس
  • گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف شده
  • امیرعبداللهیان: موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی توقیف‌شده مورد توجه جدی ماست
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای تمام تنش‌ها و وخامت اوضاع در منطقه است/ موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی توقیف‌شده مورد توجه جدی ما قرار دارد
  • توجه ایران به رهایی خدمه کشتی توقیف شده با پرچم پرتغال
  • گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و پرتغال درباره کشتی توقیف‌شده اسراییلی